anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 17 juli 2012

Av anaby - 17 juli 2012 23:49

Sedan jag kom hem från stugan i söndags har jag funderat på OM vi ska åka iväg hit eller dit och kommit fram till att jag VILL helt enkelt vara hemma ett tag nu!!! Jag blev lite "botad" eller fick nog lite "köra-långt-allergi" mot att åka längre sträckor sedan jag pendlade tur & retur till stugan förra veckan. Det var väldigt nyttigt för mig och även bra att få hem alla höbalar och även att komma till insikt med VAD man tycker ät viktigt just nu.

Just nu är det viktigt för mig att vara hemma, dola på, umgås med familjen och ta hand om T  

I "Byn" är det inflyttningsfest hos några nyinflyttade människor imorgonkväll....blir säkert jättetrevligt men jag har bara ingen lust att åka  Till helgen är det Öltält fredag och lördag...brukar också vara jättetrevligt men min "åka -iväg & lust-nivå" är väldigt låg just nu...vill bara vara hemma och mysa och ta det lugnt!! Eller lugnt blir det ju aldrig riktigt då det alltid finns saker att göra här hemma men att få dola på i min takt med saker och ting och göra det jag orkar med för dagen...DET VILL JAG GÖRA JUST NU  

Jag känner kanske annorlunda på 1 vecka eller 2!! Det vet man aldrig  Men just nu vill jag bara vara hemma 

Mvh anaby  

 
Av anaby - 17 juli 2012 23:30

Jag har sett att T har hållit sig väldigt mycket uppe vid huset idag. Han har verkat nyfiken, nöjd och glad och det känns jättebra  När vi kom hem från NUS var jag "helt död"....så otroligt trött jag blev...orken var minimal  Antar att det både var en spänning och lättnad att komma hem igen UTAN gips!!! Är jätteglad och tacksam att vi fick komma både på VC och NUS idag istället för att åka på olika dagar och olika tider. Och det bästa var att få VETA VAD det var  Att få titta själv på röntgenplåtarna och höra dem förklara...superbra  

Ikväll har mamma bjudit på äppelpaj  Vi har fikat och pratat och mått gott  

När jag skulle hämta T hann jag genom halva hagen så hörde jag hur det lät inne i skogen  Ropade lite och ut kommer en pigg, glad och galopperande häst emot mig  Ikväll märkte jag att T är busig och glad igen...det känns jättebra!!! Längtar tills på torsdag när jag SKA rida igen  

Sedan var L-O väldigt snäll och höll i T medans jag tog bort bandageringen, tvättade, smörjde och la på sorbact, padd och fleecelinda  Han tyckte att T stog otroligt snällt och stilla hela tiden. Fick stort A av husse i uppförande...och en hästgodis så klart  

Nu börjat jag känna mig rätt så trött och ska snart hoppa i säng och sova!! "John Blund" börjar ge sig till känna och jag kommer nog att "släppa in honom i huvudet" inom kort  

Sov gott och ha de jättebra så länge!!
Mvh anaby  

Av anaby - 17 juli 2012 19:40

Här kommer några bilder på hur vi har det hemma utomhus. Först ut är jordgubbarna, björnbärsbusken, rabarberna,  vindbär och krusbärsbusken.



Här är jordgubbsplantorna och björnbärsbusken. Jordgubbarna är de "små" på nedre delen och björnbärsbusken är den STORA som nästan tagit över hela stället   Den var väldigt liten förra året och det fanns inte en blomma på den....



   


Igår såg jag en massa blommor men INGA bär!! Idag är det fullt med bär  



Jordgubbarna verkar bli fler i år också!!! Förra året blev det bara 5 st sammanlagt  


   


En liten fillmsnutt:



 


Och rabarberna:


 


Igår tog jag hand om ganska mycket rabarber. Ska fixa resten under veckan. Det är inte bra om det blir för grova...smakar lite träigt då  


Det här är lite av vyn på vår baksida. Mer kommer framöver  


Mvh anaby  

Av anaby - 17 juli 2012 19:22

Jag och Fredrik bestämde igårkväll att jag skulle ringa till VC idag. Så fort jag vaknade ringde jag dit och de skulle ringa upp vid 14.30-tiden. Perfekt då skulle jag hinna med det jag hade tänkt jobba med idag  

Skulle just börja skriva inlägget om hagen när mobilen ringde och det var Ssk från VC.

Klockan är 14.45. Hon frågar om vi kan komma 15.15 så att Läkaren kan titta på foten och göra en bedömning om VAD som ska göras...ev. röntgen?? Gips?? Självklart säger jag och lägger på luren. Sedan tittar jag ner på mina SUPERSKITIGA fötter och kommer ihåg att jag just kommit in från "skitskottningen" i hagarna och att jag ännu en gång har använt foppatofflor UTAN sockar pga värmen Dags att skriva ännu en lapp till mig själv:


Att TÄNKA MIG FÖR vart jag ska efter att ha haft "skitjobb" i hagen  



 

Gammal bild. De var inte riktigt så här smutiga men hälften i allafall   Något fotbad skulle INTE hinnas med....det blev en "akutsanering" i tvättfatet...1 fot i taget så klart  

Vi landade på VC 15.05 Fick komma in till Läkaren 15.30. Han var osäker på OM det var en fraktur mycket pga att det var en stor svullnad och att Fredrik hade så pass ont under foten på halva fotsulan.


     


Han skickade en remiss till röntgen på NUS och vi fick åka raka spåret dit. Landade där 16.00 och fick komma in direkt  De ville ta om fler röntgenplåtar på den andra foten för att kunna jämföra hur den såg ut i jämförelse med den som var skadad.

Kl. 16.45 fick vi besked att vi skulle vidare till Akuten. Och 17.00 fick vi komma in till 2 st Ssk som konstaterade att det var en FRAKTUR!!! Detta innebar att vi skulle vidare till en Läkare som skulle titta på foten och ev. gipsa  

Det var liksom bara att gilla läget och sätta sig ner på en stol och i Fredriks fall en säng...och vänta på att Läkaren skulle komma....vilket han gjorde 17.30  Han konstaterade att det var en "snäll" fraktur som INTE behövde gipsas!! Gissa en som var både glad och överlycklig?? Japp!! Sonen   Dock är det stillhet och vila som gäller för att det ska läka på ett bra sätt!!

På mindre än 3 timmar har vi varit på 4 olika ställen (3 olika ställen på NUS) och fått otroligt bra hjälp och snabbt har det gått!! Jag hade räknat med att få sitta och vänta i flera timmar...det har ju hänt att man har fått sitta på Akuten i 4-5 timmar innan man ens får träffa en Läkare  Det var nog rätt dag att åka på idag!!

Vi avslutade em med att köpa Pizza och fira att foten INTE behövde gipsas  

Ibland har man tur minsann!! Det lär nog INTE bli några fler kundvagnsrejs för sonens del...hoppas jag  

Man får fylla i ett papper på Akuten VAD som har hänt och HUR man kan förebygga att det händer igen.


Fredrik skrev:

Vad som hänt??

Jag skjutsade en kompis i en kundvagn och så kom det en snubbe och knuffade mig så vi ramlade omkull på en trottoarkant.

Hur man förebygger att det händer igen??

Lek inte med kundvagnar


Vi får väl se om det händer igen   Eller om han lyssnar på sin mamma  


Mvh anaby  

Av anaby - 17 juli 2012 19:11

Jag bestämde mig för att mocka ur både paddock, hage och vindskydd idag. Det var ju sol och fint väder och imorgon ska det regna...lika bra att mocka medans det mesta av skiten är torr  

Började med paddocken och det blev endast 1 skottkärra där inne  


 

Jag kan säga att specialkrattan med tillbehör är OUMBÄRLIG när man ska mocka i gräs   Det går så otroligt mycket smidigare än med en grep som bara fastnar i gräset  


Gick sedan vidare med andra skottkärran för att mocka ur "spåret" och vid sidan om spåret. T har nog uppmärksammat att jag mockar spåret för han har börjat bajsa bredvid istället  Han är så otroligt smart min häst   Eller smart "enligt mig" förmodligen inte enligt någon annan  


 


Här är det högar både på spåret och bredvid och skottkärran i "högsta hugg"  


En liten filmsnutt:



 

Det blev 3 st skottkärror efter spåret och runt omkring!!! Helt otroligt men så rent och fint det blev sedan  


 


Skottkärra nr 1.....


 



...och skottkärra nr 2 orkade inte fota nr 3  


När hagen var klar blev det dags att mocka vindskyddet och fylla på nytt vatten i hinkarna. T hade nästan druckit upp allt vatten. Det känns riktigt bra att ha vatten på 3 ställen i hagarna. Han dricker nämligen från alla ställen också  Ska dock se om jag hittar någon upphägningsanordning till hinkarna i vindskyddet. Har för mig att det finns i "lagret" nere i källaren  


Avslutar med en bild på alla 10 höbalar som nu är samlade på samma ställe  


 


Om in undrar så är det grön plast på dem   


Just som jag skulle börja med det här inlägget ringde mobilen....

Fortsättning i nästa inlägg!!

Mvh anaby  

Av anaby - 17 juli 2012 11:36

Nu har jag tvättat både med Hexocil, Hibiscrub och sedan gjort bandageringen för dag 2 omgång 3. Från igår var det igen förändring på sidorna upp mot kotan förutom att det blivit lite mer svart på ena sidan...den inre sidan. Inte mycket men det räcker för att jag ska oroa mig  Dock verkar det har blivit "uppmjukat" nu när jag tvättade x 2 och sedan smorde med Hibitane. Förhoppningsvis är det borta ikväll när jag tar bort bandageringen. Har tänkt ha benet lindat i nästan 1 vecka efteråt för att slippa få allt smutsigt igen. Sedan är det mesta hårlöst och rosa eftersom all päls försvunnit så det innebär även att det kommer att vara ganska känsligt ett tag framöver. Men förhoppningsvis blir det bättre allt eftersom   T stog som ett ljus idag HELA TIDEN när jag höll på och dolade idag   När jag gjorde iordning Metacamen och gav honom "sörplar" han i sig och väntar på den "sista" lilla snutten från den andra sprutan  Inga problem att ge där inte!! Hi hi!!

På andra bakbenet är det inte värre utan lite bättre. Huvudsaken att det går åt rätt håll så är jag nöjd Frambenen har klarat sig hittills vilket jag är mer än tacksam över!!! Förra sommaren hade T rejält med mugg på 3 ben....1 fram (det vita) och bägge bak som höll i sig i ett halvår   Det verkar som om vi klarar oss från det i sommar. Jag hoppas att håranalysen ska ge någon typ av klarhet varför muggen kommer tillbaka. Ska också höra med pappa om hur vi ska göra med betesputsningen av resten av hagen?? Som ni förstår har jag många tankar OM VARFÖR T har fått sin mugg.....

Det som har varit intressant är att ALLA hagar här runt omkring (även kring stugan) jag har kört förbi eller gått förbi har MASSOR av SMÖRBLOMMOR OCH VITKLÖVER.....och ingen annan häst verkar ha samma problem som T...då är det många av hästarna som har just vita ben. Vem har sagt att man ska bli klok på vad som händer runt omkring sig??  

Ber om ursäkt för att jag skriver så utförligt om muggen. Men det är mycket för min egen skull...så att jag ska veta VAD jag har haft för behandling och framför allt VAD som har hjälpt och inte...Så att jag verkligen kan hjälpa T att bli frisk på bästa sätt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards