anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 25 september 2012

Av anaby - 25 september 2012 23:48

Min kära man har varit rätt så trött efter en 3-dagars helg med älgjakt  Både han och Atlas har ju gått några mil under dessa 3 dagar...så jag förstår att det är slitigt. Nu är det uppehåll med älgjakten tills den 10/10...sedan bär det av igen fram tills den 1 januari  Idag passade han på att sova mellan 20.00-22.00 när jag väckte upp honom. Då hjälptes vi åt att packetera svampen som sedan fick bosätta sig i frysen   Efter en cykeltur med hundarna har vi ätit kryddmedwurst och druckit ett glas vin  ...medans vi sett på The big bang theory och nu 2½ män...snart väntar bädden!!!

Gissar att jag kommer att sova som en sten inatt med med tanke på den nya snark-gommen...blir supeduperbra  

Sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 25 september 2012 20:15

Fick ett samtal under em när jag höll på med tvätten och sängkläderna att svampleveransen skulle ske idag  

Det blev både vanliga gula kantareller och trattkantareller  


 


De gula förvällde jag och trattkantarellerna ska torkas  


 


Färdiga att förvällas  


 


Blir ca häften kvar när man förvällt svampen....


 


Inte illa alls....blir fantastiskt gott att äta till älgkött  

Nu ska jag dricka en stor kopp te och se på X Factor  

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 25 september 2012 17:20

Nu var det länge sedan jag skrev om T:s tidigare mugg. Jag har visiterat och kollat honom så gott som dagligen och i dagsläget finns det INGENTING kvar...inte ens en liten krusta    Det går knappt med ord att beskriva hur skönt det känns   Speciellt när vi snart går in i geggigare tider så att säga  

I dagsläget får han fortfarande sin "mag-tarmkur" från Granngården, Magnesium, Multivitamin och pelleterad B-vitamin från Granngården. Det är nog halva mag-tarmkuren kvar och sedan tänkte jag ta ett uppehåll med det. Får se hur det går annars blir det att köpa mer och fortsätta ge. Magnesiumet, Multivitaminen och B-vitaminen kommer jag att fortsätta med tills vidare  

Är otroligt glad och tacksam för att det läkte ut till slut!! Kan nog tacka håranalysen för det...så att jag fick svar på att det faktiskt var MAGEN som krånglade  

Ska sätta mig ner sedan och skriva VAD jag har gjort under resans gång och framför allt VAD som funkat för oss. Så att andra kan få tips och råd när det "brakar lös"!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 25 september 2012 13:40

Jag har sovit som en sten inatt också! MYCKET ovanligt för att vara mig men väldigt skönt att slippa vakna x antal ggr och putta i min man så att han vänder sig pga att han snarkar  Han har nämligen hämtat ut sin NYA snarkgom under förra veckan. Nu har han använt den både måndag och tisdag och jag har sovit HELA NÄTTER...vilket inte hör till vanligheterna. I vanliga fall vaknar jag 2-10 ggr pga han snarkande  Är jag helt utslagen och supertrött sover jag hela natten men det är jag inte varje natt jag går och lägger mig  

Det känns som om vi kanske har fått en bra lösning på detta snarkande äntligen efter 21 år!!! Han ska även få en remiss till Öron-näsa-hals på Sjukhuset så får vi se vad de säger. NU ÄNTLIGEN ÄR DET PÅ G!!!

T stog uppe vid huset efter jag hade ätit frukost så jag passade på att släppa in honom i paddocken en stund.

Sedan var det bara att gå ut och göra iordning honom  Idag passade jag på att prova mina rosa ridbyxor som jag köpte förra hösten. Hann tyvärr inte använda dem under oktober månad då men i år gissar jag på att det kommer att användas flitigt  De var väldigt sköna att ha på  Märke: Jacson och helskodda  


 

Så här ser rosafärgen ut inne...


 


...och så här ser den ut utomhus....utan sol ska jag tillägga. Men de är rosa i allafall  


Så bar det iväg på ridtur!!!

Mot kyrkan!! Hi hi!!

Under både förra veckan och början på den här veckan har T legat på i handen mycket...inte ökat tempot men legat på i handen. Det är HELT OCH HÅLLET MITT EGET FEL...då jag inte riktigt har orkat med att rida pga att jag jobbat så mycket natt förra veckan 5 av 7 nätter. Kroppen orkar helt enkelt INTE med det jag vanligtvis gör.

Så idag tog jag igenom det här med att ligga på med handen och fick DIREKT en positiv reaktion från T  Om jag bara kräver rätt saker av honom så lyssnar han väldigt bra på mig   UNDERBARA HÄST  

Även idag travade vi uppför backen och gick mot träbron. Väntade mig samma reaktion i form av frenetiskt backande från "Herr´n" som han gjorde igår....men det uteblev helt?? Han gick fram i sakta mak...en aning motvilligt men INGET backande och stannade på samma ställe där vi stannat igår=HELT OK  Stog sedan lugnt stilla och fick beröm....luktade på bron...stog stilla en stund till...och vände sedan helt lugnt och så skrittade vi hem igen  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När T kom hem till mig för snart 5 år sedan visade han väldigt starkt när han INTE ville göra saker eller INTE förstog vad jag ville att han skulle göra. Oftast så reagerade han med att stegra eller backa. Han stegrade ofta inte så högt utan jag upplevde att han "markerade" med att: det här vill jag inte eller förstår inte!! VISA MIG HUR JAG SKA GÖRA SÅ ATT JAG FÖRSTÅR DIG!!!  När han backade så sprang han nästa bakåt...det gick fort och då var han ofta VÄLDIGT frustrerad och stressad. Hände som tur var inte mig många ggr men det var ändå väldigt obehagligt att INTE ha kontroll på hästen som sprang bakåt  

Nu är det länge sedan han både stegrade och backade som han gjorde förr. Måste vara kring 3 år sedan nu. Det känns otroligt bra att veta att de få ggr han kommer att reagera så framtiden beror på att han INTE förstår vad jag vill att han ska göra. Om jag ger honom tid så kommer det att lösa sig. Jag är både glad och tacksam att jag nu har en häst som litar på mig till 110%  Men visst har det tagit tid att arbeta bort!!! Man ska dock ALDRIG ge upp...det är bara att kämpa på så till slut brukar det lätta och ge med sig  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrittade nerför backen på en mycket nöjd och lugn häst!! Sedan blev det trav och nu kändes en rejäl skillnaden i handen....ingen häst som låg på utan bara ett mjukt stöd och även steget blev lättare och med mer schwung  Just nu känns han i princip helt rak...går inte ut med bakdelen åt något håll. Det har vi också jobbat stenhårt på och nu känns det som om han verkligen har förstått hur han ska jobba  ME LIKE  

Den här travsträckan blev en sån där när man bara sitter med ett stort leende på läpparna och njuter och kan slappna av...HÄRLIGT SOM BARA DEN  

När matte gör rätt funkar hästen bättre 

Skritt och mycket beröm. Sedan sista travsträckan. Samma sak här...fin i handen/munnen och kunde korta ner honom rejält på slutet och det var inga som helst problem Nu blir det vila för T imorgon då jag ska syssla med lite annat kring hemmet. Känns otroligt bra att han har gått riktigt bra nu i 3 dagar (söndag, många och tisdag) och att jag kan ge honom en välförtjänt vila för både "knopp & kropp"  

När vi kom hem blev det mat och magnetbehandling för T  


 

Gillar verkligen den lätta sadelbocken i trä från Biltema  

Den röda shoppningvagnen från Rusta  

Den svarta lilla foderhinken är också från Biltema....otroligt hållbar och bra pris  

Nu har jag landat inne och hemma och ska äta lite lunch innan det blir dags att gå ut och ta av T magneterna. Han brukar få ha på sig dem i ca 1 timme. Upplever att det är lagom behandlingstid för honom  

Ikväll ska vi städa här hemma. Jag håller på att tvätta fortfarande....det är några fler maskiner kvar innan jag är klar...både till hemmet och till hästen   Skönt att göra bort det idag så att man kan syssla med annat imorgon  

Imorgon blir det att åka och handla mat och shoppa lite. Ska bla på Granngården och Biltema!!

Nej, gott folk...nu väntar mat för mig!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards