anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 12 januari 2013

Av anaby - 12 januari 2013 23:08

Nu har jag beställt mer nypon till mig, mamma och T  Pulver till oss människor och skal till T  Egentligen räcker T:s nypon ett tag till men det är lika bra att beställa mer när jag ändå beställer så att säga.

Jag kommer att göra en utvärdering på nyponpulvret efter några veckor !! Förhoppningsvis har jag det hemma på 1-2 veckor...om jag har tur  

Mvh anaby  

Av anaby - 12 januari 2013 20:47

Nu har jag nyss plockat ut det orange som jag färgat i tvättmaskinen!! Schabraket blir RIKTIGT bra  Den här gången kommer det från Horze och det såg jättefint ut  Huvan var rymlig och kommer att passa T bra men tyvärr blev endast öronen orange  Men det kan nog bli bra ändå...tror jag  Det är ju mest öronen man ser....kanske är bra med en ljusare färg som kontrast  


 

Färgen kommer att ljusna något när det torkar men det känns som om det ändå kommer att bli en skarp orangefärg  Jämförelsebilder kommer imorgon när det torkat!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 12 januari 2013 19:07

Vi var iväg på ICA ikväll för att handla lite mat och då passade jag på att hämta ut mitt sista paket med hästutrustning på ett bra tag!! F.r.o.m nu har jag köpförbud på ALLT!!!

Jag gjorde min beställning på Horze istället för hos Hööks den här gången. Det blev ett jättefint vitt dressyrschabrak och creme huva....vet inte varför den är creme. Kan vara jag som inte såg att den inte var vit. Men, men..fin var den allafall  Både schabrak och huva ligger just nu inne i tvättmaskinen och håller på att färgas orange!!

HÅLL NU TUMMARNA ATT DET BLIR BRA!!!

Sedan beställde jag bruna och blå dressyrskydd otroligt billigt!! Endast 59 kr per par på reaOm jag inte minns helt fel är "normalpriset ca 89 kr...billigt det med!!!  Jag har redan vita och är väldigt nöjd med dem. De är teddyfodrade och ganska tunna...inte så där stela som en del kan vara. T stryker sig inte så mycket och håller sina benskydd relativt hela. Så på honom behövs inte några tjocka benskydd.


 


Gillar både den blå och....



...den bruna färgen!! Det kommer inte att vara några problem och matcha till det här  

Han har M fram och L bak. De är väldigt stora i storleken!!!

Mvh anaby  


Av anaby - 12 januari 2013 15:36

Idag vaknade jag tidigt för ovanlighetens skull  Passade på att läsa mina bägge nr av Min häst som jag fått i brevlådan för ett tag sedan  Måste säga att jag fortfarande gillar Mulle skarpt  Han är ju bara helt underbar!!

Jag packade iordning det som skulle ner till stallet inför sadelvisningen. Hade nämligen Grandurpadden hemma. Är bra om allt som finns till den bomlösa finns nere för visning  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tjejen som skulle titta på sadeln hämtade upp mig så åkte vi vidare till stallet. T skötte sig jättebra måste jag säga!!! Han fick på sig sadel och grimma & grimskaft....stog som ett ljus när jag satt upp och även när hon satt upp sedan Lite fundersam blev han när matte stog på marken och någon annan satt upp på ryggen   Han vet ju att han SKA stå stilla tills jag vill att han ska gå....och får man en hästgodis så är det klart man gör som matte vill  Oftast   Tror att hon blev lite klokare på hur sadeln funkar och hur den kändes och sitta i och annat runt omkring. Sedan vet man ju inte HUR den kommer att sitta på hennes häst men då får man chansa och prova...eller inte  Jag chansade när jag köpte min Sensation Ride G4 vilket jag är väldigt tacksam över att jag trots allt vågade göra...då den passar så otroligt bra både till mig och T  Tyvärr inte alla chansningar som går hem!! Men då har man ju provat och VET om det funkar eller inte...så ibland måste man bara våga lite för att få det man vill och komma dit man vill Bara jag själv kan bestämma hur jag ska göra!!! Det är tur det  

Jag håller både tummar och T hovar att sadeln kommer att passa om hon bestämmer sig för ett köp!!!! HOPPAS, HOPPAS, HOPPAS!!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan har jag trampat ner hö, mockat hage + vindskydd och fyllt på vatten. Han fick på sig det fleecefodrade regntäcket idag då temperaturen ligger på kring -15 grader.  Det blev en rejälmysstund också  Han är så härlig min lilla Plutt  Dock tyckte han nog att jag var tråkig idag när det inte blev någon ridning  Men imorgon blir det en ridtur på åkern istället  Matte behöver sin vilodag  

När jag kom hem från stallet har jag fikat, fortsatt att läsa Min häst och myst med katten och värmefilten tills L-O kom hem från fågeljakten  

Nu kommer resten av kvällen att vigas till familjen och lördagsmys  Får se om jag sätter mig och syr en kort stund efter middagen för att få klart det rosa fleecetäcket. Hade varit skönt att få det klart!! Hinner jag inte ikväll tänkte jag sätta mig imorgon innan jag går ner till stallet  DET SKA BLI KLART UNDER HELGEN HAR JAG BESTÄMT!!

Nu ska jag kura under värmefilten tills det blir dags att börja med middagen!!

Ha en fortsatt jättebra lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 12 januari 2013 10:16

Då jag har fått lite frågor kring nypon som jag ger till T tänkte jag göra ett eget inlägg till det  


 

Det finns både nyponskal och nyponpulver. En del säger att skalen är bättre till hästar och en del säger att pulvret är bättre...jag tror man får prova sig fram  För egen del har jag valt NYPONSKAL till T och tycker att det funkar bra för honom  Dock ska jag göra en ny beställning snart och då beställa NYPONPULVER till mig själv då jag upplever att skalen är svåra att äta för mig  

Jag beställde 2 kg nyponskal och 1 kg har räckt i snart 6 veckor för T. Så 2 kg räcker i ca 3 månader och kostar 300 kr sammanlagt + frakt på 79 kr. Helt ok pris om man tänker på vad andra tillskott kostar. Nyponpulver kostar lite mer än skalen. För de som vill prova hur det funkar på både häst eller människa är mitt tips att man köper 1 kg till häst och ½ kg till människa och prova och se OM man får något resultat. Funkar det är det bara att köpa mer och funkar det inte...tja, då behöver man inte göra någon fler beställning  Jag tror att det är samma sak med nypon som med magneter....akupunktur mm att det funkar på vissa men inte på andra. Man får prova sig fram och se!!


Jag köpte mitt från:


www.ortagardensalsta.se


Det finns andra ställen man kan beställa från det är bara att söka på Google så får man fram fler men jag tyckte att Salsta verkade bra i pris och annat...så jag valde beställde härifrån. Och ska även göra min andra beställning från Salsta  

Jag tror helt klart att man kan prova nypon istället för Glucosamin en period och göra en utvärdering på HUR det funkade sedan...och avgöra om man ska fortsätta eller inte  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skillnaderna jag har märkt på T sedan han började äta nypon är:

  • Luftigare steg och lättare i steget...svårt att förklara men T är en stor och grov häst.
  • Snubblingarna är nu obefintliga motför tidigare!!!
  • Upplever honom som "piggare" och mer lyhörd vid  både ridning och annars.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Om ni provar att köpa nypon till er själva eller er häst får ni väldigt gärna berätta sedan VAD ni tyckte om det!!! Det skulle vara jättekul att höra åsikter från fler!!!

Har ni fler frågor är det bara att fråga på så svarar jag efter bästa förmåga!! Hi hi!!


Mvh anaby  

Av anaby - 12 januari 2013 09:04

Idag kommer tjejen som vill "klämma & känna" och provsitta i min Sensation Ride G4!! Det ska bli både intressant och roligt att höra VAD hon har för uppfattning om sadeln  



  


 



Jag älskar min sadel  Det är den absolut bästa och skönaste jag någonsin har suttit och ridit i  

Men smaken är ju som baken...delad...och vi har alla olika åsikter om saker och ting....så vi får se sedan vad hon tycker för egen del  Jag är jätteglad och tacksam att jag kunde köpa den här sadeln som är något dyr i mina ögon..men som är värd alla pengar....till min häst  Det är en fördel att köpa en "billig häst" då har man möjlighet att köpa in den utrustning man behöver och vill ha även om det kostar en del  Jag har ALDRIG haft så DYR utrustning någonsin till någon häst jag har ägt som jag har till T..inte ens när jag tävlade som mest. DET KÄNNS JÄTTEBRA att på "äldre dagar" faktiskt kunna unna sig den lyxen  Sedan lär jag ju inte byta ut den här sadeln i första taget..om man säger så...den kommer att få hänga med LÄNGE!!! Man får tävla dressyr i den också!!! Nu är inte det aktuellt för mig och T men man vet ju aldrig vad som händer på något år till  

Fortsättning följer!!

Mvh anaby  

Av anaby - 12 januari 2013 00:10

Japp!! Nu är det stora paketet som jag skickade i måndags framme och nya ägaren har packat upp det. Den som fick det var Kerstin....T:s förra ägare    Det är ALLTID svårt att veta vad andra behöver och kan tänkas vilja ha. Men jag gjorde ett försök då jag sedan tidigare har fått ett hum om vad hon behöver.

Detta låg i paketet:


 

Jag ska börja med att säga att Schenker har riktigt bra fraktpris!!! Max 10 kg och en stor flyttlåda  Det här paketet vägde exakt 10 kr!! Gissa om jag hade tur  


 


1 par begagnade vita fluffskydd som jag köpte billigt men som tyvärr var för små för T. Som vanligt var det kardborren som var för kort  Vet också att Kerstin var intresserad av att köpa de här samtidigt som mig  



Små spikmattor så att hon kan göra både nackband och sätta fram i bogen på ett täcke om hon vill  


   


En barbackapadd som jag har sytt själv för några år sedan. Dock funkade det inte riktigt bra med den elastiska täckesgjorden....den gled alldelens för mycket på T:s rygg Det var pga detta som jag köpte min andra barbackapadd från Naturhästen som jag är väldigt nöjd med  Nu har den här fått en ny ägare istället!! Kerstin ville köpa den här av mig för något år sedan. Därför känns det extra bra att få ge bort den  


 


Och sist men inte minst Passierhoppsadeln som Kerstin ville köpa av mig men som "lagts på is" pga för mycket räkningar. Men "goda gärningar" är ju till för att göras....så självklart fick sadeln följa med i paketet  

Jag känner att bägge mina 2 goda gärningar den här gången var "fullträffar" och det känns väldigt bra att ha gjort det här  Vi får se vad framtiden säger...om det blir någon fler gång eller inte  

Den här gången blev det väldigt bra och jag är otroligt nöjd  Alla grejer som jag har gett bort "den här gången" har legat nere i källaren och samlat damm och då är det ju faktiskt bättre att någon annan kan använda dem istället...tycker jag    

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards