anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 24 maj 2012

Av anaby - 24 maj 2012 23:23

Efter att ha tagit en prommis ner till stallet ikväll  och gett T gräsranson nr 2 för dagen....blev det en lugn kväll hemma framför TV 

Jag har tvättat, hängt tvätt och chillat i soffan  L-O åkte iväg på en fisketur så jag har varit soloqvist eller rättare sagt...jag och hundarna har varit hemma 

Konstig nog är jag mest trött...har inte så mycket värk i kroppen!! DET känns jättebra!!! Ska dock inta värktabletter innan jag lägger mig för att hjälpa kroppen att slappna av inatt. Annars är risken stor att jag vaknar och har rejält ont...det känns inte riktigt bra 

Nej, gott folk!! Nu väntar bädden!! Snart börjar "The big bang theory" och jag brukar se det när jag ska lägga mig...skönt att så somna till en "obstinat" Sheldon när han är som värst  Hi hi!!

Sov gott och ha de bra så länge!!
Mvh anaby     

Av anaby - 24 maj 2012 19:10

Idag var jag seg, seg och åter seg...usch!! Jag hatar att känna så att man INTE vill göra någonting...kroppen är bara trött och less   och vill helst ligga i planläge 

Tankarna gick från att rida...till att inte rida..till att tömköra ...till att rida barbacka i hagen  

När kroppen "var i fas" en lång stund senare kom "vi" överens om att det skulle bli en uteritt idag 

Plockade gräs till T och tog en prommis ner till stallet. Idag var det rejält varmt...måste ha varit kring 20 grader medans vi var ute och red...pust!!! Jag var rent svettig när vi kom tillbaka 

T skötte sig som vanligt jättebra!!! Härliga häst  Det blev samma runda och lika mycket trav idag som igår. Inga problem idag heller...eller ja, T ville galoppera uppför "klätterbacken"...först tänkte jag sakta av men han galopperade i en sån lugn och trevlig galopp att jag kände bara ett STORT LEENDE i ansiktet och allt kändes så himla bra!! Han fick fortsätta och saktade sedan ner i trav och var lugn fortfarande....känslan var fantastiskt bra!! Han har verkligen en BRA galopp min fd travhäst  Absolut inte alla hästar som har det 

Lika fin på hemvägen i traven. WOW-känslan infann sig igen när jag plockade ihop honom mer...blev mycket beröm och en hästgodis som pricken över I:et idag  Tyvärr hade framhovarna trasat upp sig lite...inte så farligt utan det fixade jag med "Riders rasp" utan problem  Nu har jag ridit på vägen i 3 dagar. Så imorgon tänkte jag se OM det går att rida på åkern. Om det inte funkar blir det en barbackatur i hagen. Hovarna behöver få vila i några dagar känner jag. Han är INTE ömfotad eller så...känns precis som vanligt men de nöts en hel del på vägen. Så det är bra att rida på gräs någon dag emellanåt också  T har nu gått 4 dagar i rad och känns kalasfin!!! 

Efter ridturen var min energi på topp!! Helt otroligt vad en ridtur kan ge BRA energi till resten av dagen  Så kändes det INTE imorse när jag steg upp...då var jag helt slut i både "knopp & kropp"  

När vi kom hem blev det lunch för T medans jag passade på att fota och filma G4:an (se separat inlägg). Sedan blev det magnetbehandling medans jag trampade ner hö, fyllde på vatten och mockade. När allt kring T var klart tog jag "tjuren vid hornen" och mockade klart i utbyggnaden av vinterhagen. Det gick riktigt bra...skiten var helt torr så det som var mest jobbigt var att kratta ihop allt. Att skyffla upp gick rätt så fort.

Tidåtgång: uppskattningsvis 1 timme= helt ok   

När hagen var klar blev det dags att packa det sista av höet. Det blev 3 hösäckar. Får rulla in den sista höbalen för våren...under helgen. Blir fina fisken!! Då kommer den garanterat att räcka tills det blir dags att släppa ut T på bete 

Jag lämnade en nöjd T ätandes på sitt hö ur stora höhäcken 


   

Han har en hel del "trivselfläckar" den gode "Herr´n"  


Sedan tog jag mitt pick och pack och gick hem. Eftersom jag redan var trött och less tyckte jag att det var lika bra att kratta och ta bort stenarna, kvistarna och grästuvorna uppe vid in/utgången vid vårt hus  Kan ju INTE bli så mycket värre och samtidigt är det gjort och jag slipper slita med det  imorgon....ibland måste man vara smart 

Bara att hämta skottkärra, spade och kratta och sätta igång....det gick ärligt bättre än jag hade trott!!!!

Tidåtgång= uppskattningsvis ca  1 timme= helt ok 


Före stensanering:


     


Efter stensanering:


     

STOR LYCKA ATT DET ÄR KLART NU   Är jätteglad att jag "tog tjuren vid hornen" och gjorde det idag  

Det här sanerades bort från hagen idag 


 


Grästuvorna är från när pappa skottat snö i vinter. Då har det följt med lite gräs/jord....och samma sak med gruset...kommer också från snöskottningen. Vissa stenar är ganska stora. Pga av att T är oskodd vill jag ha bort stenar och större grus från hagen. Ja, jag vet att jag är omständig  Men sån är jag  Bara det bästa till min häst så klart  Fniss!!!


   


Jag kan nog "nästan" säga att hagen är helt klar nu!!! Imorgon ska jag grävan lite i spåret...det har blivit lite rännor efter det senast regnet. Så nu ska jag fixa till det imorgon efter jag har ridit. Så får spåret stabilisera sig i någon vecka och torka till ordentligt innan T ska börja galoppera där  Han galopperar både upp och nerför backen som en vilde efter spåret   Innan jag gick in passade jag på att plocka lite gräs till T. F.r.o.m idag får han gräs 2 ggr per dag...dock en mindre ranson på kvällen. Jag ökar på gräset varje dag.

Sedan var jag KLAR med allt kring T...skönt att orka och hinna med det jag har gjort idag!!! Det innebär att jag får en "ganska" lugn dag imorgon 

Nu är det chill och tvättning som gäller. Något annat kommer jag nog inte att orka med  Jo, jag ska ta mig en prommis ner till stallet och ge T gräset...men förutom det...blir det planläge i soffan framför TV ikväll 

Ha en superduperjättebra torsdagkväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Av anaby - 24 maj 2012 18:29

Här kommer ett mer ingående inlägg om min bomlösa sadel. Det är en Sensation Ride G:4 och man kan säga att det är en bomlös dressyrsadel. Det finns en uppsjö av olika Sensation Ride sadlar bla:


Sensation Ride junior

Sensation Ride G3

Sensation Ride G4

Sensation Ride Jump

Sensation Ride Hybrid

Sensation Ride Sonoran


Vilken sadel man väljer beror på hästtyp och inriktning. Det finns en sadel till alla så att säga  

Sadeln finns hemma i svart och vill man har en brun får man specialbeställa den. Det gjorde jag  Men det var inga som helst problem att få den i brunt  


Det finns mer info om de olika sadlarna på:


www.softsaddles.info



Jag börjar med några bilder:



Sensation Ride G4:a med en brun Grandeurpad. Om jag inte minns helt fel är min sadel 17 tum. Jag har blå skitoinlägg i padden.



Om ni undrar om sadelgjorden så har jag har en Eric LT-sadelgjord till min sadel.  



Närbild på Grandeurpadden. Har för mig att den finns i vit, svart och brun. Svart är nog vanligast  


 


Utan pad. Själva sadeln väger ca 3 kg utan någonting annat. Den är VÄLDIGT lätt!!!


 


Det går att ta bort sitsen då den sitter fast med hjälp av kardborreband. Hela sitsen går att byta ut om man vill. Man kan även flytta stigbyglarna längre bak eller längre fram efter tycke och smak  Jag har valt att använda stigbyglar med tåskydd då T ibland har lite "rodeo-övningar" och "stegrar friskt"....för min egen skull så att jag INTE ska fastna i stigbygeln. Det är vanliga svarta plaststigbyglar som jag har spraymålat i bronsfärg själv  


   


Så här ser sitsen ut underifrån.


 


Här ser man lite bättre att man kan flytta på stiglädren hur man vill.



Egenhändligt gjort padd. Sydd av teddy med kanal. När man använder en sån här padd kan man ha vanliga schabrak under  Det finns olika typer av såna här paddar till salu också. 


   


Inläggen är gjorda dubbla Tempurinlägg. De är ganska mjuka och padden ser tjock ut även fast den inte är det...den går ihop sig en hel del. Så enkla blev för tunn och dubbla perfekt  Jag provade mig fram. Skitoinläggen är mycket hårdare och stabilare.



Man väljer själv om man vill tex ha en Grandeurpadd eller en liknande min hemgjorda padd. Huvudsaken att man har några typ av inlägg mellan sadel och schabraket. Man får INTE rida i en bomlös utan inlägg eller padd!!!!


 


Så här ser sadeln ut med hemgjord pad och "vanligt" schabrak  


 


Annan färg och på hästryggen


Här kommer en film på allt ovanstående:



Och nästa film har jag tagit isär sitsen från sadeln:



Och sen sista är en film på den hemgjorda padden:



      Jag hoppas att in fick svar på några av era frågor angående bomlösa sadlar. Det finns en uppsjö av olika sadlar det gäller bara att hitta någon som passar MIG OCH MIN HÄST  

Det har jag gjort och är superdupernöjd med min Sensation Ride G4:a  


Här kommer en film från förra sommaren 2011-06-28 när jag rider i Sensation Ride G4:an   



Och 2 till från augusti 2012.




 
 
  


Har ni frågor är det bara att fråga på så ska jag svara efter bästa förmåga 


Jag kommer att fota och lägga in inlägg om T6:an och barbackapadden också. Det kommer framöver  


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards