anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 mars 2013

Av anaby - 6 mars 2013 19:27

Det blev en rejäl sovmorgon och jag har verkligen sovit som en stock!! Härligt att vakna utsövd och betydligt piggare motför igår  

Idag var ju tanken att jag skulle rida men jag insåg efter att tag att det nog INTE var så smart...det blåste 11 sek meter ute  Vill jag ramla av i någon rejäl rodeoattack är det ok att sätta sig i sadeln idag men det kändes inte lönt att utmana ödet. Min kära man var inte heller så pigg på iden att jag skulle ut och rida idag  Han är rätt så rädd om mig  Så jag fick inse att det blev vila idag och ridning imorgon istället!!

Jag tog mitt pick & pack och gick ner till stallet för att fixa klart med allt kring T innan middagen.

T fick mat och jag fyllde på vatten. Sedan gick jag och trampade ner höet i stora höhäcken. När jag börjar titta mig omkring runt höhäcken ser jag att T har grävt en hel del i snön. Då ser jag att han har HITTAT igen den gröna lekbollen!!!!

 


Den har legat helt gömd UNDER snön ett bra tag nu!! Jag visste att T var en "mullvad" men hade ingen aning om att han också kan kalla sig "spårhund"  Helt otroligt att han har hittat igen bollen!!!! Jag var snäll och lyfte upp bollen så att han kan leka med den nu framöver....klart man är en snäll matte  


   


Efter mockning av hage + vindskydd blev det borstning och provning av grimman med de nya bruna fårskinnsludden  

Han kan ju vara rätt så svårflörtad emellanåt när man tar kort den "gode" T  


           

Men till slut "händer det" och bilden blev riktigt bra  


Sedan myste vi lite också  



Inte det lättaste att ta kort på sig själv men hästen blev ju allafall fin  


 


Vi ser ju rätt så glad ut bägge 2  


Gick sedan hem och blev blev utstängd från köket av min kära man som skulle göra middag  La mig i sängen och såg på CSI som jag spelade in igår...eller var det i förrgår kanske  

Till middagen blev det: fläsk, löksås och pären   och lite vin till  Otroligt gott och det känns som om jag kommer att bli rejält bortskämd den här veckan när jag jobbar och L-O är ledig  

Nu blir det att chilla i soffan framför TV och bara må gott och bra  

Ännu en natt att sova innan jag ska jobba 3 nätter!! HÄRLIGT!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 6 mars 2013 19:07

Idag har jag lyckats ta några bilder på örat och den sk "finnen". Det var minsann inte lätt att ta bilder men till slut så blev det skapligt allafall  Har zoomat in så att man ser lite bättre hur det ser ut.


   


Uppskattningsvis är den ca 0,5 cm i omkrets med några små blippor bredvid. Det har inte blivit bättre efter örondropparna men inte heller sämre. Det har knappt gått 1 veckan än så jag måste ge det lite tid.

Fortsättning följer!!


Mvh anaby  

Av anaby - 6 mars 2013 13:52

Jag var in på Buke och hittaden ett inlägg om medryttare och utrustning som förstörs och vem som ska ersätta det??

HUR TÄNKER NI DÄR??


Det var länge sedan jag hade en medryttare nu. Senast var Wirren och året var 1996-97. Jag har haft några medryttare till mina hästar genom åren. Inte många men några stycken!!

För min del har en hel del förstörts som tex:

Nosremmar som har försvunnit 4 st i rad på någon månad   Jag fick köpa nya???

Tyglar som gått av för att hästen har trampat på dem=oaktsamhet från ryttaren  Jag fick köpa nya??

Ett NYTT hansbo kombitäcke som INTE hade någon maggjord som hästen krypit ur och förstört helt och hållet  Jag fick köpa nytt???

En öppen boxdörr resulterade i en NY sadel som hade både bitmärken och broddmärken  Jag fick använda min NYA sadel med dessa märken vilket INTE kändes så himla roligt!!!

Fler trasiga täcken som INTE varit tillfredställande fastsatta som jag har fått laga  


Det var konstigt nog aldrig en tal om att den som orsakat att utrustningen gått sönder skulle ersätta dem?? Det var så att säga på mitt ansvar att hålla utrustningen hel trots att jag INTE haft sönder någonting överhuvudtaget till mina hästar?? Rätt lustigt när man tänker efter så här i efterhand  


Ja, listan kan göras hur lång som helst av VAD som har gått sönder under årens lopp och det mesta har faktiskt varit genom OAKTSAMHET från medryttarens sida. Jag anser att det är STOR skillnad om det händer genom EN OLYCKA!!!


Jag är väldigt nogrann med min utrustning och sedan jag köpte T har jag köpt in en hel del DYR utrustning som jag har velat köpa i flera år. Jag har sparat och "kostat" på mig sånt som jag verkligen vill ha till mig och min häst Och jag kan nog både konstatera och säga ärligt att det är FÖRSTA GÅNGEN under mina år som hästägare som jag UNNAR MIG DYR UTRUSTNING....sadel, sadelgjord och träns  Benskydd, schabrak och annat köper jag ofta billigt då jag gärna vill matcha och byta ganska ofta.


 


Min Sensation Ride G4  


 


Rambo Micklem träns   


     

Eric Le Tixerant sadelgjord  


Pga detta är jag idag glad att jag INTE har någon medryttare i dagsläget!! Blir det en repa i sadeln så VET jag att det är mitt fel....går tyglar eller annat sönder...är det mitt fel och då känns det helt ok att "betala" så att säga  

Man köper INTE en ny sadel för att det blir en repa på den men det känns kanske INTE så roligt med flera repor på en relativit ny och dyr sadel om någon ANNAN har gjort pga oaktsamhet!!


Som sagt HUR resonerar ni som har medryttare som rider era hästar?? Har det varit någonting som gått sönder genom oaktsamhet och som varit dyrt i inköp?? Hur har ni i så fall löst det?? VEM har betalat??


Jag tänker INTE skaffa en medryttare jag är bara intresserad av att höra hur ni tänker  


Mvh anaby  

Av anaby - 6 mars 2013 12:30

Japp!! Idag anlände de bruna fårskinnsludden som jag vann på FB  JÄTTEFINA är de!!!!

Bilder kommer sedan  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 mars 2013 12:10

Jag läser en hel del bloggar och det finns bla 2 st på Hippson som jag följer. Både Hälsobloggen och Prylbloggen. Jag tycker att bägge dessa bloggarna har MYCKET bra tips  Karin som har Hälosbloggen ger många bra nyttiga tips vad gäller mat och mellanmål och Cissi som har Prylbloggen är duktig på att blanda både budget och lyx vad gäller häst & ryttarutrusning  Bägge 2 är helt klart läsvärda för oss hästägare  


Ibland eller rättare sagt VÄLDIGT ofta är jag i stallet mellan 3-5 timmar de dagar jag rider. Jag passar på att fylla på hösäckar.....kratta och städa vid stora höhäcken....sanera snö från elbanden osv osv. Men jag tar INTE med mig någon typ av mat eller mellanmål...vilket är MYCKET dumt  FY MIG!!! Nu var jag inne på Karin blogg:


www.hippson.se/blogs/Halsobloggen/


Och hittade ett otroligt smart och lätt tips vad gäller mellanmål!! Det var så enkelt och självklart att jag nästan skäms att jag inte kommit på det själv än  Hur korkad får man vara  


Hårdbröd och mjukost!!! Hur enkelt är inte det att ha i stallet nu när det dessutom är kallt!! Jag har ett "råttsäkert" skåp som är helt tätt. Perfekt att ha lite mat i  Tänkte även ta ner saft och några engångsmuggar.

Ibland eller ofta efter jag har ridit blir man jag lite trött och sedan har man mellan 1-3 timmars jobb i stallet kvar  innan jag går hem...då är det ibland lite tungt att få energin på topp igen!! Så nu ska jag bunkra upp med lite mellanmål under nästa veckan när jag är ledig och ska tillbringa MYCKET tid i stallet  


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards