anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 16 januari 2013

Av anaby - 16 januari 2013 18:54

Jag kände mig rätt så frusen när jag kom hem från stallet och satte igång värmefilten på en gång för att värma mig   En liten stund senare kommer min man hem....känner på elementet och säger: Pannan har stannat!! Då går jag och tittar på termometern sov visar 17 grader inne  Inte så konstigt att jag var frusen!!! Eftersom det inte fanns något varmvattten att åka ner till stallet med...fick jag sätta igång och värma i vattenkokaren  Det blev 3 fulla vattenkokare på 1,8 liter + resten kallvatten så att vattendunken INTE skulle smälta  Det gick riktigt bra och jag skyndade sedan ut till bilen för att åka ner till stallet. Just när jag kommer står T och håller på att göra hål i Termobaren ( jag fyllde på med 3/4 delar kallvatten när jag bytte ut allt idag och då brukar det frysa en isskorpa när det är kring -10 grader) för att kunna dricka.....jag tog bort isen och fyllde på med varmvatten och T började dricka på

en gång  Är lika härligt varje gång jag fyller på med varmvatten och han går direkt och börjar dricka  

Hem och äta middag!! Sedan har jag packat matsäck och annat till jobbet. Känns så skönt att kunna sitta och se på TV i lugn och ro utan att behöva känna stressen att packa strax innan jag åker iväg.  Och jo, jag börjar få tillbaka värmen nu...äntligen  

Nu ska jag göra lite småplock och byta tvättmaskin och sedan se på Farmen och Mästerkockarna innan jag åker iväg!
Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 januari 2013 15:49

Imorse väckte min kära man upp mig igen...pga snarkandet  Förmodligen "går jag nog ur" min djupsömn vid den tiden och han snarkar nog mest framåt morgonen...så det ena ger det andra  Gick och la mig i soffan och somnade om och sov 3 timmar till  Skönt när jag ska jobba inatt  

Har sedan tagit det ganska lugnt och sett på TV och chillat med katten i soffan. Var en aning stel i skulderbladet och vänster axel när jag vaknade...förmodligen har jag legat lite tokigt i soffan. Det brukar gå över på någon dag!!

Sedan var det bara att svida om till hästkläder och ta sparken ner till stallet.

Idag kändes det var det med "skräckblandad-förtjusning" som jag tänkte på att rida  Frågorna var många eftersom T börjat med det nya att dra tyglarna och hålla på. Skulle det bli någon skillnad att byta från Jacsons fluffbenskydd...



...till Horze tunnare och billigare dressyrskydd??


 

Det var frågan det??


Idag när jag kom ner till stallet höll skolan på att åka skidor bredvid utbyggnaden. Och som vanligt så skriks det för full hals?? Har lite svårt att förstå varför man ska skrika om om kniven sitter i en?? T trumpetade och visade upp sig en kort stund...sedan stog han mest och tittade på dem. Undrade nog VAD de höll på med  Den andra hästen i hagen bredvid var desto mer uppjagad....rodeo för hela slanten....inte lätt att förstå vad de gör på snön när man är häst!!! Han var lugn sedan när vi skrittade iväg för att rida  

T är ju verkligen ett "vane-djur" av stora mått!! Så även idag....så klart...när vi passerar ingången till åkern och han inser att han fortfarande INTE få gå in där...blir det en "stegra-hoppa-sparka-bakut" i bästa "spanska-ridskolan-stil"  Inga problem för mig att sitta kvar men det känns inte så kul eftersom det går folk efter vägen...så idag fick han faktiskt en tillrättavisning i form av "hörrödurrö" och skänkel för att gå framåt. Får se hur han gör på fredag....antingen blir det samma sak eller så har han gett upp  Skulle tro att det blir det förstnämnda om jag ska vara ärlig   Vi får se!!

Det var allafall ingen människa efter vägen så vi kunde trava tur & retur utan att stöta på någon...vilket kändes jättebra!! När vi skrittade förbi jordkällaren kändes T ganska lugn. Vid trav förbi stallet kändes han "normal" igen som han brukar  Gick både att gå på och ta tillbaka utan problem och ingen tendes att "dra i tygeln" än så länge  Skrittade förbi grannen i det röda huset och sedan var vägen fri ända fram till kyrkan!!! Tjjjooohhoo!! Idag blev det tvärnit på ett annat ställe...det låg en kvist i snödrivan som INTE låg där igår  Det "fotografiska-minnet" ni vet  Resten av traven gick superbra och det kändes stor skillnad motför igår!! Vände och skrittade till nästa travsträcka. Det är på DEN HÄR STRÄCKAN som han varit värst med att "dra i tyglarna och ånga på"  Idag var planen istället att OM han inte lyssnar på mina förhållningar så blir det att göra halt istället. Började trava och när han ångade på och mina förhållningar INTE gick igenom för 3:e gången...blev det halt!! T blev en aning förvånad och sedan blev det skritt tills han var lugn och fin...trav igen....samma ska igen!! Efter 2:a halten "trillade poletten" ner för honom och han började faktiskt lyssna och "drog ingenting i tyglarna"!!! WOW vilken skillnad från igår  

Skrittade lite och fortsatte sedan att trava till grannen i det röda huset. Fick göra halt 2 ggr på den sträckan men nu var T lugn hela tiden....skrittade förbi huset och sedan trav igen. Nu kortade jag ner honom och satte mig ner. Ingen tendens med att "dra i tyglarna" här heller men lite tung i handen istället. Gjorde 2 halter här som han lyssnade bra på och för varje halt gick det lättare att få förhållningarna att gå igenom och han var väldigt mjuk i handen nu STOR SKILLNAD!!

Travade förbi stallet och fortsatte mot älvutsikten. Gjorde halt 3 ggr med mjuka avsaktningar mest för att "känna på honom"...lika fin varje gång och väldigt lugn och trevlig  

Fick mycket beröm och jag kände mig både nöjd och glad att "ticsen" med att "dra tyglarna ur handen" nu var som bortblåsta  Han snubblade till 1 enda gång när vi skrittade av och det känns helt ok!! 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Helt otroligt att det blev så STOR skillnad bara med att byta benskydd!!! Jag är jätteglad att jag reagerade på HUR han var och funderade över benskydden. Det är inte alltid man direkt hittar den felande länken men oftast så kan det beror på något väldigt enkelt....benskydd...bett...träns...schabrak...ell
er liknande!!! Man får helt enkelt prova sig fram och se vad som funkar och inte och utesluta vissa saker  

Jag kan nog konstatera att jag hade riktigt tur med att hitta utrustningen direkt som behövde bytas ut!! Det är inte alltid det tar en ridtur att komma underfund med vad det kan bero på   Sedan ska man också tänka på att det INTE alltid är den dyraste utrustningen som funkar bäst!! Det finns billig utrustning som funkar bättre!!

Om jag jämför benskydden så kostar det nya bruna fluffskydden mellan 199-250 kr per par....medans Horze lätta fodrade dressyrskydd ligger på 59-89 kr per par. Jag köpte dem för 59 kr på rea medans 89 kr är "normalt "pris för dem. Min häst trivs bättre den här gången med den billigare varianten....otroligt men sant!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kunde också konstatera att T endast var lite svettig på halsen idag. Motför tidigare dagar när han varit svettig ända till svansen....förmodligen för att han haft sina "tics" det blir ju jobbigare att gå och tjafsa motför att jobba normalt och vara lugn. Han fick ändå på sig fleecetäcket med hals för att inte blir så kall.

Mockade, trampade ner hö och fyllde på nytt vatten. Dock endast 2/3 delar med vatten då jag ska åka ner med varmvatten alldelens strax. Då får man bort ishinnan och T brukar dricka på en gång när jag kommer med varmvatten!! Så det är uppskattat som tur är  

Nu jobbar jag inatt och T vilar imorgon. Det känns jättebra att han får sin vilodag när jag är som mest trött den här veckan....och att han är riden 3 dagar i rad nu...2 flugor i 1 smäll  

Jag ska iväg och handla lite imorgon och sedan äta middag med en god vän  Det ska bli jättetrevligt!!

Jag har funderat på att göra ett eget tagelarmband...och sett att de har tillbehör på Panduro som man behöver till det. Så imorgon blir det ett besök på Panduro när jag ändå är i stan  Sedan får jag se om jag orkar med något besök till Jula...beror på HUR trött jag är...så morgondagen får utvisa hur många ställen jag åker på!! Hur som helst blir det jättebra...tror jag  

Nej, nu ska jag ta bilen ner till stallet och fylla på varmvatten och sedan blir det middag!!

Och att packa matsäcken och annat till jobbet!! Jag jobbar "bara" 1 natt den här veckan mot vanligtvis 2....känns mycket ovanligt men samtidigt skönt...då behöver jag bara sova några timmar imorgon  

Nej, dags att lägga på en rem!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 januari 2013 12:29

Japp!! Jag har tittat runt lite på olika typer av "kärror" senast tiden. Det finns säckkärror som folk har byggt om med en sadelhängare så att de kan dra ut sadel och annat bla på träningar och annat. För egen del känns det dock som om en säckkärra blir lite för ostadig för mig och lite tungt att dra för min kropp...men jag har hittat en annan typ av vagn som faktiskt var billigare men stadigare som ev. kan funka till ändmålet   Vi får se!! Ska åka iväg och titta på den imorgon eller på fredag. Beror lite på tid och ork. Får se om det blir köp eller inte!!!

Jag ska också köpa dekaler till soptunnan som jag köpte  De finns dekaler på bla hästar, blommor och annat för en billig peng på Jula...tänkte att det kunde vara lite roligt att piffa upp foder-soptunnan  

Bilder kommer så fort inköp är gjort!!

Mvh anaby  

Av anaby - 16 januari 2013 10:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards