anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 5 september 2012

Av anaby - 5 september 2012 16:45

Efter en kortare vilan efter joggingturen tog jag mitt pick & pack i en IKEA-kasse och började går runt hagen och röja bort sly och grenar. 3 timmar senare var jag klar med det  Fint blev det och nu kommer det att hålla sig tills T ska flytta in sina vinterhagar  Det enda som är kvar med hagen är att dra åt elbanden lite. Fixar det imorgon då jag är supertrött just nu  Alla elband satt på isolatorerna men det hänger ner lite på vissa ställen. Blir lätt så speciellt när det blåser. Men jag ska fixa det imorgon efter jag har ridit. Sedan är hagen HELT KLAR  

När "röjningen" var klar satte jag igång med isolatorerna. Skruvade först fast de stora isolatorerana högst upp på alla stolpar där elbandet är 40 mm.


 


Sedan blev det "knorrar" på de andra 2 elbanden som bara är 12 mm.


 


På vissa ställen sitter det redan knorra då jag använder samma storlek på elbandet sommartid.


 


Sommartid använder jag 2:a och 4:e raden. 1 stor band isolator och 1 knorr.

Vintertid använder jag 1:a, 3:e och 4:e raden. 1 stor band isolator och 2 knorrar.


Jag hade gärna haft breda elband på alla 3 isolatorer vintertid. Hade det från början på förra vintern men fick byta ut de 2 nedersta när det började komma "för mycket snö"  Elbanden låg nämligen på marken....alla 3....då snön var så tung och det var ett rent helvete att sanera dem från snö....suck!! Så jag tog det säkra för det osäkra och bytte till från 40 mm till 12 mm istället. Det funkade jättebra resten av vintern  Vi fick ju närmare 1 meter snö sammanlagt så det var betydligt enklare att sanera 1 brett och 2 smala elband på snö  


3,5 timmar senare var jag klar!!! Det känns i kroppen då jag är rejält stel i nacken nu  Kan säga att jag är glad att jag INTE har eller ska rida för då hade jag nog inte tagit mig hem igen  Nu blir det att kurera sig ikväll och imorgon är det en NY dag med nya möjligheter igen  Är väldigt glad att jag tog tag i och fixade med hagen idag...ännu en sak att "kryssa av" från listan  

Ska snart börja med middagen!! L-O ringde för ca 1 timme sedan. Atlas har varit jätteduktig i skogen idag och fått tag på 3 älgar dock blev det ingen skjutning då älgarna varit för långt borta.... men hunden har jobbat bra  Han gör det han ska så att säga  Enligt husse har han sprungit 3 mil idag så jag gissar på att han kommer att vilja ligga i mattes knä ikväll och mysa  

Nej, gott folk!! Dags att inta värktabletter så jag håller mig någorlunda upprätt idag och sedan sätta igång med middagen...spagetti & köttfärssås...på älg  

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll och glöm inte Dallas kl.21.00 på TV4  

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 5 september 2012 11:08

Idag var Altas på älgjakt igen och Peppis hemma själv. Tänkte jag skulle prova och se hur det gick att ta med Peppis på en joggingtur idag  Vi började med att ge T mat när han ändå stog uppe vid huset. Sedan bar det iväg!! Eller vi gick till stallet först så att jag fick värma upp och så att Peppis fick pinka x antal ggr  

Kan säga att Peppis blev nog både glad och överaskad när matte började springa!!! Hi hi!! Han försökte stanna 2 ggr men jag fortsatte så då började han springa också. Jag vill INTE stanna när jag börjat springa...tycker att det är både svårt och krångligt att komma igång igen...vill springa hela min sträcka innan jag saktar av!! Inga problem....Peppis hängde på  Gick sedan en bit för att varva ner och då passade Peppis på att pinka igen  Vad är det egentligen med hannar som kan pinka 30 ggr på en prommis??? Måste de sätta sitt revir ÖVERALLT  

Vände och gick en kort bit till innan vi började springa igen. Nu på vägen hem var kopplet inte sträckt utan hängde mer eller mindre. Peppis både tittade på mig för att se mitt tempo och saktade in så att vi hade samma tempo  UNDERBARA HUND!!! Sedan säger man bara: GÅ KANT ...så håller han sig på sidan  

När vi saktade av blev det mer pinkande för Peppis och jag "flåsade av"  

Det var ca 2 månader sedan jag joggade sist och nu sprang jag ändå 1,6 km som jag sprang senast jag joggade....det kändes helt ok   Planen är att springa minst 1 gång till under veckan. Gör jag det är jag nöjd...om jag orkar med att springa 2 ggr är jag supernöjd!!! Är vädret ok så blir det nog 2 ggr till innan veckan är slut  



På väg hem   Nervarvning för matte och pinkpaus för Peppis  T syns uppe vid telefonstolpen till vänster i hagen och huset till höger om vägen!!


 


Självklart hälsade vi på T innan vi gick in igen så han stog kvar uppe vid huset   Dock började även Peppis äta gräs  ....hoppas att det INTE innebär att det börjar regna igen!!! 

Nu ska jag ta igen mig en liten stund och sedan sätta igång med isolatoerana till vinterhagen och gå runt hagen och kolla så att allt är bra med elbandet  

Ha en fortsatt jättebra onsdag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards