anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Ridlektion nr 3 :)

Av anaby - 23 september 2012 20:10

Efter att ha sovit 3,5 timmar hann jag med att äta lite snabbt innan det var dags att åka iväg och ha lektion med mitt kusinbarn och "lilla" nordsvensken  

Idag var han lite "dragig" i tygeln. Han kan vara det men hittills har han inte visat så mycket på våra lektioner.

Gick väldigt trevligt när hon värmde upp med trav efter 4-kanten och vända snett igenom. Det blev att sitta ner på kortsidorna och rida lätt på "vänd snett igenom". Inga problem!! Fick bra trav hela tiden  

Sedan blev det serpentiner i trav...här började han bli "dragig" ....både lättridning och nedsittning. La in en halt emellanåt för att få honom att lyssna på det. Gick riktigt bra!!! När han "drog" i tygeln fick han vänta tills han blev lugn.....sedan fortsatte vi. Tog lite tid men det var skillnad på honom sedan. BARA ATT JOBBA VIDARE!!! Sedan var det dags att trava....halt...rygga...trav....Då blev han otroligt taggad och "dragig". Trodde nog att det var galopp på G!!! Efter att ha "väntat" ut honom och bara travat i 2 varv efter 4-kanten lugnade han ner sig rejält. Tålamod är MYCKET bra i såna här sammanhag  Här blev han otroligt "dragig" men ryttaren redde ut det jättebra genom att ha tålamod....stor eloge  Såg mycket trevlig ut på slutet!!

Sedan blev det trav på volt och det fixade de jättebra!!! Lite svårare att gå ställd i ena varvet men "Rom byggdes inte på 1 dag". Vi kommer att ta allt eftersom när han stärker upp sig. Idag vek han INTE in i mitten utan lyssnade riktigt bra på sin ryttare och sökte sig ner i form och såg trevlig ut  Det gick t.o.m att korta ner tempot lite utan att steget förändrades  

Vi avslutade med några galoppfattningar. Han blev jättetaggad men i samband med galoppfattningarna var han riktigt lugn. Ryttaren la flera volter så att han skulle vara lugn och få en bra förutsättning inför fattningen. Trots att han var rejält taggad så funkade det riktigt bra. Är väldigt nöjd med hela ekipaget idag med  

Efter varje övning skrittades han av i 2 varv för att "varva ner" i både "kropp & knopp" och det funkade bra. Det var en väldigt avslappnad häst som skrittade med mulen nästan i marken  

Nästa gång ska jag ta med 1-2 bett så får de prova på honom under veckan. Det blir det raka och ev. det 3-delade. Vi ska se om "dragigheten" blir bättre om vi byter bett. Många hästar trivs med raka bett så vi provar oss fram och ser hur det blir. Det visar sig så att säga  

Nästa gång blir det att introducera skänkelvikningar. Kommer då att utesluta ryggningarna ett tag då det funkar jättebra i dagsläget.  Blir spännade att se hur hästen svarar på det!!!

Ryttare och häst fick läxa till nästa gång  

Planen är att filma gång nr 5 eller 6 så att ryttaren får se hur hon rider och hur hästen funkar. Det är så otroligt nyttigt att bli filmad och se sig själv rida!!! Sedan ska vi ha ett uppehåll med 1 gång för att han ska få slippa bli riden i paddocken och bara ridas ut i 1 vecka....för att sedan fortsätta träningen. Tror att det kommer att funka jättebra då hästen är så otroligt positiv  

Mvh anaby  

 
 
Nina

Nina

24 september 2012 12:15

OMG jag begriper inte hur du klarar av att bara sova 3,5 timmar efter en vecka med fem vaknätter. Jag skulle vara helt kaputt! Och dessutom har du ork och energi till både ridlektion och egen ridning....Är du Stålkvinnan? ;) hehe

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

24 september 2012 21:16

Det är en aning tungt att bara sova 3,5 timmar men sover jag längre...5 eller 6 timmar kan jag inte sova på natten. Kroppen har ju tyvärr vant sig vid att vaka under veckan så ju mer man sover dagen man "går av" desto svårare att somna på kvällen. Har hänt att jag inte har somnat förrän 05.00-tiden eller senare bara för att jag har sovit 5 timmar istället för 3,5-4 timmar. Det är en fin gräns;) Det gick faktiskt otroligt bra att åka och ha lektion och sedan rida T men efter det var jag rätt så slut...då blev det bara det allra nödvändigaste här hemma;) Så någon stålkvinna är jag nog inte även man man skulle vilja emellanåt...fniss!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards