anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 13 april 2013

Av anaby - 13 april 2013 14:22

Som vanligt blev det sovmorgon och jag kände mig rätt så pigg när jag steg upp idag. Efter frukost ringde jag pappa för att höra NÄR han kunde hjälpa till med balen. De skulle handla först så jag passade på att gå ner till stallet och lämna T:s mat och mina gummistövlar och sedan joggade jag mina 2 km. Gick bra att springa men jag tycker att andningen just nu känns jobbig...suck!! Aldrig är man nöjd  Kommer att springa 2 km imorgon också och sedan blir det "vila" tills på tisdag när jag "går av" nattjobbet efter 2 nätters jobb. Hoppas då kunna utöka sträckan lite. Får se hur pigg jag är på tisdag  Stretchade innan jag tog hand om T för att unvika att vara så himla stel imorgon.

T fick sin mat och jag passade på att spraya balltrampet med sårspray och "av-pälsa" med Furminatorn  

Sedan blev det att trampa ner höet och kratta vid höhäcken. Idag blev det 1 skottkärra med gammalt och blött hö som tinat fram från isten. Sakta men säkert blir det nog snart barmark där också  

Sedan var det dags att mocka inne i vindskyddet och kratta ut gruset både på bädden och resten av vindskyddet. Jag har köpt en järnkratta billigt på Rusta som funkar väldigt bra till ändamålet. Är otroligt glad att jag tänkte på att köpa den i höstas...har för mig att den kostade kring 50-lappen!! INGA PENGAR ALLS!! Använde den när vi hade fyllt på grus i höstas för att kunna kratta ut gruset allt eftersom  


 

Så här ser det ut nu!! Det är bara ett litet område där hålet var tidigare som är lite blött. Men annars är det torrt inne i hela vindskyddet nu  DET KÄNNS KANONBRA!!!

Passade på att fylla på med 1 spånbal och T gick och kissade på en gång....jag hann bara lägga in det  Klart man måste kissa in reviret...precis som en hund Sedan var det dags att mocka hagen. Idag var det ganska varmt så jag passade på att kratta ihop lite gammalt bajs som låg framme nu. Även om jag mockar hagen varje dag höst/vinter/vår så är det svårt att få med allt bajs vintertid när T har lämnat det på spåret i snön. Då är det perfekt att kratta ihop "resterna" nu och få bort dem så att jag slipper ta en hel dag och gå runt och ta reda på det sedan. Bättre att ta det allt eftersom det tinar upp  T ville självklart följa med och hålla koll på VAD jag gjorde  Det slutade med att han bajsade brevid högen jag höll på att ta bort....Hi hi!! Mycket lättare att ta bort på en gång!! Han är "rätt" så smart min häst  

Vi hann med lite mys också när jag skulle smörja in balltrampet.


 


Lite sur blev han när jag ville mocka istället för att mysa  Men när han till slut fick uppmärksamhet blev han mycket nöjd igen  Ungefär halva hagen är lera och den andra halvan är snö/is. Förhoppningsvis blir det MER + grader så att det torkar upp ganska snabbt framöver!! Jag håller tummarna!!



Höhäcken står just nu på en isplatå pga det gamla höet som ligger i vägen för att det ska kunna tinar bort ordentligt. Det är pga det som jag nästan varje dag krattar bort höet så att solen ska komma åt och tinar bort den envisa isen...


   


Matte vad gör du?? Får jag mer uppmärksamhet nu??


 


Ja!! DET FICK JAG!!! LITE ALLAFALL  


Eftersom pappa inte hade ringt packade jag det som skulle med hem och när jag svängde in på gårdsplanen ringde mobilen...det var pappa som funderade på om vi skulle rulla in höbalen?? Japp!! Det gick fint!!  Det gick jättebra att rulla in höbalen och det känns som jag har sagt så många ggr tidigare otroligt bra och skönt att ha tillgång till en traktor när man ska hantera dessa STORA höbalar   Det blir alldelens för tungt att rulla för hand och hålla på och böka med dem...de vägar alldelens för mycket. Så jag är mer än tacksam att pappa äger en traktorn och VILL hjälpa mig med höbalarna  

Jag stannade kvar för att öppna höbalen och kolla igenom den. Öppnade upp och den såg bra ut. Lämnade nätet kvar då jag inte kommer att riva ur den förrän tisdag nästa vecka. Men hela balen såg bra ut  Jag har 4 st höbalar jag måste fylla på med innan jag börjar använda av den nya balen.

Nu känns det riktigt bra...vindskyddet har fått spån....jag har krattat vid stora höhäcken x flera...det finns några hösäckar kvar att fylla på i början på veckan....en NY höbal är inrullad och redo att öppnas..översvämmingen inne i vindskyddet har avtagit och det ser riktigt bra ut där nu......det känns som om nästa vecka är under kontroll och jag behöver "nästan" bara tänka på att rida T  

Sedan var det bara att åka hem!!


Ha en fortsatt jättebra lördag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards