anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Stort getingår i år:O

Av anaby - 3 september 2012 21:45

Nu i höst är det ett stort getingår....har det visat sig. Jag är VÄLDIGT allergisk mot getingar..har bla fått en anafylaktisk chock (finns att lösa om under samma kategori som denna) då jag var minuter ifrån att dö!!! Sedan blev jag stucken av 2 getinar för 3 år sedan och utvecklade efter det allergi för flera andra saker...jag som aldrig haft en enda allergi tidigare   Jag har 2 olika kortisonmediciner som ska tas vi ett getingstick och även en adrenalinspruta att ta om kortisonet INTE tar!!!

Jag har gjort iordning 2 olika medicinväskor....1 som jag tar med mig till jobbet och 1 som jag alltid har hemma.

Under helgen har jag fått order "hemifrån" att ta med mig kortisonet när jag är ute och rider. Idag tänkte jag...ähhh!! Jag fixar det IMORGON.....givetvis när jag håller på att göra iordning T inför ridturen kommer FLERA GETINGAR och surrar uppi oss...men suck!!! Jag är inte rädd och blir inte hysterisk när jag ser en geting men jag vill INTE ha dem uppi mig....av förståerliga skäl  Getingarna försvann bort efter mycket om och men. Nu ska jag packa iordning några kortisontabletter inför ridturen imorgon...man VET ALDRIG vad som händer. Bättre att ta medicinen DIREKT vid getingstick än att jag först ska rida hem och sedan ta medicinen. Suck vad jag hatar getingar på hösten  

Mvh anaby  

 
 
Liza

Liza

3 september 2012 22:13

Det är mycket getingar i farten här också :(
Dom är virriga och väldigt närgångna.
Jag är inte allergisk men jag är LIVRÄDD för getingar.
Det måste vara hemskt att vara allergisk mot dom!
Jag har läst ditt inlägg om den anafylaktiska chocken :(
Lika bra att ha medicinen nära till hands!
Det kan ju även dyka upp getingar under en ridtur.

Hoppas getingarna går i ide snart, eller vad dom nu
gör under hösten/vintern. Så man kan vädra utan att få
oinbjudna gäster :)

Ha det gott! Mvh,Liza

http://starshe.blogg.se

anaby

5 september 2012 11:43

Som jag förstår är getingarna mer virriga och närgångna på hösten:S Då är det lättare att bli stucken och de är också giftigare:(
Jag är inte livrädd för getingar men jag gillar dem inte;) Försöker i största möjliga mån "gå undan" när de är i närheten av mig.

Känns skönt att ha med sig medicinen nu när jag är ute och rider!! Man vet ju aldrig vad som händer...det är ju lättare att bli stucken när man skrittar.

Det är en historia för sig om min anafylaktiska chock:S Som jag förstår är det som tur är VÄLDIGT ovanligt att man reagerar så starkt som jag gjorde!! Vilket känns bra att veta. Men det var bara ogjort att jag inte hade klarat mig....ryser av tanken..usch!!

De går nog i ide under oktober när det blir kallare:D

Ha de jättebra du också!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Nina

Nina

4 september 2012 09:20

Jag har läst ditt inlägg om din anafalyktiska chock, herregud så otäckt att vara så allergisk mot getingar!!

Självklart borde du ha med dig ett "allergi-kit" jämt under getingsäsongen! Du måste ju vara rädd om dig!

Det var ju verkligen tur att du snabbt fick i dig din medicin 2009, man törs ju knappt tänka på hur det skulle ha kunnat gått efter att du hade fått tre getingstick, när du var så illa däran efter endast ett stick 1987. Usch och hujeda mig!

Se nu till att använda dina kit!!! :)

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

5 september 2012 11:54

Jag är väldigt allergisk mot getingar. Som jag förstår är det VÄLDIGT ovanligt...känns bra att veta att fler förhoppningsvis slipper gå igenom samma sak som mig.

Min läkare sa t.o.m till mig när jag ringde om allergimedicinen efter de 3 senaste getingsticken....Om jag var du och var så otroligt allergisk skulle jag vilja ha adrenalinspruta utskrivet!!! Eller man kan nog säga att du har en SVÅR allergi mot getingar....sedan skrev han ut adrenalinspruta utan protester;) Har inte varit några problem att få ut mer mediciner eller spruta:D

Jo, det var tur att vi hade lite allergimedicin hemma annars hade det nog blivit ambulansen in till akuten istället för bil;)

Jag har packat medicin i en magväska som jag har med mig ut på ridturer nu:D Känns tryggt och bra OM jag skulle bli stucken!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Ylva

Ylva

5 september 2012 08:56

Ja, vad är det med getingarna just nu?? Vi har massor på jobbet och de är så himla närgångna!! Blä för getingar. Läskigt med din allergi..

http://www.ylvablom.se

anaby

5 september 2012 12:20

Det är visst väldigt mycket getingar i år:S Brukar vara det vart 3:e år ungefär om jag inte minns helt fel. Det är inte så roligt när de är så närgångna...usch!! Jag känner mig rätt så lugn ändå och har numera med mig medicin när jag är ute och rider:D Känns tryggt och bra:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards