anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 21 februari 2013

Av anaby - 21 februari 2013 22:44

Japp!! Nu är det en dryg månad kvar eller lite mindre innan vinterhagen ska skottas ren med traktor  Det innebär också att det äntligen håller på att bli vår hos oss Längtar redan!!! Efter snöskottningen torkar hagen upp relativit snabbt så fort det blir + grader...mycket positivt  


Några bilder från 2012 års skottning 17 mars  

Före:


     


Och efter skottningen:


   


Då vi skottar allt snö till utbyggnaden av vinterhagen stängs grinden igen och öppnas igen i maj när det torkat upp i sommarhagen igen och bägge hagarna används igen  



 

T inspekterar snöskottningen och jag tror att han blev nöjd  


Mvh anaby  

Av anaby - 21 februari 2013 17:06

Sovmorgon igen och jag har sovit gott även inatt!! HÄRLIGT att vakna pigg och utsövd  Tog det lugnt på fm och sedan blev det sparken ner till stallet för att rida T   Det är så härligt att svischa nerför backen med sparken...går fort att ta sig till stallet...motför när jag går ner Och inga problem att ta med sig lite tyngre grejer både dit och hem  Gjorde iordning T och sedan var det bara att sitta upp i sadeln och iväg  

Inga bittra äldre tanter ute på vägen idag utan enbart trevliga människor  

Började med att trava mot älvutsikten och vände och travade tillbaka. Träffade på en del människor men det är inga problem att sakta av och skritta förbi dem och vänta tills jag vill trava igen. Funkar verkligen väldigt bra just nu  Skrittade en kort sträcka och travade sedan förbi stallet...och fram till grannen i det röda huset blev det skänkelvikning på vägen från sida till sida. Perfekt när det INTE kommer någon bil. Man får titta bakåt och hålla lite koll...sedan fortsatte vi att trava hela vägen mot kyrkan. Så idag tänkte jag att det var en perfekt dag att UTÖKA vår ridtur. När vi vanligtvis brukar sakta av vid "bordet" fortsatte vi uppför backen mot kyrkan idag. T fick lite att titta på men han var duktig och fortsatte att trava på i lugnt tempo. När vi sedan saktade av var vi uppe vid vägen som man rider förbi själva kyrkan på. Planen eller målet innan marsmånad är slut...är att kunna rida efter den vägen. Tror inte att det ska vara några som helst problem!! Hästgodis och klapp och sedan vände vi och skrittade hemåt!!! HÄRLIGT!!

Sedan blev det trav igen på "vanliga" stället och faktiskt mötte vi inga människor på den smala vägen hemåt idag!! Man blir lite förvånad ibland över att det är så lite folk på vissa ställen och lämmeltåd på vissa ställen  

Gick väldigt bra att korta ihop honom idag....han lyssnade bra och sedan blev det lite skritt innan vi travade förbi grannen i det röda huset. På den sträckan red jag lätt och satt ner om vartannat och växlade tempot. Han lyssnade så otroligt bra hela tiden  Fortsatte förbi stallet med att växla tempo och sitta ner och rida lätt...ända tills vi kom till bron...då fortsatte vi att trava uppför halva backen. MYCKET BERÖM OCH HÄSTGODIS NÄR VI VAR KLAR!!!

T har skött sig jättebra idag HELA tiden...är otroligt nöjd med honom    Fortsatte att skritta uppför backen och vidare genom bostadsområdet....svängde in på mamma och pappas väg och hamnade till slut vid vårt hus. Där jag satt av och lossade på sadelgjorden och sedan gick vi genom grindhålet. Inga problem idag heller...T går lugnt igenom och Atlas tittar bara på oss utan att skälla  Duktig häst och duktig hund  

Jag och T fick oss en prommis ner till stallet och även idag var han svettig...men det var + grader ute idag så det var inte så konstigt att han svettades idag!! Hi hi!! Jag var ganska svettig själv  

Väl hemma blev det samma ritual som igår....kissade först innan jag hann få av någon utrustning och när benskydd och sadel var borta...blev det dags att bajsa  Ja, han är bara för härlig min häst!! Och när han är "klar" kommer han fram till mig så att jag kan ta av den sista utrustningen...för då vaknas det ju mat sedan  

T fick mat, magneter och fleecetäcke på sig och jag började med att trampa ner höet i stora höhäcken och sedan blev det att mocka hage + vindskydd. T höll mig sällskap och stog inne i vindskyddet och åt ur lilla höhäcken idag  Gick sedan för att hämta nytt vatten och byta ut i Termobaren. Passade på att fylla hönätet för att kunna byta ut det gamla som hänger vid "hö-trädet"...då jag såg att det nästan var tomt. Började med att fylla på vatten och gick sedan och bytte ut hönätet. Då var ALLT kring T, hage och vindskydd klart för idag  Då var det "bara" att packa hö kvar  Tråkigt men så otroligt skönt när det är klart!!! Idag provade jag ogräsgrävaren när jag skulle riva ur höbalen!! Och vet ni...det funkade jättebra  Jag blev väldigt förvånad om jag ska vara ärlig!! 


 


Den är lite längre än vanligt den här ogräsgrävaren men det var bara positivt upplevde jag idag  Det enda jag kan klaga på var att skaftet lossnade  Man kan nog inte kräva så mycket för 10 kr  Tänkte limma fast det med superlim...då bordet det hålla tycker jag  

Packade allafall 9 säckar hö idag och sedan fanns det 1 säck kvar så nu finns det sammanlagt 10 hösäckar färdigpackade och klara till nästa veckas påfyllningar  

Då var väl allt klart för idag!!! Tjjjooohhhooo!! Tog av magneter och täcke och samlade ihop allt blött som skulle  hem och sedan var det bara att sparka hemåt!!! Nu har jag landat hemma och ska snart börja med middagen. Sedan blir det nog att städa här hemma...finns en hel del hundhår ÖVERALLT i hela lägenheten  Suck!!

Nej, det är nog bäst att lägga på en rem och börja med middagen innan jag svälter ihjäl  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards