anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 18 juni 2012

Ernst gransirap

Av anaby - 18 juni 2012 22:00

Jag brukar göra gransirap på sommaren för att ha under vintern till mitt te. Förra året gjorde jag ingen sirap men i år kom jag ihåg att plocka granskott!!! Så nu blev det 2 st ganska stora burkar  


Receptet går till så här:


Åtgång:

  • ca 30-40 granskott: Jag tog fler granskott då jag gjorde i 2 burkar.

  • 5 dl socker:Jag tog mindre socker i varje burk. Rekomenderar att "gå lite på känn" när man varvar och ta lagom av allt i burken.
  • 1 st citron



1. Lägg ned ett par granskott i en burk.

2. Skär upp tunna skivor av citronen och lägg ned i burken.

3. Häll över en deciliter socker.

4. Varva sedan med granskott, citronskivor och socker tills burken är full.

5. Ställ i ett soligt fönster och låt värmen smälta sockret till en sirap.

6. När sockret smält till en sirap silar man bort granskotten och citronen i ett vanligt kaffefilter.

7. Häll gransirapen i lagom stora burkar och använd det till ditt te vintertid!!!


 

Den här burken har stått över natten på altanen där det är MYCKET varmt!!! Det har hänt en hel del under dagen idag med då vi har haft varmt idag med.  Man kan göra lagren mindre än vad jag har gjort så att man får 3-4 lager med granskott  Allt efter tycke och smak  

Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

19 juni 2012 08:53

Det verkar lätt att göra gransirap, ska kolla om jag hittar några skott här så kanske jag provar. Vi använder så gott som aldrig socker, honung eller sirap, nästan...men med egenhändigt gjord sirap så....:)

Det är ju lag att hundar ska vara kopplade, så varför låter hon hunden springa in i T´s hage? Inte för att jag har leo kopplad *hmm* när vi är ute, men om jag ryter i åt honom kommer han till mej oavsett vad han har fått korn på. Det behövs inte särskilt ofta, då han vet att han inte får gå in på tomter eller hagar. I början när han nyss kommit hit, ville han leka med hästarna, han fick en liten smäll och sen vägrar han hagar.

Det finns ett annat plus med blåst i värmen, de där hungriga äckliga flygande irriterande smådjävlarna håller sej undan :)

Ibland är det svårt att hålla sej från de allergena....jag skulle aldrig kunna putta ner Mizo när han kom och ville kela, då nyser jag hellre....

http://marresmams.blogg.se

anaby

19 juni 2012 10:04

Det är ingen svårighet att göra egen gransirap:D Det som tar tid är att plocka granskotten;)

Japp!!! Det är lag på att hundar ska vara kopplade om man inte har bra koll på dem. Häromkring är det väldigt få hundägare som har koll på sina hundar...men de går ändå lösa. Vi har bla flera hundar som är och springer på vår tomt flera ggr per dag. Bara för att vi har hundar själv innebär ju INTE det att vi vill ha andras hundar springande runt vår hundgård i tid och otid:S Trots att vi pratat med hundägarna om detta FORTSÄTTER det att låta hundarna springa in hos oss?? Samma sak med hundar i hagarna. Men där är det flesta rädd om sina hundar. Upplever att det mest är okunskap om att det INTE riktigt förstår faran för sin egen hund där. Vi känner ganska många BRA hundägare som alltid sköter sig. Jag pratar med många varje dag:)
Tyvärr finns det alltid folk som inte bryr sig:S

Precis!! Det är ett plus med blåsten...att man slipper äckliga flygfän,) Hi hi!!

Jag förstår att det är svårt att putta ner kisse när han kommer och vill bli kliad!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards