anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juni 2012

Av anaby - 28 juni 2012 10:13

Jag och katten satt och myste i soffan igen igår kväll  Sedan blev det bädden vid midnatt. Jag somnade omgående...hann nästan bara lägga huvudet på kudden så sov jag  

Direkt jag vaknade gick jag ner till stallet för att hämta hem T och tvätta muggen. Både katten och hästen var rejält trötta   Katten ville inte gå ut och hästen ville inte stiga upp  De liknar mig mer och mer på morgonqvisten!!!


 


T ligger och myser i "rullgropen"  



Vill inte alls stiga upp  Men till slut klev han upp efter ganska mycket övertalning  


   


Kisspaus bland blommorna på väg upp till huset. Observera den HÖGA vita blomman (hundkex) till vänster om T som borde vara kring 2 meter hög   Den högsta jag har sett hittills!!!


Jag blev mycket glad när jag satte igång och tvätta muggen idag. Det går definitivt åt rätt håll  

Tvättade med Hexocil och sköljde bort och sedan på med Hibiscrub som ska få verka medans jag äter frukost.

Bilder kommer lite senare under dagen!!!

Sedan tänkte jag rida barbacka inne i paddocken idag...inga speciella krav utan lite skolor och lite kavaletti...hjärngympa för "Herr´n"....tror att det blir jättebra eller framför allt lagom aktivitet för oss bägge 2  

Har lite träningsverk i vaderna idag så det blir ingen jogging förrän imorgon när jag vaknar på em. Blir perfekt att ta en lagom tur efter jag vaknat och druckit en fruktsmoothie  Ska försöka jogga varannan dag. Det blir lagom nu från början. Sedan när jag kommer ut till stugan blir det varje dag om det inte är hällregn  

Nej, nu väntar frukost!!!!

Ha en fortsatt jättebra torsdag!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  


Av anaby - 27 juni 2012 22:17

Jag har pysslat med lite av varje idag och även joggat (se separat inlägg). Sedan blev det betesputsning av sommarhagen (se separat inlägg) under kvällen.



Efter joggingen passade jag på att mocka "spåret" där T galopperar upp & ner. När det regnar blir det VÄLDIGT halt där med en massa hästbajs....blev en hel skottkärra!!! Men nu är det borta  Gick ner för att smörja muggen med salicylsyrevaselin för att mjuka upp krustorna inför kvällens kortisonsmörjning och sedan har jag sanerat stora höhäcken från hö. Jag fyllde på den för 2-3 veckor sedan och T har inte ätit upp allt hö eftersom  jag öppnade upp till sommarhagen och han fick tillgång till gräs istället   Nu tog jag bort höet som var kvar...uppskattningsvis 40 kg...och fyllde på höhäcken inne i vindskyddet istället och det som inte fick plats la jag in i själva vindskyddet. När det regnar kan T äta lite hö medans han står inne i vindskyddet och väntar på att regnet ska avta. PERFEKT  Krattade och tog bort allt gammalt hö nedanför höhäcken också. Nu är allt jättefint därnere Passade på att byta vatten i hinkarna innan jag gick hem. Funkar bra att fylla nytt vatten var 3:e dag där nere. Han har vatten på 3 ställen....i vindskyddet...i paddocken och i sommarhagen. Bättre för mycket vätska än för lite!!!



När pappa skulle in med traktor och betesputs i hagen stog T inne i paddocken. Jag sa till pappa att han skulle köra försiktigt in i hagen så skulle nog T galoppera ner till vindskyddet. Gjorde han det?? Nej, då...."Herr nyfiken i en strut" skulle FRAM TILL TRAKTORN   Jag fick allafall med honom till ingången till paddocken (som var öppen) och sedan stog han där och spanade på traktorn utan en tendens att gå ner...suck!!! Pappa stog redo längst ner att börja köra....till slut fick jag "iväg" T då han blev sur på mig...fick ju inte sin vilja igenom och fick "hälsa" på traktorn  Elaka matte!!!

Några timmar senare kom han gående upp till paddocken igen och gissa om han såg förvånad ut när han gick uppför där det var betesputsat?? Ögonen var stora och han funderade nog på VART det höga gräset och blommorna var???

Passade på att tvätta med hexocil och Hibiscrub...som fick verka innan jag sköljde av och smorde med sista kortisonsalvan för dagen. Mer och mer krustor försvinner...känns bra!!!

Har just varit och öppnat upp paddocken till sommarhagen och T såg nöjd ut...han verkar utforska det nya kortklippta gräset i både paddock och hage    Måste vara jobbigt när man har KOLL på vart varje grästrå och blomma står i vanliga fall och nu är allt borta  Han har nog vant sig tills imorgon  

Idag passade han på att chilla i paddocken....och låg bredvid hindermaterialet...smart häst  


   

Smög mig lite nära och tog kort och sedan iväg för att T skulle ligga kvar en stund..vilket han gjorde  

Har haft trevliga samtal med äldsta sonen hemma idag och med yngsta sonen i Borlänge. Det är såna här dagar man älskar att vara förälder  I Borlänge har de haft det bra. De sov betydligt bättre på det nya campingområdet. Sedan har det fått inreda intervjurummet och lite annat pyssel idag. Fick sluta lite tidigare idag med. De har även fått i sig frukost, lunch och middag. Nu på kvällen var det dags för nudlar och sedan väntade bädden. Jag kan andas ut efter ännu en bra dag för sonen i Borlänge!!! Imorgon jobbar de sista dagen och sedan är de lediga fredag och lördag och kan då gå och lyssna på vilka artister de vill under hela dagen och kvällen  Laleh ska visst spela någon dag framöver!! Hörde henne igår på Allsång på Skansen...hon har en underbar och speciell röst  

Tja, det var väl dagen i stort här hemma. Imorgon är en ny dag och om det inte regnar blir det en ridtur...annars vila för T. Jag ska kratta bort allt gräs från spåren i hagen. Det blir så halkigt när det regnar om gräset ligger kvar och T kommer galopperande....risk att han går omkull då  Och det vill jag inte!!

Sedan ska jag jobba torsdag, fredag och lördagnatt!! Nu börjar nedräkningen på riktigt!! Endast 3 nätter kvar till semestern börjar!!! Känns både overkligt och riktigt bra  

Nu har jag svamlat klart...tror jag  ...jo, det har jag!!!

Snart väntar bädden för mig och katten!!!
Sov gott och chilla lugnt!!
Mvh anaby  

Av anaby - 27 juni 2012 19:53

Jag måste bara säga att jag har så tur som har en sån snäll pappa som hjälper mig med så otroligt mycket "tunga poster"   Min kära man hjälper mig också mycket men det är pappas traktorer och annat som vi använder. Just idag var det pappa som ställde upp med betesputsen  


Så här såg det ut innan betesputs:



En hel del olika blommor och maskrosor...


   

Både smörblommor och vita stora "hundkex"....  


En liten film:



  

Och sedan under betesputsning:


 


Den är väldigt effektiv betesputsen  



Blommorna var HÖGA!!!


   


Här har han kört 1 varv...STOR SKILLNAD!!!


     


3 varv körda  


   

Sista sträckan!!!! Tjjjooohhooo!!!!



Några filmer:



 



Några efter bilder:


 


Blev otroligt bra överallt  


   


Här var det värst, mest och störst blommor!!!
 

Sedan var det dags att putsa inne i paddocken..före:


 


Inte lika långt som i hagen men pappa tyckte att det var lika bra att putsa i paddocken också  


 

När man väl börjar putsa ser man SKILLNADEN!!!



Och en liten film:



  

Och efter:


  


Kort och fint!!! Nu kan jag lägga ut kavalettibommar  


   


Och slutligen en efterfilm på allt:



Pappa tog t.o.m ordentligt i grindöppningen  


 
 

Nu är jag jättesuperdupernöjd  


Mvh anaby  



Av anaby - 27 juni 2012 13:26

Eftersom att T vilade idag passade jag på att göra min första joggingtur för året. Det gick över förväntan!!! Jag hade verkligen INGA krav alls eftersom det är 10 månader sedan jag joggade senast. Målet idag var att jogga 5 km och sedan "känna efter" hur det kändes och ev. fortstätta??

Det blev 1,6 km!!!! HELT FANTASTISKT!!! Andningen kändes superbra och var inte ansträngd under hela joggingturen...tog ca 50 meter att "gå ner" till normal andning?? Whata?? Jag är nog i bättre kondis än jag först trodde  Det enda som jag kände av idag var benen eller baksidan på låren. Hade jag inte känt av det hade jag fortsatt längre. Men jag vill väldigt gärna kunna både gå och framför allt jobba imorgon  Då känns det bättre att springa lagom idag och öka på allt eftersom under resten av denna vecka och nästa 

Höstens mål med 3 km känns både realistiskt och inte alls avlägset just nu  ME LIKE  Mål nr 2 är att gå ner 5 kg i vikt. Jag är inte överviktig men jag har en "trivselvikt" som känns bra för mig. Har dock ingen speciell brådska att gå ner mina kg...utan jag vet att det kommer automatiskt när jag kommer igång med joggningen och sedan även ridningen efter T:s sommarvila. Så fort jag tar uppehåll med ridningen går jag DIREKT upp några kg...därför känns det bra att kunna jogga och komma igång med det i sommar när T ska vila  

Varför har jag börjat jogga igen?? Dels vill jag få bättre kondis och orka med ridningen på ett annat sätt och sedan mår min nacke och axlarna otroligt MYCKET bättre av det  Värken som jag har dagligen reduceras rejält när jag joggar. Så jag gör det även för att "må bättre" i både "knopp & kropp"   Fick tyvärr ett avbräck under hösten/vintern/våren som inte var mitt eget val pga problemen med min livmoder som sedan opererades ut i mars månad. Men nu är det bara att komma igång igen!!! Ser verkligen framemot att få komma igång igen!!!

Mvh en mycket nöjd och glad anaby  

Av anaby - 27 juni 2012 10:35

Jag och katten hoppade i säng kring midnatt och sedan tog det inte många minuter innan jag sov kan jag säga   Känner mig betydligt piggare idag motför igår!!!


T stog uppe vid huset när jag vaknade så jag gick ut på en gång och tvättade muggen med Hexocil och Hibiscrub. Har nyss varit ute och sköljt bort Hibiscruben och smort med kortisonet. Det ser ännu bättre ut idag  Betydligt mindre krustor kvar ovanför karleden. Vid middagstid blir det att smörja med salicylsyrevaselinet som ska få verka några timmar innan kvällsbehandlingen av kortisonet smörjs på. Förhoppningsvis försvinner det "ett gäng" med krustor då med!! Bara att hålla tummarna!!! Jag upplever att han INTE är lika svullen i karleden längre och INTE lika irriterad när jag tvättar och smörjer som han var innan jag fick kortisonet utskrivet. Det går definitivt åt rätt håll  Mer bilder kommer senare under veckan när det har "hänt" mer med muggen...


Sedan jag jag tvättat och hängt tvätt och fixat med diskmaskinen. Ska se på TV en stund och sedan iväg och jogga för första gången på evigheter  ...eller sedan september 2011 om jag inte minns helt fel!! Tänkte sätta igång den här veckan med en mjukstart och sedan öka på allt eftersom jag orkar under nästa vecka. Kommer att ta några veckor innan jag orkar med ordentligt....men det får det ta...tids nog kommer konditionen tillbaka  S

Inget regn idag utan det blir nog en bra dag idag på många plan. T kommer att vila idag då jag tänkte koncentrera mig på hemmet och annat idag...tänkte städa i lugn och ro idag  Blir att rida imorgon istället  

Nej, dags att lägga på en rem!!
Ha en fortsatt jättebra onsdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 26 juni 2012 23:11

Jag och katten har myst en del i soffan ikväll  Skönt att bara "vara" emellanåt  


       

Härligt att få vila sig en stund i mattes knä  


När jag var ner till källaren för att göra iordning kraftfodret tills imorgon...stog T "giv akt" utanför garagedörren  Tände inte lyset...annars hade han sett mig  Han såg nöjd ut där han stog och spanade Det märkliga är att Zimé var likadan!!! Att 2 så olika hästar kan var så lika i sitt beteende/hantering är helt otroligt!! De kanske helt enkelt har präglats av mig...och därmed blivit otroligt lika hanteringsmässigt trots allt...tål att tänkas på  

Nu blir det snart bädden för oss...eller katten och mig....L-O är i stugan den här veckan.

Sov gott!!!
Mvh anaby  



Av anaby - 26 juni 2012 21:49

Har nyss pratat med sonen i Borlänge!! Det var ju ett åsknedslag där tidigare under em när 14 st fick föras till sjukhuset!! Oppsss!! Jobbigt innan jag kunde prata med honom och höra om han var ok!! De hade jobbat och åsknedslaget hade varit på campingen....så de var inte i närheten. Såg och hörde smällen. Som jag förstår blev ingen allvarligt skadad utan alla som blivit utsatt för nedslaget fick åka till sjukhus för observartion. JÄTTEBRA tycker jag!! Bättre att vara på den säkra sidan  

De fick sluta lite tidigare ikväll och har även bytt camping då deras grannar hade skrikit och hållit låda till kl.03.00 inatt  Inte lätt att samsas med så många människor. Dock bör man nog ta lite hänsyn till andra en sån här gång. Får hoppas att de får sova gott inatt istället  

De hade ätit middag och skulle gå och ta sig en dusch och sedan blir kvällen lugn. Blir nog fina fisken det där!!!

Känns skönt att kunna nå varandra via mobilen så känns det bättre för mig här hemma  


Det hann börja regna innan jag släppte ut T i hagen från paddocken. Hörde regnet och sprang ut och hann med att runda hörnet på huset när T stog och SKREK på mig...SLÄPP UT MIG KVINNA!!!! Det är tur att han VET vad han vill min häst Han ville gå in till sitt vindskydd och rugga så klart   Regnet har inte hållit i sig utan det har kommit lite regn då och då. Bättre med lite än hällregn...så man får vara nöjd ändå  


Det blev ingen betesputsning av hagen ikväll ...dels regnade det och sedan hade pappa lite annat för sig. Vi ska ta det imorgon istället  Är ju ledig imorgon kväll också så det är inga problem att ta det då istället.


Sedan har jag röjt undan lite här hemma och tagit hand om tvätten...och tvättat....ska städa lite mer imorgon orken var tyvärr inte på topp idag  Brukar kännas bättre efter en god natts sömn  

Har även fått en orderbekräftelse på min beställning från Hööks idag  Den skickas nog under den här veckan!!!

Kvällen har varit bra!!! Jag och katten har myst i soffan den del Hon bor nere hos mig nu när Henrik är borta.

Nu ska jag gå och byta tvättmaskin så att det blir någon ordning på tvätten tills imorgon!!! Hi hi!!
Ha en fortsatt jättebra sen tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 26 juni 2012 18:15

Idag fick jag hem T:s försäkringsbesked och då följde det även med lite info om Agria Incident som jag tänkte dela med mig av:


   

Mer info finns på Agrias hemsida.

För egen del tycker jag att det känns jättebra att jag eller någon annan som hanterar T  är försäkrad ordentligt OM olyckan skulle vara framme!!!


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards