anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 16 september 2012

Av anaby - 16 september 2012 18:30

För de som har följt oss ett tag vet att jag skickade in en "håranalys" på T under juli månad pga hans svåra mugg. Där kom det fram att T hade problem med magen...alla andra provsvar var bra...som tur var Han fick börja äta 2 olika magkurer och lite andra medikament och efter 4 veckor hade muggen sakta men säkert läkt ut  I dagsläget äter han sin 2:a burk av "mag & tarmkuren" från Granngården, Magnesium och pelleterad B-vitamn.  Som jag förstår kan mugg ibland bero på "problem med magen" om det INTE läker ut efter tvättning och smörjning...när den är riktigt envis!!!! Jag är jätteglad att jag gjorde en "håranalys" och fick svar på hur min häst mådde.

Kan varmt rekommendera de som har SVÅRA  problem  med mugg att göra en håranalys!!!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Igår har jag för första gången skickat in en "höanalys"!!! Det ska bli spännande att se provsvaren. Jag har ingen aning om jag kommer att fortsätta göra höanalyser framöver!! Det får framtiden och årets provsvar utvisa  Jag kommer att ta hjälp av "Mamma Mu" att tyda mina provsvar. Sedan får jag försöka ta och räkna ut en foderstat till T...efter bästa förmåga  


Jag ska förtydliga att jag tycker att hästägaren själv ska avgöra om man VILL skicka in en höanalys eller inte. Jag har inte gjort det tidigare under de 37 år jag har ägt egen häst. Det är upp till var och en  


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag brukar beställa 2 st maskkontroller under oktober månad när det är "lågsäsong" och de är billigare. Då har jag 2 st paket att skicka in till nästkommande års Maskkontroller  Skickar sedan in en i majmånad och en i september/oktober. I våras hade T inte mask så då slapp jag avmaska!!! Får se hur det blir nu under hösten. Skickade in maskkontrollen idag  


Så här gör jag  


Mvh anaby  

Av anaby - 16 september 2012 18:17

Det blev ingen filmning eller bilder idag. Kände att jag inte orkade eller ville tvinga Henrik idag utan han hade annat att göra. Får göra ett nytt försök nästa helg jag är ledig  Det är bara att ta nya tag!!!

Eftersom det är söndag idag och mycket folk efter vägen var det lika bra att vänta tills middagsdags innan jag ens tänkte på en ridtur  Vid 16.00-17.00-tiden brukar det vara lagom med folk efter vägen.

Gjorde iordning T och sedan gick vi ner på åkern. Hade sett en Pelletsbil som åkt upp till stallet för att fylla på pellets till huset. När jag satt upp och red på åkern stog den fortfarande uppe vid huset. Ok!! Skyndade vidare och när jag "nästan" passerar backen upp till stallet...kommer pelletsbilen ut på vägen  Dock ser han mig så han backa upp ca 1 meter och stänger av bilen...och vevar ner rutan??? När jag kommer närmare tackar jag för att han stannade och släppte förbi oss. Fick till svar: Vi har hästar hemma så det är lugnt!!! Tackade än en gång och T gick förbi utan problem  En sån där gång är man tacksam att man möter RÄTT människa efter vägen  

Pratade sedan en stund med grannen längre bort innan jag och T fortsatte mot kyrkan. Dags för trav!!!

Idag var det lite läskigt för "Herr´n" i dikeskanterna  Det blev tvärnit på några ställen med stora ögon  Han ser alldelens för bra och verkar ha "fotografiskt minne" den här hästen  Fortsatte nedanför kyrkan i trav och sedan travade vi uppför backen för första gången på evigheter...eller allafall före sommaren!! Inga problem utan han travade i ett normalt tempo upp....han ökar sällan speciellt mycket utan håller "sitt lugna tempo" om jag inte ändrar det  Vände och skrittade nerför backen och sedan blev det att sitta ner i trav...jättetrevlig och fin  

Mer skritt innan det blev dags för sista traven. Han tyckte att det var lite läskigt när det kom folk ut från skogen....tittade lite på dem och hoppade till men lugnar sig VERKLIGEN SNABBT nu för tiden  

Det är som jag har sagt flera ggr tidigare...han ser och reagerar och sedan går vi vidare  

Sista traven var verkligen fantastiskt härlig och så stor och fin  Kom en karl med 3 hundar som stannade vid vägkanten. Jag saktade av och skrittade förbi dem och travade sedan sista biten på kanske 30 meter...WOW-känslan infann sig och när jag gjorde halt var jag riktigt, riktigt nöjd med min häst  

Känns extra bra att han var så trevlig att rida idag då han ska vila i 2 dagar nu  

Skritt hem och sedan fick T mat och magnetbehandling. Jag gick in för att ta en dusch och sätta mig vid dukat bord till middagen  

Nu blir det att chilla framför TV tills det blir dags att åka till jobbet!! Jobbar nu söndag och måndag natt och är sedan ledig 2 nätter innan jag jobbar de sista 3 nätterna för den här veckan. Känns helt ok!! Jag är ju inställd på att jobba...som tur är  

Ha en jättebra fortsatt jättebra söndag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 september 2012 12:45

Jag har nästan nyss kommit hem efter en lektion hos mitt kusinbarn och den "lilla" nordsvensken  

VILKEN SKILLNAD PÅ BÅDE HÄST OCH RYTTARE PÅ ENDAST 1 VECKA!!! WOW säger jag bara  

Vi började med att trava...sitta ner på korsidan och rida lätt när hon vände snett igenom. En liten "uppvärmning". Sedan blev det att rida serpentiner efter hela 4-kanten. Där fick hon välja själv när hon skulle rida lätt och sitta ner....med fördel att göra det lite överallt så att han skulle lyssna på både "framåt & tillbaka"...STOR SKILLNAD mot förra gången!! Steget är HELT annorlunda och minimalt med trippighet idag  

Sedan var det dags för skritt....trav...halt...rygga...skritt...trav....h
alt och rygga. Igångsättningen mellan skritt och trav var som natt och dag!! Idag kunde hon i princip bara lätta på handen och gå på lite med skänkeln så kom hästen igång i en lugn trav....ryggade 1-2 steg utan problem. HÄRLIGT!!!! Är bara 3:e gången de provar att rygga med honom!!! Avslutade med att trava på volt och sitta ner. Idag gick han väldigt trevligt på volten!!! Lyssnade bra....bra och lugna igångsättningar...trevliga avsaktningar...söker sig ner i rätt form på ett positivt sätt!!!

WOW säger jag bara!! Det har hänt mycket på bara 1 vecka!! Stå-päls-känslan infann sig på mig under voltarbetet  DE VAR SÅ OTROLIGT DUKTIGA!!!

Efter varje övning fick han skritta 2-3 varv för att slappna av....ofta gick han nästan med mulen i backen. Skönt att han kan slappna av i kroppen och samla lite krafter till nästa övning  

Att träna galoppfattningar under veckan hade gått riktigt bra!!! Det blir att fortsätta med det ett tag till innan vi börjar träna det på 4-kanten. Jag vill att han stärker upp sig mer först och orkar med att galoppera på ett bra sätt.

Det blev några hemläxor till nästa gång som vanligt  

Det här kommer att gå kalasbra!!!

Det var ungefär 10 år sedan jag hade någon ridelev senast så jag har nästan glömt bort hur roligt det är att följa ekipagens framgångar!!

Nu blir det både intressant och roligt att åka ut nästa vecka!!

Jag har förberett dem på att det kommer att hända MYCKET grejer ganska snabbt nu från början då hästen är som en "svamp" och drar åt sig allt vi vill att han ska göra...för att sedan avstanna lite när han har börjat ändra sig muskelmässigt och gå framåt i lite lugnare tempo  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards