anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 26 augusti 2012

Av anaby - 26 augusti 2012 22:46

Jag har sovit väldigt bra inatt...känns skönt att kunna vända tillbaka dygnet när man har jobbat natt  

Gick ner till stallet innan frukost för att ge T kraftfoder, mocka och mysa. Han såg nöjd inne i vindskyddet och blev glad att få lite kraftfoder...som vanligt Då det enligt väderleksrapporten skulle regna idag bestämde jag mig igår för att T skulle få vila. Jag hade nämligen planerat att koka saft idag  Så jag gick hem och plockade in rödvinbär och det sista av rabarberna!!!

Började med att koka rödvinbärna....var ingenting att göra med dem.....bara att lägga i en kastrull och fylla på vatten så var det klart  Medans de kokade sköljde jag och skar rabarberna så att de var klart när det var deras tur att koka. Jag plockade så pass mycket rödvinbär att jag fick koka dem i 2 omgångar  



Hälften av rödvinbärna jag plockade!!! Blev sammanlagt över 3 kg!!!


 


Här kokas hälften till saft  


   


Det har lite trevligare färg innan det kokas  



Rabarberna redo för kokning inom kort  


   


2:a omgången av rödvinbärssaften är klar och nu är det det sista och rabarberna kvar!! Tjjjoohhoo!!!


   


2:a omgången står framme för att svalna....och sedan tappas upp på PET-flaskor.


 


Så här fräsch ser vinbärna ut när saften är kokad och silad  


 


Slutresultatet.....drygt 4,5 timmar senare....6 saftflaskor  4 st rödvinbärsflaskor och 2 rabarberflaskor!!

Vi har provsmakat och det var till belåtenhet  Blir att göra en omgång till av rödvinbärssaften sedan när jag blir

långledig om ca 1 vecka. Sedan är det nog slut på bärsäsongen för i år  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Och vad gjorde jag medans bären och saften kokade?? Japp! Såg på SM i banhoppning på webb-TV!!! Är man hästtjej så är man  Måste säga att bilden var RIKTIGT DÅLIG  Man såg att det var en häst som hoppade men INTE vilken häst eller vilken ryttare...lite tråkigt när det ändå var ett SM i hoppning!!! Vi var nog kring 200 st som följde via webb-TV. Helt ok!! Kan säga att bägge "mina favoriter" höll för trycket och blev 1:a och 2:a  Daniel Zetterman vann på Glory Days  Måste kännas otroligt skönt som ryttare att både ha fött upp hästen själv OCH utbildat och tagit den ända upp till svårhoppning  Linda Heed blev 2:a på Be Wonderful och hon har som nybliven mamma visat att man kan fortsätta rida på hög nivå...sedan rider hon väldigt trevligt också  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag hann gå ut och ge T sitt kvällskraftfoder innan det började regna vid 20.00-tiden Sedan blev det skyfall och himmel vad det VRÄKTE NER!!! Usch!!! Trodde inte att det skulle sluta  Men ca 2 timmar senare avtog det till duggregn  Tog då bilen ner till stallet för att fylla på hö och vatten till T. När jag kom med höet till vindskyddet såg jag INTE till någon häst?? Tittar upp till huset och ser T beta där uppe  Lilla-Plutten han bryr sig då inte om regnet det minsta  Jag hann både fylla på hö och mocka innan han tog sig ner till vindskyddet....han gick väldigt försiktigt i det både blöta och halkiga underlaget  Gick direkt in till höhäcken i vindskyddet och började äta  ..kändes bra i mitt hjärta kan jag säga  Det enda som var kvar var att fylla på nytt vatten.....pussa på mulen och sedan åka hem igen  Kändes skönt att åka hem och veta att han har allt han behöver inne i vindskyddet OM det kommer att regna mycket under natten. Man vet ju aldrig....Håller dock tummarna för "vanligt" regn och inget mer skyfall under natten!!!

Nu ska jag snart hoppa i bädden!!! Jobbar imorgon natt och jag behöver sova alla timmar jag kan då min "hellweek" börjar imorgon....5 nätter av 7 under veckan. Dock har jag bytt 1 natt med en underbar jobbarkompis så just nu känns det som om även den här "helgveckan" kommer att kunna orkas med att jobba utan att man är helt slut och bara vill sätta sig i ett hörn och gråta  


Sov gott!!!
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards