anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 14 augusti 2012

Av anaby - 14 augusti 2012 21:00

Efter middagen blev det att fixa här hemma med allt möjligt!!! Jag har bla städat nere i källaren. Tog mig i kragen och letade efter min "pannlampa" som jag hittade efter 2 minuter  Den var där jag trodde att den skulle vara!! Skönt att ha den framme OM jag behöver den när det är mörkt någon kväll   Sedan har jag kollat runt för att se vad som sak säljas och vad som ska vara kvar. La allt i en IKEA-kasse och de blev lite grand...har dock inte kollat bland schabraken eller grimmorna än ....det blir imorgon!!

T uppmärksammade att jag var i garaget så han stog "giv akt" och väntade på att jag skulle komma och fixa klart allt  Han är så otroligt härlig min häst  Muggen ser verkligen jättebra ut nu!! Jag kommer att fortsätta med Hibitane + flyboots på dagtid och sedan smörja "där det behövs" till natten. Är inte mycket som behöver smörjas i nuläget. Förhoppningsvis är "det över" under nästa vecka!! HÅLL TUMMARNA!!!

Dammsugade sedan hela källaren och har nu börjat tvätta alla mattorna. VÄLBEHÖVLIGT kan jag säga   Det är helt suveränt att ha en grovtvättmaskin här hemma  Förhoppningsvis torkar mattorna under dagen imorgon  

När jag just landat inne och hemma i soffan fick jag besök av en kompis som jag inte träffat på väldigt länge!! Jätteroligt att träffa henne  Vi ska träffas på fika framöver så vi får prata lite till    

1 matta i källaren är tvättad och jag har lagt in 1 till som jag kommer att hinna hänga upp på tork innan jag hoppar i bädden. De andra småmattorna tvättar jag imorgon. Huvudsaken att de stora tvättas så att jag får lägga ut dem igen  

T ska vila imorgon så jag ska se till att hinna med så mycket som möjligt nere i källaren i städväg. Blir fina fisken!!!

Det har öppnat en NY hästbutik i stan och jag har helt glömt bort det  Får se om jag hinner åka dit på fredag och titta runt i butiken  Behöver inget men det kan vara bra att veta VAD som finns där. Då kanske man inte behöver beställa utan kan åka dit och handla istället  

Nu ska jag chilla framför TV igen!!
Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 14 augusti 2012 14:47

Vilken seg dag det har varit för mig idag...usch...tycker inte om när kroppen är så där trött  Samtidigt är det helt och hållet mitt eget fel då jag har varit igång alldelens för mycket  ....man brukar ju säga "är huvudet dumt får kroppen lida"  Blir nog bra tills imorgon  

Jag vet att OM jag bara tar mig upp på hästryggen och kan rida en stund brukar det "sega i kroppen" lätta rejält.

Idag var vi också röda!! Hi hi!! Börjar uppskatta både rött och rosa otroligt mycket nu  Tänk hur det kan bli på gamla dar  

När jag var på väg att skritta förbi stallet kom en jobbarkompis med en Brukare!!! De hade varit på "studiebesök" och titta på hästarna i stallet. Pratade lite med henne och sedan skrittade vi vidare mot kyrkan  

Idag blev det en del trav också....några meter längre motför igår..närmare bestämt 50 meter längre. Kommer att köra på den sträckan den här och nästa vecka innan jag ökar på igen. Är ganska varmt ute och sedan är det bättre att vi "skyndar långsamt" nu från början  T känns riktigt trevlig!! Han går gärna ut med bakdelen och slavar lite....det brukar gå riktigt bra att få tillbaka bakdelen med skänkeln efter lite jobb. Nu lyssnade han i pricip direkt...vilket kändes jättebra!!! Han tycker nog att det är roligt att börja trava igen skulle jag tro  

När vi närmade oss kyrkan träffade vi på en fd jobbarkompis hund och hennes mamma. Brukar träffa på henne emellanåt vid kyrkan  Alltid lika trevlig och hunden lika skeptisk   Hi hi!!

Samma travsträcka på hemvägen och T skötte sig superbra  

Sedan skrittade vi hemåt!! Vi var bägge 2 svettiga pga värmen  Skulle vara trevligt om det INTE var så kvavt ute....så att man orkar med att göra saker och ting utan att vilja tippa omkull  

Väl hemma blev det Hibitane + flyboots och kraftfoder till T. Jag passade på att mocka ur paddocken...blev 1 skottkärra idag....helt ok  

Sedan har det blivit en del "måsten" här hemma....tagit fram middagen som håller på att tina upp...hängt tvätt och satt igång mer tvätt...röjt undan....tja, man kan nog hålla på med dessa "måsten"  hur mycket som helst om man bara hade tid och ork  Men det är ju roligt att göra någonting annat också!! HELST!! Eller hur tjejer??

Nu har jag landat hemma och gjort mig en fruktsmoothie...samma som igår och även gjort kolsyrat vatten. Jag kom ihåg att köpa NYA flaskor igår när vi var på Coop!!! Smaksatte med smultron idag....det var sagolikt gott  


 


Utsikt från altanen   


 


Känns helt ok att titta på en häst när man sitter där ute   Hi hi!!


Sitter just nu och chillar framför TV och ser på DVD "Rida dressyr" som jag köpte billigt på Ginza. Har hunnit se på "Börja tävla" imorse. Tycker nog att de är rätt ok!! Det finns en hel del tips från bla Peder Fredriksson och Peter Eriksson. Så för yngre ryttare kan nog detta funka riktigt bra  Har mest köpt dem för skojs skull och för att jag vill höra VILKA tips som de delar med sig av  


Nej, nu ska jag gå upp till yngsta sonen och se hur det ser ut där upp!! Han kommer att jagas med "blåslampa" vad gäller städningen nu  Då han INTE alls har skött det tillfredställande senaste tiden!!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 14 augusti 2012 11:15

Jag har funderat en del på just det här inlägget då jag fick samma fråga av 2 st samma vecka.

De tyckte INTE att det var lönt att "bara" rida ut med sin häst...utan att träna för instruktör och kunna tävla. Hur kul var det liksom?? Då var det lika bra att INTE rida överhuvudtaget ansåg de.

 

För min del som INTE har en "frisk kropp" som orkar med allt jag kunde göra när jag var yngre....så passar det väldigt bra att rida ut och även rida på åkern när jag vill rida "dressyr". Jag är väldigt nöjd med hur otroligt fin och välriden T har blivit trots att vi endast har "harvat på här hemma" under 5 års tid  

Med mina tidigare hästar kan jag säga att jag har även ridit ut MYCKET med dem när de har stått hemma. Detta pga att jag INTE hade tillgång till en paddock eller ridbana på den tiden. Man kan träna otroligt mycket trots att man rider ut!!! Eller egentligen ALLT förutom att rida på en volt!!! Jag tränar galoppfattningar, igångsättningar och avsaktningar, halt, ryggning, fram och bakdelsvändningar, skänkelvikningar...ja, listan kan göras lång men HUR och VAD man tränar när man rider ut beror också på en själv...så klart  Allt går OM man bara vill  


Har man INTE en kropp som orkar med att åka in och träna för instruktör 1 gång i veckan får man hitta "andra lösningar" OM man vill fortsätta rida. Vilket jag har gjort!! Dock skulle det var väldigt roligt att kunna åka in och hoppträna med T varannan vecka när vi kommit igång ordentligt med ridningen igen. Jag får se hur och om det blir!! Jag har allafall en plan och en målsättning  Sedan får jag se hur lång tid det tar att ta sig dit  


Hur tänker du?? Hur mår du i kroppen efter att rida, träna och tävla?? Orkar du med att träna nu som du gjorde tidigare när duvar yngre eller är du fortfarande ung och orkar med...eller rider du mest hemma ändå??

 

Mvh anaby  

Av anaby - 14 augusti 2012 10:08

Har sovit gott och hårt inatt...var välbehövligt känner jag  Känner mig otroligt seg idag....är dock väldigt glad att jag hann med så otroligt mycket igår!! Men idag blir det lugnare med åkandet i bil och istället att vara hemma och "jobba" på med det som behövs  Är lättare att sätta sig ner en stund när kroppen behöver vila  

Planen är att rida T en sväng och sedan mocka paddocken. DET SKA GÖRAS IDAG!! Sedan blir det att tvätta kläder...plocka ur diskmaskinen och fixa med lite av varje här hemma. Om ork och tid finns kommer jag att fota det som ska säljas iväg...bla benskydd och annat  

När jag har ridit ska jag packa upp sadeln jag hämtade ut igår!!! Bilder på den kommer!!!

Nej, gott folk nu ska jag äta frukost och sedan övertala min trötta kropp att det är BRA att rida en sväng  

Ha en jättebra fortsatt tisdag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards