anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Ännu en solig och fin dag:D Börjar bli bortskämd nu!!!

Av anaby - 27 mars 2013 17:58

Jag var rejält trött igår kväll....mycket ovanligt att jag somnar framför TV...men det gjorde jag  IGEN!!!

Sedan kröp jag in till sovrummet och la mig för att se på TV...men det tog nog inte många minuter innan jag sov  Har sovit ganska hårt inatt och vaknade utvilad och relativt pigg  Passade på att titta på "Mot alla odds" på SVT-play....då jag inte hann med det igår pga annat program. Jag säger bara så här....de gör det otroligt bra som tar sig fram i den terrängen med rullstolar och andra funktionshinder!! Håller nu tummarna att de flesta tar sig i mål  

Har sedan fixat det sista med schemat, möten och semester så att allt nu ska stämma till september  

Sedan blev det dags att gå ner till stallet och rida på T  Han var riktigt glad att se mig...som vanligt  

Nu har han ÄNTLIGEN börjat tappa päls på halsen!!! Tjjjjooohhooo!! Resten av kroppen kommer nog igång allt eftersom nu framöver  Blir att leta reda på Furminatorn så att jag har den redo och klar att användas!!!

På med utrustning och upp på hästryggen och iväg!!!

På stora vägen har det "nästan" tinat upp helt men på den smalare vägen är det en hel del snö/is kvar. Men fortsätter det så här kommer det att gå ganska fort tills det blir barmark  


 


Stora grusvägen....nästan barmark!!!


 


Lilla grusvägen...fortfarande snö/is kvar.


 

Hovspår från T  


Det gick bra att trava fram & tillbaka och sedan fortsätta förbi stallet. Lite skritt och sedan trav mot kyrkan. Där såg T tydligen att det rasade lite snö från en snödriva och det var läskigt som attan  Han med det "fotografiska-minnet" som ser om det är fler snöklumpar än vanligt eller mer snö än vanligt på sidan av vägen...eller om det tillkommit några spår efter en hund eller skidåkare  Tur att jag är obrydd i allafall  

Vände och skrittade hemåt och sedan blev det att sitta ner och korta ner honom sista biten. Idag kändes han mycket trevligare än igår och då gick han ändå bra igår. Så idag var det lättare att få ihop honom och få honom att "ligga kvar" i tempot men ändå aktivera traven  Sedan halt, beröm och skritt hemå!!!

Väl hemma fick T mat och magneter och jag började trampa ner hö. Sedan blev det att mocka hage + vindskydd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Just nu när det har börjat tina har det tyvärr än en gång börjat rinna in lite vatten inne i vindskyddet trots att vi fyllde på med jord/sand i höstas!! Jag är dock tacksam att vi gjorde det för hur hade det varit annars  Jag har lagt ut 1 st vallar som verkar ha stoppat upp det värsta flödet  Blir att fylla på med ännu mer jord FRAMFÖR vindskyddet sedan i början på sommaren så att det hinner sätta sig till hösten. Då kommer det att bli perfekt!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fyllde på vatten i Termobaren innan jag gick hemåt. Satte mig i soffan i ca 1 timme innan jag bytte om kläder och begav mig ut på joggingtur....det blev 2 km och det kändes helt ok  Jag har tyvärr fortfarande ont i halsen och en klump i halsen  Har haft det i snart 1 månad och känner av det lite för mycket för att jag ska känna mig frisk än. Helst så vill man ju att det antingen ska "bryta ut" eller försvinna....men suck det har det inte gjort!!! Får se hur jag känner mig i helgen om jag joggar mer då. Känns det gansk ok i halsen blir det mer men annars kommer jag att avvakta till nästa vecka. VILL INTE BLI SJUK NÄMLIGEN!!

Ynsta sonen var snäll och gjorde middag till mig idag  L-O är borta med några jobbarkompisar och äter middag ute. Så det blev vegitarisk mat idag...helt ok  

Nu ska jag fixa lite här hemma och sedan åka ner till stallet och tvätta och smörja balltrampet. Jag vill mest hålla det rent och när det blivit -grader på kvällen är det inte lika blött och då är det lättare att det inte fastnar en massa i såret. Han känns fortfarande lika fin och verkar inte ha ont när jag rider  

Han passade på att rulla sig i hagen och lekte sedan rodeohäst så jag tror inte att han känner av det lilla såret så mycket. En del hästar är jättekänsliga för minsta lilla sår medans andra tål nästan hur mycket som helst...på gott & ont!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zimé min förra häst tex tålde hur mycket som helst=INTE BRA ALLS!! Då måste man som hästägare vara väldigt noga att kolla upp hästen så fort den reagerar det minsta lilla. Hon hade tex en blödande hovspricka. När han som skulle åtgärda den kom frågade han hur halt hon var? Ingenting sa jag. Då tittade han på mig och sa att ALLA hästar han hade sett som hade haft blödande hovsprickor hade varit blockhalta!!! Jag väntade i nästan 1 år efter första behandling av hovsprickan innan jag började hoppa med henne igen. Just pga att jag visste hur tålig hon var och att hon mest troligt INTE skulle visa om hon hade ont eller inte!! DET ÄR OTROLIGT SVÅRT MED SÅNA HÄR HÄSTAR!!!


Den konstigaste hältan hon har haft någon gång fick hon ganska tidigt. Har för mig att hon var 6-7 år då. Hon var halt 1 dag och haltfri i 2 dagar. Sedan halt 1 dag och haltfri i 3 dagar...så höll det på och jag höll på att bli tokig på riktigt!! Jag hade ut både min hopptränare och en annan som höll på med laserbehandling för att de skulle titta på henne. Ingen av dessa 2 kunde så någon hälta alls. De sa att jag var nojig och tyckte att jag skulle rida på som vanligt. Men sedan gick det någon dag så var hon halt igen  Jag beställde tid och åkte in på ATG-kliniken och då hade hon en kotledsinflammation och fick behandling för det. Förmodligen för att hon var så tålig så visade hon INTE någon klassisk symtom på en kotledsinflammation. En vanlig häst hade ju varit halt hela tiden och inte fått dagar som var helt haltfria. Jag lärde mig MYCKET av den här hästen kan jag säga!! Att man ska vara noga med att kolla upp OM man känner någonting konstig och gå efter magkänslan  


En annan gång svullnade hennes framben upp och såg ut som en telefonstolpe= INGEN HÄLTA!! Veterinären var helt förundrad och kliade sig i huvudet...


Eller när hon fick sin senskada!! Den var väldigt allvarlig och min vet. var helt säker på att hon INTE skulle bli bra. Hon var INTE halt eller ens öm trots att senan var rejält svullen!! 1 år senare hoppade vi igen på låg nivå men vi hoppade allafall...någonting som INGEN som hade sett hennes senskada trodde var möjligt. Så ibland blir det mycket bättre än prognosen var från början  


Eller den gången som hon varit "ojämn" i 2 veckor och jag åkte in till ATG och de hittade pålagringar både fram (lite lindrigare) och bak (MYCKET) och frågade hur länge hon varit halt?? Nej, men hon är inte halt utan ojämn och har varit i ca 2 veckor. Enligt röntgen kunde de se att pålagringarna funnit i mellan 6-12 månader och på bakbenet var det mycket. De sa på en gång att hon INTE skulle bli frisk utan att jag fick "ställa in mig" på att ta bort henne. Men eftersom Försäkringsbolaget krävde att hästen behandlades innan skulle hon behandlas 2-3 ggr för att se om det gjorde någon verkan. Efter 2:a behandligen när jag åkte in var jag helt inställd på att "ta bort henne" när jag åkte till  återbesöket. Veterinärerna var lika förvånade som mig när det kollade henne och konstaterade att hon var haltfri?? Hem och rid sa de. Ok, hur mycket frågade jag?? Det vet vi inte...du får prova dig fram men hoppa inte. Efter den här behandlingen var hon "haltfri" och frisk i 5 år innan hon till slut fick somna in här hemma pga problem med ytterligare 1 ben. Och med 3 krassliga ben ansåg jag för hennes skull att det var dags att få somna in och slippa mer problem med kroppen. Hon var då 18 år gammal.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nej, nu ska jag lägga på en rem här hemma och sedan ner till T en sväng innan det blir lite TV här hemma  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards