anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 3 september 2012

Av anaby - 3 september 2012 22:57

Jag har chillat och tagit det lugnt ikväll och haft det jättebra  Hundarna och katten låg och sov....grabbarna bastade och jag chillade i soffan framför TV och mitt uppi allt lugn höll jag på att glömma bort att ge T mat  Så kan det gå när hjärnan inte är i fas  Tittade ut strax efter 21.00 och då var det MÖRKT ute!! Shit....tog på mig en jacka och gick ut för att se OM T stog uppe vid huset?? Japp!! Det gjorde han så det var bara att gå och hämta maten och ge    

Sedan in igen och fortsätta se på CSI  Jag har plockat fram min allergimedicin så att den är klar tills imorgon. Lika bra att ta med den ut på ridtur....man vet aldrig med getingar  

Snart blir det bädden för mig!!

Sov gott och ha de så länge!!
Mvh anaby  

Av anaby - 3 september 2012 21:45

Nu i höst är det ett stort getingår....har det visat sig. Jag är VÄLDIGT allergisk mot getingar..har bla fått en anafylaktisk chock (finns att lösa om under samma kategori som denna) då jag var minuter ifrån att dö!!! Sedan blev jag stucken av 2 getinar för 3 år sedan och utvecklade efter det allergi för flera andra saker...jag som aldrig haft en enda allergi tidigare   Jag har 2 olika kortisonmediciner som ska tas vi ett getingstick och även en adrenalinspruta att ta om kortisonet INTE tar!!!

Jag har gjort iordning 2 olika medicinväskor....1 som jag tar med mig till jobbet och 1 som jag alltid har hemma.

Under helgen har jag fått order "hemifrån" att ta med mig kortisonet när jag är ute och rider. Idag tänkte jag...ähhh!! Jag fixar det IMORGON.....givetvis när jag håller på att göra iordning T inför ridturen kommer FLERA GETINGAR och surrar uppi oss...men suck!!! Jag är inte rädd och blir inte hysterisk när jag ser en geting men jag vill INTE ha dem uppi mig....av förståerliga skäl  Getingarna försvann bort efter mycket om och men. Nu ska jag packa iordning några kortisontabletter inför ridturen imorgon...man VET ALDRIG vad som händer. Bättre att ta medicinen DIREKT vid getingstick än att jag först ska rida hem och sedan ta medicinen. Suck vad jag hatar getingar på hösten  

Mvh anaby  

Av anaby - 3 september 2012 15:57

När T visade sig här uppe vid huset gick jag ut och plockade in honom i paddocken. Fixade sedan iordning utrustning och annat och började göra iordning honom. Kollade igenom fd. muggbenen ordentligt idag och det ser bra ut! Några små krustor på ena benet men de försvann när jag borstade. Känns INTE som om det ska vara några problem men kommer att ha lite "koll" på det under veckan. Skorna och sömmen har nöts rätt så rejält så jag får nog ringa och beställa tid hos Hovis efter 6-7 veckor den här gången  Jag har det jättebra att L-O kan byta ut söm OM det behövs...så att skorna klarar sig hela skoperioden. Får se hur det ser ut nästa vecka. Är just nu inne på 5:e veckan.

T såg ut som en "lerinpackad-mammut" och jag tackar än en gång min Magic Brush som är helt fantastiskt bra till ändamålet  Tar max 5 min att få honom "ren" igen  

Idag var vi röda igen. När veckan är slut och allt ska tvättas blir vi BRUNA resten av september!!! Det lutar åt att det blir DM-schabraket som kommer att användas som första bruna schabrak  

Till slut var vi redo för ridtur och jag fick t.o.m ta av mig jackan för att det var så varmt ute...härligt då är det ju ändå september nu  

Idag när vi red förbi ponnyernas hage....stog den vita islänningen vid hagen och betade och blev lika nyfiken som alltid....dock så konstaterade både jag och T "att han stog där" och gick bredvid hagen. Sedan ignorerade vi honom  Varav han stannade efter bara några meter i brist på uppmärksamhet  

T är lite skeptisk vid grannen som har hönorna fortfarande....han tror att de väntar på honom i buskaget bredvid vägen  Och spanar dit med stora ögon varje gång vi går förbi  För tillfället bryr han sig INTE alls om när tuppen gal...det har han varit lite stressad över tidigare. Så han har fått ganska mycket "tupp & höns-terapi" under sommaren  

Dags för trav och det var inga problem alls!! Jättefin och trevlig i traven mot kyrkan  Mötte både en cyklist och en joggare som vi travade förbi. När vi nästan var framme vid kyrkan kom en servicebil från kyrkan och susade förbi på vägen nedanför. T tittade på den men reagerade inte nämnvärt  

Vände och skrittade en bit innan det blev trav igen. Sista traven kändes kalasbra!!! Det var inga problem att korta in honom idag heller...dock stannar han gärna till 50 meter innan jag vill stanna....börjar trav direkt jag går på och fortsätter i samma fina tempo igen  MYCKET BERÖM IDAG!!!

Skrittade sedan hem och det bästa idag med skritten var att han snubblande INTE en enda gång  

Jag verkar ha hittat ett tempo som passar honom i skritt som jag lätt kan "känna av" om det är för långsamt eller för fort nu. Han snubblar nämligen både när det går för långsamt eller för fort han ska gå i ett "lagom" tempo för honom. Nu verkar det som om jag har hittat det för han snubblar MYCKET mindre nu motför tidigare. DET KÄNNS JÄTTEBRA  

Idag fick T på sig magnettäcke, nackmagnet och benmagneter för första gången på flera månader. Det är svalare ute nu och sedan ska jag sätta igång honom mer och mer nu under september så då behöver han få "lite hjälp" med sina muskler  


 

Medans T fick magnetbehandling passade jag på att fylla på vatten i hage och paddock.

Jag har det väldigt smidigt när jag fyller på vatten...drar bara slangen över vägen och fyller på både i hage och paddock  


 


Vägen är en grusväg och det är inte så mycket trafik där. Men både bilar, mopeder, cyklister och gångare kan ju gå eller köra på slagen utan problem  



En lite filmsnutt  


Under de 7 nättar jag har jobbat sedan jag kom tillbaka efter semestern har jag använt mig av den senaste magnetplattan till nacken och axlarna som jag köpte på www.magnethealth.se


   

Den mörka sidan är framsidan och den silvriga baksidan. Den är ganska stor 20 cm x 12 cm och kostar fortfarande 95 kr st på REA och fraktfritt!!!

Jag har magnetprodukter både från www.uncab.se bla magnettäcke, nackmagnet, benmagneter och magnetschabrak och även från www.magnethelth.se bla knämagnetskydd, hasmagneter och vaddstycken.

När allt var klart med T gick jag ut för att städa ordenligt hos kaninen. Ibland blir det väldigt blött inne hos henne när det har regnat mycket. Blev positivt överaskad då det knappt var någonting som var blött!!! Städade ordentligt och la in nytt spån till henne. Hon älskar även rönnblad!!! Det är det bästa hon vet i bladväg....inga andra blad äter hon förutom maskrosblad men trädslag då menar jag  

Nu har jag landat hemma och inne!! Har tvätt nere som ska hängas upp och lite annat som ska göras här hemma men jag är nöjd med det jag har gjort idag hittills. Det jag inte hinner idag fortsätter jag att jobba med imorgon istället  Kommer att ta fram till onsdag innan den "riktiga" orken infinner sig och kroppen har återhämtat sig efter "hellweek" men sedan ska jag nog vara någorlunda iordning igen  

Nu ska jag börjar klura på middagen!!
Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  
 

Av anaby - 3 september 2012 11:42

Jag har verkligen sovit som en sten inatt!! Känns skönt att vara utvilad när en ny vecka börjat  

Idag har älgjakten börjat så L-O, Fredrik och Atlas är och jagar måndag och tisdag. Fredrik fick ledigt från skolan de 2 dagarna och sedan jagar L-O och Atlas på onsdag. Nu är det jättespännande att höra hur det har gått för Atlas!!! Han är endast 2 år och 9 månader men är ändå inne på sin 3:e älgjakt. Han jagade första gången när han bara var 9 månader. Förra året var han jätteduktig  Gissar att han kommer att vara trött idag och vilja ligga i mattes knä när han kommer hem  

Jag och Peppis var på en morgonprommis och sedan har jag ätit frukost. Ska snart klä om och bege mig ut för att rida T en sväng. Känns skönt att börja veckan med en ridtur!!!!

Sedan ska jag dola på här hemma.....tvätt...disk...städning mm....alla tråkiga "måsten" som ändå måste göras. Det känns lika bra varje gång de är gjorda...som tur är  Jag brukar trösta mig med att alla har det likadant  

Nej, nu måste jag lägga på en rem!!
Ha en fortsatt jättebra måndag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards