anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 14 mars 2013

Av anaby - 14 mars 2013 16:42

Helt otroligt att vakna till sol och fint väder ännu en dag!! Man kan nästan inte ta in att vädret har varit så otroligt bra HELA veckan!! Eller i tisdags blåste det halvstorm..men förutom det så har det varit fantastiskt väder  

Jag och katten har chillat på fm och sedan svidade jag om och gick ner till stallet för att rida på T. Han är ju superglad varje gång han ser mig  En mycket tacksam häst att ha att göra med  

På med utrustning och iväg!!

Lika lugn och fin idag som han varit HELA veckan!!! Det är väldigt svårt att beskriva hur det känns men jag kan bara säga att jag nästan är stum och otroligt nöjd med hur T är att rida just nu...underbar helt enkelt  Allt känns så otroligt lätt för tillfället!!! GILLAS!!!

Travade mot älvutsikten och vände och travade tillbaka. En lite skrittpaus och sedan trav förbi stallet och grannen i det röda huset. En skrittpaus till och sedan trav vid växthusbacken på en lugn och fin häst!! När han drog iväg lite tog jag bara en förhållning så "stannade" han kvar  Idag vände vi vid bordet istället för att trava uppför backen till Kyrkan. Skrittade tillbaka och travade sedan sista travsträckan med en lugn och trevlig häst. Inga problem att sitta ner och korta in honom. Han kändes superfin och trevlig!! WOW-känslan infann sig och leendet kom som ett brev på posten  Gjorde halt vid växthusbacken och sedan var traven avklarad och vi skrittade mot älvutsikten istället. Kortade som sagt ner ridturen idag eller traven rättare sagt. Vi fortsatte och skritta samma sträcka vi normalt brukar trava....men jag ville ha en lite kortare travsträcka idag för att få en lugnare dag för T. Han har gått så otroligt bra idag så då behöver man lite lugnare riddagar så att man kan "smälta" det som har hänt under veckan.


 

Sol och en trevlig häst...vad kan man mer begära av en ridtur   


Idag tänkte jag istället prova lite "bro-träning" på den andra bron som är bredare. Det känns också som störst chans att få honom att gå över den motför den andra som är smalare och betydligt läskigare  


 

Den här bron är både kortare och bredare att gå över. Jag upplever att T inte alls är lika skeptisk som när vi ska träna vid den andra bron. Det är också en av orsakerna till att jag helt har uteslutit att fortsätta träna vid den bron och istället börjat träna att gå förbi kyrkan för att på så sätt kunna rida på lite andra ställen framöver. Mer om det sedan!! Allafall så tänkte jag mest "prova" och se om T ens ville gå några steg ner mot bron idag. Jo, då inga problem!! Han knatade på några steg...stannade fick en hästgodis....knatade vidare SJÄLV utan att jag manade på honom..HELT OTROLIGT!! Och stannade efter några steg fick beröm och hästgodis...osv. Så till slut stog vi vid början av bron  Vi fick stanna och vänta på människan som syns på bild som kommer och går. T stog som ett ljus medans hon gick förbi...sedan gick vi lite till...eller han gick!! Hi hi!! Han hade garanterat fortsatt att gå mer om jag inte hade stoppat honom. Men jag tyckte att det var bättre att ta det lite lugnt så här första gången och utöka sträckan allt eftersom. Den metoden har visat sig fungera allra bäst på T när jag ska introducera nya saker för honom  Inga problem att vända och skritta hemåt. Han var verkligen lugn och fin och brydde sig inte om att vi mötte 1 till människa på väg upp från bron!!! WOW säger jag bara!! Skrittade sedan hemåt på helt långa tyglar och var hur lugn som helst...tja, att jag var nöjd var bara förnamnet  Han går verkligen från klarhet till klarhet just nu min häst!!! Måste bero på att han mår bra och är väldigt harmonisk just nu  Och accepterar det jag "utsätter" honom för och framför allt....liter på mig till 100 % och det känns jättebra!!!

Nu blir det vila fram till söndag. Sedan vila fram till onsdag då jag jobbar 3 nätter. Kan nog ändå vara bra med en 2 dagars vila efter söndagens ridtur. Han har lite att smälta nu T....så det blir nog jättebra tror jag 

Väl hemma fick T mat och magneter på sig. Jag passade på att fylla på hö i bägge höhäckarna idag. Det blev 1 + 4 =  5 st hösäckar. Mockade hage + vindskydd och fyllde på med 1 spånbal. Fyllde på med vatten och sedan gick jag in för att öppna och riva ur höbalen vi rullade in igår. Måste bara säga en gång till att ogräsgrepen eller vad man ska kalla den är HELT SUVERÄN att riva hur höet med!! Den kostade 10 kr och gör så otroligt stor skillnad  

STORT GILLA PÅ DEN!!!


 

Har nog lyckats riva ur 2/3 delar av höbalen idag  Tänkte packa hösäckar på lördag så att det finns under nästa vecka när jag jobbar. Det gäller att ligga lite före i planeringen  

Sedan tänkte jag berömma mina härliga vinterridstövlar som jag köpte på Hööks!! HELT FANTASTISKA och inte alls klumpiga..fodrade med något fårskinn eller liknande så jag använder INTE ens tjocksockar vid -20 grader utan har "bara" vanliga sockar på mig och fryser INTE alls!!! HELT OTROLIGT!!


 

Bruna nubuck med dragkedja!! Värd varenda krona de kostade på Rea  Älskar dessa stövlar!! Och har använde dem nästan varenda dag i vinter  

Nu har jag landat hemma och håller på att tvätta lite hästgrejer. Snart blir det middag och sedan åka iväg och handla mat och sedan dumpa lite grejer på en återvinningscentral. Gissar att det blir lite vin och annat gott ikväll här hemma  Tror att jag ska göra iordning lite smultronchampange...det var länge sedan  

Men nu först föda!!! Hi hi!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 14 mars 2013 12:22

Jag tänkte passa på att tacka för alla kommentarer i det här jobbiga ämnet!! Ni som svarat är guld värda och det känns väldigt bra att höra att vi är eniga i våra svar  Då är jag inte helt fel ute själv i hur jag tänker  Ibland känner man sig som en katt bland hermelinerna om sina åsikter  

Svarar på kommentarerna under kvällen!!

Mvh anaby  

Av anaby - 14 mars 2013 09:04

Jag har nu smörjt med örondropparna i ca 2 veckor i örat med den sk. finnen i T:s öra. Den har INTE blivit mindre utan det har istället tillkommit små "blippor" runt om. Det som jag däremot har märkt är att den INTE är lika hård som tidigare så den har blivit mjukare och T är inte lika irriterad när jag smörjer nu.

Ringde min veterinär idag på telefontiden och han ska komma ut under nästa vecka. Det blir mest troligt att öppna upp finnen då den inte verkar spricka själv. Då kan vi få bukt på den och sedan blir det nya örondroppar att smörja med...så att den läker ut och försvinner!!!

Dock jobbar jag imorgon eller är på kurs hela dagen och jobbar i början på veckan men han kommer ut onsdag, torsdag eller fredag nästa vecka när jag är ledig  Blir nog bra det där!!


   

Fortsättning följer under nästa vecka när vi har haft besök av veterinären.

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards