anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juli 2012

Av anaby - 24 juli 2012 11:49

Har just lagt ett "Hibitane-omslag" på bägge bak. Muggen ser otroligt mycket bättre ut idag  Nästan inga krustor på det "svåra" muggbenet och lite i karleden på det andra  STOR LYCKA och det går åt rätt håll!!!


 


Muggkort från idag  


Hibitaneomslaget tar nog bort det sista  Det andra svullna benet är mindre svullet idag!! Känns fantastiskt bra!!! Svullnaden uppemot hasen är mindre på insidan. Det blir så att säga bättre och bättre för varje dag  

Tog kort på muggen men lägger in det sedan under em. Har passat på att mocka hagen idag när det var så fint väder...lättare att mocka bort torr skit   2 fulla skottkärror och 20 min senare var jag klar  När jag ändå var nere i stallet krattade jag till spånet inne i vindskyddet, hämtade nytt vatten i hinkarna och fyllde på lite hö i höhäcken. När han står där inne för att komma undan solen på dagen kan det nog vara roligt att äta lite hö så att tiden går lite fortare  Nu ska jag hoppa in i duschen sedan iväg och hämta ut mer Hibitane och handla lite. Uppdatering kommer under em  

Nej, dags att lägga på en rem!!
Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 juli 2012 21:05

Jag har tagit det väldigt lugnt ikväll. Kroppen är en aning trött nu efter 3 dagars jobbande med vindskyddet  Jag är som jag skrev tidigare väldigt glad att jag orkat med  Nu blir det att ta igen sig i några dagar innan det blir något tyngre jobb  

Packade in det jag skulle ha med mig till stallet och åkte ner med bilen. Blir för tungt att bära ner för mina axlar...en halv IKEA-kasse med vatten och allt möjligt  

T var som vanligt väldigt glad att se mig och det är nog första gången på EVIGHETER som jag ärligt kan säga att muggen "nästan" är borta  Ännu mindre krustor kvar motför imorse!!! HÄRLIGT!!! Imorgon ska jag hämta upp både mer Sorbactkompresser och Hibitane...så att jag har ett lager vid behov  

Det svullna bakbenet är i princip som "vanligt" vid kotan och är nu endast svullen upp mot hasen. Tycker även att vätskefyllnaden i hasen är mjukare och mindre nu på kvällen. Fleecebandaget har gjort bra verkan  SKÖNT!!!

Smorde in ordentligt med Vegebom och sedan på med padd och fleecelinda på bägge benen.

Sedan var det då dags för "mag-tarmkuren"  Köpte med mig havrefri musli och blandade kuren med. Dock är det pulver så jag insåg att T nog INTE skulle äta upp det om jag inte blötte muslin så att det höll ihop   Sagt och gjort!!! Hällde blandningen i krubban nere i vindskyddet och T åt upp allt  Han stog och slickade krubban när jag åkte hem  Han verkar väldigt nöjd med att ha en krubba!! Jag upplever också att han slickar mer på saltstenen nu än tidigare. Den hänger ju bredvid krubban 



Invigning av nya krubban  


   


Bäst att slicka lite på saltstenen också  


 


Matte!! Du var allt snål med maten  



Här får man ju gå in i varje hörn för att få tag på godbitarna   


 Nu när jag hade med mig bilen ikväll...passade jag på att ta hem några stora plastbackar med lock. Tänkte ha minst 1 av dem hemma med benskydd i..så att jag har dem på samma ställe. Är så svårt att ha koll på HUR många man har när de ligger överallt här hemma  

Som ni förstår har jag varken haft tid eller ork till att jogga på några dagar   Hoppas att kroppen känns någorlunda iordning imorgon....då tar jag en tur efter jag lagt T:s "Hibitane-omslag" på fm  

Nu ska jag se på Criminal minds och äta Tinas goda glass  

Just nu känner jag att jag är mycket gladare och nöjdare pga att T:s mugg är så otroligt mycket bättre!!! Hoppas att det är minst lika bra imorgon....för både min skull men framför allt för hans skull  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 juli 2012 18:00

Först åkte jag till ICA för att hämta ut Höökspaketet. Bettet och flexlindorna fanns INTE med...var restade så de kommer nog lite senare  

Sedan förbi på Granngården och där hittade jag "Mag-tarmbalans" och köpte den större hinken   Sedan blev det bomull, flex, gasbinda och en salva som en av tjejerna som jobbar där tipsade om!! De hade provat ALLT vid mugg på en av sina hästar och då fick de tips om den här salvan och det funkade  Köpte en för det kan ju ALDRIG bli värre känner jag   Köpte också en "havrefri musli" till T som han ska få äta tillsammans med mag-tarmbalansen  


 


Lika bra att köpa en stor hink...de ska ha ganska mycket så det räcker ändå inte så länge  Pris: 565 kr!!!


 

Sedan blev det:

1 kg bomull (159 kr)

hönät från Hööks (139 kr)

Hasskydd från Hööks (REA) känner mig rätt så nöjd att jag köpte dem nu då det är otroligt svårt att linda hasen!!!!

3 st Blå flexlindor(3 st för 100 kr)

2 stGasbinda  (29 kr st)

Salvan (149 kr)

1 gul T-shirt  från Hööks (69 kr)




Har för mig att hasskydden kostade 92 kr!!!


 


Hönätet kostade 139 kr. Kommer att hänga upp det inne i vindskyddet på en av väggarna sedan under hösten och prova för att se vad T tycker om det. Funkar det inte är det ingen katastrof med tanke på priset  


 


Sist men inte minst en bild på min nya mobil!!! Den är verkligen helt underbar  Bara lite större än min gamla...med kamera....och man kan filma också!!! Ganska lätt att använda.....tar nog lite tid för mig att lära om mig men det känns INTE jobbigt att byta telefon   

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 juli 2012 15:05

Här kommer lite kruiosa om vindskyddet  


 


Vi byggde vindskyddet i början på oktober 2009. Då byggde vi även det första Termobaren som var lite mindre än den som jag använder idag. Den blev utbytt efter ca 1 år pga att T hade vandaliserat och förstört den  


 


Våren 2010 sätter vi de första skivorna på väggarna på plats  Och jag målar det röda och blå på vindskyddet  Och vindskyddet får en "villa-viller-kulla-look"   


 


När vi hade satt upp skivorna på väggarna blev de över lite material så då passade jag på att lägga en skiva i höhäcken för att slippa en massa höspill ner genom SJ-pallen. Det bästa jag har gjort! Är väldigt lätt att rengöra från hö och boss    




Så här ser det ofta ut när jag kommer ner till stallet. T chillar i "sov-hörnet" en solig vårdag   Nya Termobaren installerad i hörnet till vänster  




Under hösten/vintern/våren har jag halm inne i vindskyddet. Förra hösten var det svårt att få tag på så jag fick ta av den gamla halmen...och ransonera  Håller tummarna att det blir bättre halmår i år!!! Termobaren installerad och "blomlådan" målad blå för att matcha vindskyddet  



En sen höstkväll när T äter ur sin gamla krubba i ett bildäck. Belysningen är på inne i vindskyddet så att jag ska kunna se när jag mockar   


 


T inne i vindskyddet en vinterdag...måste vara kallt eller snöigt ute då han har täcke på sig  



2012-07-21. Vi byggde upp de sista skivorna på väggarna, krubban och vattehinkarna   En nöjd T rullar sig och ligger inne i vindskyddet i spånet FLER GGR PER DAG  


   

2012-07-23. Det sista målat och nu är allt klart  Det går knappt att beskriva känslan men jag är både glad och tacksam att jag orkat med att hjälpa L-O med att bygga....skotta ur bädden och att måla  Och allt på 3 dagar!!!! JIIIPPIIIEEEE KAIIIIEEEEJJJJJJJ!!!!

ME LIKE BIG TIME  


Mvh anaby  


Av anaby - 23 juli 2012 14:52

Jag packade in färg, penslar, steg mm och begav mig till stallet för att måla vindskyddet. Tog även med en 1 liters joghurtburk för att kunna hälla upp färgen i...blir så tungt att stå med en 10 liters hink  

Sedan satte jag igång att måla....



Jag har ett STORT PROBLEM!!! Jag kan bara INTE måla lite här och där OM det syns stor skillnad  Jag klarar bara inte av att låta det vara...då måste jag måla allt  Jag är hopplös...jag vet  

Här ser man hur färgen såg ut innan och hur bra det blev när jag målat på vid saltstenen!! Klart att jag INTE kunde låta blir att måla ALLT även om jag INTE skulle...men nu blev det så ändå   



    


Det enda jag INTE har målat är nedre kanten...syns här ovan i bilde nedanför krubban och saltstenen. Den får vara då den hur som helst inte kommer att vara röd speciellt länge  



Här är allt målat förutom den övre brädan till vänster på skivan...visst syns det stor skillnad på färgen??



   


Här syns det också skillnad på det som är målat och omålat  



Samma sak här....bara målat lite till höger högst upp...resten omålat. Höhäcken är omålad...


     


Och här målad!!! Vilken skillnad på rödfärgen det blev  


Målningen klar och slutresultatet blir följande 2 timmar senare:


           


Jag är jättesuperdupernöjd med resultatet  Det blev absolut lika bra som jag hade tänkt mig...både att få upp skivorna, hinkar och krubben och att måla allt  Det är bara lite blått som ska målas på knutarna. Tror dock att jag har fått slut på blåfärg...måste kolla upp det under veckan annars blir det att köpa en liten burk.


Här kommer en ganska suddig film  Har ingen aning om varför den blev så suddig?? Korten blev ju jättebra?? Får kolla upp inställningen på kameran under kvällen och göra en ny film imorgon. Men här kommer allafall den mindre bra filmen från dagens målning  




Jag har kolla på upphägningen till vattenhinkarna och de går INTE att få fast på något annat sätt än hur de hänger i nuläget. Om man försöker att vända kroken åt ett annat håll ligger den INTE kvar länge alls utan den lägger sig i "rätt läge" direkt. Så på dessa krokar kan man tyvärr inte sätta fast hinken på något annat sätt än vad det är tänkt. Man kanske ska prata med Återförsäljaren och påtala att de ska sätta kroken åt andra hållet om det är hästar som fastnat i den!!! Jag köpte mina från Börjes för ganska många år sedan. Vet inte hur de ser ut i dagsläget....om de har ändrat om dem till det bättre tänke jag.


T har verkligen både rullat sig och legat mycket i spånet inne i vindskyddet    Jag hinner bara borsta av honom så går han direkt och rulla sig igen  Man får vara glad att han är nöjd med livet  
 

Mvh anaby  

Av anaby - 23 juli 2012 14:29

Medans jag målade i vindskyddet ringde veterinären så vi fick pratas vid.

Angående muggen:

blir det en omgång till med "Hibitane-omslag" i 3 dagar. Sedan ska jag köpa en "mag-tarm-kur" till T. Förmodligen är det någont olag i magen som gör att muggen INTE läker ut helt. Han kommer också att få "livstids-diet" på vanlig bakjäst. Det har han fått i över 1 år dagligen förutom nu på sommaren när han inte får något kraftfoder. Då tänker jag inte så fel trots allt  

Angående det andra svullna bakbenet:

Så är det mest troligt en vrickning. Dels pga att han är mest svullen på insidan och upp emot hasen...och att den mesta svullnaden i kotan försvunnit. Han haltar inte och ömmar inte heller. Han ska vara lindad dygnet runt så det känns ju bra att jag redan gör det  På fredag ska jag ringa vet. igen och då får vi se OM benet är mindre svullet och hur muggen ser ut. Behövs det kommer vet. ut då och tittar på honom  

Det blir ingen ridning förrän svullnaden går ner. Då kan jag börjar skritta igen  

JAG ÄR JÄTTENÖJD MED KONTAKTEN JAG HAR HAFT MED DEN VETERINÄREN SOM VARIT UT TILL OSS NU  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 juli 2012 10:41

I måndags postade jag T:s håranalys och det borde ha gått iväg på tisdagen och varit framme senast på torsdag. Idag ringde jag för att kolla hur lång tid analysen tar på sig och när man ska beställa en telefontid för analyssavar?? Det visade sig att just nu har de semesterstängt fram till 6/8. Killen som svarade visste inte heller hur lång tid det tar innan analyssvaret kommer. Rådde mig att skicka iväg ett mail och fråga. En himla tur att det finns mail så man kan skicka frågor hit och dit och folk kan svara när de har tid och möjlighet  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 juli 2012 10:16

Min mobil "Gamla Bettan" dog just och gick i graven  R.I.P Hon "hängde sig" så att säga  Det gick inte att öppna upp och inte att trycka överhuvudtaget...hände ingenting alls...suck!! Jag tror att jag har haft henne i 4 år sammanlagt nu i sommar  Jag tycker att allt som har med teknik att göra är väldigt jobbigt att lära sig  Det ska vara enkelt och lätt att förstå annars blir jag "lätt" eller "svårt" galen efter ett tag  

Som tur var hade pappa fått en ny mobil från Telia som varken han eller mamma ville ha   Så nu har jag lånat den  Jag har inte så höga krav på en mobil förutom att jag ska kunna ringa och bli nådd själv. Känns skönt att kunna ringa barnen och att man kan bli nådd OM det händer någonting!!!  Är det en kamera på mobilen är det både roligt och bra men inget krav. Ska prova den här mobilen nu som förövrigt är en Ericsson....har mest haft Nokia de senaste åren  Funkar den tillfredställande så har jag kvar den  


 


Den gamla till vänster och nya till höger  


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards