anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 8 juli 2012

Av anaby - 8 juli 2012 21:58

Muggen såg jättebra ut nu på kvällen!! I princip alla krustor och gula flagor var borta på det "värre" benet  Och på det andra där det var mer lite blod var helt rent och fint   Dock är han en aning svullen i det "värre" benet nu ikväll...kan bero på att det är väldigt varmt ute just nu och benet trots allt inte är riktigt friskt. Får se hur det ser ut imorgon!! Är väldigt glad att det var ännu större skillnad ikväll än imorse och då såg det ändå väldigt bra ut  

Tog på nya sockar som jag fäste med silvertejp. De andra som suttit sedan imorse satt kvar bra. Det enda som man kan klaga på var att de var lite smutsiga....men det får man ju räkna med när han går i hagen  Har just slängt in alla 3  "använda" sockarna och ett antal små handdukar på 60 gradig tvätt i maskinen. Ska hänga upp dem i pannrummet ikväll så torkar de under natten. Imorgon blir det samma sak...tvätt...Vegebom + sorbactkompress och sockar utanpå i några timmar tills jag åker till stugan. Sedan kommer han att få vara utan sockar och bara smörjas med Vegebom. Pappa ska smörja honom på tisdag (och de dagarna jag inte åker hem) och sedan kommer jag in med några höbalar på onsdag och stannar några timmar och gör en ny "Vegebom-sorbact-sock-behandling" i några timmar tills jag åker till stugan igen. Kommer att åka in varannan dag...känns bättre i hjärtat att kunna "ha koll" på muggen OM den trots allt blir värre!! Man vet ju aldrig   Ibland får man helt enkelt kompromissa när man inte kan klona sig och vara på 2 ställen samtidigt   Känns skönt att ha bestämt hur jag ska göra med T och det känns även bra att kunna köra hem några höbalar själv  

Jag har även mockat hage, vindskydd och fyllt på hö och vatten i vindskyddet ikväll. Det ska ju komma regn inatt och då är det bra om T kan stå inne i vindskyddet och äta lite hö under tiden det regnar  Har även packat 1 hösäck till så jag kan fylla på med hö när jag kommer in till stan igen på onsdag om det skulle  behövas. Bäst att vara förberedd!!! Hi hi!!

Ikväll har jag fixat iordning både förrätt och efterrätt till mig och min kära man som vi ska äta imorgon  Vi har ju inte träffats på 2 veckor nu!!! Måste ju fira och mysa imorgon när jag kommer fram till stugan  Har skrivit handlingslista och packlista....både till mat och grejer  Känns skönt att jag åker in igen på onsdag OM man har glömt någonting viktigt  Det brukar lösa sig hur som helst då vi känner ganska många människor i "byn" så man kan alltid få låna några smågrejer som fattas och svärmor och svärfar bor endast 1 mil bort 

Jag kommer att ta med mig datorn och hoppas att internetuppkoppligen i stugan är någorlunda vettig så att det går att blogga och även titta in på era bloggar och läsa vad ni gör på dagarna  

Jag kommer att ta kort och filma lite från stugan och lägga in under hela veckan. Tror dock att jag måste vänta med att lägga ut filmerna och bilderna på bloggen tills jag kommer in till stan då internetuppkoppligen är VÄLDIGT seg ute i skogen  ...men jag åker ju varannan dag... så om ni bara väntar i någon dag kommer det att läggas in en massa filmer och bilder  

Ni får gärna säga till om ni har några önskemål på VAD ni vill se mer av i stugan!!! Jag tänkte filma den gamla ladugården och sedan alla andra byggnader vi har utomhus. Och inomhus också förstås  

Jag hinner nog med ett inlägg imorgon innan jag åker på em. Ska ta hand om T på fm och sedan duscha och åka iväg och handla. Känner inte att jag vill ta med mig släpvagnen och åka in med den där det är vägarbete och eländigt att åka...vill hellre åka "raka spåret" till stugan  Fredrik och några kompisar ville ha lift in till stan samma tid som jag ska iväg och handla så det går ju bra att samåka  

Har som sagt packat det mesta som ska med idag så det är inte mycket kvar att packa förutom maten. Känns bra att ha det mesta gjort redan!!! Tjjjoohhoo!!!

Barnen är hemma och är kattvakt och husvakt  Det går säkert jättebra!!!

Tur att det finns telefoner så att man kan nå varandra  

Nej, nu ska jag titta lite på listan och ta fram skruvdragaren med tillhörande laddare...den har jag nämligen INTE tagit fram än  Gissar att min äkta hälft blir "lite" irriterad på mig om jag glömmer bort att ta med den  

Dags att göra den obligatoriska jordgubbssaften med citronskivor i  

Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  

Av anaby - 8 juli 2012 14:09

Jag har varit ute och dolat på i rabatten, kryddhyllan och jordgubbshyllan. En paus och fixade med kaninen och fyllde på vatten till T. Han kom upp till huset för att beta och jag vågade nästan inte se OM sockarna satt kvar?? Det gjorde det  De hade åkt ner men satt helt klart fast med hjälp av silvertejpen!!


 


Håller på att klura på något annat typ av tyg som är elastiskt som jag kan använda istället för sockarna. Finns ju något typ av "muddtyg"...kommer inte ihåg vad det heter   men som man brukar använda till muddar på jackor och tröjor. Blir nog ett besök till en syaffär och se vad de har för någonting att välja på  Funderar på något typ av galon nederst vid hoven och kardborre som stänger till där och sedan något elastiskt upp över benet. Får se vad jag kommer fram till i slutändan  Det ska ju finnas en rimlig chans att det sitter kvar också  

Nu ska jag ta en micropaus och vätska upp mig och sedan gå ut och göra helt klart i rabatten  

Mvh anaby  

Av anaby - 8 juli 2012 11:12

Jag var nyss ute för att titta till sockarna på T:s bakben och de hade åkt ner lite...var bara att dra upp dem igen   Ska hålla utkik under dagen och em och passa på att dra upp dem när T ändå står och betar uppe vid huset. Sedan blir det att byta till vadskyddet senare ikväll. Blir nog bra det där!!! Imorgon hinner jag också "köra" en Vegebom + sockbehandling innan jag åker till stugan på em. Sedan får det vara öppet och pappa får smörja istället.

Insåg dock att jag inte har så mycket Vegebomsalva kvar!!! När jag gick in på hemsidan där jag köpte den var den avstängd  Skit också!! Var in där för bara 1 vecka sedan och då var den öppen  

Gjorde en googlesökning och hittade 3 andra ställen som sålde Vegebom  Varav 1 företag ( Dinas hästsport) REAde ut dem   Beställde 2 stora burkar....då har jag så det räcker länge...om de nu kommer att utgå framöver 

Var även in på Nylanders hemsida och beställde Mugcur i både pulverform och salva. Känner att jag verkligen vill vara FÖRBEREDD när jag kommer hem från stugan om ca 1 vecka och se till att muggen nu läker ut ordentligt!! Mugcuren i pulverform kan man tvätta och lägga förband med. Förmodligen uttorkande och bakteriedödande....låter väldigt bra  

Det ska även betesputsas mer i hagen framöver. Jag hoppas att allt det här ska underlätta läkningen av muggen!!

Det känns allafall som ett stort + att det har blivit så otroligt mycket bättre från 1 dag till en annan och att de andra benen INTE är angripna än så länge...

Nu ska jag börja packa lite inför imorgon när jag åker till stugan!! Ska även ha med mig släpvagnen till höhämtningen... så jag ska be pappa hjälpa mig med spännremmarna så att jag får fast SJ-pallarna  Vill INTE att någonting ska lossna efter vägen  

Det kommer nog inte att hända så mycket mer här idag förutom städning, packning och annat tråkigt  

Ha en fortsatt jättebra söndag!!
Chilla lugnt

Mvh anaby    

Av anaby - 8 juli 2012 09:57

Har sovit riktigt dåligt inatt igen pga mugghelvetet  Till slut gick jag ut för att inspektera och tvätta!!!

Igår em vid 16.00-tiden såg det ut så här:


 


Och efter 1 natt med Vegebomsalvan, sorbactkompress och lindad " så gott det gick att få allt att stanna kvar på plats" såg det ut så här imorse kl. 08.00:


 

Inte ens ett dygn senare men otroligt STOR SKILLNAD!!! Det känns jättebra  

På det andra bakbenet ser det bättre ut. Det ser ut som om det är rispat en rund ring ungefär stor som en 10-krona. Lite blodigt men idag såg det betydligt bättre ut. Jag är tacksam att det INTE är värre!!! Egentligen skulle jag nog inte behöva smörja MEN eftersom jag åker till stugan imorgon vill jag under inga omständigheter att det ska bli värre!!! Har bestämt mig för att åka hem varannan dag och behandla med Vegebom och sockar  De dagarna jag inte är här får pappa smörja honom 1 gång per dag.

Har klurat inatt på HUR jag ska få sockarna att sitta kvar?? Självklart kom jag fram till att SILVERTEJP är bästa alternativet  

Började med att tvätta med Hexocilen som fick verka i 30 min. Sköjde bort den och torkade...sedan fick hud och päls torka i 30 min innan jag gick ut för att smörja med Vegebom och "paketera" in allt  


Så här blev resultatet:


 

Har endast lindat silvertejp nere vid hoven. Känns INTE bra att använda den på själva benet. Ska gå ut på en stund och se hur sockarna sitter...finns en risk att de åker ner   Just nu ser det allafall riktigt fint ut  

Bästa T står som ett ljus och väntar tills jag är klar  

En aning less så klart!!

 

Är du äntligen klar nu qvinna??

Nu ska jag äta lite frukost och sedan gå ut och kolla så att sockarna sitter på plats innan jag släpper ut T i hagen. Annars blir det att klura på en ny lösning eller ny tejpning...på hur sockarna ska sitta på plats  

Ha en fortsatt jättebra söndag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards