anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 28 januari 2013

Av anaby - 28 januari 2013 17:38

Jag har sovit 10 timmar inatt!! Så man kan lugnt säga att jag var en aning trött igår när jag gick av   Otroligt att jag kunde sova så länge idag!!! Det är ju jättebra så att man "vänder om dygnet" relativit snabbt igen  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fick ett samtal av min chef som ville att jag skulle jobba inatt då Brukaren är på Sjukhuset igen. Men eftersom jag jobbat 5 nätter förra veckan och bara hunnit sova 1 natt efter helgjobbet blev det inget med det. Orkar helt enkelt inte!! Istället erbjöd jag mig att jobba onsdagnatt. Vi vet inte om Brukaren är hemma eller på sjukhuset...men det lär ju visa sig då. Hur som helst kommer det att behövas 2 nattpersonal. För egen del tycker jag att det känns bättre att VETA att jag ska jobba natt på onsdag...då kan jag planera både med sömn, häst och annat så att jag orkar med att jobba  Känner mig allafall nöjd med det här uppläget. Sedan är jag ledig fram till söndag då jag börjar jobba på "min rad" igen och jobbar söndag, måndag och tisdagnatt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vädret idag då?? Tja, rejäl blåst, snö och + grader idag!!! Uppskattar att det har kommit ca 5 cm snö sammanlagt. Idag blev det ingen spark ner till stallet. Funkar inte riktigt med den när det är + grader ute  

När jag gick ner till stallet upptäckte jag att det blåste MYCKET..och var klibbsnö...men suck!! Funderade på om jag bara skulle rida i hagen...eller på åkern...eller skulle rida en kortare tur på vägen och känna HUR T kändes idag??

Tog på utrustningen och bestämde mig för att "prova" rida på vägen idag och se hur T kändes  Man vet ju aldrig om man kommer att träffa på plogbilen eller snöslungan när man är ute och rider heller  

Insåg att det var MYCKET klibbsnö och även fast vi har snösulor så fastnade det rätt mycket när man skrittade....så idag var det mest trav på schemat för att få allt att funka!!! Vi började med att trava mot älvutsikten....lite pigg och stökig men kontrollerbar...härligt!! Vände och travade tillbaka....lugnare...Tack och lov!!!

Skrittade förbi jordkällaren och travade till grannen i det röda huset. Första planen var sedan att hoppa av och leda honom i skritt för att skritta av OM det var mycket klibbsnö. Nu kändes det rätt ok så vi fortsatte och började trava vi växthusbacken och travade till kyrkan där vi vände och skrittade hemåt. Gick helt ok att skritta även om det märktes att det fastnade en del snö under hovarna. Travade sedan sista biten hemåt. Gick bra att korta in honom och sitta ner sista biten  Han har skött sig riktigt bra idag  Jag trodde att han skulle vara MYCKET värre att rida...har legat på lite i handen men blev bättre allt eftersom. Har bara varit lite stökig från början med det här med att skritta innan vi travar igen. Betydligt bättre motför igår!! Så jobbet jag la ner på att "inte ge mig" angående det...gav utdelning idag  Sedan underlättar det för mig att T verkligen vill vara till lags  

Mycket beröm och hästgodis och så skrittade vi hemåt 


 


Var beredd på att hoppa av om det skulle fastna mycket snö under hovarna. Men det gick riktigt bra!! Jag hoppade inte av förrän vi kom fram till lilla backen upp till stallet. Helt otroligt var också att T INTE snubblade en enda gång idag!!! WOW!!

Både jag och T var ganska blöta av snön idag...så han fick på sig magnettäcke + fleecetäcke med hals för att torka upp.


 


Står som ett ljus och äter medans jag tar på täcken och allt som ska på. Sedan går han direkt till stora höhäcken för att äta  Då har jag trampat ner höet så att han får vara ifred och samtidigt får jag vara ifred och mocka..."vi slår så att säga 2 flugor i 1 smäll"    

Idag var det inte mycket i hagen så det gick fort. Till vindskyddet använder jag skottkärran....hur smidigt som helst!!! Jag tycker det är lite terapi och ganska skönt att mocka efter jag har ridit. T ska ändå ha magnetbehandling och då är det skönt att göra någonting under tiden man väntar på att den timmen ska gå 

När allt var klart ute...gick jag in för att packa hösäckar. Rev ur det sista ur balen och packade sedan 10 hösäckar. Det är ca ½ säck hö kvar som ligger löst.


 


Nu klarar jag mig i minst 2 veckor med dessa hösäckar. Härligt att vara lite före och slippa packa hö varje dag....gör hellre bort det och packar många säckar så att det räcker ett längre tag  Men vi är alla olika och gör olika. Allt är som vanligt efter tycke och smak...precis som det ska vara  Nästa gång ska jag rensa ut "gamla & trasiga" hösäckar och göra iordning 10 st helt nya. Jag brukar märka upp dem med namn och datum. Kan vara ganska bra att skriva datum på dem så att man vet hur länge man har använt dem!!! De som nu ska slängas är mellan 1½-2 år gamla!! Säckarna är DYRA och då känns det bra att de räcker länge  

Sedan var det bara att ta av täckena på T och packa det som ska hem och torka i en IKEA-kasse och gå hemåt!!!

Väl hemma hittade jag ÄNTLIGEN nya Hööks katalogen i brevlådan  Ska inte handla något men har sett ett par bruna skor (inte jodphurs) som jag tyckte verkar bra...både i modell och priset!!! Jag har 1 par jodphurs och på hösten och våren tycker jag att de är en aning kalla...så jag har funderat ett tag på ett par fodrade skor istället. De här verkar uppfylla mina krav. Kommer dock inte att köpa dem nu utan ska vänta tills senare i vår...när vi ev. kommer att åka till IKEA och Hööks. Skulle väldigt gärna vilja prova dem innan köp  

Nu har jag landat hemma och ätit middag. Vi ska städa ikväll och sedan ska jag börja tvätta....skönt att få undan lite jobb här hemma  Snart dags att göra ett ryck och sätta igång!!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards