anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 5 december 2012

Ridtur och jobba inatt!!!

Av anaby - 5 december 2012 19:30

Tog sovmorgon och det behövdes då jag ska jobba inatt!!! Har tittat på några avsnitt på Dallas innan jag gick ner till stallet och rida. Då hade det börjat snöa lite!!!

T var på G och ville bli riden även idag  Stog "giv akt" när jag kom ut med grimman   


 

Här är en bild på min "mobila" sadelkammare. Shoppingvagnen som verkligen är helt oumbärlig!! Där packar jag ner ALLT utom sadeln och grimman Och drar sedan ut och slipper bära!! Kan säga att nacke och axlar mår otroligt mycket bättre sedan jag köpte shoppningvagnen  Jag har även en löstagbar/mobil sadelhängare som jag köpte på Horze för några år sedan. Helt suverän och enkelt att sätta fast den i en planka och sedan bara hänga på sadeln  


 


Jag hade tidigare en mobiltränshängare men den var så tung att dra med sig ut och in....så jag hittade istället en lätt vit hängare på Dollastore som jag har använt sedan i somras  Ryms både mycket bättre i shoppingvagnen och är lätt att hänga på väggen  

Idag kunde jag sitta upp inne i hagen på min uppsittningshink!! Känns skönt att den bara hade "rymt" en liten bit i blåsten    Idag träffade vi på en bil ganska snart när vi kom ner på vägen. Stannade T på vägkanten och han stog helt stilla tills bilen åkt förbi  

Sedan blev det trav vid växthusbacken efter vi passerat den STORA vedhögen  Ska se om jag kan fota den på fredag så ni får se VAD T tycker är så läskigt  Han är lugnare när vi travar men ligger fortfarande på en del. Skritt nedför backen och sedan trav till nästa backe. Vände och travade hemåt. Nu låg han på och var lite forcerad....suck!!! Ville INTE sakta av och skritta när jag ville...men jag är ju envis så det blev som jag ville till slut ändå  Var rätt så forcerad och stökig innan vi började trava igen...suck!! Sedan trav fram till vedhögen där vi skrittade förbi. Sedan trav igen!! Nu började han dra i tygeln...men suck! DET ACCEPTERAS INTE FRÅN MIN SIDA!!! Fortsatte att trava och såg att det körde en bil bakom oss. Saktade av till skritt och ställde oss på sidan så att de kunde köra förbi. Sedan fortsatte vi att trava och NU ÄNTLIGEN började han lugna ner sig och slappna av...TACK FÖR DET!!! Det blev samma sträcka och lika mycket trav som igår för "Herr´n" idag  Hade inte tänkt det men, men vill hellre att han är lugn när jag slutar rida än att han "lever rövare" i hagen och vrickar sig...på vägen är det allafall plant underlag  Skrittade uppför backen och vände där och sedan kunde vi skritta på helt lång tygel hemåt  Några små snubblingar på vägen hem i skritt...men annars skötte han sig väldigt bra på snubbelfronten. Det har var 1-2 ggr vi varje ridtur senaste månaderna. EN STOR FÖRBÄTTRING  

När vi kom hem till vindskyddet blev jag förvånad över att se att T knappt var svettig idag!! Samma runda som igår men han måste ha varit betydligt "lugnare" med tanke på att svettningen var så stor skillnad på. Jag tyckte ändå att han var forcerad idag men det blir bättre och bättre för varje dag  Det gillas  

Han fick på sig "halsduken" och täcktet ändå och resten av magneterna. Medans T åt och sedan gick till stora höhäcken började jag mocka, fixa med höet och fylla på vatten i Termobaren.

Magneterna fick sitta på i ca 30 min idag. Bättre än ingenting!! Idag har T på sig det fleecefodrade regntäcket men nu ska det bli varmare i några dagar...så f.r.o.m imorgon blir han "naken"!! Gissar att han kommer att vara mer än överlycklig att slippa täcke på ett tag  

Och vet ni vad??? JAG KOM IHÅG ATT TA HEM KAMERAN!! DEN LIGGER PÅ LADDNING NU REDO FÖR IMORGON  

Sedan gick jag hem och tog upp det som ska torkas och la på tork. När jag kom in pratade L-O i telefonen...det var min ena svärmor!! Det var ett tag sedan jag pratade med henne så nu blev det ditt & datt i över 1 timme  Mamma hade också ringt så det blev ett samtal till henne med innan middagen  

Sedan har jag varit och tankat bilen så jag tar mig till jobbet...kan ju vara en fördel  

Ryggsäcken och matsäcken är packad och klar  Nu ska jag se på "Bonde söker fru" innan jag åker till jobbet!!
Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  




 
 
Tania Aalto

Tania Aalto

5 december 2012 20:13

Smart med shoppingvagnen! :)

svar: Hört att vädret ska fortsätta norrut...

Vi håller tummarna för fortsatta framgångar för Tinne!

Ang fönstret: Tack! Jag har stört mig i fyra år för att det var så fult så jag gjorde ett fuskfönster och skruvade över det! Är själv väldigt nöjd!

Ja, Alices ben har faktiskt hållit sig fint trots att hon går ute dygnet runt i stor hage med Olle. Men, hon blev ju sämre av ridningen fick jag intrycket av så jag har inte ridit henne på 1,5 vecka nu. Har en vecka kvar till återbesöket och är osäker på om jag kommer rida henne eller inte.

Hahah - ja, självklart ska man unna sig en julklapp eller två. Eller tre. Eller fyra. ;)

Jag får tränset i julklapp!!! Hela familjen gick samman!!! Yay!!! :D

http://stensholmen.se

anaby

6 december 2012 17:36

Jag tycker att det funkar jättebra med shoppingvagnen! Perfekt om man har problem med kroppen...då slipper man bära så mycket. Det är lättare att dra ut allt (förutom sadeln) med shoppningvagnen:D

Ja då får vi snart snöoväder..vi också;)

Exakt!! Nu håller vi tummarna för Tinne!! Ska bli spännande att följa dem under nästa år:D

Fönstret blev jättebra!! Det är roligt när man med "små medel" kan göra stora förändingar:D

Skönt att det funkar att han henne i hagen med andra hästar. Förstår att du inte vill rida henne fram till återbesöket. Håller tummarna att allt är bra så du kan börja sätta igång henne framöver:D

Japp!! Några julklappar är aldrig fel;) Hi hi!

Då säger jag GRATTIS till tränset!!! HÄRLIGT!!! Jag ser framemot utvärdering sedan:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

6 december 2012 09:35

Jag gillar inte att rida på vägen nu när det är halt, åtminstone inte nu i början innan allt är plogat och bilisterna vant sej vid halkan.

Vad tyckte du om bonde söker fru? trist tycker jag, bara en massa hångel ju :-p
den där skåningen skulle inte jag vilja ta i med tång ens...han verkar ju vara den veligaste av veliga :)

http://marresmams.blogg.se

anaby

7 december 2012 19:48

Vi kan tyvärr inte rida i skogen så då återstår bara vägen eller åkern. Vägen är en mindre grusväg så det är mest gångare och cyklister där. Någon enstaka bil som jag brukar träffa på någon gång ibland. Oftast de som bor runt omkring:D T har 4 brodd runt om så greppet känns helt ok. Som tur är har vi snö och inte is...än så länge;)

Det var intressant på Bonde söker fru...tycker jag;) Det känns allafall som om det är "2 säkra kort" att förhållandena fortsatt. Klas och Sven-Arne!! Det håller jag helt klart med om...att jag skulle INTE heller ta i honom (Johan) med tång när man INTE har bestämt sig till fullo:(

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards