anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 17 juli 2012

Svullen fot....fraktur eller inte...det är frågan????

Av anaby - 17 juli 2012 19:22

Jag och Fredrik bestämde igårkväll att jag skulle ringa till VC idag. Så fort jag vaknade ringde jag dit och de skulle ringa upp vid 14.30-tiden. Perfekt då skulle jag hinna med det jag hade tänkt jobba med idag  

Skulle just börja skriva inlägget om hagen när mobilen ringde och det var Ssk från VC.

Klockan är 14.45. Hon frågar om vi kan komma 15.15 så att Läkaren kan titta på foten och göra en bedömning om VAD som ska göras...ev. röntgen?? Gips?? Självklart säger jag och lägger på luren. Sedan tittar jag ner på mina SUPERSKITIGA fötter och kommer ihåg att jag just kommit in från "skitskottningen" i hagarna och att jag ännu en gång har använt foppatofflor UTAN sockar pga värmen Dags att skriva ännu en lapp till mig själv:


Att TÄNKA MIG FÖR vart jag ska efter att ha haft "skitjobb" i hagen  



 

Gammal bild. De var inte riktigt så här smutiga men hälften i allafall   Något fotbad skulle INTE hinnas med....det blev en "akutsanering" i tvättfatet...1 fot i taget så klart  

Vi landade på VC 15.05 Fick komma in till Läkaren 15.30. Han var osäker på OM det var en fraktur mycket pga att det var en stor svullnad och att Fredrik hade så pass ont under foten på halva fotsulan.


     


Han skickade en remiss till röntgen på NUS och vi fick åka raka spåret dit. Landade där 16.00 och fick komma in direkt  De ville ta om fler röntgenplåtar på den andra foten för att kunna jämföra hur den såg ut i jämförelse med den som var skadad.

Kl. 16.45 fick vi besked att vi skulle vidare till Akuten. Och 17.00 fick vi komma in till 2 st Ssk som konstaterade att det var en FRAKTUR!!! Detta innebar att vi skulle vidare till en Läkare som skulle titta på foten och ev. gipsa  

Det var liksom bara att gilla läget och sätta sig ner på en stol och i Fredriks fall en säng...och vänta på att Läkaren skulle komma....vilket han gjorde 17.30  Han konstaterade att det var en "snäll" fraktur som INTE behövde gipsas!! Gissa en som var både glad och överlycklig?? Japp!! Sonen   Dock är det stillhet och vila som gäller för att det ska läka på ett bra sätt!!

På mindre än 3 timmar har vi varit på 4 olika ställen (3 olika ställen på NUS) och fått otroligt bra hjälp och snabbt har det gått!! Jag hade räknat med att få sitta och vänta i flera timmar...det har ju hänt att man har fått sitta på Akuten i 4-5 timmar innan man ens får träffa en Läkare  Det var nog rätt dag att åka på idag!!

Vi avslutade em med att köpa Pizza och fira att foten INTE behövde gipsas  

Ibland har man tur minsann!! Det lär nog INTE bli några fler kundvagnsrejs för sonens del...hoppas jag  

Man får fylla i ett papper på Akuten VAD som har hänt och HUR man kan förebygga att det händer igen.


Fredrik skrev:

Vad som hänt??

Jag skjutsade en kompis i en kundvagn och så kom det en snubbe och knuffade mig så vi ramlade omkull på en trottoarkant.

Hur man förebygger att det händer igen??

Lek inte med kundvagnar


Vi får väl se om det händer igen   Eller om han lyssnar på sin mamma  


Mvh anaby  

 
 
Bonnie

Bonnie

17 juli 2012 22:14

Vilken tur i oturen ändå! Skönt att ha kollat upp det också:)
Haha så där brukar mina fötter också så ut. orkar inte sätta på mig skor om jag bara ska hålla till på tomten...;)

sv: Jo han är bra härlig gammelfarbror <3 Känns ju lite i hjärtat att lämna honom hemma i två år när jag ska plugga... Snyft:(
Nej usch för trafiken, det är verkligen skitläskigt!

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

18 juli 2012 13:27

Det kändes jättebra att få kolla upp vad eller om det behövdes gipsas eller något annat. Jag har själv råkat ut för liknande grejer och undvikit gips för att jag inte fick tävla då...ung och dum som jag var. En annan gång gick jag och haltade i 3 månader. Känner fortfarande av det emellanåt. Bättre att kolla upp så att man vet vad det är:D

Skönt att fler brukar ha smutsiga fötter efter jobb hemma;) Hi hi!! Det är ju skönt att gå utan sockar och med luftiga skor...tills man ser att färgen är annorlunda på dem..Fniss!!

Jag förstår att det känns otroligt jobbigt att lämna din gammelfarbror hemma i 2 år!!! Men han har det nog bra hos din mamma och då har du dessutom jättebra koll på honom även om det är avstånd emellan:D

Jo, du det är nog tur att det inte händer mer i trafiken!! Ju fler man pratar med speciellt "yrkesmän" så får man höra både det ena och det andra...värre och värre:S Usch!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards