anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 19 september 2012

Av anaby - 19 september 2012 19:30

Idag när L-O skulle sömma bakskorna på T hade jag glömt att ta med grimskaftet ut till paddocken. Vänder om för att hämta det medans L-O stannar kvar med T. På väg tillbaka så iakttar jag dem båda tillsammans.

L-O står och stryker på T och han står helt lugnt och bara njuter av husse  och ser så otroligt nöjd ut!!!

T har ju INTE varit lätt på något vis då han hade så otroligt mycket med sig i bagaget när han kom till mig för 5 år sedan....gillade INTE alls karlar kan jag säga. Det tog 1,5 år innan han började acceptera L-O fullt ut. Men nu är det husses häst  


 


Det känns så otroligt skönt att T börjar acceptera mer och mer folk runt omkring. Samma sak med Hovis!!! Han gillar ju T jättemycket och det går jättebra när han skor. Känns otroligt skönt för mig!!!

Och pappa!!! Han gillar T väldigt mycket....så det går bättre och bättre för dem båda också  
När L-O var klar med sömmarna fick han hålla i T medans jag gick för att öppna upp ingången till paddocken och sommarhagen. Då står han så lugnt och fint och bara väntar tills husse tar av grimman...ingen stress eller att kasta sig iväg utan står stilla och väntar  Får en hästgodis för att han står stilla och följer oss till den andra ingången...inser att vi nu har tänkt gå in....tittar efter oss en stund innan han vänder om och galopperar ner till vindskyddet. 


 


Jag har tur...som fick tag på en "trasig" men fantastisk häst som visat sig vara en "guldklimp" på alla sätt och vis i slutändan....och som accepterar både matte och husse  

Jag har tur  

Mvh anaby  

Av anaby - 19 september 2012 16:30

Kan säga att jag var rejält trött igår...jag gick och la mig strax före midnatt och somnade direkt jag la huvudet på kudden  Vaknade strax före 09.00-tiden när jag hade ställt väckarklockan!!! Var bara att stiga upp och göra sig iordning för kursen med jobbet. Vi ska byta schema på jobbet till sk. önskeschema så idag var det dags för en 2-timmars kurs som alla ska gå...självklart på min enda lediga dag  Charmen med att jobba natt  

Jag fick svar på en del frågor och nu känns det riktigt bra  På natten kommer det inte att bli lika stora förändringar som på dagen. Vi har ju vår procent som vi jobbar och visst antal nätter så det blir ganska lätt att föra in det för oss. Jag känner mig inte ett dugg orolig om jag ska vara ärlig  I början på december ska första omgången med önskeschemat vara klart. Schemat kommer att läggas för 6 veckor i taget. Blir nog rätt så bra i slutändan...hoppas jag!!! Det nya schemat innebär också att det kommer att finnas ett Bemanningscentrum som vi ska anmäla SJUKSKRIVNINGAR till och sedan fixar BC ut vikarier!! Som läget är nu får vi göra det själva. Enda gången vi kommer att behöva göra det själv är om BC inte får tag på någon vikarie. Då får vi beordra ut personal!!!

Vi kommer att ha kvar samma vikarier på vårt boende vilket känns jättebra  Vi får se hur det blir men man ska nog inte dömma ut någonting innan man ens har provat tycker jag  Man får helt enkelt ge det en chans!!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan förbi Macken och köpa refillkort till mobilen innan jag åkte hem. Har nämligen INTE en enda krona kvar så jag kan inga ringa OM jag skulle behöva  Inte bra OM det händer något när man är ute och rider!!!

Efter ett längre trevligt telefonsamtal   Blev det dags att gå ut och göra iordning T för ridtur!!!

Vi hann nästan skritta till där vi börjar trava när regnet började vräka ner  T tyckte att det var lite läskigt med regnet....jag blev bara less  Kändes skönt att kunna trava efter en liten stund!! Då T inte hade riktigt koll på allt i regnet blev det några "tvärnitar" och där han stog med stora ögon och tittade...inga problem att fortsätta förbi i trav efter "Herr´n" fått spana  Travade även nedanför kyrkan och uppför backen. Där blev det tvärnit när han fick syn på någon typ av växt på marken  Fick förbi honom till slut och fortsatte att trava. Skrittade sedan förbi växten utan problem...vände och travade förbi den ytterligare en gång..då gick det bra att trava förbi UTAN att tvärnita  Mycket beröm och sedan skrittade en sväng innan det var dags för trav  


   


En aning blöta idag....var både jag, T och sadeln  


Gick bra att trava nedanför kyrkan och inga andra människor i sikte!! Hi hi!! Skrittade sista biten innan sista traven och sedan fick "Herr´n" jobba lite i kortare trav. Gick väldigt bra och sedan skrittade vi hemåt...rejält blöta i både päls och kläder  

De håller på att byta taket på huset som står bredvid stallet. Det är en hel del ställningar och annat som står runt huset och flera bilar och annat på gårdsplanen...vilket T så klart märkte  Han som har koll på ALLT  Stressade inte upp sig men tyckte att det var lite läskigt när vi gick förbi...när vi sedan kom ut på åkern slutade han bry sig....då gick det bra att skritta och vi var ju "nästan" hemma  

Väl hemma blev det mat och magnetbehandling för T och jag har lagt allt som var blött på tork inkl. min själv  

Upptäckte när jag kratsade hovarna att bakskorna nu har börjat glappa  Suck!! Ska prova ringa Hovis igen ikväll så att vi verkligen får en tid under nästa vecka!!!
När L-O kom hem från jobbet passade vi på att sätta dit 4:e sömmen på bägge bakskorna. T stog fortfarande uppe vid huset så det var lätt att "bara" gå ut några meter och för L-O att  fixa det  Jag har en otroligt snäll man  

T stog snällt medans L-O höll på trots att pappa var och körde omkring med traktorn en hel del i krokarna  

Nu känner jag mig riktigt nöjd med dagen och ska snart börja med middagen...pannkaka!!!

Sedan ska jag se om jag hinner med att börja med ett inlägg om de nya grejerna på Bloppisen!!
Allafall så väntar Bonde söker fru och Dallas på TV för mig ikväll  Blir nog något gott tilltugg till skulle jag tro...är ju min enda ledig kväll på veckan och det MÅSTE man ju fira på något sätt  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards