anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 juli 2012

Av anaby - 6 juli 2012 23:26

Här kommer ett annorlunda gammalt favoritkort på T från 2008-09-09 som yngsta sonen tagit. Jag rider på potatisåkern och dammet började virvla upp kring hovarna så det ser nästan ut som rök  

Blev en annorlunda och häftig effekt på kortet. Sedan är det tagit snett bakifrån från sida...ja, ni få se själva  


Det här kortet lämnade jag in för att få förstorat Dock endast 20 cm x 30 cm men det blev riktigt bra  


 


  


Mvh anaby  

Av anaby - 6 juli 2012 19:30

Jag har valt att köpa ett gäng billiga regntäcken till T pga att han gärna biter sönder dem fram i bogen när han blir less på dem  



Himalaya från Börjes i storlek 165 cm. Jag har betalat 299-399 kr för dem. Priset varierar beroende på om det är REA eller normalt pris på dem. Ett billigt prisvärt regntäcke  


 


Så här ser det ut på hästen. T har mest på sig regntäcken. Både ofodrade och fleecefodrade. Har endast vintertäcke när det är kallare än -10 grader ute.



En regnig dag i slutet på maj i början på betessläppet.



En regnig augustidag  


 


Här verkar det vara snö så det borde vara november eller december månad.


 


Så här kan det se ut efter T har haft sitt regntäcke på sig under 1 natt vid regn  





Efter lagning  





 

 


Ett annat Himalaya regntäcke...fast i blå färg..likadant täcke.

 



Fleecefodrat regntäcke Tyfon. Pris: 299-399 kr beroende på REA pris eller normalpris.  Det här täcket använder T mest vintertid när det är varmare än -10 grader ute.


 


Vinterrid vid stora höhäcken.



Hösttid uppe vid huset.



 


Även det här täcket har fått sig några "omgångar" med tänderna...när T tyckt att han haft på sig det för länge...över natten  


 


Lagat och i någorlunda bra skick igen  


Himalaya ofodrat regntäcke:

1 brun/grönrutigt

1 blått

2 brun/grönrutigt HELT NYA som ligger på lager hemma.


Tyfon fleecefodrat regntäcke:

1 brunt

2 bruna HELT NYA som ligger på lager hemma.


Har under våren "slaktat" 1 Tyfon fleecefodrat regntäcke som kommer att användas till reservdelstäcke istället  


Mvh anaby  



Av anaby - 6 juli 2012 17:43

 Efter T var fixad och klar var det dags att hänga upp överkastet på tork  Svidade sedan om kläder och åkte till Apoteket och ICA. När jag landat på Apoteket och legitimerat mig hade min vet. inte ringt in receptet?? Oppss!! Ringde på hans mobil och lämnade ett svar och fick ett SMS 30 min senare att allt var klart  Inte lätt att hinna med att hjälpa alla "desperata" häst/djurägare en söndag  Han är verkligen GULD VÄRD min veterinär  

Hämtade ut kortisonet och köpte 1 till flaska Hibiscrub. Alltid bra att ha hemma  

Sedan in på ICA en sväng där jag hittade några billiga T-shirtar för 19 kr st!!!


 

Rött schabrak har jag men inget orange än   Kanske bli så smånigom  Det går ju att använda det orange till brunt också  


Efter att ha sett på Tina igår blev jag otroligt sugen på att prova göra hennes hemgjorda enkla glass  


 

Grädde, lemon curd och kondenserad mjölk  Tänkte ta med mig lite till stugan på måndag så att jag och min kära man får njuta lite i lugn och ro  


Det har varit sjukt varmt idag hos oss....vi har som varmast haft 32 grader idag HELT SJUKT!!!

Väl hemma igen gick jag ut för att mocka ur paddocken och "veckans skörd" blev 1 skottkärra  


 


Lagom mockning för en dag  


 


När jag skulle tippa av skottkärran i skopan hittade jag det här....fick ringa till pappa för att höra VART jag skulle tippa av skiten?? Det var bara att tippa i skopan trots jord och gräs...ok...då gör jag det då 


 


Tycker att det är bättre att fråga när jag är osäker motför att pappa blir irriterad och arg. Man är ju inte tankeläsare om HUR andra tänker och tycker om saker och ting...även om det skulle var bra ibland  


Bytte skottkärra och hämtade sekatör och diskhandskar och satte igång och röja bort smörblommor på den delen nära spåret som INTE är betesputsad. Innan jag satte igång tänkte jag att det kanske skulle bli 3-4 skottkärror med blommor innan jag var klar  


 


En proppfull skottkärra med blommor!!! Det blev 10 st proppfulla skottkärror innan jag var klar!!! Drygt 2 timmar tog det. Nu är det röjt bort smörblommor ca 50-100 cm på bägge sidor av spåret där han brukar gå. Ska se OM det blir någon skillnad på hans mugg. Får se om vi ev. betesputsar den delen som är inne i skogen när jag kommer hem från stugan och det första betesputsningen har vuxit upp mer. Då kommer massor av smörblommor att försvinna!!! Ska prata med pappa så får jag se hur det blir. Nu har jag i allafall gjort vad jag kan för att bli av med massor av smörblommor i hagen  Svettig, solbränd och med en hel del träningsvärk i kroppen blev jag till slut klar   Det är ju tur att jag älskar min häst så att man gör allt man kan för honom!!!

Det enda som återstog då var att mocka vindskyddet och fylla på vatten i hinkarna. Sedan kunde jag gå hem igen och göra middag  

Jag använde mig av "diskhandskar" när jag drog bort/av smörblommorna. Det gick lättare med handen än med sekatören. Så sekatören fick vila....


 

Insåg efter en stund att det blev VARMT med handskar men samtidigt var det INTE läge att vara utan heller....brukar inte se så fin ut på händerna om jag drar loss gräs/blommor utan handskar  

Kände hur det kippade i handskarna av svett...urk!!! När jag tog upp händerna kände jag hur det rann svett ur handskarna....det rann rätt mycket....men usch och inte kunde jag ta av dem heller  

Det första jag gjorde när jag var klar var att ta av handskarna...händerna var alldelens blöta och halvvita av svetten....

Så här trevligt såg det ut när jag vände handskarna upp & ner när jag kom hem  



 

Bra att ha men så läskigt att använda när det är varmt....blandad känsla det där  

Idag har det varit rejält varmt vilket innebar att jag tog på mig foppatofflorna UTAN sockar...jag skulle ju ändå "bara" gå på spåret  Gissa vems fötter som var skitigare än skitigast när jag var klar?? Japp!! MINA  


 


Tror ni att jag ev. kan behöva ett fotbad?? Det tror jag  


 


Inga barn ville äta middag med mamma idag så jag gjorde en kulinarisk middag med kroppkakor, lingonsylt och smör och 1 vinglas till  Och ett fotbad under tiden och tittar på en "Svarta hingsten film" som jag spelade in igår natt!! Chill på HÖG nivå  

Har just pratat med min kära man och de ska rulla och bala vårt hö ikväll!!! Tjjjjooohhoo!! Känns jättebra  På onsdag tar jag hem de första balarna!!!! Tänk att man ska bli så glad för några höbalar  Vi hästmänniskor är nog lite udda...eller mycket udda om man ska vara ärlig  

Ikväll ska jag dola på lite här hemma och sedan tvätta och smörja T:s mugg innan jag går och lägger mig.

Imorgon ska jag iväg på Marknad med några andra kvinnor på dagen!! Ska bli jättetrevligt med en lugn och trevlig dag utan några speciella andra planer för en gångs skull  

Men nu är det fortfarande fredag som gäller....


Jag kommer inte ihåg om jag har sagt att T har börjat sin "sommarvila" den här veckan. Han kommer att vila ca 2-2,5 veckor innan jag sätter igång honom igen. Då kommer både ridfilmer och bilder i massor!!!


Ha en fortsatt jättebra fredagkväll och glöm inte myset  

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 juli 2012 08:50

Jag har sovit riktigt dåligt inatt och vaknade med huvudvärk  Orsak: Den envisa och eländiga muggen  

Den har ju blivit MYCKET bättre men den finns fortfarande kvar...uppskattar att det är 1/3 del eller 1/4 del kvar. Vill bara att den ska FÖRSVINNA HELT NÅGON GÅNG!!!

Bestämde mig under natten när jag inte kunde somna om att ringa min veterinär nu på morgonen. Förhoppningsvis skulle han INTE vara på semester än!!! Var med skräckblandad förtjusning som jag slog telefonnr och fick upptaget ton  Förhoppningen om att någon annan pratade med honom var stor!! Efter ca 10 min kom jag fram och kunde prata med honom om mitt dilemma  Jag känner mig väldigt stressad att jag ska hamna i samma sits som förra sommaren då jag ringde och bad om kortisonsalva FÖR SENT....är övertygad om att ifall jag hade ringt i tid efter att ha provat behandla själv i någon vecka... då hade jag INTE behövt hålla på och behandla med allt möjligt i 6 månader för att få bort det  Helt och hållet mitt eget fel!! Men man lär ju av sina misstag så att säga!! Vi kom överens om att vi ska köra en "14-dagarskur" med kortisonsalvan igen. Det är så pass lite kvar så förhoppningsvis försvinner det under den här 2:a behandlingen  Jag håller verkligen tummarna!!!

Ska åka och hämta ut receptet vid 11.00-tiden idag. Känns extra bra då jag åker till stugan på måndag. Planen är att åka hem varannan dag och tvätta och smörja. Den dagen jag inte är hemma får pappa smörja. När jag ändå åker hem kan jag ta med mig några hölass hem. Det innebär att jag kommer att få hem 6 st höbalar under nästa vecka  Jag slår så att säga "2 flugor i 1 smäll"  Just nu känns det jättebra och nu kommer jag nog att kunna sova riktigt gott inatt  

Ska snart gå ut och skölja bort Hibiskruben och smörja med kortisonet och sedan äta frukost!! Dagen börjar i allafall bra  

Planen för idag är att tvätta, vika tvätt, fixa i rabatterna, mocka hage och paddock, sanera lite i hagen och kolla elbandet runt hela hagen eftersom jag åker bort på måndag. Himla tur för mig att det är så fint väder när jag ska vara ute så mycket idag  

Ha en fortsatt jättebra fredag!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards