anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 15 februari 2013

Av anaby - 15 februari 2013 19:44
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av anaby - 15 februari 2013 18:51

Efter en bra natt på jobbet åkte jag ner till stallet direkt jag kom hem för att ta av T regntäcket. Det hade slutat både regna och snöa och han blir så otroligt irriterad av att behöva ha på sig täcket i "onödan"  Han blev glad både att se mig och slippa täcket  Tacksam häst  

Har sovit skapligt idag!! Känner mig ganska pigg och nu är det "bara" 2 nätter kvar att jobba innan långledigheten kickar in f.r.o.m söndagmorgon  

Idag blev det MYCKET jobb i stallet. Men jag kände att det var lika bra att göra undan som mycket som möjligt idag när jag ändå är någorlunda pigg....så blir det lindrigare resten av helgen  

T var minst sagt irriterad på mig när jag kom ner. Det var ju INGET hö i stora höhäcken....han hade lekt mullvad för att försöka hitta några höstrån där...och i lilla höhäcken låg det minst 15 kg hö  Men det var nog inte lika gott då det var på "fel" ställe för "Herr´n"  Kinkig?? Japp!! Bortskämd?? Måttligt  

Medans T stog och åt upp kraftfodret ur krubban passade jag på att skotta bort snön vid stora höhäcken. Det bästa är att få stå där själv utan att ha T i ryggen som ska skynda på mig  Hann med att skotta bort allt när T gjorde sin antågan...härligt!! Då var det bara att sopa rent inne i höhäcken och sedan börja fylla på hö....till T:s stora lycka  Det finns nog inget bättre enligt honom än att stå vid stora höhäcken att äta  

4 sopsäckar senare var höhäcken full och jag lämnade en nöjd häst ätandes hö...medans jag fortsatte att skotta bort snö. Det var inte så himla mycket att skotta som tur är men samtidigt skönt att få undan det och slippa ta det imorgon istället. Pappa hade varit nere och skottat gårdsplanen så där var det fint nu  

När snöskottningen var klar var det bara att sätta igång och mocka ur vindskyddet. Tyckte att det var lika bra att fylla på spån idag så jag gick och hämtade en spånbal. Mockade sedan hagen...bara 2 högar idag=gick fort  

Och sedan var det bara att hämta vatten kvar!!! Skönt att pappa skottat så att det går lättare att köra skottkärran  

In med vattendunkar och annat i skrubben och sedan lite mys med T och hoppa in i bilen och åka hem....klar med T för idag och jag är glad att jag tog tag i och gjorde så mycket idag  Det lutar åt att jag åker ner imorgonbitti direkt efter jobbet och göra undan stallet då behöver jag inte åka ner på em. Skulle vara skönt att slippa åka ner när det börjar bli mörkt när man har sista natten kvar. Så får det bli!! Ett morgonpass imorgon  

Middagen är avklarad och matsäcken packad!!

Nu ska jag bara se lite på TV tills det blir dags att åka till jobbet!!
Det känns skönt att det inte är så många nätter kvar att jobba.

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 15 februari 2013 15:45

Jag tänkte berätta lite om hur jag har gått tillväga med T, belöning och hästgodis. T har haft det lite jobbigt i sitt tidigare liv och hade svårt att lita på nya människor. Alla som har ägt någon häst någon gång vet att det är jobbigt för "normala" hästar att flytta till ett nytt hem med ny ägare och ännu jobbigare för en häst som har haft ett jobbigt förflutet. Kerstin hade lagt ner eller jättejobb på marken med T men inte hunnit med att rida honom så mycket. Det är inte lätt att hinna med när man har 4 hästar hemma som ska tas omhand.

Från början hade T lite svårt att stå stilla när jag skulle sitta upp. Jag löste det med att använda en pall och när jag satt i sadeln fick han "sin hästgodis"  Det tog inte många ggr så stog han som ett ljus tills jag satt i sadeln...han fick ju en hästgodis då  Han är väldigt lätt att övertala när han får en hästgodis som belöning.

Jag har även använt rösten en hel del mycket pga att T lyssnar så otroligt bra på rösten...vilket har underlättat MYCKET för mig. Jag har bla använt: bra, rätt, nej, lugn, trava, galopp. Dessa används mycket och ofta och har funkat bäst för oss!!!

Från början fick han mycket beröm bara han gick framåt och gjorde halt. Då blev det "rätt" och en hästgodis som belöning. Efter några veckor när "allt satt" blev det bara "rätt" och en klapp. Hästgodisen sparades till den nya inlärningen. Från början när jag skulle göra halt....eller rygga...eller en framdelsväning så stegrade han direkt!! Det var bara att vara lugn själv och göra halt och "nollställa" honom. Samma sak igen!! Skritt....halt...rygga...minst lilla han tog ett steg bakåt utan att stegra..."rätt, klapp och hästgodis. Det tog nog bara 1 vecka så slutade han stegra och ryggade fler och fler steg...han visste vad jag ville att han skulle göra  Klok häst!!! Ny inläring tex framdelsvändning.....vid ryggning blev då berömmen istället "rätt" och klapp. Och hästgodisen sparades till framdelsvändningen som från början var lite jobbig den med. Men efter några ggr slutade han stegra för det hände inte så mycket mer än att matte var lugn och provade igen...och igen och igen utan att bli arg.



Här är en film från oktober 2007 när han varit hos mig i ca 1 månad. Jag använder rösten otroligt mycket när för att beröma och stärka hans självförtroende och för att få en positiv bild av ridturer med mig. När han sedan lyssnar lite mer blir det hästgodis som beröm också. Det är ingen avancerade ridning alls utan mest skritt på halvglappa tyglar och att rida runt lite olika vägar för att få honom att tycka att det är roligt  Och känna att jag kanske inte var så tokig trots allt  



Här har vi kommit igång med traven i dec 2007. Jag kräver fortfarande INTE mycket av honom. Max ett halvt varv i trav åt gången...vilket funkar bra med honom  Prion här är att han ska komma igång i en lugn trav och trava en kort sträcka och sakta av lugnt  



Här är en film från februari 2008 och nu har han stärkt upp sig och orkar med att trava flera varv i taget. Här blir det mycket beröm med rösten också. Hans energi i traven är nu bättre och han går mer för "egen" maskin så att säga  Det var också vid den här tidpunkten som jag insåg att jag INTE kommer att kunna lämna tillbaka honom utan det var bara ett köp av honom som var aktuellt för mig  Även om det var otroligt mycket jobb kvar för att få honom "normal" så har det varit värt allt!!!



Det här klippet ovan är från första ridhusbesöket 2009-11-03. Även här är det röst och hästgodis som belöning. Jag kommer ihåg att jag var så otroligt tacksam att han var så lugn den här första gången och det kände som en stor seger att ha kunnat transportera in honom till ridhuset och få rida honom inomhus första gången  En otroligt härlig känsla som satt i länge!!!







Det här klippet är min stora favorit av ALLA klipp jag har från ridhuset. Det är från 2010-03-19 och när jag såg det här första gången började jag gråta   Det var ju klart att jag själv hade känt att hans trav och steg förändrats den del under månaderna som gick men att det skulle vara så STOR skillnad på filmen ovan från 2009-11-03 hade jag aldrig trott!! Jag kan titta på den här filmen hur många ggr som helst  Jag vill ju gärna tro att min belöning i form av rösten, klapp och hästgodis har bidragit till en arbetsvillig och positiv häst i slutändan  Sedan hade det säkert gått på andra sätt med...men det här blev "mitt sätt" att utbilda min häst  





Samma sak vid tömkörning...då får han "bara" hästgodis när vi är helt klara med allt och gör halt på slutet. Utan då är det endast "rösten" som är belöningen. Det mesta jag använder då är: rätt, bra, trava, galopp och pro. Jag använder också en dressyrpisk endast för att kunna vifta lite när han ska trava...vilket han accpeterar utan problem. Så länge man INTE använder pisken på honom accepterar han den.


Vid löshoppning får han sin hästgodis efter varje språng i sommarkrubban som ligger i bildäcket. Jag är oftast själv så då lägger jag en hästgodis där och när T hoppat springer han fram till krubban. Sedan säger jag "rätt" också så då vet han att hästgodisen "hör till" så att säga  Han får klapp och mer beröm när jag kommer fram till honom.



 

Här är en gammal löshoppningsfilm från sommaren 2008. Som ni hör är det "rösten" som används här. Orden "bra" och "rätt" är det jag oftast använder. Det är de orden han lyssnar på mest och bäst  




Numera när jag rider ut får T väldigt mycket mindre hästgodis motför tidigare. Alltid vid uppsittning i sadeln...det är nog någonting jag ALDRIG kommer att komma ifrån    Sedan är det 1-2 ggr under uteritten beroende på HUR duktig och VART han varit duktig. Men det blir alltid en hästgodis efter sista travsträckan och mycket beröm och klapp  



Om jag rider på åkern får han en hästgodis efter första lugna varvet. Sedan räcker det med ett "rätt" och klapp...tills vi ridit helt klart i andra varvet också och ska skritta av. Ja, det blev ju också 2 hästgodisar sammanlagt!!! Hi hi!!



Jag har alltid hästgodis på fickan. Om jag rider på vägen och träffar på tex en skidåkare, spark, bil, barnvagn...så vet T att om han är lugn så får han en hästgodis när vi gått förbi  Detta händer dock inte varje dag men när det händer är det en hästgodis som belöning. Han stannar ALLTID själv och tittar på mig för att försäkra sig om att jag INTE glömmer att ge honom hästgodisen   Detta har gjort att han INTE bryr sig om det som rör sig på vägen numera. På T funkar det väldigt bra med både rösten och hästgodis som belöning. Jag säger INTE att man ska göra det med andra hästar utan man får prova sig fram vad som funkar och passar för just min häst och mig. Jag har aldrig ägt en häst tidigare som har varit så lyhörd för både rösten och mig tidigare.


När jag tex skulle "lära in galopp" på honom. Börjde jag med att träna in rösten och via longering. Det gjorde jag före varje ridtur ( då longerades T alltid innan jag satt upp i sadeln då han vara en aning vild av sig på den tiden) och avslutade med några varv i galopp i varje varv. När jag sedan efter 2 månader tyckte att det satt blev det att prova första galoppen på åkern.



 

Här är den första uppsuttna galoppen. T kan INTE galoppskänkel utan jag använder här rösten för att få igång honom i galopp. Det funkar klockrent i bägge varv  Och som ni ser blir det mycket beröm och den obligatoriska hästgodisen efteråt  


När vi hade börjat träna galopp så ville T nästan BARA galoppera hela tiden Så fort vi kom till kurvorna på åkern fattade han en lugn och fin galopp...det var ju bra MEN det var ju INTE det jag ville med ridningen just då  Istället för att "bråka" med honom och ta i honom vilket han inte alls gillade...så använde jag helt enkelt rösten istället. Jag sa bara: Trava....och så slutade han galoppera och började trava istället  Enkelt sätt att få som jag ville utan att behöva bråka med honom  Vid varje kurva fattade T galopp och efter några galoppsprång saktade han av när jag sa trav. Efter 3-4 varv slutade han prova galoppera...då bytte vi varv och samma sak där...tills han insåg att det inte blev någon galopp än  När jag sedan ville fatta galopp var det inga problem!! Han tog galoppfattningarna klockrent och i rätt galopp  Det är en härlig och klurig häst jag har  




En rolig grej som varit under den här veckan är. Efter ridtur när jag går in och hämtar mat, magneter och fleecetäcke...står T alltid och väntar på mig vid grinden. Han vet ju vad som vankas så att säga  Jag har senaste veckan sagt till honom att "gå och ställa sig" och "vinkat fram" honom att jag vill att han ska gå före mig till krubban. Efter några dagar "kopplade det" och när han stog vid krubban sa jag "rätt" så blev han ivrigare och ivrigare på att gå och ställa sig vid krubban. I tisdags när jag sa till honom att "gå och ställa sig" gick han direkt till krubban  "rätt" och hästgodis. I onsdags när han såg att jag kom med hinken gick han självmant UTAN att jag sa till honom att gå till krubban och ställde sig där  "rätt" och hästgodis!! Samma sak idag torsdag...så fort han såg att jag kom med hinken....ställde han sig vid krubban. Och fick så klart "rätt" och en hästgodis  Han är klok som en bok!!



 

Här är ett klipp från mars 2012 när T "sparkar fotboll" i hagen. Här är det också mycket "röst" i första hand och hästgodis i andra hand. Han VET direkt när det vankas hästgodis  



 

Jag avslutar med det här klippet från juli 2012 när T lastar sig själv  Där både ser och hör man tydligt hästgodis och röst som hjälpmedel  


Det här är lite info om har jag valde att göra med T i "belöningssyfte" när jag utbildade honom. Jag kan säga att jag INTE har gjort så här med någon häst som jag har ägt eller utbildat tidigare. Men då ska jag också tillägga att T INTE ÄR SOM NÅGON ANNAN HÄST jag någonsin träffat på...han har krävt väldigt mycket och mer därtill av mig som ryttare och hästägare. För mig var det otroligt viktigt att få honom positivt inställd till att vilja arbeta och lära sig saker och ting men framför allt att VILJA göra dem tillsammans med mig. Det tycker jag att jag har lyckats bra med   Jag kommer ALDRIG att rå på den här stora hästen med styrka då jag är så liten själv....utan det har endast handlat om att få honom att respektera mig och att han vill jobba TILLSAMMANS med mig som har varit aktuellt för att få allt att funka...både i vardagen och vid ridning och andra aktiviteter  Det hade säkert gått att utbilda honom på andra sätt men jag har valt detta sättet. Hästgodisen är nu reducerad till betydligt mindre i antal men det kommer alltid att finnas där som ett "hjälpmedel"  och aldrig försvinna helt för oss. Jag är glad och tacksam att jag har haft dessa hjälpmedel under T:s utbildning...för oss har det helt klart underlättat 


Stort tack till Nina som önskade info om belöning!! Det har varit ett stort nöje att få "gå tillbaka" och minnas lite från början av T:s utbildning igen  Man glömmer så lätt bort hur det var från början nu när det mesta funkar så bra kring honom  


Mvh anaby  





Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards