anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 9 april 2013

Av anaby - 9 april 2013 16:59

Kan säga att jag sov som en stock inatt!! Det kändes otroligt skönt att vakna upp och vara pigg och glad  Jag tog det lugnt på fm och såg på lite som jag spelat in från när jag jobbade söndagnatt. Svarade på kommentarer gjorde jag också!! Har bara några få kvar nu  

Sedan var det dags att byta kläder och gå ner till stallet för att rida på T   Jag började med "avludelisering"   

Jag började med MB och sedan blev det Furminatorn och den är ju bara helt underbar att använda  ...speciellt när man som jag...har en "mammuthäst" med mycket päls  

Jag hittade 2 gamla filmer från förra våren när jag spelade in när jag använde Furminatorn.




 
  Sedan var det bara att ta på utrustningen och upp i sadeln och iväg på ridtur!!!

Idag hade jag för första gången INGEN vinterjacka utan endast min softshelljacka...och idag blev jag inte svettig utan endast lite varm. Kändes skönt att slippa bli så otroligt kall efter en ridtur  

T var otroligt lugn och fin idag  Första travsträckorna gick fina fisken!! Vände och travade tillbaka på en lugn häst som inte låg på i handen alls  När vi mötte fotgängare satt jag bara till så stannade T på en gång och sedan när vi passerat "väntade" han tills jag ville trava igen  

Skrittade lite och sedan trav förbi stallet och mot grannen i det röda huset. Här fick jag jobba lite och gå på i traven men vilket fantastiskt steg T fick  Idag upptäckte jag VAD T hade reagerat på igår när vi skulle trava förbi grannen i det röda huset....en stor snöskyffel....den brukar ju INTE stå där tyckte T  Idag travade han förbi med "stora ögon" men han travade förbi och då är jag nöjd  Skritt och sedan trav vid växthusbacken och nu var vägen betydligt bättre...det har nästan torkat upp överallt...bara vissa sträckor som det är lite snö/is på nu men det gick bra att trava där idag. Förhoppningsvis kommer vägen att vara snö/isfri innan nästa vecka!!

Vände och travade en kort sträcka och satt ner och T kändes otroligt lugn. Sedan beröm och skritt till sista travsträckan. Här kändes han jättefin!! Var inga problem att korta ner honom och sitta ner heller. Steget kändes väldigt lätt och stort idag och han känns arbetsvillig så att säga  

Beröm igen och sedan skrittade vi hemåt!!

Satt av på vägen nedanför stallet och sedan fick jag en kort prommis till vindskyddet idag.

Då det är blött och geggigt i marken nu tog jag på mig Granningeridstövlarna för att inte förstöra mina Nubuckridstövlar...hade gärna haft nubuckstövlarna istället men det är bara att inse att den tiden är över nu  Nu blir det Granninge som gäller ett tag tills det torkat upp och jag kan börja använda mina nya vårskor från Hööks tillsammans med shortchaps. Det blir fina fisken!!! Det enda som är negativt med Granninge är att det blir "bambi på hal is"...de är grymt halkiga  Men jag höll mig på benen tack vara T idag  

T var lite svettig idag men det behövdes inget fleecetäcke utan han fick på sig magnettäcket istället. Medans han åt sitt kraftfoder blev det borstning och lindning av magnetpaddar på alla 4 benen. Och sedan fortsatte jag med att dra ut det sista av höet ur stora höhäcken. Det blir att fylla på bägge höhäckarna imorgon  

Sedan började jag mocka inne i vindskyddet och det såg riktigt bra ut!! Pust!!


   


Det torkar upp allt eftersom och jag har kunnat fylla på med mer grus idag. Lite mer både strax till höger och till vänster framför bädden.


 

Jag lyckade också kratta bort den mesta av snön på gruset så nu kommer det förhoppningsvis att tina fram mer grus så jag kan fylla på mer imorgon. Vill gärna fylla upp mer mot utgången inte bara strax utanför bädden!! Men tids nog....blir det bra  

Började mocka hagen och kastade ett öga nedanför stora höhäcken...vilket jag inte skulle ha gjort....för då var det bara att sätta igång och kratta där för att ta bort det. Jag har så svårt att låta gammalt hö ligga kvar  


 

Det blev riktigt bra!! Det är bara ett problem....mycket har frysit fast i marken men det som var löst och gick att kratta bort...fick följa med skottkärran bort  T ser nöjd ut i bakrunden  

Dags att fylla på nytt vatten i Termobaren!! Förhoppningsvis kan jag snart lägga ut vattenslangen och ställa undan Termobaren. Innan månaden är slut ska det nog gå att göra. Problemet med vattnet är när det är -grader på natten. Tex har det varit -13 grader inatt  Suck!!

När allt var klart ute med T och vindskyddet gick jag in för att packa mer hösäckar. Det blev 4 hösäckar till och nu är balen slut. Blir perfekt att rulla in en ny höbal på torsdag eller fredag  

Det enda som nu var kvar att göra...var att ta av magneterna och smörja balltrampet.

Dags att packa benskydd som är både blöta och smutsiga...dock bara på utsidan...som tur är!! Det är verkligen "grisigt" nu med benskydd och annat...men det är tur att det är övergående!!! Hi hi!!

Väl hemma har jag ätit middag och ska snart hoppa in i duschen och sedan iväg och umgås med några qvinnor!! Är övertygad om att jag kommer att få en riktigt trevlig kväll!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards