anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 februari 2013

Av anaby - 10 februari 2013 23:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av anaby - 10 februari 2013 17:54

Jag har sovit riktigt gott inatt vilket känns bra när jag nu ska jobba 2 nätter  Idag fick jag äntligen tummen ur ändan och sydde på kardborreband på den orangea huvan.


   

Funkade väldigt bra!! Har insett att T inte kan ha utan kardborre...han skakar av sig huvorna då  


Sedan har jag VÄLDIGT LÄNGE tänkt att jag ska korta av stropparna på mina dressyrschabrak då den är enkelkåpad och det är ett himla schå att linda, knyta och fixa med stropparna som är alldelens för långa  


 

Klippte därför av stropparna och sprättade loss kardborrebanden.



Gick relativt lätt att sy fast kardborren igen  


 


Klar  

  Men självklart upptäcker jag att jag har sytt kardborrebanden på fel sida när jag ska sätta fast schabraket  Provar att fästa den ut-o-in så att säga. Det gick bra och då ser man inte heller någonting av kardborren!! Det blev bättre än jag trodde och en osynlig fastsättning istället  Får ser hur jag gör med nästa schabrak!! Om jag gör från "rätt håll" eller om jag gör en likadan....måste fundera på det  


Det verkar ha snöat lite för det var drevat både på vägen och in mot åkern idag!!! Ingen fara då det är "lätt & fluffig snö"  Det som kändes lite jobbigare var att det blåste halvstorm ute på åkern. T brukar vara snäll men man vet ju aldrig med hästar OM det är mycket folk som rör sig på vägen bredvid...är ju lätt att de blir skrämd av sånt de inte riktigt ser, hör eller förstår. Men jag kände ändå att jag ville göra ett försök!! I värsta fall kändes det bättre att bara skritta runt lite än att han skulle få stå helt  

Började skritta 4 + 4 varv och T var lugn som en filbunke. Bådade gott inför traven!!!

Tanken var att skritta så att han var lugn och inte spänd som han kan bli innan han börjar trava...och sedan bara sätta igång en lugn trav. Skritten blev lugn och han föll in i en väldigt lugn trav  Saktade av i nerförsbacken och skrittade där....inga problem att trava lugnt ännu en gång  Samma sak med varv 3 och 4. Kändes kalasfin!!! Och under varv 4 satt jag ner och kortade ihop honom lite mer...väldigt duktig och trevlig häst  Skänkelvikning och byte av varv...och skritt 1 varv innan vi fortsatte med traven. Samma sak här...lugn skritt och lugn igångsättning i trav. Eftersom han redan var uppvärmd i traven i andra varvet så kändes han kalasfin i det här varvet!! Det var bara att hålla lätt i tygeln....hålla om med skänkeln....rida lätt eller sitta ner och njuta av han stora luftiga steg....WOW-känslan infann sig snabbt och jag kunde njuta av 4 otroligt bra travvarv  Det är en sån här dag jag verkligen saknar att INTE kunna åka in till ett ridhus och rida honom för att kunna jobba ihop honom mer och även kunna galoppera...men nu är det som det är och jag får "gilla läget" och göra det bästa av det....han är otroligt duktig ändå och jag trivs verkligen att rida min häst  

Jag ska se om Henrik kan filma oss någon dag framöver på åkern. Måste ju tyvärr vara en ledig dag för honom och bra ljus för att det ska gå att filma men det är väl snart sportlov....så omöjligt är det inte....jag vill så gärna att ni ska få se hur trevlig han är att rida nu!!!


   


I traven blev det 4 + 4 varv och sedan skrittade jag av 4 + 4 varv innan jag satt av och öppnade upp ingången och sedan blev det en prommis hem till stallet  Mycket beröm till en otroligt trevlig häst och ridtur idag  

När vi kom hem fick T mat och magnetbehandling medans jag satte igång och fixa med höet och mocka. Jag tog ner en varmvattendunk med sparken som jag redan hällt upp i Termobaren. Sparken är riktigt, riktigt bra när man ska ta ner tunga grejer som jag bara inte orkar med att bära...och då slipper jag ta bilen  

Hade egentligen tänkt packa några hösäckar idag men jag kände spontant....nej, tack!! INTE IDAG!! Det får bli någon annan dag i veckan istället. Det är ju en dag imorgon också  

Gick in till skrubben och packade med det som var blött och skulle med hem innan jag tog av T magneterna. Sedan blev lite mys innan jag sparkade hemåt  

Middagen är intagen och nu ska jag snart ta mig en dusch och packa matsäcken till jobbet!! Sedan blir det att chilla framför TV tills det blir dags att åka iväg på jobbet. Jobbar 2 nätter och är sedan ledig 2 innan jag jobbar de sista 3 för veckan och sedan är jag långledig i 9 dagar!! Känns helt ok och just nu längtar jag till långledigheten...men det är bara drygt 1 vecka bort så det är väldigt nära...trots allt  

Nej, nu blir det att ta sig en dusch och göra iordning allt till jobbet så att jag kan sätta mig i lugn och ro och ta igen mig innan det blir dags att åka. Tycker det är så skönt att ha gjort iordning allt i god tid så att jag slipper stå och packa och fixa strax innan jag ska åka iväg....blir inte riktigt bra då tycker jag  

Ha en fortsatt jättebra och trevlig söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards