anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 5 maj 2013

Av anaby - 5 maj 2013 18:16

Har nyss pratat med Hovis om en skotid nästa vecka. Vi fick tid torsdag 9/5 ca kl.16.00. Han tar T först och ponnyerna därefter... eftersom T ska gå oskodd nu fram till september kommer det att gå fort med honom. Skorna ska tas av och sedan blir det att verka och raspa.  Känns bra för då kan jag städa upp efter oss och sedan åker jag hem. Ska nämligen jobba torsdagnatt så jag kan inte bli sent kvar i stallet. Detta känns helt ok för mig 

Mvh anaby  

Av anaby - 5 maj 2013 16:02

Inatt sov jag 9 timmar. Steg sedan upp för att hinna med att äta lite frukost och ta det lite lugnt innan jag gick ner till stallet för att tömköra T. Tycker att det är så smidigt att tömköra på söndagar för då slipper jag jogga.....bättre att "slå 2 flugor i 1 smäll" och göra flera saker samtidigt  Hi hi!!
Det var lite blåsigt men sol ute. Jag blir rätt så varm när jag springer/joggar så jag tänkte prova att ha T-shirt på mig. Måste ha sett roligt ut med vindbyxor, vårskor, handskar och T-shirt  Tur att inte så många ser en när man är på baksidan av stallet  Så här såg T ut idag:


 

Han har fortfarande lite lång päls kvar nere på magen och på benen...men det tar sig och snart är allt borta  


Började med att skritta några varv och la sedan till bommen på marken som vi skrittade och hoppade lite över. Det är fortfarande lite läskigt med bommar på marken men jag upplever ändå att han är mindre brydd nu än tidigare. Så tids nog kommer han att börja skritta över  Det är bara att jobba på!!!

Sedan blev det att trava på volt men T började som vanligt att galoppera. Jag är helt förundrad att han galopperar i sån balans och sån kort galopp och det ser så lätt ut  Bådar gott när vi snart ska galoppera uppsuttet igen  

Han fick hållas i galoppen och gick istället beröm. Vid nästa trav på volt gav jag mig inte förrän han travade. Gick ganska snabbt bara han förstår att han ska trava. Han är så otroligt stadig även i traven  Idag gick det otroligt lätt att få ut honom och han jobbade på väldigt bra  Dags att gå ut på spåret och trava runt och lite intervallträning för mig  Idag var T ganska stökig och hade högt tempo....för högt tyckte jag och ville att han skulle sakta in men det ville INTE T!! Fick ta i honom rejält för att få någon typ av reaktion. Det är mycket lättare att få ordning på honom på volt kan jag säga  När jag fick stopp på honom blev han RIKTIGT FÖRBANNAD på mig...men det får han gärna bli....lagom tempo ska det vara!! Fick göra halt 3-4 ggr i rad innan han ville lyssna på mig...men sedan var han klockren  Lugnt och bra tempo och stabil hela tiden!!! Uppdrag slutfört!!!

Traven i andra varvet var en ren dröm.....lyssnade väldigt bra och höll ett lagom tempo  

Lite skritt  och vila för framför allt mig  Sedan in på volt igen och korta ner tempot ytterligare. JÄTTEFIN I BÄGGE VARV  Lite skritt och sedan trav på spåret igen. Nu blev det trav på 1 sida och sedan halt....trav igen och halt....funkade bra. Det enda som var är att han tar lite tid på sig att börja trava igen men förutom det funkade allt klockrent  Valde att inte hoppa över bommen i trav idag pga att han ska börja gå barfota f.r.o.m nästa vecka. Då kommer jag enbart att rida honom i hagen i 1-1,5 veckor för att inte hovarna ska få en chock....då kan det vara bra att kunna skritta och trava lite bommar under ryttare. Så det blir senare under veckan istället  

Skrittade av honom på spåret i bägge varv och såg att han även idag har ett övertramp på 20-25 cm på vissa sträckor!!! HELT OTROLIGT!! Kunde tyvärr inte filma då det är lite bökigt när man går bakom med tömmarna...men så fort jag får Henrik att hjälpa mig med filmningen lägger jag ut på bloggen  

Sedan blev det mat och magneter för T och jag skyndade mig att trampa ner hö och mocka. Sedan var det bara att skynda hem. Hann hem till klockan 11.50 och hoppade in i duschen 12.00 och blev upphämtad 12.15...check Sedan åkte vi iväg på Tupp-party!!! Var länge sedan sist kan jag säga. Det är 3 år sedan jag slutade som Konsulent och försäljare. Och det måste vara nästan 2 år sedan jag hade ett Tupp-party själv. Det blev trevliga 2 timmar som tillbringades med trevliga qvinnor  

Landade hemma vid 15.30 och gick ner till stallet direkt för att ta av T magneterna. Nu väntar bara middag och packning av matsäck till jobbet. Ska jobba 2 nätter och är sedan ledig i 2 nätter innan sista natten för veckan ska jobbas. Jag har nämligen tagit ledigt 2 nätter pga att jag ska gå på "klassfest"  Fredrik ska skjutsa till förfesten och sedan vidare till själva Klassfesten   L-O är snäll och hämtar mig sedan på natten   Jag har tur som har en snäll familj  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tackar och bockar så otroligt mycket för alla trevliga kommentarer  NI ÄR GULD VÄRDA  

Kommer att svara på dem under kvällen så jag har inte glömt bort er!!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Snart dags att äta och få i sig lite föda så man orkar med kvällen och nattens jobb  

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  



Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards