anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 16 augusti 2012

Av anaby - 16 augusti 2012 23:05

Jag har tagit det lugnt ikväll. Passat på att rensa bort lite bilder och lägga in dem i rätt album. Behövdes då det endast var datum på dem nu....blir så mycket lättare att hålla ordning och veta vart de ligger om man lägger in dem på rätt ställe direkt  

Passade på att ta hand om T när han ändå stog här uppe vid huset vid 20.00-tiden Mamma följde med ut för att hålla mig sällskap och höll i foderhinken tills jag var klar. Hon är livrädd för hästar och stog utanför hagen  T stog som vanligt som ett ljus och väntade tills jag var klar   Mamma blev MYCKET imponerad av att han var så snäll  

Har hunnit fixa lite med fastun och vikt tvätt. Känns skönt att ha det mesta av "måstena" färdiga innan helgen börjar...då kan man slappna av och ha det bra!!!

På lördag åker vi på utställning med Atlas  Det ska bli jättespännade att se vad han får för bedömning nu!! Han är 2 år och 8 månader nu och senast han ställdes ut var han bara 8 månader och räknade som unghund. Han har verkligen "vuxit" till sig!! Men allt beror ju på VAD domaren tycker. Håller tummarna att det blir skapliga poäng för vår lilla plutt  

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan isäng!! Känner mig rätt så trött så det blir skönt att komma isäng i vettig tid...annars lägger jag mig sällan före kl.01.00  ...nattskata som jag är  

Sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 16 augusti 2012 21:42

Förra hösten funderade jag på att köpa en NY hjälm. Jag kollade runt rätt så mycket på många hemsidor och fastnade för märket "Uvex"!!! Min hjälm heter: Uvex active fp3 och man kan nog kalla den för en "mellanhjälm" då den kostar ca 2500 kr i normalt pris. Jag hittade min för 995 kr och dessutom BRUN  Så jag slog så att säga till med ett köp!! Någonting som jag INTE har ångrat mig hittills  

När jag kollade runt förra hösten visade det sig att många islandsryttare använder Uvex. Nu under 2012 har jag även sett många dressyrryttare som tävlar med Uvex. Och under OS red HELA landslaget oavsett disciplin med specialdesignade Uvexhjälmar  

Jag ser det så här...om hela landslaget rider med Uvexhjälmar borde den vara både säker och bekväm=BRA HJÄLM!!!


       


Den väger knappt någonting....har för mig att det är 300 gram. Fodret kan man ta bort och tvätta  Den här sommaren är det ju perfekt för det är riktigt, riktigt varmt  

Jag älskar min Uvex mycket pga vikten...det känns nästan som om man INTE har någon hjälm på sig!! Sedan är den bekväm också. Den passar mitt huvud perfekt  

Som jag förstår finns den i svart, blå, brun och grön. I vissa modeller (finns nog 4-5 st olika modeller) finns den även i metallicfärg.....

Här fick ni lite onödigt vetande "om" min Uvexhjälm  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 augusti 2012 16:17

Jag tog några kort på muggen hur den ser ut idag...eller det lilla som finns kvar ska jag nog i ärlighetens namn säga.....det är jag också mycket tacksam över  


Det "värre" muggbenet:


     


Det "andra" muggbenet:


     


Det är några småskorpor på vissa ställen. Men minimala om man ska jämföra med HUR det har varit tidigare!!


Här kommer en bild när det var som värsta :


1 juli 2012:



 


4:e juli 2012:



7:e juli 2012:


   


12:e juli 2012...här var det som värst  :



Idag går det ju rätt så bra att titta tillbaka på de gamla korten även om det "gör ont" att veta HUR det faktiskt har sett ut från början. Nu ganska exakt 1 månad senare...är det så gott som borta!! Jag tror INTE på någon universalsalva eller kur som gör att det går över från 1 dag till en annan utan det är många faktorer som har spelat in för att T har och ska ha kunnat återhämta sig från sin "envisa" mugg  

  Jag kommer att skriva en sammanfattning lite senare om VAD som har hjälpt och inte. Vad T har fått för medikament 2 ggr per dag och lite mer info. Men just nu vill jag bara landa och "andas ut" och känna att nu är vi....jag och T...förhoppningsvis klar med den här "muggresan" och jag är MYCKET tacksam att det har gått så pass fort som det har gjort!! Förra gången tog det 6 månader....så nu när det "endast" gått dryga 3 månader...känns det fantastiskt bra  

Jag vilar mina inlägg från "muggresan" i några veckor innan jag skriver sammanfattningen.

Tack för att ni har orkat följa med och läsa om min uppdatering och bilder om "muggresan" nästan dagligen  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 augusti 2012 14:43

Idag var det läskigt varmt ute och knappt någon blåst  Jobbigt både för häst och matte  

Började med att tvätta muggen som ser väldigt bra ut nu  Sedan på med utrustning och ut på ridtur!!!

Där vi skrittar var det "värmebölja" och där vi travar är det skugga hela vägen  Tala om att ha tur!!!

När jag hade passerat stallet hunnit en bit mot kyrkan kom det en traktor....shit pommes frites!! Vägen är nämligen inte så bred  Insåg efter en stund att det nog var "stallägaren" Eva som satt i traktorn!! Japp!! Det var det...när T blev osäker stannade hon traktorn så vi kunde skritta förbi  T var lite osäker men skritta framåt och INTE på snedden och fortsatte sedan i sakta mak efter vi kommit förbi  Kan inte kräva så mycket mer av honom än så 


En liten film från idag:




Hade tänkt prova filma i trav men då kom det så mycket folk idag. Är det folktomt imorgon provar jag då istället   Vill gärna ha "fri lejd" och inte en massa cyklister eller gångare när vi travar förbi med 1 hand  T har ju en benägenet att hoppa till om han tycker att växtligheten är lite läskig  Då blir det svårare att parera med mobilen i ena handen....oppssss!!!
 

Och 1 kort:


 


T kändes riktigt trevlig och idag kom det massor av cyklister bakom oss när vi travade mot kyrkan....han fortsatte att trava på "sin sida" och brydde sig inte märkbart när de susade förbi oss. DUKTIG HÄST  

Samma sak på vägen hem...ett antal cyklister men T var obrydd....känns fantastiskt bra att han konstaterar att de kommer bakom oss men sedan fortsätter "med sitt" så att säga  När vi nästan hade passerat stallet mötte vi "fd jobbarkompisens mamma och hund" igen!!! Idag stog jag och pratade en stund med henne  Hon tyckte att T var så snygg i allt rött  Hi hi!!

När vi sedan skulle skritta hem gick det trögt....luften stog helt stilla och både jag och T var alldelens klibbiga av svett trots att han endast skrittade och jag bara satt på ryggen  Kändes nog skönt för oss bägge 2 när vi svängde in på åkern som går hemåt  


 

SNART HEMMA!!!! TJJOOOHHOOO!!!!



Snällaste och finaste hästen efter en mycket lyckad ridtur idag  


   


En bild på nya ridbyxorna som jag köpte från Hööks på REA men inte hunnit använda än. Är något typ av jeanstyg fast i brunt istället för svart eller blått. Riktigt sköna  Gör sig bra mot T och sadeln  


 

Nya ridbyxor och en ny röd huva till T invigdes idag  



Väl hemma blev det både flugmask på och Ultra Shield. Himmel vad flugorna är ENVISA just nu  T stog numera som ett ljus när jag sprayar på honom flugmedel  


 


En lite missnöjd och less "fotomodell"  


 

Jag har "hamstrat" några huvor på dec-jan-REAn hos Hööks. Tror att de reade ut dem för 35 kr om jag inte minns helt fel. Nu har vi ett "huv-lager" i några år framöver...kan jag säga  




Jag har fotat lite benskydd som ska säljas och nu ska jag inta en fruktsmoothie innan jag fortsätter med att ta fler bilder!!!

Ha en fortsatt jättebra torsdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 16 augusti 2012 11:28

Jag gillar INTE när det är för varmt ute  Luften går liksom ur mig....och jag orkar inte med det jag har tänkt....vilket är väldigt frusterande  Jag får verkligen kämpa med att "göra saker och ting"....usch!!! Längtar tills det blir lagom temperatur ute så man får tillbaka orken igen  Jag vet att man INTE ska klaga på solen och vädret men jag tycker att det är väldigt jobbigt när det är varmt och sol länge.....sån är jag  

Ska snart gå ut och rida en sväng på T  Sedan är planen att jag ska börjar fota det som ska säljas på Bloppisen. Jag ska börja lägga in bilder idag men det kommer nog inte att bli klart förrän på söndag. Kommer att jobba på med det resten av veckan. Har en hel del utrustning som fortfarande ska rensas ut och bestämmas OM det ska säljas eller inte  Men senast på MÅNDAG kommer allt att vara klart  

Ska också smörja upp NYA sadeln jag har köpt och göra iordning den så jag kan prova och se HUR den funkar på T. Ev. kommer den ut på annons också framöver...jag får se hur jag gör.

L-O ska iväg på Afterwork med jobbet idag... så kvällen här hemma blir relativt lugn och jag kommer att få tid att göra det jag vill och orka med i samband med Bloppisen  Det känns skönt att få ta allt i lugn och ro  

Nej, nu måste jag "övertala" min kropp att vi SKA gå ut och göra lite nytta i solen  

Ha en fortsatt jättebra torsdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards