anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juni 2012

Av anaby - 3 juni 2012 22:46

Så här har TV sett ut sedan igår....gissar på att det är fel i hela området då ALLA kanaler ser likadana ut. Pratade med mamma idag och deras TV ser likadan ut och vår andra granne 

Så här ser bilden ut:



Suck!!!

Det var lika bra att titta på någon DVD-film istället!! Fick bli Dödligt vapen 2 som jag började titta på vid frukost 



Rätt så stor skillnad på BILDEN  


Mvh anaby      

Av anaby - 3 juni 2012 14:00

Tänkte börjar göra några inlägg om både bettlöst, bett och olika träns framöver. Allt eftersom jag använder dem blir det både film och bilder. Bara lite info för dem som vill veta hur de ser ut och vart jag köpte dem 

Jag börjar med Ponnyhackarmore med korta skänklar:


 


Träns: Hööks, brunt komplett träns, acchennosgrimma, x-full,  pris: 159 kr för 4-5 år sedan. Helt ok kvalitet för det priset!!! Inte stelt utan riktigt mjukt efter oljebad.

Tyglar: Jag har lite problem med för korta tyglar då T är ganska stor  ...så för att förlänga tyglarna har jag satt fast en "snokrem" som förlängning. Jag använder hur som helst aldrig snokremmen så nu fick den ett nytt användningsområde  

Bettlöst: Brunt Ponnyhackamore köpt från Tradera billigt. Tror att jag betalade ca 120 kr inkl. frakt för det  



Jag har satt på ringar på mitt Ponnyhackamore för att jag ska kunna använda det som "kapson" om jag vill. En "billigare" variant av "ridkapson"   Här har jag vikt ut ringarna så att man ska se dem ordentligt. Vanligtvis ligger de längs med så att säga som på bilden nedan.


 


Här kommer en liten filmsnutt:



Jag rider gärna T på bettlöst alternativ på inhägnat område. ALDRIG NÄR JAG SKA RIDA UT!! Detta pga att han kan kasta runt, bocka, stegra och vara allmänt jobbig emellanåt. Det känns INTE säkert när jag rider på vägen bland folk att rida bettlöst pga detta.  Dock gör han nästan ALDRIG någonting sånt när vi rider ut med bett...det känns både tryggt och bra för mig

När jag rider i hagen, paddocken eller på åkern brukar jag variera mellan mina olika bettlösa alternativ...om jag kommer att visa i olika inlägg. Om jag inte har ridit på bettlöst på ett tag upplever jag att T "lätt" blir framtung. Det blir han aldrig med bett. Han är ju rätt grov i typen och lite lat av naturen  ...så det är klart att han försöker komma undan emellanåt och jobba när han kan    Upplever att det går riktigt bra att "lyfta upp" honom med yttertygeln och aktivera skänkeln. Då brukar det "framtunga" ge sig efter ett tag. Rider jag på bettlöst flera dagar i rad slutar han vara framtung 2:a dagen  

T är en häst som får sina tänder kollade varje år och raspas vid behov. Dock vet jag inte riktigt VAD han har varit med om i sitt tidigare liv när han var yngre. Han tuggar gärna och viftar med tungan...dock både när han har bett eller bettlöst alternativ så jag får den uppfattningen att det kan vara något typ av "tics". Han tar alltid bettet utan problem och sätter t.o.m ner huvudet när jag tränsar.  När man rider tuggar han och viftar med tungan minimalt...som tur är!!!

Jag har också valt att INTE dra ut nosgrimman hårt eller att binda fast tungan på honom. Jag TROR INTE PÅ SÅNT!! Utan jag spänner nosgrimman relativt löst vilken nosgrimma jag än har eller så rider jag utan nosgrimma....det beror lite på vad jag känner för. Det funkar på honom  Tuggandet och tungviftandet avtar för varje år så jag tror nog att det blir bra till slut.


Mvh anaby  

Av anaby - 3 juni 2012 12:05

Det verkar ha blivit uppehåll med regnet under natten. Inget regn när jag vaknade på fm 

Gick ner till stallet för att byta hage på T. Han var mer eller mindre galen när han fick syn på mig  Gnäggade, bockade, stutsade, galopperade....ja, "all-in" så att säga  Lugnde ner sig först när jag tog på grimman och skulle ta av regntäcket....då gick det bra för "Herr´n" att stå stilla  Snäll att leda och sedan blev det den obligatoriska galoppen uppför backen. Jag var dock lite stressad över den då det är rätt så blött och geggigt på "spåret"  men T han löste det så fint med att GALOPPERA PÅ GRÄSET VID SIDAN OM när han upptäckte att det var för lerigt Mycket bockande när han kom upp till huset och sedan raka vägen in i paddocken. Jag tror han gillar min nya öppning i hörnet...det är lätt för honom att gå in & ut där  Mockade innan jag gick hem igen. Idag blir det 3-3,5 timmars betande i hagen.


 


Och imorgon ca 4-4,5 timmar. Blir superbra!!!!

Nu sitter jag och ser på Dödligt vapen och äter frukost. Sedan ska vi börja röja och städa ute på altanen. Det blir ingen ridning för mig förrän imorgon. Känns helt ok när vi ändå har en hel del att göra här hemma  Man får helt enkelt prioritera det som behöver göras mest.....

Nej, dags att lägga på en rem!!! Hi hi!!

Ha en fortsatt jättebra söndag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 2 juni 2012 22:39

Efter middagen gick jag ner till stallet för att ge T hans kraftfoder...som jag glömde tidigare idag 

Han stog inne i vindskyddet och mådde gott  Passade på att fylla på hö i vindskyddet så att han har mat hela natten.

Kan säga att jag blev rejält blöt bara av att gå ner till stallet (300 meter) och tillbaka 

Sedan avtog regnet en stund och det var uppehåll. För en liten stund sedan började det om. Känns ändå bra att det INTE hällregnar hela tiden!!! Får helt enkelt se hur det ser ut imorgon....

När jag kom hem satte jag igång och baka....ja, jag är iordning och vid mina sinnens fulla bruk...vad jag vet 

Det blev en plåt med nougatrutor 


 


Och dubbelt av "plypparna" eller fusk mandelkubbar kan man också säga. Väldigt lätta att baka och är RIKTIGT, RIKTIGT goda  Recept finns under Kategorin: BAK  


     


När baket var klart satte vi oss i soffan och såg på en film och fikade mjölk och plyppar min kära man och jag   

Både trevligt och gott!!! Hi hi!!! Just nu väntar jag på att kvällsprommisen med hundarna ska bli klar så vi kan fortsätta att se på en film till innan det blir att hoppa i bädden!!
Trots dåligt väder och huvudvärk idag är jag riktigt nöjd med dagen. T fick sin betestid i sommarhagen och jag har bakat en hel del ikväll Imorgon är en ny dag som förhoppningsvis kommer med bättre väder!!!

Ha en fortsatt bra sen lördagkväll!!!
Chilla lugnt och sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 2 juni 2012 13:00

Efter ca 2,5 timmar betandes i sommarhagen var det dags för T att flytta till vinterhagen igen. Han hade gått ner till ingången där nere så det kändes skönt...att slippa leda en halvtokig häst i rejäl blåst i nerförsbacke  Dock endast kring 9 sek meter och INTE 12 sek meter som väderprognosen först visade!! Man får vara glad för det lilla  

T vill ofta bocka och hålla på när man går nerför en backe....går väl an om man sitter på men går man bredvid känns det inte så muntert  

Det var inga problem att ta honom till hagen i blåsten. Hur lugn som helst...dock lite missnöjd över att behöva byta till en "gräsfri" hage  

Jag hann i princip bara ta in T i hagen när det började regna!!! IBLAND HAR MAN TUR!!

T gick raka spåret in till vindskyddet...medans jag fyllde på nytt vatten.

Sedan blev det regntäcke på....ska regna tills på måndag. Då kan det vara bra om T kan gå ut och äta av höet från stora höhäcken. Han står helst där och äter om han får välja 


     


En dålig mobilbild men man ser att T står med regntäcket inne i vindskyddet och är nöjd 

Självklart glömde jag ta med mig kraftfodret ner när jag gick ner för att ta in T  Ska lägga mig och se om huvudvärken försvinner...och sedan ta en prommis ner till stallet innan middagen. Det blir jättebra 

Ha en fortsatt jättebra lördag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 2 juni 2012 11:30

Det blåser rejält här idag och ska börja blåsa ännu mer...kring 12 sek meter...suck!!! Det ska även börja regna...håller dock tummarna att det blir LITE regn idag...hoppas kan man alltid!!!

T var "halvvild" idag när han såg mig komma genom sommarhagen  Han gnäggade, sprang och bockade och hade sig...kände på sig att det var dags att få gå ut till sommarhagen och beta en stund  Kunde dock inte filma värsta rodeon för att jag var så långt bort...men en kort film kommer när jag kom fram och T gnäggar. Tyvärr blåser det rejält men man ser att näsborrarna rör sig allafall 



Lilla plutten 



Dags att få beta!! Jag har tagit in honom i hagen och tar här bort grimskaftet....och han springer direkt upp till huset...som vanligt...och sedan in genom "nya" ingången till paddocken. Den hittade han igen direkt  Blev nog väldigt bra!!!!



Slutligen en lugn T som betar uppe vid huset  När han galopperat upp till huset är det som om "luften går ur" och då kan man beta och vara lugn  Hi hi!! Samma procedur varje dag 


               Ett sista kort innan jag gick in för att äta frukost. En nöjd häst som betar. Känns otroligt bra i hjärtat på matte när hästen är så nöjd och glad  Tänk vad sommaren gör gott för både folk och fä 

Hann med att mocka och dra ut sista höet från stora höhäcken innan jag gick hem. Har fått en riktigt hemsk huvudvärk som jag ska försöka kurera....förmodligen pga blåsten. Brukar inte drabbas av migrän så det är nog en "vanlig" huvudvärk som går bort inom kort 

Ska inta huvudvärkstabletter och lägga mig i planläge och se på säsong 7 av 24 tills det är dags att gå och byta hage på T. Ev. blir det städning på altanen idag senare under em!!! Eller en början allafall. Vi ska byta ut våra möbler där och sedan vill jag ta ut en del grejer som INTE behöver vara där...som bara är i vägen 

Nej, dags för planläge och 24 en stund!!
Ha en fortsatt jättebra lördag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 1 juni 2012 22:27

Lägger in den här gamla bilden på Tabasco och Peppis   Den borde vara från sommaren 2009 och i början på juni månad Tycker att den är så somrig och härlig  Det behövs lite extra pepp nu så att vi inte ger upp inför sommaren!!!!!!!


 


T tycker INTE om hundar i hagen!! Men våra 2 går bra...de tillhör flocken  Alla andra hundar som kommer in jagas ut "ögona böj" av T   Det är till att vara kräsen...så att säga 


Mvh anaby  

Av anaby - 1 juni 2012 15:52

Det tog inte lång tid innan det började regna efter jag stigit upp idag  Usch!!! Sotaren kom på besök och han berättade att det INTE regnade så mycket och skulle nog sluta på en stund....vi får väl se tänkte jag  

Efter någon timme avtog regnet?? WHATA!!!! Och sedan har det INTE regnat mer idag!!!! HELT OTROLIGT!!!

Jag packade in lite gräs, 2 stolpar, spett, elband, skruvdrage och isolatorer i bilen och åkte ner. Jag har nämligen upptäckt att vid kliträdet och diket där jag redan har stängslat in nere i svackan....har det förmodligen varit några typ av gnagare och gjort gångar  Ganska stor hål som är relativit djupa...inte så bra för hästben att fastna i  Insåg igår att det var för många för att kunna täta dem med bara vanligt jord så jag tänkte istället stängsla in där de värsta hålen är. Det är även rätt så geggigt just där så det känns som ett bra beslut  

T fick som sagt bara "lite" gräs innan ridturen idag....han kände nog på sig att det skulle bli betning sedan 

När jag borstade honom idag såg jag att nästan alla de sista långa stråna från vinterpälsen är borta!!! Skavet på ryggen är också HELT borta  Det syns inte överhuvudtaget!!! Det blir heller inget rugg eller annat efter ridning...vilken sadel jag än använder...så nu verkar "skavperioden" vara över för i år 

Blev G4:an och Grandeurpadden idag  


 


Imorgon blir det padd och schabrak  Mest troligt brunt.....jag får se 

Det blev en skrittur till åkern som jag tänkte prova på OM det går att rida där?? Vi får INTE rida där innan det torkat upp tillräckligt. Även om man rider där på sommaren och det blir spår och märken så är det viktigt att INTE börja rida där innan marken torkat upp. Annars blir det INTE bra resten av sommaren!! Pappar är hård på sånt...och det är ju hans mark så det är bara att "gilla läget"  Det brukar inte vara några problem att vänta tycker jag. Man har igen det resten av sommaren 

Idag blev T "tålamodsprövad" till max  Vi hann bara rida 1 varv runt åkern då en kompis till Fredrik kom och ville låna nyckeln till lägenheten. I samma veva kom en kvinna som jag känner som var ute på prommis med sin hund. Jag stog och pratade med henne tills jag fick tillbaka nyckeln och sedan stog jag och pratade med Fredriks kompis en bra stund....gissar på minst 45 min sammanlagt  Hann sedan med att rida en stund i både skritt och trav...när det dök upp en skolklass och då känner jag en av lärarna...vi har tävlat tillsammans på -80 och -90-talet. Så då blev det en kortare pratstund med henne   Efter det kan jag säga att T var REJÄLT LESS på mig Han skulle INTE gå fram....tjurade rejält och tänkte väl OM DU SKA PRATA NÅGOT MER GER JAG UPP  Efter lite övertalning gick han framåt och himla bra!!! Jättefint scwung i traven och stort och luftigt steg....WOW-känslan kom som vanligt  Det är svårt att förklara men han känns så himla fin att rida just nu!!! Jag behöver bara lätta lite i handen så travar han i en lugn trav på en gång. Går han iväg är det bara att "proa" lite lätt eller ta en förhållning och när jag sedan lättar i handen ligger han kvar i en lugn trav...ME LIKE!!!!

Idag gick jag också för första gång in på en volt...eller tja, volt och volt...den är stor och man kan nog säga att det är innanför 4-kantspåret och sedan tar den upp 1/3 del av 4-kanten. Alldelens lagom så här i början när vi inte har ridit på volt på evigheter. Började trava och himmel så fin har var...jag hade fullt schå att sitta ner och kvar i sadeln   När jag kortade upp lite mer blev det den där stora passage-liknande traven som är helt underbar att känna......WOW....säger jag bara  T skötte sig fantasiskt bra!! Var lite överilad från början men det är ju som sagt inga problem att korta in honom allt eftersom...han lyssnar så otroligt bra på både "fram & tillbaka" 

Är jättenöjd med ridturen!!! Det blev ingen galopp idag...tyckte att det räckte med att ha ridit honom på den stora volten idag. Skrittade av honom efter hela åkern och sedan hoppade jag av och gick hem. När vi kom ut på vägen var det några joggare som sprang på vägen och det tyckte T INTE ALLS OM  Han trumpetade och svansen var i "giv akt" och han stutsade bredvid mig?? VAD HÄNDE??? När alla joggare sprungit förbi...vände vi och gick tillbaka ut på åkern och gjorde "ett nytt försök". Inga problem...nu gick han som en "gammal ko" vid min sidan  ....så det var helt enkelt joggarna som han inte tyckte om idag  Alltid bra att "prova igen" för att få ett bra avslut. 

T fick lunch och magnetbehandling medans jag gick ner till hagen för att sätta upp stolpar och elband där gnagarna gjort tunnlarna....Det tog inte så lång stund för mig att bli klar och sedan fick T ÄNTLIGEN komma ut och beta för första gånge i år i sommarhagen 

Gissa en som både var förvånad och väldigt glad att äntligen få beta själv i hagen 


                     Vi slog också " 2 flugor i 1 smäll" idag....beta gräs och magnetbehandling samtidigt för T

Mockade och fixade med höet. Ingen vattenpåfyllning idag. Det tog "bara" 15 min att bli klar...och T ska beta i 1-1,5 timmar. Tog bilen hem och håller på med middagen. Ska snart ta en prommis ner till stallet för att byta tillbaka till vinterhagen. Håller verkligen tummarna att det INTE regnar imorgon så att T kan gå och beta lite imorgon också!!! 

Och så att jag kan rida på åkern igen!!! Tja, vi får helt enkelt se hur det blir 

Idag blir det att åka och handla mat och sedan ska vi se på "Let´s dance"!!! Är ju final ikväll!!!

Nej, nu ska jag gå ner och släppa in T i sommarhagen igen och fortsätta med middagen!!!
Ha en fortsatt jättebra fredag och glöm inte myset!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards