anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 9 januari 2013

Av anaby - 9 januari 2013 18:48

Idag har det varit kring -5 grader ute och lite sol!! HÄRLIGT VÄDER!!!

Det bästa nu är att det INTE är halkigt...man kan gå utan broddar och utan att halka och slå halvt ihjäl sig nerför backen  Ska nog ta sparken imorgon då jag behöver ta ner varmvatten. Allt vatten i Termobaren ska bytas ut och då brukar jag fylla på med 1/4 varmvatten så att det inte blir en ishinna.

Idag använde jag inte Dressyrmupparnas schabrak utan ett annat brunt som jag redan hade nere i stallet MED stroppar.

Vi har travat MYCKET idag!!! Det blev 8 travtillfällen idag  Utökade med 2 travsträckor nere vid kyrkan idag....sedan T tjafsat en del när vi mötte några människor som gick i bredd på vägen    Han vilade ju igår och var rätt så pigg idag!!! Men på slutet kändes han riktigt, riktigt fin  Gissar på att han kommer att kännas väldigt trevlig imorgon  Jag träffade på 1 par med en hund 4 ggr idag. Och vilken hund!! Han stog helt lös och väntade tills vi hade gått förbi  Det är INTE alla hundar som jag träffar som är så pass duktiga på att stå stilla och speciellt INTE lös!! Sedan träffade vi på en unghund vid 2 tillfällen som tyckte att T var lite läskig. Men vi skrittade förbi så det gick bra och andra gången vi gick förbi blev den lite nyfiken  Inte lätt för en del hundar som kanske inte ens har sett en häst i hela sitt liv!!!

T var rejält svettig idag och jag var lite svettig  Han kändes väldigt lugn och fin när vi skrittade av och hemåt  

Även idag blev det mat...magneter och fleecetäcke med hals pga att T var svettig. Det som känns bra är att han är helt torr på 1 timme  


 


Blir bra sedan att kunna använda det rosa med helhals också. Ska försöka få klart det under veckan eller senast till helgen  


 

Inte mycket kvar men några smågrejer som ska sys på....


Sedan började jag fylla på hö i stora höhäcken. Det blev 4 + 1 = 5 säckar sammanlagt. 4 i stora och 1 i lilla.

Fortsatte med att mocka ur hagen...han bajsar nästan på samma ställe så det går ganska snabbt. Måste säga att snöskyffeln är absolut enklast att mocka i snön med!!!

Sedan vidare till vindskyddet. Det var inte så mycket där inne idag då han gjort en hel del i hagen istället.

Sedan in och packa den sista hösäcken från bal nr 4 för året!! Får se om vi rullar in en höbal på fredag eller lördag. Beror lite på när pappa har tid. Huvudsaken att jag hinner riva ur och fylla hösäckar på söndag...då är jag nöjd  

Sedan in och packa in spånsäckarna i lilla förrådet...så att boxen blir fri från spånsäckar. Hämta vattenhinken. Lägga fram broddar, broddnyckel och nya snösulor. Får om vi byter ut snösulorna eller om han klarar sig med de han har nu. Hovis får bestämma imorgon hur vi ska göra.

Gick sedan ut för att ta av fleecetäcke...magnettäcke och magneter. Provade det nya regntäcket med hals (se separat inlägg) och spiknackbandet (se separat inlägg) som äntligen kom med på bild idag  

In med allt i stallet och sortera det som är blött och som ska hem och torka och det som ska vara kvar i stallet  

Idag blev det 2 IKEA-kassar som fick följa med hem...då jag tog hem det nya regntäcket igen.

När jag kom hem tog jag ner den nya soptunnan som jag köpte förra veckan ner till källaren.


 

Julafynd  


 

Fyllde på med  de 2 säckar med lusern som jag köpte igår. Och bägge 2 rymdes utan problem i soptunnan  

Härligt!!! Ska nu skriva datum på soptunnan på en lapp NÄR jag började använda lusernen. Så att jag har lite koll på HUR länge det räcker. På de små vita hinkarna är det så lätt att skriva på locket och på så sätt har kolla på hur länge det räcker. Svårare på svarta tunnor  Men nu ska jag sätta dit en lapp istället  

Tog tag i att plocka isär några stora kartonger som ska slängas men som tar stor plats i sin nuvarande storlek. Nu blev det riktigt bra. Och kunde efter det flytta soptunnan dit där jag hade tänkt att den skulle stå från början då det fanns plats nu  HÄRLIGT!!!

Sedan satte jag igång och färga det det vita schabraket och huvan gult ( se separat inlägg) och sedan var det bara att gå upp och börja med middagen. Nu ska jag snart sätta igång och städa!!! Och fortsätta tvätta....tråkigt men ett måste. Det brukar kännas skönt när det är klart  

Nej, nu är det bäst att lägga på en rem så att saker och ting blir gjorda ikväll och så att jag kan chilla i soffan framför TV sedan  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 9 januari 2013 18:24

Japp!! Nu har jag ÄNTLIGEN färgat det gula gult idag!!! KÄNNS MYCKET BRA!!!

Jag köpte färgen från Panduro den här gången.


 


Det blev både gult och orange då ICA och ÖB tyvärr inte har de färgerna  Det rosa som jag färgat tidigare är köpt från ÖB och ser ut så här:


 


Här har jag just plockat ut det ur tvättmaskinen....så det är blött fortfarande.


 


Här har det hunnit torka och det blev en mer "lagom" rosa färg  


Nu var det då dags för det gula!! Jag har tidigare köpt ett vitt dressyrschabrak från Börjes. Som ser riktigt fint ut!! Och en vit huva från Hööks.



Här har jag lagt in de det som ska färgas. Först har jag blött ner allt rejält för att färgen ska fästa ordentligt överallt. Sedan in med "infärgningssalt", fixering och färgen!! Sedan är det bara att stänga och hoppas på det bästa...att det är gult när man öppnar igen  


 


Det ser hoppfullt efter några varv i tvättmaskinen! Det börjar allafall bra  


   


Slutresultatet när jag kom ner för att "kolla läget" så att säga  Nu ser det väldigt gult ut i och med att det fortfarande är blött men det kommer att ljusna något till imorgon. Är ändå VÄLDIGT nöjd med resultatet!! Och längtar redan tills det vita dressyrschabraket och huvan kommer från Horze så att jag får färga det orange  

Kommer att ta jämförelsebilder imorgon så ni får se skillnaden på färgen när den torkat  

Mvh anaby  

Av anaby - 9 januari 2013 18:06

Nu fick jag äntligen kameran "på min sida" idag!! Den la inte av pga kylan!! HÄRLIGT!!!



Det syns inte på den här bilden men det är kardborre under hakan för att lätt kunna spänna så att allt sitter bra.


   


På den här sidan är sidostycket justerbart  och på den andra sitter det fast.




Utan häst!!!


 


Här ser man att det är kardborre under hakan.


   


Så här ser spikmattan ut underifrån.


Igår kväll hämtade jag ut paketet med de nya regntäckena med fast hals från Nischhäst. Passade på att prova och fota idag efter ridturen. Tycker att de sitter riktigt bra!! Jag har gärna ett täcke som är lite längre på sidorna. Sedan var stängningen på halsdelen riktigt bra!! Först kardborre längs efter och även 2 st som går rakt över. Svårt att förklara men jag tar mer kort och visar någon annan dag. Det enda som jag har reagerat på att att tyget är lite tunnare än jag är van vid. Det behöver i och för sig INTE vara något negativt i sig om det är slitstarkt  Jag köpte impregnering på ÖB imorgon. Förmodligen blir det så att jag kommer att impregnera 1 täcke i tvättmaskinen med ett medel och sedan kommer jag att spraya det andra. Så får jag se VILKET av dem som funkar bäst.



 


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards