anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 21 april 2013

Av anaby - 21 april 2013 21:43
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av anaby - 21 april 2013 20:31

Gick och la mig direkt efter nattjobbet och sov i 3 timmar innan jag slutligen steg upp. Var ganska mosig och seg efter jag stigit upp. Kan säga att det har hänt JÄTTEMYCKET i hagen, på åkern och i sommarhagen under helgen!! SKIT POMMES FRITES!!! Tänkte ta kort på åkern och sommarhagen imorgon  

Började med lite avpälsning och T såg faktiskt inte så hemsk ut även om han hade rullat sig i leran  Idag orkade jag inte med att rida på vägen...tänkte istället ta en lugnare tidtur i hagen...barbacka och bettlöst  


 


Det blev barbackapadden och det hemgjorda sidepullet  



Gillar min barbackapadd klädd med mocka  Det finns en massa olika barbackapaddar....det gäller bara att hitta någon som man gillar själv  


   


Pilutta dig matte!! Klart man måste ut med tungan om man heter T trots att han INTE har något bett  


 

Hemgjort sidepull med rep från Rusta och ringar från en gammal grimma. Funkar väldigt bra  

Då var det dags att sitta upp på hästryggen!!!

T var rätt så pigg då han vilat i 3 dagar....så lite rodeo hade jag räknat med under ridturen  Dock skötte han sig riktigt bra!!! Han var pigg...jag skulle nog ljuga om jag påstog något annat men han "höll sig i skinnet"  Är fantastiskt duktig på att rygga....jag behöver bara göra halt och tar inte ens i tygeln så ryggar han tills jag säger stopp  Duktig häst!!! Efter lite "hjärngympa" tänkte jag prova att trava lite. Det är ju lite halvmjukt i hagen men efter att ha skrittat runt blev det ett fint spår. Travade bara till att börja 1 sida på 25 m...utökade sedan till 1,5 sidor och det gick lika bra. Bytte varv och då började T "elda upp sig" och till slut kom "rodeon" som ett brev på posten!! Hann tänka för mig själv...ta mantag...men manen var ju borta...snaggad för någon vecka sedan  Men jag lyckades hålla mig kvar på barbackasadeln mycket tack vare mockskoningen!! T är ju lite lurig för han stegrar och kastar sig runt...är man inte beredd så är det lätt att bara följa med till marken istället för att hålla sig kvar på ryggen  Fick ta igenom förhållningarna ordentligt några ggr och sedan var han lugn och fin igen  Ingen mer rodeo!! Kändes skönt att få avsluta med en lugn häst  Skrittade av honom och han kändes inte så lugn nu...han ville trava mer...så klart!!

 


Grinden är nu stängd!! Det är ganska lös jord i backen där T har gått upp och ner. Känns som i sista minuten att stänga igen så att det får torka upp nu  



Snöhögen med all snö som pappa skottade ut från hagen krymper sakta men säkert!!! Snart så!!


   
    Det är rejält blött där T har sitt spår i utbyggnaden. Det rinner en massa vatten och är blött och geggigt...men får det här nu torka upp går det att öppna upp igen på ca 3 veckor igen  Det kommer att gå FORT NU!!!


Efter jag mockat vindskyddet och krattat vid höhäcken och tagit bort gammalt hö satte jag igång och kratta hagen med järnkrattan. Det är en hel del ojämnheter med gropar och annat. Jag vill gärna jämna till lite så att det blir planare och bättre när det sedan torkat upp ordentligt. Uppskattningsvis har jag krattat ca ½ hagen idag. Ska fortsätta imorgon med det sista. Jag har så svårt att stå länge..det är bättre för mig och mina axlar att stå en stund varje dag. Till slut blir det klart i allafall  



Det har verkligen torkat upp bra bara från en dag till en annan. STOR LYCKA!!!


 


Är lite blötare just här och en hel del stora hål efter T:s hovar  


 


Nu är det bara lite is kvar vid höhäcken!!!


 


Har jämnat till runt höhäcken också. Där var det också en hel del stora hovspår.


 


Från grinden till vindskyddet är det grus så här är det betydligt lättare att jämna till och kratta fint  


 


Här är det också jämnat till så gott det går. Kan säga att jag är OTROLIGT GLAD att jag har järnkrattan som hjälp!! Annars hade det varit omöjligt att kratta här. Välanvända 50 kr  

     


Fyllde på med 1 hösäck i lilla höhäcken inne i vindskyddet...där T parkerade sig på en gång  


 

Helt otroligt att det syns så väl på vissa kort att hans päls blänker trots att han fortfarande är så långhårig  


 


I mitten där det är "tillplattat" är för närvarande "rullstället"  T kan så klart INTE stå kvar och chilla när han ser att jag står och fotar  


 


Matte!! Vad gör du nu??


 

Hörrudu!! Vad gör du nu...får jag vara med???


 

Så här ser skylten ut som sitter vid vinter och sommarhage...alltså på 2 ställen  Det är svårt att formulera sig "kort och bra" men jag har gjort ett försök och utanför sommarhagen har det allafall haft MYCKET bra effekt!! Där har INGEN gått fram för att klappa honom som jag har sett eller hört. Däremot i vinterhagen vid stallet verkar det vara SVÅRT att läsa och förstå. Men förhoppningsvis är det bättre i sommar!! Hoppas på det  Skulle vara onödigt OM det hände någonting trots att man har varnat med en skylt. Tja, det blir nog en fortsättning på det här framöver!!


  Avslutar med en liten film på hage + vindskydd   

Efter att ha fyllt på nytt vatten i Termobaren...förhoppningsvis sista veckan! Räknar med att kunna börja använda vattenslangen inom kort nu  Då var det dags att gå hem!!!

T såg nöjd ut trots en kortare ridtur idag. Men som sagt...imorgon blir det en längre tur ute  

Har ätit middag borta och har nu landat hemma och sak försöka att chilla och ta det lugnt resten av kvällen. Känns fantastiskt skönt att vara ledig hela nästa vecka  Och att även mina 5-nätter på jobbet har varit väldigt bra!!

Det är bara att tacka och ta emot och vara mer än nöjd och glad när man mår bra både på jobbet och hemma  

Nu ska jag umgås med min kära man som jag inte har träffat så mycket i veckan  

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards