anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 januari 2013

Av anaby - 10 januari 2013 21:18

Jag hann med att äta middag och ta igen mig lite innan Hovis ringde och det var T:s tur att bli skodd. Måste säga att T skötte sig jättebra idag!! Bak som han brukar ALLTID tjafsa lite varje gång....stog han idag som ett ljus?? Både jag och Hovis var mycket förvånade med glada  Eftersom det har hänt en hel del med T sedan han började äta nyponskalen så får jag den uppfattningen att det även har hjälpt till med att han är lugnare vid skoning. Jag bytte ut alla broddar då jag har korta broddar på honom. Sätter jag på längre så snubblar han mer och skalar av bakhovarna...vilket inte känns så bra!! Nu kollade både jag och Hovis bakhovarna och kan endast se lite, lite avskalning. Det känns jättebra och är nog första vintern som det har varit så pass lite. Det känns som om jag har "hittat" vad som passar bäst för T på broddfronten. Jag byter hellre broddarna ofta än att det blir sämre för T.

Hovarna håller på att vidga sig så till hösten ska T få 1 storlek större på framskorna  Som läget är nu blir det en skoning till med skor och sedan kommer han att gå barfota 2 skoningar under sommaren. Det blir jättebra!!!

Jag har som alltid " en plan"   När alla hästar...T och ponnyerna var ute i sina hagar ringde jag pappa och L-O som kom ner med en höbal. Jag sopade och städade bort efter skoningen medans de körde ner balen.

Nu står höbalen redo att öppnas och rivas ut!! DET KÄNNS FANTASTISKT BRA!!! Och att det är en dryg månad tills vi behöver rulla in en ny  Behöver jag säga att jag gillar STORBALAR med hö...big time  Jag har INTE hösilage utan torrt hö som är inplastat...eftersom jag endast har 1 häst. Tycker att det funkar jättebra med torr hö som är inplastat. Har dock hört flera som inte alls har varit nöjda...det är väl så med allt kan jag tänka mig. Vi har olika syn på vad vi vill ha för typ av foder och annat. Sedan har jag haft tur med att jag knappt har fått en dålig höbal!! Förutom de 3 höbalarna som jag lämnade tillbaka för något år sedan och fick pengarna tillbaka för... tror jag att det endast är 5 "dåliga" höbalar som jag har kasserat på drygt 10 år. Det tycker allafall jag är ett bra snitt  

Mvh anaby  

Av anaby - 10 januari 2013 20:48

Japp!! Nu har den gula huvan och schabraket torkat  Och jag är jättenöjd med resultatet  



Före:


   


Efter:

Som ni ser är det inte lika skarp gulfärg men ändå en "bra" gul färg  

Mvh anaby  

Av anaby - 10 januari 2013 18:15

Jag har inte sovit bra alls inatt. Jag blev både ledsen och irriterad på hur T reagerade på de 2 människorna som kom och gick i bredd efter vägen  Ska jag rida på vägen bland människor MÅSTE han sköta sig annars funkar det inte...suck!! Jag hade verkligen en klump i magen när jag gick ner till stallet för att rida  Usch!!

Idag blåste det lite och var inte alls lika varmt som igår. Planen var att "prova" rida efter vägen och funkar det inte är det bara att gå in på åkern....alltid bra med en Plan B  

Jag kände redan under första traven att han var lugnare motför igår. Träffade på 2 hundar som vi skrittade förbi och han var HELT LUGN!! PUST!! Vände och skrittade förbi 1 av hundarna igen. Skrittade sedan förbi jordkällaren...såg då att postbilen var på G. Ställde T vid sidan av vägen så att Postbilen kunde köra förbi. Fick en "vinkning" som tack  T stog som ett ljus och väntade tills bilen kört förbi  Bådade gott inför resten av ridturen!!

Travade till grannen i det röda huset och T kändes riktigt fin både i steget och i munnen  

Skrittade till växthusbacken och travade sedan mot kyrkan. Träffade på en barnvagn och hund i samma ekipage som vi skrittade förbi utan problem 2 ggr  Kändes fantastiskt skönt!!!

Skrittade tills det var dags att trava igen på hemvägen och under den traven blev han tjafsig för första gången under ridturen. När jag tar en förhållning blir han irriterad och drar i tygeln och håller på  Fick ta några rejäla förhållningar för att få igenom det jag ville. Skrittade en kort sträcka och fick sedan börja med rejäla förhållningar igen...lagom tills vi passerade grannen i det röda huset....verkade det ha "klickat till" för T VAD jag ville  För då började han helt plötsligt att lyssna och få ett stort och härligt steg med schwung och var lätt i handen WOW-känsla!!! HÄRLIGT!!! Gjorde halt precis nedanför stallet då det kom en människa med stavar...lika bra att skritta förbi. Sedan trav och fortsatt trav en lång sträckan. Han kändes lika fin HELA vägen!! Åhhh!! Så skönt  

Det blir jätteintressant att känna hur han känns imorgon!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det som kändes otroligt skönt idag var att T gjorde INTE ens en tendens till att strula som han gjorde igår när det kom människor på vägen. Jag blir mer och mer övertygad om att det berodde på att de 2 "gick i bredd" igår!!! T gillar INTE när det blir för lite utrymme mellan honom och bilar eller människor. Han tycker att det är obehagligt!!

Jag MÅSTE helt enkelt säga till de som kommer 2 i bredd att de får gå efter varandra. En självklarhet kan man ju tycka när vägen är så smal men många har tyvärr INTE sunt förnuft...ja, ni vet hur det är  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrittade sedan en bit innan jag vände och idag var han inte alls lika svettig även om han var svettig.

Fick mat, magneter och fleecetäcke medans jag fixade med höet, vattnet och mockade.

Gjorde sedan iordning det sista i boxen innan jag tog av magneter och fleece och gick hem.
La utrustningen på tork som var blöt och sedan in och göra iordning inför fikabesöket idag. Har en kompis som jag både har tävlat med på 80-talet och jobbat med i slutet på 90-talet...vi brukar träffas några ggr per år och prata och fika  Alltid lika trevligt att träffas  

Fredrik och några av hans kompisar kom hem och fick lite fika de med  

Sedan har jag suttit under värmefilten en liten stund tills det var dags att åka ner och ta in T. Hovis kommer att ringa när han nästan är klar så är det bara för mig att åka ner och hjälpa till med T  

Har pratat med pappa idag och vi ska rulla in en höbal när hovis har åkt hem. Kommer inte att ha tid imorgon då vi ska ut och äta middag och på lördag ska det var rejält kallt ute....kändes bättre att ta det ikväll när pappa ändå hade tid  Då är balen på plats och jag kan börja riva ur den på lördag och fortsätta på söndag med att packa hösäckar  

Nej, nu ska jag se lite på TV tills Hovis ringer  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards