anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 4 juni 2012

Av anaby - 4 juni 2012 17:44

Jag tänkte gå igenom några av mina träns som jag har till Tabasco. Och börjar med:

Remontträns Ashford Claridge House

från Hööks. Jag köpte först ett annat remontträns på Hööks som jag inte var riktigt nöjd med. Trots att det var x-full i storleken upplever jag att nosgrimman är gränsfall för liten på bredden. Jag använder den dock ändå emellanåt. Då jag gärna ville ha en justerbar nosgrimma på nosdelen när jag köpte "nästa" remontträns för valet på just det när tränset!!! Jag fick hjälp att mäta själva nosgrimman och insåg att trots att det endast fanns i full var det mer som x-full till min stora lycka!!! Priset är dessutom hur bra som helst...endast 359 kr!!!

En del säger att det är en "dyon-kopia" och att de påminner om varandra. För mig spelar det ingen större roll...jag är nöjd med både tränset och priset 


   


En liten film:



Jag användet också uteslutande raka bett till T. Det har visat sig att han trivs bäst med dem och framför allt grejar minst med tuggande och tungan när han har dem. Jag börjde med att köpa ett billigt rakt bett från Börjes för 4 år i maj sedan och sedan köpte jag även ett rakt äppelbett i syntet under hösten samma år. Det är väldigt bra att ha på vintern då det inte blir kallt på samma sätt som ett rostfritt bett. Tar mycket kortare tid att värma upp innan tränsning   

Hans bettstorlek är: 10,5-11,5 cm. Får jag inte tag på 10,5 cm blir det att gå upp en storlek till 11,5 cm.


Mvh anaby  

Av anaby - 4 juni 2012 17:05

Idag var det som sagt kring 15 grader varmt ute!!! Lite blåst och inget regn så långt ögat kunde nå!!! Hi hi!!

Efter T hade betat i sommarhagen i 2 timmar gick jag ner till stallet för att rida. Han stog där nere så det var lätt att ta in honom i vinterhagen och göra iordning inför ridtur 

Idag var första dagen som jag har ridit i bara T-shirt!! Vi har haft så himla kallt så det har blivit någon typ av jacka fram till nu. KÄNSLAN VAR FANTASISKT OCH KANSKE ATT VI FÅR SOMMMAR NU  

Idag blev det ett bruna schabrak och padden. Jag trivs bäst med det själv!!! Tycker om när jag kan ändra till vilket schabrak jag vill...färgmässigt  och snyggare i mitt tycke...om man ska vara petig  


 


Nu när marken torkat upp kan jag rida på några ytor där det är gräs. Idag blev det ganska mycket gräs men vi red även på vägen. Travade från växthusbacken till kyrkan och T var väldigt lugn och fin....hade bara en låg och lätt hand och tog förhållningar där det behövdes  KALASTREVLIG HÄST ATT RIDA!!!

Sedan in på gräset....och trava....och uppför klätterbacken. Samma trevliga häst här!! Skrittade ner på gräset och sedan trav på gräset. Skritt efter vägen och trav igen! Plockade ihop honom rejält här och WOW-känslan infann sig  Jag är så otroligt bortskämd inser jag!!!

Nu började det komma joggare på vägen! Inga problem för T när de kommer emot honom och INTE bakom...bakom är lite läskigt...men mot honom går hur bra som helst  Sedan kom det även en skolklass gående efter vägen...HELA VÄGEN....de drog dock ihop sig mot kanten ju närmare de kom oss...Hi hi!! Killarna var lite rädda för T sa de...bra att de håller sig på avstånd då  T skrittade lugnt på sin sida utan att bry sig om dem   

Sedan skrittade vi hemmåt men förbi stallet  Inga problem alls!! T var med så att säga  Travade och sedan blev det galopp...BÄSTA UNDERBARA HÄSTEN SOM KNAPPT GALOPPERAT PÅ MÅNGA, MÅNGA MÅNADER...fattar både rätt och en lugn galopp  Lite seg så jag fick gå på...men det hade jag räknat med i slutet på ritten och även i värmen. Men det kändes bra!! Saktade av efter 50 meter och fattade andra galoppen...lika fin här  Gjorde sedan bara 1 galoppfattning i varje och den tog han direkt....saktade av efter bara några galoppsprång. HELT UNDERBAR KÄNSLA ATT FÅ GALOPPER IGEN!! WOW säger jag bara  FINA HÄSTEN!!!

Sedan skrittade vi på en åker hem...ut på vägen och avslutade med att skritta på en av pappas åkrar. Där passade T på att både bajsa och kissa  Han bajsar ALDRIG på vägen utan väntar tills vi kommer in på en åker eller tills vi kommer hem till vindskyddet...han är SMART den här hästen  Hi hi!!

T fick lunch och magnetbehandling och jag packade hö. Fyllde på med 1 hösäck inne i vindskyddet och packade 5 säckar till som ska fyllas på imorgon eller på onsdag. Blir ev. regn imorgon så då tänkte jag vänta med att fylla på tills dagen därpå. När höet var färdigpackat fick T komma ut i sommarhagen för 2:a gången för dagen...ca 2,5 timmar den här gången. Jag började fixa med elbandet, skruva om vissa isolatorer och sätta fast buntband i hörnen. Tänkte att det var lika bra att fixa det idag när vädret var så pass bra. Det innebär också att jag får ta det lugnt dessa 3 nätter när jag har jobbat...SKÖNT FÖR KROPPEN 

           Jag köpte reglerbara buntband i höstas som jag använde på vinterhagen. Det funkade JÄTTEBRA!! Nu hittade jag kortare reglerbara buntband på Rusta för 10 kr!! Tror att det är kring 50-100 st...har inte kollat än men ska göra det. Kan säga att dessa var perfekta att sätta i hörnen. De är INTE lika långa  Jag använder dem endast som säkerhetsåtgärd i hörnen OM isolatorn skulle släppa. Då sitter elbandet fast i buntbandet och åker INTE in i hagen så att hästen kan fastna i det. 


En lite film:



 

Tog uppskattningsvis ca 1 timme att gå runt och dra åt elbanden och fixa det andra. Helt ok med tanke på vädret som var idag!!!

Sedan var det dags för mig att gå hem och vätska upp mig lite medans T betade vidare en stund till.


 


En liten film:



Nu har jag hunnit med att byta hage till T och ska äta middag. Sedan blir det att ta en härlig dusch och svida om till jobbarkläder!! Packa maten och annat som ska med och sedan chilla fram tills det blir dags att åka till jobbet!! Min "hellweek" har börjat. Jag jobbar måndag, tisdag och onsdagnatt. Går av på torsdag som också är min enda ledig dag/natt den här veckan. På fredag går jag på igen och jobbar fredag och lördagnatt. På söndagmorgon när jag "går av" kommer jag att vara så otroligt nöjd över att min långledighet börjar så det finns inte 

Jag hoppas att vädret är bra hela veckan....det kommer att underlätta jobbet och orken för mig!!
Nej, nu måste jag äta innan jag tippar omkull 

Ha en fortsatt jättebra måndag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 4 juni 2012 16:53

Jag gör alltid iordning T inne i vindskyddet...sommar, höst, vinter och vår. Han står också helt lös medans jag borstar och gör iordning honom. Brukar inte vara några problem alls 

För att underlätta för min kropp då jag måste ha ut en hel del utrustning har jag klurat och funderat. Jag har bla köpt en shoppingvagn (på Rusta) som verkligen var GULD VÄRD!!! Hur smidigt som helst att packa utrustningen i den och sedan dra ut vagnen...istället för att bära allt!!!


 


Jag har även en portabel sadelhängare (från Horze) som jag har haft i många år. Den är helt suverän att hänga sadel på inne i vindskyddet. Och sist hittade jag en "tränshängare" i form av en vanlig hängare som man hänger över en dörr...på Dollarstore för 10 kr!!!


 

Shoppingvagn med diverse utrustning  

Portabel sadelhängare att hänga sadeln på  

Vit "tränshängare" att hänga hjälm, martingal, träns och jacka på  

När jag ridit klart är det lätt att packa in sadel och tränshängare i shoppingvagnen....sedan drar jag den och bär sadeln som kanske väger kring 5 kg med allt på....SUPERBRA för mig som har problem med kroppen 


Här kommer en liten film:



Jag har en stor häst och ibland upplever jag att tyglarna är en aning för korta  Jag tycker inte om att sitta och skritta på långtygel och hålla i spännet och ha handen för mycket framåt. Min nacke och axlarna mår INTE riktigt bra av det  Jag använder mig sällan av "snokremmen" som hör till acchennosgrimmor. Så jag hittade ett nytt användningsområde till dem 


 


1 st snokrem förlängd på tygeln. Perfekt längd för oss    


 

Den här snokremmen är dessutom lika bred som tyglarna så man varken känner skillnad när man rider eller ser när man sitter till häst 


En liten film:



 


Tänkte bara dela med mig av några tips som jag brukar använda mig av varje dag!!


Mvh anaby         

Av anaby - 4 juni 2012 16:50

Här kommer bild och film på Sensation Ride G4:a med schabak och padd!! Glömde tyvärr bort att filma hur bred den är  ...men tar det senare i veckan...ber om ursäkt!!!


En bild:


 


Och en film:



Mvh anaby   

Av anaby - 4 juni 2012 11:30

Jag har en plan var gäller sommarbetet och när jag ska släppa T dygnet runt där. Jag kommer att utöka betestiden allt eftersom under veckan och på söndag kommer jag att släppa honom där helt och hållet Det känns riktigt bra och jag vet att T kommer att bli överlycklig   Nu under veckan ska elen kopplas på och fixas så att den funkar. Jag ska också byta ut vissa isolatorer i hörnen och sedan även sätta på "buntband" i hörnen så att OM det skulle släppa vid ex stark blåst/vind sitter elbandet kvar ändå....och elbanden ska sträckas lite....slakar på vissa ställen efter all blåst vi haft senaste tiden. Kommer att ta detta allt eftersom under veckan när jag har tid och  orkar. Inget som tar speciellt lång tid...det ska bara göras  Och på söndag kommer jag att ta bilen ner till stallet "ta hem" all vår utrustning så att jag kan göra iordning T "här hemma" i paddocken under sommaren!!! Det känns riktigt bra  Under juni-oktober är jag knappt nere i stallet alls. Jag har allt jag behöver här hemma i källaren   

Jag brukar gå ner 1 gång i veckan för att mocka i vindskyddet men annars har jag inget ärende ner.

Jag är ju lite av en "ensamvarg" så jag tycker enbart att det är skönt att få vara ensam här hemma och i stallet och pyssla med T Det är ju tur att vi människor är olika...en del vill vara ensamma och en del vill ha sällskap  Det är ju INTE alls så att jag blir irriterad om det är folk i stallet utan jag trivs helt enkelt bäst när jag är där själv   

Det här är planen för betet och vecka för oss 

Mvh anaby  

Av anaby - 4 juni 2012 10:58

Gick ner till stallet direkt när jag vaknade för att släppa ut T i sommarhagen. Tänkte att han skulle få beta några timmar innan ridturen och sedan efter. Det är 4-4,5 timmars betning som gäller idag 

Passade på att mocka och sanera vid stora höhäcken idag. Tänkte bara fylla på inne i vindskyddet idag då det ska regna imorgon. Så stora höhäcken fyller jag nog inte på förrän på onsdag när det blir uppehåll.

Sista höpåfyllningen för våren/sommaren dessutom=LYCKA  

Idag ställde sig T och betade i någon minut innanför ingången innan han galopperade upp till paddocken och började beta där  Han blir lugnare och lugnare för varje dag  Tänkte släppa ut honom när jag vaknar imorgon på em då jag jobbat natt...skulle kunna tänka mig att han blir en aning sur då men....han får gå ut f.r.o.m morgonen på onsdag istället direkt jag kommer hem från jobbet på morgonen.

Nu ska jag äta frukost och chilla en stund...innan dagens ridtur   Känner mig en aning stel i nacken efter all städning och fix i rabatten igår  Tänk om man kunde ha en frisk kropp!!! 

Ha en fortsatt jättebra måndag!!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards