anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 20 februari 2013

Av anaby - 20 februari 2013 16:57

Det känns jättetråkigt när man har haft en jättebra ridtur med T och har träffat på hur många trevliga människor som helst men så ska 1 enda människa förstöra hela dagen  Vilket tyvärr hände mig idag!!

När jag hade hunnit ut på vägen och skulle skritta förbi en kvinna skrek hon till mig:

TA MED EN SPADE OCH TA UPP SKITEN EFTER DIN HÄST PÅ VÄGEN!!

????????????????????????????????????????????????

För det första har jag en häst som ALDRIG bajsar på vägen han väntar nästan ALLTID tills vi har kommit hem och bajsar då inne i vindskyddet. De ggr han har bajsat på vägen...vilket är 2 ggr sammanlagt på snart 2 år...har jag TAGIT BORT SKITEN EFTER MIG!!! Så det är INTE rätt person att varken skrika på eller klaga till  

Hade hon sett min häst bajsa och fångat mig i akten hade jag förstått om hon blev arg...men att skrika på någon som INTE har gjort någonting tycker allafall jag är RESPEKTLÖST OCH VISAR BARA PÅ BRIST PÅ EMPATI I MINA ÖGON!! Det hade varit bättre om hon hade frågat mig hur jag gör med bajset med min häst när han bajsar på vägen...som många andra gör. Och i en lugn och saklig ton...då hade jag bara förklarat att jag tar bort efter min häst. Sedan hur de andra tjejerna i stallet gör kan INTE jag svara på. Det är ju upp till dem!!

Jag blev ärligt talat både paff och chockad när kvinnan skrek till mig  

Jag sa följande tillbaka till henne:

Min häst bajsar inte ute på vägen. Sedan behöver du INTE skrika på mig då min häst inte har bajsat!!


Jag önskar att hon hade sett min häst idag och alla andra dagar när han kommer tillbaka till vindskyddet och gör detta direkt efter ridturen. Ibland som idag hann jag inte ens få av honom någon utrustning..innan han går in och kissar i vindskyddet. Sedan tar jag av honom benskydd och sadel innan han går in igen och bajsar.



Kisspaus...
 



 

...och bajspaus inne i vindskyddet  


Jag tycker att han är väldigt duktig som VÄNTAR tills han kommer hem med att göra sina behov!!

Hur många hästar gör det??

Hur gör ni när era hästar bajsar på vägen??

Lämnar ni kvar bajset eller tar ni bort det????

Har ni blivit utskällda eller har folk skrikit på er om det här??

Känner mest att jag vill ha lite feedback på hur andra gör i den är frågan...man blir lite maktlös när folk skriker på en känner jag och  speciellt när min häst INTE har gjort sina behov på vägen  


Mvh anaby ägare till en bajsfri häst på vägen  


Av anaby - 20 februari 2013 16:30

Idag har det varit riktigt fint väder ute!!! Sol och kring + - 0 grader  Man kan ju inte annat än må bra och vara glad en sån här dag  Tog sparken ner till stallet för att rida T!!

På med utrustningen och iväg!! Hann bara med att gå en bit efter vägen och när jag skrittade förbi en äldre kvinna SKREK hon och var väldig arg på mig?? Jag kan säga att jag fick en chock och blev både ledsen och irriterad  Mer om detta i ett separat inlägg!!

Jag red allafall förbi henne och försökte koncenterar mig på min ridtur och T istället för att ta åt mig av de hon sa. T skötte sig hur bra som helst och vi träffade på MÅNGA människor och hundar efter vägen. Inga problem att sakta av och skritta förbi och sedan börja trava lugnt igen  Han är en pärla min häst!!!

Vände och travade tillbaka och träffade på fler människor men inte heller här var det några problem att sakta av och skritta förbi dem. Skrittade en kort bit och sedan blev det trav förbi åkeringången och stallet. Han travar bara på i ett lugnt tempo utan att bry sig...han konstaterar mer att ok, nu travar vi förbi...och är helt lugn  Fortsatte att trava förbi grannen i det röda huset och travade förbi en spark och några andra människor (vägen är så bred där att det känns ok att trava förbi andra där...nästan dubbelt så bred som den andra vägen) och fortsatte till kyrkan. Vände och skrittade tillbaka. Idag var det INGA problem att korta in traven...fick ingen reaktion med "stegra och sparkabakut" idag....som jag fick i måndags  Utan han lyssnade bra istället  Oj, ja...jag är tjurig och envis och ger inte med mig i första taget...någonting som T nog förstått vid det här laget  

Fortsatte att trava förbi grannen i det röda huset och passerade några människor med bla hund och barnvagn...inga problem!! T sköter sig verkligen exemplaris  Fortsatte att trava mot älvutsikten och där mötte vi 2 skidåkare. Inga problem där heller!! Gillas skarpt!! Fortsatte att trava och fick sakta av och skritta förbi några hundar och till slut travade vi uppför sista backen innan vi skulle skritta ut på vägen genom bostadsområdet...igen!!



 

Här skrittar vi ut på bostadsområdet. Har inte filmat hela vägen utan en bit och sedan fortsätter vi när vi kommer in på mamma och pappas väg...där vårt hus ligger precis i slutet på deras väg. Ni kommer att se hur det ser ut!!



 

Här har vi svängt in på sista vägen och landar sedan hemma vid vårt hus  

Det känns jättebra att han är så otroligt lugn!! Han spanar runt omkring men det känns mest som om han vill "kolla läget" för att se vad som händer runt omkring...det måste man ju får göra  



Slutet på vägen och här ser man vår bastu, badtunna och vårt röda hus och stallet i bakrunden!!!



Sol och fint väder idag  


   


Efter jag hoppade av för att vi skulle gå genom den smala ingången. Gick T helt lugnt igenom och stannade sedan för att få sin hästgodis  Atlas skällde ingenting idag heller..han såg att vi kom!! Det är så härligt med djur som snappar upp snabbt och lär sig...både hundar och hästar  Här går vi förbi grannens plank...på andra sidan ligger hundgården  


 


Nu är vi ute på vägen och går förbi hästtransporterna  

Det är nu jag börjar märka på T att han är bajsnödig!!! Han stannar vid sidan av vägen men vill inte bajsa ändå. Vi skyndar oss hemåt och han skrittar på bra. När vi kommer hem och in i hagen går det inte många sekunder så står han inne i vindskyddet!!



 

Tänkte att jag för en gångs skull skulle filma så att ni får se hur han gör. Han har en ritual att han ALLTID först ska gnugga huvudet mot väggen...sedan går det bra att bajsa  Dock blev det att kissa den här gången!!



 

Sedan hann jag få av honom benskydd och sadel innan det var dags att bajsa!! När han är "klar" kommer han alltid fram till mig. Man kan ju inte annat än le åt att han är så otroligt renlig av sig   Det händer INTE ofta att han bajsar på vägen och då har jag ALLTID städat bort efter oss  Vilket allafall jag tycker är en självklarhet att man göra när hästen har bajsat  

Sedan fick T mat, magneter och fleecetäcke på sig. Idag var han rejält svettig och blöt...mest troligt beroende på att det var så varmt och han har ju rejäl päls  Men fleecetäcet funkar perfekt att torka upp en häst   

Jag satte igång att fylla på stora höhäcken direkt till T:s stora lycka   Det blev 4 + 1 hösäckar som fylldes på med idag i både stora och lilla höhäcken.


     


Och en liten filmsnutt:



 

Efter mockning och byte av hönät vid trädet var det dags att ta av täckena och samla ihop det som ska hem på tork. Sedan tog jag sparken och begav mig hemåt och lämnade en nöjd och ätande häst vi höhäcken  


 


Underbart väder även på hemvägen  



Solen ville vara med ett tag till   


Har nu landat hemma och ska börja med middagen och sedan blir det lite fix här hemma innan jag kan sätta mig och se på TV. Som vanligt och som för alla andra kan man lugnt säga  Dessa "måsten" men det är så otroligt skönt när de är gjorda så att man kan slappna av och känna sig nöjd och glad  

Nu till middagen!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards