anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2012

Av anaby - 28 september 2012 20:22

Jag fick just en svampleverans till under den här veckan  Härligt!!! Både trattkantareller och lite gula...blir nog en rostad macka imorgon och lite gula kantareller  Längtar redan!!
Mvh anaby    

Av anaby - 28 september 2012 18:56

Idag fick jag ett grönt paket i brevlådan  


 


Jiiipppiiieeee!!!!



 


Det var mina efterlängtade kulsporrar och en höpåse från Hööks  


 


Här syns det lite mer hur sporrarna ser ut. Enligt vissa ska de här kulsporrarna vara "snällare" än vanliga sporrar. Det är orsaken till att jag köpte dem. T är ju INTE alls förtjust i "vanliga" sporrar. Så nu hoppas jag att dessa ska funka bra på "Herr´n"   Har tänkt prova dem imorgon och rida ett skritt & markarbetspass på åkern. Utvärdering följer!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 28 september 2012 18:52

Här kommer receptet på den underbart goda och enkla dadelkakan  


200 grader ca 40 min

Smet till kakan:

1 1/4 dl brun farin

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 1/4 dl mjölk

1 ägg

1 tsk vaniljsocker

50 gram smält smör

200 gram hackade dadlar

Till såsen:

2 1/2 dl farin

ca 25 gram smör i små klickar

5 dl kokande vatten;)


  • Smör en form på ca 1½ L. Blanda ihop farinsocker, mjöl och bakpulver i en skål. Häll upp mjölk i en annan skål och tillsätt sedan ägg, vaniljsocker och det smälta smöret. Rör om!! Häll sedan ner denna blandning med de torra ingredienserna och rör om med en träslev så att det blandas väl. Vänd ner dadlarna och rör om. Häll smeten i den bröade formen.
  • Strö farinsockret (till såsen) över kakan och klicka ut smöret över farinsockret. SEDAN HÄLLER DU PÅ DET KOKANDE VATTET PÅ KAKAN!!! JAPP!!HÄLL PÅ DET KOKANDE VATTET:D och ställ sedan in kakan i ugnen. Första gången jag gjorde det här receptet var jag också övertygad om att jag skulle få slänga bort kakan!! Men icke!! Den blev jättebra:D
  • Den ska stå i ca 40 min i ugnen men kan behöva lite längre tid. Man får prova sig fram. Översidan ska vara elastisk och porös när den är klar medans underst ska det vara en mäktig kladdig sås:D Serveras med vaniljsås, creme fraiche, kaffegrädde eller vispgrädde!! Ta det som du tycker om bäst:D
  • OBS!!! Om man använder en silikonform att baka i…ställ formen på en ungsplåt så att det blir mer stadga. Kan bli farligt annars när man tillsätter det kokande vattnet!!!

Det här är en kaka som INTE smakar som någonting annat!! Den är helt suverän!! Jag har upptäckt att den blir godast om man använder färska dadlar:D Bon appetit!!!


 Lite hjälp på vägen:




 


 




 



 


Så här ser den ut när den kommer ut efter 40 min i ugnen  MUMS!!!!


Mvh anaby  


Av anaby - 28 september 2012 18:45

Det har varit betydligt bättre väder idag motför igår...som tur var...sol och lite blåst  

Tog det lite lugnt på fm och såg på några avsnitt av Dallas innan det blev dags att gå ut och rida  

Det var inte så mycket folk på vägen på väg till kyrkan idag...vilket kändes skönt!!! Travade mot kyrkan som vanligt och sedan även nedanför. När jag nästan är framme vid båtarna upplever jag att T känns "ojämn"??? Saktar av och skrittar några 100 meter innan jag provar trava igen. Inga problem alls då....helt ren i gången?? Skumt??? Saktade av flera ggr och gjorde igångsättningar....inga problem...helt ren. Kan kanske bero på att han blev skodd igår eller att han trampat snett i hgen. Hittade dock ingen svullnad eller värme INNAN ridturen eller efter!!!  Skrittade hemåt  

Idag blev jag stoppad av ett äldre par som var ute på prommis i det fina vädret!! De visste vem jag och T var och funderade lite på skylten jag satt upp vid hagen där det står att T kan bitas och gå över folk. Så jag drog lite kortfattat T:s historia. De tyckte att det var jättebra att veta VARFÖR och förstog nu bättre att jag hade satt upp skylten  

Sedan pratade vi om lite av varje. De bor inte så långt bort från oss och brukar se L-O när han är ute och går med hundarna. Mannen har jagat tidigare och tycker att Atlas är så fin   Mycket trevliga människor och pratstund  


 


Och en liten film



 


Vi skrittade vidare...jag och T och sedan var det dags för sista travstäckan. Den blir inte lika lång som vanligt men jag kände att jag ville ändå "känna" lite mer på honom i traven....inga problem och ingen ojämnhet den här gången heller. Kändes skönt men samtidigt skumt!! Får hålla lite koll på honom nu framöver.

Skrittade hemåt och när jag passerade stallet kom min fd jobbarkompis med bägge hundarna och mamma....så då pratade jag med dem en stund. De är så otroligt trevliga bägge 2  Nu började det dyka upp en massa folk på vägen.....både cyklister, barnvagnar och folk som gick förbi...T var HELT obrydd  Kändes fantastiskt bra!!! HÄRLIGA HÄST!!! Sedan var det dags att skritta hem igen och när vi landat hemma fick T mat och magnetbehandling. Då träffade jag en kvinna med hund som jag brukar prata med emellanåt. Helt otroligt att träffa så många trevliga människor på en och samma dag  Ibland har man tur  

Sedan var det dags att fylla på vatten i hage + paddock. När det var klart gick jag ner till stallet för att mocka och fylla på vatten i vindskyddet.

Städade även bort "söm & hovrester" från skoningen igår. Inga problem att lägga det i sopkorgen och sedan ta hem kassen och lägga den i soptunnan hemma  Enkelt och smidigt!! Har gjort så här i 15 år nu  

Sedan hem och baka den underbara dadelkakan  Recept, bilder och film kommer i separat inlägg  

Har just hoppat ur duschen och sitter nu bara och väntar på att L-O ska bli klar med maten så att jag får i mig lite föda idag också  

L-O:s besök har kommit och det är nog kring 10 st så det lär bli lugnt sedan när de går ut för att basta och bada badtunna= en härlig kväll för mig Hi hi!!

Nej, dags att gå och se hur det går med maten!! Vi har förberett det mesta förutom älgbiffarna...de ska stekas...allt annat är redan klart  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 27 september 2012 21:02

Jag har skickat iväg en Börjes beställning ikväll. Varför?? Jo, jag behövde beställa skor till T, söm, brodd och snösulor. Priset jämfört med här hemma är STOR!! Det är nästan halv priset på SAMMA MÄRKE på skor på Börjes motför här hemma. Sömmen skiljer det 100 kr per ask på!!! Samma sak med snösulorna...är nog nästan halva priset på dem också....samma märke!!! Har 1 uppsättning med snösulor kvar men om det blir en tappsko eller liknade och sulan försvinner så är jag helt utan. Bättre att ha 1 uppsättning på lager OM man skulle behöva   Har lite broddar kvar sedan förra vintern men inte så att det räcker att byta broddar efter halva vintern. Har beställt så att ALLT ska räcka HELA VINTERN  Hundarna fick sig några paket ben också!! De ska ju självklart få någonting också   Priset är även väldigt bra på ben till hundarna  

Hade det inte varit för T:s skor så hade det inte blivit någon fler beställning till Börjes för mig. Men nu blir nästa beställning inte förrän till våren  Då det kommit en ny katalog  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 september 2012 19:22

Efter att ha sett några avsnitt av Dallas provade jag att ringa till Hovis för att höra när han var på G?? Tänkte att det kunde vara bra för T att komma in och torka upp lite innan det var dags. Fick till svar: Om 30 min!!! Ok, bara att ringa Anna och meddela tid och sedan åka ner till stallet och ta in T. Hann med att borsta av honom, ta på magnettäcke (i lugnande syfte), mocka och fylla på med torvmix och spån i vindskyddet...innan Hovis svängde in på gårdsplanen Härligt när man hinner med att göra en massa saker utan att stressa!!!

Vi bestämde förra veckan när vi pratade i telefonen och bestämde skotid att vi skulle prova några andra FRAMSKOR på T den här gången. Hovis skulle köpa dem åt mig. Jag skulle själv köpa bakskorna. När jag var på Granngården igår köpte jag BÅDE fram och bakskor. Bättre att ha för många skor än för få tycker jag  Det visade sig vara ett bra beslut!!! När Hovis kom var han förtvivlad då han inte hade fått tag på framskorna...inga fara sa jag då jag köpte till både fram och bak  Han hade ringt mig hur många ggr som helst när han var in på Travshoppen för att köpa skorna som inte fanns..... med då hade jag redan hunnit åka ner till stallet för att ta in T.  Gissa om Hovis blev lättad att jag hade köpt skor runt om Han ska ta med sig de skorna nästa gång istället och jag ska även köpa de vanliga "Mustardskorna" så får vi se vilka vi tar på honom. Blir nog fina fisken det där  

Det gick riktigt bra att sko T idag   T var lugnare och inte lika dragig...men en aning tyngre. Kanske berodde på att han var mer avslappnad idag    Jag skodde med 2 broddhål så att OM det nu kommer snö i oktober/november får vi klara oss med 2 broddar runt om tills nästa skoning. Snön som kommer tidigt brukar hur som helst INTE stanna kvar så länge så jag känner mig inte särskilt orolig över snön än  

Nu har jag landat hemma och ska äta lite middag och sedan umgås med min kära man  

Imorgon får vi besök så då lär vi inte kunna umgås så mycket....bäst att passa på ikväll istället  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 september 2012 15:05

Jag gillar INTE alls att vara med på kort...måste vara en sak som jag rent utav hatar att göra  Usch!! Men nu var alla tvungen att boka in en tid för att ta kort pga någon E-legitimation till jobbet. Bara att gilla läget och jag är övertygad om att det finns flera som tycker att det är lika jobbigt som mig.

Hittade igen gatan och nr där fotograferingen skulle vara...insåg sedan när jag kom dit att jag varit där förrut på datakurs!! Skönt att slippa leta och hålla på. Han som tog kort var väldigt trevlig så det kändes inte så jobbigt när man väl var där. Nu återstår bara att komma tillbaka 1 gång till och "aktivera" legitimationen. Det blir om 3 veckor. Blir intressant att se VAD vi ska använda den här legitimationen till sedan  

Henrik hann ringa medans jag var och tog kort. Han ville ha skjuts hem från skolan. Jag skulle ändå på ett besök till Granngården som ligger en liten bit bort från skolan. Så det gick ju väldigt bra!!

Åkte iväg till Granngården och slängde upp 1 torvmixbal och 1 spånbal på vagnen och gick sedan vidare och tittade runt på sortimentet. Hittade en hink med Magnesium!! Perfekt då den jag har nu börjar ta slut   Gick även och tittade lite på grimmor...det var här jag hittade den fina RÖDA grimman som T har haft i sommar   Så jag har väl haft någon förhoppning om att hitta en grimma i ROSA här framöver. Idag hittade jag en ROSA grimma i x-full!! Tjjooohooo!!! Köpte den och ska prova imorgon....håller nu tummarna att den passar!! Tyvärr har T så stort huvud att alla grimmor i x-full INTE passar  Den här såg väldigt reglerbra ut så hoppet känns stort att det ska funka!! Bara att vänta tills imorgon och se  


 


Den är även fodrad med något mjukt vid nacken och nosryggen. Väldigt fin rosafärg om jag får säga själv   

Har nyss pratat med Anna i stallet. Hennes hästar ska också skos idag så jag ska ringa henne så fort Hovis hör av sig till mig. Blir superbra!!!

Nu ska jag se på "gamla" Dallas en stund!! Har hunnit till säsong 4 när JR nyss blivit skjuten  Ska tillägga att det inte är mina Dallasboxar utan mammas.....hon har fått dem av oss till födelsedagspresent. Om jag inte minns fel så har hon 10 boxar...så jag lär kunna se MÅNGA avsnitt och boxar av Dallas under hösten om jag vill  

Nej, nu ska jag ta en äggmacka och medans jag tittar på Dallas!!! Hovis lär nog höra av sig om någon timme!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 september 2012 11:42

I och för sig är jag ju inte förvånad över att det hällregnade och blåste storm när jag klev upp i morse...men lite less blir man ju i allafall Har sovit gott för 3:e natten den här veckan utan att störas av några snarkningar  3 av 4:a nätter måste ju hittills ses som ett väldigt bra snitt. Hoppas att det fortsätter så!!!

Som sagt ...regnet VRÄKTE ner och någon ridtur kändes INTE aktuell idag  SUCK!!!

Avvaktade en stund för att se om det skulle lätta upp lite....vilket det gjorde   Packade sedan bilen för att åka ner till stallet och fixa med T. När jag kör nerför backen ser jag att T står uppe vid huset....körde tillbaka...packade ur bilen. Tänkte ta in honom i paddocken och "checka av läget" dvs blåsten innan jag tog något beslut om ridning. Sagt och gjort!! När jag kom in i paddocken insåg jag dock att det blåste alldelens för mycket....T hade svårt att stå stilla och var rätt så orolig pga blåsten...ingen bra förutsättning alls för en ridtur  I vanliga fall är han inte så brydd även om det blåser skapligt mycket...men blåser det FÖR mycket funkar det inte alls. Vill inte heller utmana ödet med att få en häst som är rädd när det kommer folk, bilar, cyklar bakom oss då jag är så otroligt beroende av att kunna rida honom på vägen. Bara att gilla läget istället och hoppas på bättre väder imorgon  

Gav honom maten inne i paddocken och åkte ner till stallet för att fixa med vindskyddet istället.

Det har blivit lite blött alldelens utanför vindskyddet  Kan bero på att det hällregnet rejält idag. Det som känns bra är att nu kan jag flytta om sanden så att det INTE händer igen. Bättre att se det nu än sedan när det inte går att ändra om  Så fort det torkat upp blir det att ta ner skottkärran och en spade och börja flytta om så att det blir fyllt på bättre vid ingången till vindskyddet.

Började med att mocka men T hade sett mig och var på väg ner till vindskyddet så jag gick och hämtade hö istället. Blir lättare att mocka med T inne i vindskyddet om han står och äter hö...annars ska han bara in i skinnet på mig  Mysigt men det tar sån tid när man ska mocka....mysa kan man göra sedan istället  

Funkade bra då han på en gång ställde sig för att äta   Det gäller att vara lite listig ibland   Mockade klart.....gick och hämtade 1 till hösäck till vindskyddet....bytte vatten. Sedan in för att fylla på hö och vatten i boxen. Idag kommer Hovis och då är det bra om allt är förberett så att T kan stå inne och torka upp. 

När allt hö var på plats passade jag på att flytta om höet så att det går lättare att fylla på i säckar framöver. Som läget är nu får han bara hö vid regn så att han har något att göra inne i vindskyddet. Upplever att han fortfarande är "fin i hullet" och jag kommer nu att hålla lite mer koll på OM han faller ur och då kommer han att få hö 1 gång per dag...dock inte fri tillgång än så länge. Det blir när sommarhagen stängs av inför för vintern och han inte kan beta fritt längre.

Nu har jag landat hemma och packat iordning allt inför skoningen. Skor, söm, hästgodis!!!

Ska snart hoppa in i duschen och sedan åka iväg för att fotas  Gillas inte alls kan jag säga men det är till jobbet och alla måste fotas då vi ska få någon typ av legitimation  Ska passa på att åka förbi Granngården på vägen hem och köpa torvmix och spån så att jag kan fylla på under helgen när det torkat upp igen  

Nej, det är väl bäst att lägga på en rem så att jag hinner med fotograferingen  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards