anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 13 juni 2013

Ridlektion nr 9:)

Av anaby - 13 juni 2013 21:04

Ikväll har jag varit iväg på en till ridlektion med mitt kusinbarn och den lilla nordsvensken. Måste komma ihåg att fota honom nästa gång!! Han är så himla fin  

Efter lite uppvärmning med serpentiner, halt och ryggningar gick vi in på en volt och travade. Först i ett lite högre tempo och när vi värmt upp i bägge varv kortade vi ner tempot. Åhhh!! Så fin och trevlig han blev  Så fort ryttaren tog en förhållning lyssnade han DIREKT...samma sak med framåtdrivande.....lyssnade DIREKT!! Vilken skillnad bara på några ggr!! Sedan har vi jobbat med skänkelvikning. Först i skritt som uppvärmning....och det var inga problem!! Gick vi över i trav. Hon fick trava och vända rätt upp och sedan skänkelvikning till höger och sedan vänster. Det blev lättare för mig att se då jag stog längst bort och bara pekade åt vilket håll hon skulle göra först. Det tog ungefär 3 ggr sedan satt det åt höger  Man riktigt såg hur det "klickade" för honom  Självklart är skänkelvikningarna inte perfekta men det är en jättebra början för både häst och ryttare  När det funkade tränade vi på några framdelsvändningar innan vi gick över till bakdelsvändning. Vi gjorde då så att jag gick på ytterkanten för att kunna "putta på och hjälpa till vid behov". Redan på första försöket blev det en väldigt bra "första bakdelsvändning"  Vi fortsatte och i snabb takt med att jag stog på utkanten och "puttade på lite" och efter 4 st fick ryttaren prova själv. Det gick jättebra!! Då gav vi oss  

Så avslutade vi med galoppen. Först vänstergalopp som funkar klockrent. Började med att galoppera på 4-kanten och gick sedan in på en volt. Galoppen ser riktigt bra ut när tempot är lite högre för då blir galoppen lite "högre" och inte så seg och kantig. Han såg riktigt fin ut även här  

Sedan satte vi upp det lilla hindret i hörnet för att hjälpa höger galopp på traven så att säga  De 2 första skutten var klockrena och rätt galopp  Sedan blev det 3 i fel galopp. Då är det bara att sakta av och börja om. Efter det blev det 2 klockrena och mycket fina fattningar. Då gav vi oss!!

Hemläxan:

Fortsätta att träna på höger galopp över lilla hindret.

Skänkelvikning i trav vid uteritt....1-2 steg i taget.

Några bakdelsvändningar.

Är otroligt nöjd med både häst och ryttare  De är så himla duktiga!!!

Nästa lektion blir onsdag nästa vecka.

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards