anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2012

Av anaby - 7 september 2012 15:02

Just som jag skulle gå ut för att rida ringde yngsta sonen och berättade att han hade fått ett migränanfall med känselbortfall mm   Han hade gått till ssk och fått medicin och det kändes lite bättre. Han skulle vara kvar på skolan och äta lunch och sedan gå på 1 lektion till men ssk tyckte inte att han skulle vara med på gympan. Så jag skulle hämta honom på skolan lite senare. Skönt då hann jag med att rida innan...det skulle nämligen börja regna vid 14.00-tiden idag!!!

Gjorde iordning T och sedan begav vi oss ut på ridtur!! Hann bara till grannen med stallet så stog där en typ av tankbil som både tog upp plats och lät en hel del  T var inte alls imponerade av att den stog där....hmm.....fick honom allafall så pass nära att vi stog 5 meter ifrån den...vilket kändes bra!! Han stog dessutom KVAR utan en tendens att "kasta sig runt" eller backa  Efter bara några minuter satte killarna sig i bilen och åkte iväg...åt andra hållet som tur var...vi stog kvar och tittade på medans de åkte och T var hur lugn som helst  Fick beröm och hästgodis som vanligt  Sedan fortsatte vi mot kyrkan!!! Inga problem att trava...vi saktade av och skrittade förbi en karl med en hund och han blev jätteglad att jag skrittade förbi  Sedan fortsatte vi mot kyrkan. Idag fortsatte vi att skritta nedanför kyrkan. Och givetvis just när vi kommit nerför backen börjar kyrkklockorna att ringa ...HÖGT....förra gången det hände stog vi och väntade då T var mycket skeptisk...men idag fortsatte jag att skritta och sedan även trava...helt utan problem  Eller lite stirrig blev han men det var väldigt lite....sedan vände vi och skrittade en bit innan vi travade igen...utan problem trots dessa höga kyrkklockor....HELT FANTASTISKT!!! När vi skulle sakta av från trav till skritt kom en bil på grusvägen...jag gjorde halt och bilen stannade. Flyttade in T på gräset på sidan och vinkade fram bilen som körde förbi. T stog som ett ljus och väntade på sin hästgodis  Ja, han är härlig!! Så länge han får sin hästgodis är han mer än nöjd med tillvaron  

Skrittade sedan hemåt. Kan säga att vid sista travsträckan idag kändes han verkligen kalasfin när jag satt ner...orkar betydligt längre sträckor nu när jag har tränat sakta men säkert mer och mer för varje dag. Idag infann sig WOW-känslan ordentligt  DUKTIG HÄST!!!

Skrittade sedan hem och vi var nog lika nöjda både jag och T med ridturen  

T fick mat och magnetbehandling medans jag gick ner till vindskyddet för att mocka och sanera bort lite stenar. Jag gillar nämligen INTE när det ligger större stenar i hagen. Så nu börjar det jobbiga med att sanera bort dessa stenar...får ta lite varje dag. Tyckte nog att det såg rätt så bra ut idag efter min sanering  Tog det värsta igår och resten idag...nu blir det att "hålla efter" och ta bort det man ser varje dag så blir det jättefint efter 1 vecka eller 2  Jag är tyvärr alldelens för nogrann  Det är ju tur att det är jag själv som får göra jobbet så att säga  


 

T stog och betade i paddocken när jag kom hem igen. Tänkte att han skulle få beta en liten stund till. Brukar ge honom magnetbehandling i ca 1 timme varje gång. Dock hann jag bara in så började det att regna kl. 13.42 När jag sprang ut för att ta av T magnettäcket och de andra magneterna stog han vid ingången och "ropade" på mig!!

Ta av mig grejerna så att jag kan springa ner till vindskyddet kvinna!!!

Han galopperade ner och ställde sig under tak på en gång  

Jag hann gå in och ladda över kort och film på datorn innan sonen ringde för att bli hämtad.
Nu sitter jag i soffan och ruggar en stund....ska värma på rispåsen till nacken och axlarna som känns hyfsade. Är INTE värre än imorse...det känns jättebra  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 september 2012 14:38

Här kommer några kort på vinterhagen och hur det såg ut före och efter pappa "trollat" med traktorn  


Förekort inne i vindskyddet. Så länge det inte regnar är det ingen fara...


 


....men så fort det regnar ute....


 


Blir det blött och pölar nedanför bädden  


 

Syns tydligare här!!!


Efterkort:


 


Nu är bädden och utanför vindskyddet nästan lika högt  


   


4 traktorskopor senare blev det så här otroligt bra  



Annan vinkel.


   


Ingången till hagen. Där har det verkligen varit en djup grop...som är borta nu  

Det kommer att ta några veckor innan det har "satt sig" och blivit hårdare men det kommer att bli jättebra i slutändan  


 


   T ligger i rullgropen och har det bra  


 


Av den djupa rollgropen är det ingenting kvar efter traktorns framfart!!!


 


T har hunnit med att rulla sig där igen  


Före skitskottning:


   


Och efter...en viss skillnad  


Nu är allt kring hagarna klart!!! Det enda som är kvar att göra är att ta in "sommartråden" och sätta upp "vintertråden" i utbyggnaden sedan  Är nog ca 1-2 månader bort innan det blir aktuellt att göra.


 


Sommarhagen går in i skogen till vänster medans utbyggnaden till vinterhagen går rakt fram till de "tomma" stolparna....och fortsätter....


 


...till höger....



Och fortsätter runt till höger igen....




Och avslutar framme vid andra sidan av haggrinden  Utbyggnaden är helt 4-kantig. Det funkade jättebra förra vintern så jag hoppas att det kommer att funka lika bra i vinter  


Det var lite om vad vi gjorde igår och T:s utbyggnad i vinterhagen.


Mvh anaby  

   



Av anaby - 7 september 2012 11:04

Jag var rätt så stel igår när jag kom hem efter att ha fixat med hage och vindskydd. Tog värktabletter och värmde på min rispåse. Slog sedan på min värmefilt så att jag hade varmt i sängen när jag la mig och nu när jag vaknade kändes det riktigt skapligt...inte värre motför igår Mer värktabletter och 2 uppvärmningar senare av rispåsen känns det fortfarande INTE värre  Bara att tacka och ta emot med andra ord!!!

T stog och betade uppe vid huset för en liten stund sedan. Så jag tog in honom i paddocken. Ska snart gå ut och göra iordning honom för en ridtur. Lite beroende på HUR jag känner mig när jag kommer hem blir det att smörja utrustning och tvätta hästgrejer. Tror nog att det blir lite fix i allafall i lagom dos...om jag känner mig själv rätt  

Ska också ta mig en prommis ner till stallet och fota hage och vindskydd så att ni får se hur fint pappa gjorde med traktorn igår  

Ska fota lite mer utrustning till salu och även det jag köpte från Börjes och lägga ut på bloggen. En uppdatering kommer senare ikväll  

Snart dags att lägga på en rem!
Ha en fortsatt jättebra fredag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 september 2012 21:14

Jag är väldigt nöjd med veckans lista hittills!!! Jag har redan  hunnit med mycket av det som står på listan och jag har t.o.m fyllt på med mer  Igår och idag har varit tuffa och jobbiga dagar med mycket jobb med hagarna men i gengeld så blir det betydligt lindrigare resten av veckan  Inget ont som inte har något gott med sig brukar det väl heta  

Om man vill kan man skriva sin lista på bloggen men ha den lösenordsskyddad så att ingen annan ser den men man kan ändå hålla koll på listan själv och uppdatera den. Ett litet tips bara om ni vill prova med en lista!!!

Ha de gott så länge!!!
Mvh anaby  

Av anaby - 6 september 2012 21:00

Efter middagen gick jag ner till stallet för att stänga ute T från vinterhagen så att jag och pappa kunde fixa i lugn och ro  T ska ju helst IN i traktorn...han är så otroligt nyfiken Inte så smart om man säger så  

Pappa kom ner med traktorn och hade med sig ett gruslass som vi la precis utanför vindskyddet. Medans jag skottade undan lite grus in mot bädden började pappa skotta bort skiten med traktorn. När han lämnat första skitskopan åkte han hem och hämtade gruslass nr 2 . Vi fortsatte och fylla på med grus och ta bort skit. Ca 1,5 timmar senare.....var all skit borta och 4 gruslass på plats  Han fyllde även igen "rullgropen" med jord från hagen som han skrapade ihop. Det blev jättebra  Tog bilder men det var för mörkt så det blev inte bra....tar nya imorgon så får ni se HUR OTROLIGT DUKTIG PAPPA ÄR MED TRAKTORN!!! Han kan definitivt "trolla" med traktor och skopa  BÄSTA OCH UNDERBART SNÄLLA PAPPA  

Sedan var han snäll och tog torvmixbalarna och spånbalen i skopan så att jag slapp gå 3 ggr med skottkärran  

Tänkte att det var lika bra att fylla på inne i vindskyddet när jag ändå höll på  Hämtade lite hö som T fick tugga på inatt. När jag var klar stog T "giv akt" och ville in i hagen  Han gick raka spåret fram till höhäcken och började äta....klart man är hungrig på lite hö även fast man betat hela kvällen  

Just nu kan jag säga att även fast jag är rätt så stel och har värk i kroppen så känns det helt fantastiskt att vara klar med ALLT kring bägge hagarna!!! Jag har ingenting framöver under hösten som jag MÅSTE göra utan allt är redan gjort  Det innebär att jag nu kan slappna av och i princip "bara" göra sånt som är roligt med min häst...ME LIKE  

Imorgon blir det en ridtur med T....längtar som bara den  

Just nu sitter jag med min rispåse på axlarna....1 vinglas och 1 stor temugg med chilite  

Resten av kvällen ska jag bara njuta av framför TV....nu är jag riktigt nöjd  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 september 2012 17:30

Idag har det varit en seg dag....värk i kroppen och stel....helt väntat och sånt som jag får räkna med när jag jobbar på med lite tyngre jobb här hemma emellanåt. Tur att det är på min långledighet så att man kan vila sig emellanåt 

Idag åkte jag och mamma iväg på ICA för att handla och för att hämta ut 2 paket till mig. Börjespaketet har nämligen kommit!!! Helt otroligt så snabbt det gick den här gången  Sedan det orange schabraket som jag köpte!! Det var tyvärr för litet men JÄTTEFINT!!! Kommer att lägga ut det på försäljning på min blogg  Kommer att ta bilder på Börjesbeställningen sedan!!

Intog värktabletter och sedan tog jag skottkärran och gick in i hagen. Tänkte vara smart och göra bort elbanden FÖRST. Det gick riktigt bra då det i princip bara var det övre bredare elbandet som behövde dras åt lite. Det nedre satt riktigt bra  Fixade hela hagen innan jag tog skottkärran och gick ner till stallet för att mocka ur vindskyddet.

Så här ser det ut inne i vindskyddet när T har bajsat i sitt hörn....renlig häst  


 



Allt i samma hörn  


 


Färdigmockat vindskydd som bara väntar på att fyllas på med torvmix, spån och mer jord  


Ikväll efter middagen ska jag och pappa skotta bort den extra dyngstacken bredvid vindskyddet!!!


   


Det har brunnit ihop en hel del nu under sommaren så det känns bra att få bort det nu  


En liten filmsnutt:



 


Sedan tog jag några bilder på mig och T....är ju inte det lättaste att ta själv....har för korta armar  Men när kommer de "bästa" i allafall  


      


Myspys med T  


När jag var klar nere i vindskyddet tog jag skottkärran och gick hem. T följde med...så klart!! Han som ska ha koll på ALLT jag gör  Jag vill helst att han går före mig men han vill hellre gå efter...det blev en kompromiss idag....han gick före mig halva vägen och sedan gick jag före  

Passade på att fylla på nytt vatten när vi kom upp till huset. T stog troget och väntade tills vattnet var påfyllt....klart man ska ha koll på läget  

Har nu landat inne igen och ska röja lite i vardagsrummet och köket så att jag kan städa mer ordentligt där under helgen. L-O ska jaga älg hela helgen så då passar det bra att jag tar en nogrannare städning då  

Nej, nu ska jag fixa lite här hemma!!
Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 september 2012 16:39

Jag tror att jag tidigare har nämnt att jag började rida mycket pga min morbror och min kusin (som är lika gammal som mig) hade hästar hemma. Min morbror hade flera travhästar både varmblod och nordsvenskar och min kusin hade en egen nordsvensk som vi red på en hel del. Jag har även haft 2 av mina hästar uppstallade hos min morbror innan jag flyttade min förra häst till grannen.

En av nordsvenskarna som min morbror har fött upp och som han hade tänkt vara "den sista" travhästen..idag 5 år....har visat sig ha något i luftrören som gör att han INTE kommer att klara av att tävla. Rida och köra honom går bra men det blir för jobbigt för honom med tunga jobb   Jag pratade med min kusin tidigare om att jag kunde komma ut och hjälpa tjejerna lite med den dåvarande nordsvenska hästen de red mamman till den här hästen. Sedan glömdes det bort och nu fick jag ett samtal alldelens nyss om att de börjat rida den här "lilla" nordsvensken....han är kring 148 cm...och JÄTTEFIN!!! Jag kunde inte låta blir att klappa på honom förra gången jag var där  De vill ha lite hjälp för att komma igång och rida honom på "rätt sätt". Oftast så är det små detaljer som man behöver träna på. Så på lördag ska jag åka ut första gången och se när hon rider och ge lite tips. Det ska bli jättespännande!!! Mer om detta sedan!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 5 september 2012 16:45

Efter en kortare vilan efter joggingturen tog jag mitt pick & pack i en IKEA-kasse och började går runt hagen och röja bort sly och grenar. 3 timmar senare var jag klar med det  Fint blev det och nu kommer det att hålla sig tills T ska flytta in sina vinterhagar  Det enda som är kvar med hagen är att dra åt elbanden lite. Fixar det imorgon då jag är supertrött just nu  Alla elband satt på isolatorerna men det hänger ner lite på vissa ställen. Blir lätt så speciellt när det blåser. Men jag ska fixa det imorgon efter jag har ridit. Sedan är hagen HELT KLAR  

När "röjningen" var klar satte jag igång med isolatorerna. Skruvade först fast de stora isolatorerana högst upp på alla stolpar där elbandet är 40 mm.


 


Sedan blev det "knorrar" på de andra 2 elbanden som bara är 12 mm.


 


På vissa ställen sitter det redan knorra då jag använder samma storlek på elbandet sommartid.


 


Sommartid använder jag 2:a och 4:e raden. 1 stor band isolator och 1 knorr.

Vintertid använder jag 1:a, 3:e och 4:e raden. 1 stor band isolator och 2 knorrar.


Jag hade gärna haft breda elband på alla 3 isolatorer vintertid. Hade det från början på förra vintern men fick byta ut de 2 nedersta när det började komma "för mycket snö"  Elbanden låg nämligen på marken....alla 3....då snön var så tung och det var ett rent helvete att sanera dem från snö....suck!! Så jag tog det säkra för det osäkra och bytte till från 40 mm till 12 mm istället. Det funkade jättebra resten av vintern  Vi fick ju närmare 1 meter snö sammanlagt så det var betydligt enklare att sanera 1 brett och 2 smala elband på snö  


3,5 timmar senare var jag klar!!! Det känns i kroppen då jag är rejält stel i nacken nu  Kan säga att jag är glad att jag INTE har eller ska rida för då hade jag nog inte tagit mig hem igen  Nu blir det att kurera sig ikväll och imorgon är det en NY dag med nya möjligheter igen  Är väldigt glad att jag tog tag i och fixade med hagen idag...ännu en sak att "kryssa av" från listan  

Ska snart börja med middagen!! L-O ringde för ca 1 timme sedan. Atlas har varit jätteduktig i skogen idag och fått tag på 3 älgar dock blev det ingen skjutning då älgarna varit för långt borta.... men hunden har jobbat bra  Han gör det han ska så att säga  Enligt husse har han sprungit 3 mil idag så jag gissar på att han kommer att vilja ligga i mattes knä ikväll och mysa  

Nej, gott folk!! Dags att inta värktabletter så jag håller mig någorlunda upprätt idag och sedan sätta igång med middagen...spagetti & köttfärssås...på älg  

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll och glöm inte Dallas kl.21.00 på TV4  

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards