anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

Ännu en bra dag:D HÄRLIGT!!!

Av anaby - 19 januari 2013 16:52

Jag var förberedd på att det skulle bli varmare idag men inte hur mycket!! Igår var det ju kring ca -15 grader mest hela dagen och kvällen. Imorse var det kring -2!! EN VISS SKILLNAD!!!! Efter frukost tog jag bilen för att hämta ut 2 paket (se separat inlägg) varav 1 var mina klockar som jag köpte på Tradera billigt  När jag ändå var ute och åkte bil tog jag mig en sväng förbi stallet för att ta av T täcket (innan han skulle strimla det pga värmen) och gav honom kraftfoder. Åkte sedan hem och fixade lite innan jag än en gång tog bilen ner till stallet. Denna gång med skruvdragare, sadelhängare, fleecetäcke och vattendunkar. Idag behövdes inget varmvatten i samband med vattenbyte i Termobaren då det var så varmt ute!! HÄRLIGT!!!

T har fått sig en jättefin gran av en släkting som pappa var snäll och åkte ner med igår kväll. Jag drog ut den till utbyggnaden bland träden och buskarna idag...så nu har han lite att göra där inne i dungen  Hi hi!!

Började med att filma lite idag:

Del 1:



  


Och del 2:



 


Sedan var det bara att sätta igång och mocka och kratta ihop höet vid stora höhäcken. Idag passade jag på att lägga in 1 spånsäck i vindskyddet.


 


Är lite ledsen över att det INTE har gått att få tag på halm men jag lägger istället in 1 spånsäck i vecka och tycker att det funkar bättre än förväntat med att bädden är tjock och bra   

Gick in för att fylla vattendunkarna och byta ut vattnet i Termobaren. Perfekt temperatur att fylla på nytt vatten då det inte är någon risk att ytan hinner frysa till is  När T var helt klar var det dags att gå in och skruva fast den nya sadelhängaren!!!


 

Jag har valt att byta ut mina gamla sadelhängare mot 2 såna här istället. Upplever att det är så smidigt när det är den extra "armen" under själva sadelhängaren. Jag har bla barbackapadden och tömkörningsgjorden på den nedersta hängaren. Den andra kommer jag att kunna ha plats över att hänga diverse schabrak på  Den här sadelhängaren är bla för större sadlar....western, island och bomlösa sadlar. Kostar 78 kr på Börjes  

Så här blev det till slut:


 


Bägge sadelhängarna på plats!! Och som ni ser är det dags att måla lite till sommaren....det syns vart de tidigare sadelhängarna har suttit  


 


Barabackapad och tömkörningsgjord på plats på den "nedre" armen.




Den bomlösa sadeln på nedre sadelhängaren  


   


Och slutligen westernsadeln på plats på den övre hängaren. Det finns plats över på den "andra" armen. Så jag ska ta ner några schabrak och hänga där hade jag tänkt. Supersmidigt!!!



Jag har även satt en liten hake på sadeln så att jag kan haka fast sadelgjorden i den. Jag bär ut sadeln varje gång jag rider till vindskyddet. Då är det lite irrriterande när sadelgjorden faller av....


 


Nu sitter den ALLTID fast istället  Dock har jag inte riktigt kommit på att jag MÅSTE haka loss sadelgjorden för att kunna spänna åt den  Men det kommer nog på någon vecka till  


Jag passade på att skruva upp en hängare (från Biltema) när jag ändå hade skruvdragaren med mig.


 


Blev riktigt bra och....


 

Sporrarna fick ta plats där  Har lite annat jag kan hänga dit också så nog blir det fullt där till slut  


Det enda som jag inte har skruvat upp nu är det nya medicinskåpet. Jag måste ha brickor tillsammans med skruvarna annars kommer skåpet att gå sönder....och givetvis glömde jag bort att ta med brickor ner  Tja, minnet är kort men intensivt  Det får bli en annan dag helt enkelt  

Så då var det mest klart och endast höpackning kvar!! Tänkte att jag skulle vara smart och packa hö idag när det var så pass varmt ute och då behöver jag inte packa något hö imorgon utan har hö som räcker hela veckan. Skönt med tanke på att jag jobbar 5 nätter nästa vecka!! Allt härligt att ligga bra till i planeringen  

Det blev 6 hösäckar som packades idag!!! UNDERBART SKÖNT ATT HA DET GJORT  

Sedan tog jag bilen hem och ska nu bara rugga upp mig och sedan iväg på middag borta!!

Jag önskar er en jättesupersuperbra och trevlig lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



 
 
marianne

marianne

19 januari 2013 19:02

Så vi har bytt lite när det gäller minusgraderna tydligen ;)
- 22 här i morse, jag hörde det skulle hålla i sej oxå :(

De där handskarna finns på Hööks oxå, kanske inte precis den modellen, men märket finns ialla fall. Jag brukar få superbra handskar av Janne, han är snickare så han köper åt mej oxå när han behöver själv.

VA massa klockor :)) jag använder så gott som aldrig klocka nuförtiden, använder bara mobilen eller de som finns på väggen.

Jo sadeln är superfin hoppas vi får den såld nu, annars får vi lägga den på blocket, det går ju oxå.....den levereras till närmsta hööksbutik till den som köper så frakt är inget problem...

http://marresmams.blogg.se

anaby

22 januari 2013 22:00

Hi hi!! Helt otroligt att vi har varmare här uppe i Norr än ni har där nere:O Man blir lite förvånad ibland!!!

Handskarna är helt ok!! Det verkar vara ett bra märke:) Känns mer som ett extra skinn att ha på sig:D

Japp!!! En massa klockor!! Hi hi!! Jag har slutat använda klockor...tittar på mobilen istället. Men sommartid är det ganska skönt att ha en klocka:D

Håller tummarna att sadeln blir såld!! Tror inte att det kommer att vara något problem!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Maria

Maria

19 januari 2013 22:00

Sv: jo tack svullnade har lagt sig :))
Lindar till natten för att vara på säkra Sidan.
Tycker du verkar var riktigt duktig p pyssla du med :)
Jag hann med att sätta väv, måla taket o väggar blir nästa veckas projekt :)
Kram

http://onlyme.blogspot.com

anaby

23 januari 2013 12:19

Vad skönt att svullnaden har lagt sig!!! Man blir ju så orolig när det blir något med djuren. Låter bra att du lindar ett tag på natten för säkerhetsskull:)

Hi hi!! Jag gillar mest att sy på symaskinen;)

Det är alltid bra att ha en plan. Låter vettigt att dela upp projekten med att sätta väv och sedan måla tak och väggar. Det kommer att bli jättefint när det är klart:D

Det går tyvärr inte att komma till din blogg så jag svarar här istället!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards