anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 juli 2013

Av anaby - 10 juli 2013 22:30

..och därför varit dålig på att svara på era kommentarer  Ikväll har jag svarat på de flesta och ska fortsätta imorgon!! Jag har varit in på era bloggar och läst och sett vad ni har för er men inte haft energin att skriva en kommentar....vet inte riktigt varför jag varit så otroligt trött och seg  Men nu verkar det allafall vända för mig!!

Jag har INTE heller haft orken att jogga...tiden finns men vad gör det när kroppen INTE orkar med  

Det kan kanske vara pga att jag har haft så mycket projekt som MÅSTE göras både i stallet och hemma och att listan nu har betats av sakta men säkert så att kroppen börjar "komma i fas" igen och stressen börjar lätta Jag hoppas det allafall!! Jag har börjat känna mig lugnare senaste dagarna  

Nu börjar jag allafall längta lite smått till semestern!! Dock ingen semesterkänsla än....tror att den kommer att uppenbara sig på fredag eller lördag  Har inte tillåtit mig att börjar känna någonting än...men det kommer!!

Har även börjat längta grymt mycket efter min man som är i stugan och har varit där i snart 2 veckor medans jag har jobbat här hemma. Han kommer hem "på riktigt" på söndag  Det är inte riktigt samma sak att prata i telefonen x flera varje dag som att träffas och få umgås...men snart så är det dags  Jag antar att det är ett friskhetstecken att man forfarande längtar efter varandra efter 23 år tillsammans  

Ha en jättebra fortsatt vecka och helg allihopa och sköt om er!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 juli 2013 21:26

Vaknade sent idag och gick ner till T direkt jag vaknade och åt sedan frunch. Ringde pappa för att höra vilken tid han hade tid att hjälpa mig skotta ur dyngstacken?? På en timme...blev svaret!! Perfekt då hann jag äta innan  

När jag hörde att traktorn startade gick jag ut för att gå ner till stallet. Fick i uppgift att köra pappas röda firmabil ner och skjutsa hem honom igen. Vi använder nämligen 1 traktor att skotta med och 1 annan traktor + släpvagn att köra bort allt med. Sagt och gjort!! Jag skjutsade hem pappa och körde sedan ner och började förbreda med att ta bort grinden så att vi tog oss in i dyngstacken. Stänga av vinterhagen och ta in T i sommarhagen så att han INTE skulle vara i vägen när vi jobbade  T ska ju helst in i traktorn när han ser den komma  

Vi skottade ut i själva dyngstacken först. Mest gammalt hö, lite skit från T och kaninen som tog ca 15 min att ta bort  Sedan vidare till hagen och vindskyddet och det tog kanske 20-25 min att skotta bort allt. Mesta tiden går till att köra bort släpvagnen och tömma den. Det blev sammanlagt 2 släpvagnar den här gången. Helt ok  


När allt var klart åkte jag hem för att skjutsa ner pappa och hämta sista traktorn.

UPPDRAG SLUTFÖRT för den här gången!!! Det kändes otroligt skönt att INTE behöva hjälp av någon annan utan att jag och pappa kunde sköta det själv den här gången  Jag gillar INTE att vara beroende av att be andra göra saker och ting till mig angående min häst. Det känns skönt att klara vissa saker själv  

Hann sedan umgås en stund med min kära man innan han och S åkte till stugan igen.

De lämnade 2 NYA höbalar  Och på söndag kommer 2 höbalar till  

När då hade åkt till stugan gick jag ut för att rida på T. Idag var planen att rida på kanten av den stora potatisåkern. Det blåste lite men inte så farligt ändå...utan mer åt det lagoma hållet   T var ganska pigg idag men skötte sig jättebra!! Idag travade vi nästan runt hela...blev mindre skrittställen och när jag kommer hem från Ullared är tanken att jag ska sätta igång och galoppera där. Kommer att bli fina fisken!! Det blev även lite trav på vägen. Känns bara bra att både trava där det är lite mjukare underlag och där det är lite hårdare underlag för att altinera lite. T funkar bra på vilket som  


 

Vi skrittar hem på åkern mot paddocken  

När vi kom tillbaka passade jag på att tvätta muggen...eller bakbenen rättare sagt och kolla hur muggen ser ut. Fortfarande några små märken men inte svarta krustor så det känns bra   Jag valde att smörja med Hibitanekrämen och ta på flugskydden ikväll. Får se om det blir kroppspudret imorgon på dagen och sedan Hibitanekräm på natten igen. Vill gärna att så mycket som möjligt är borta innan måndagmorgon när vi åker bort!!
T fick magnettäcke och benmagneter och fick beta i paddocken medans jag gick ner till stallet för att fylla på höhäcken som var helt tom. Fyllde på med 4 hösäckar och det ska räcka över helgen. Ska fylla på igen på söndag så att allt är klart tills vi åker iväg på måndagen. Kommer även att ha några hösäckar packade och klara så att pappa kan fylla på OM det skulle behövas när vi är borta. Bättre att det finns färdigt och bara är att fylla på än att han ska börja packa hö. Är så glad & tacksam att han kan och vill hjälpa mig när vi åker bort så då vill jag ha det ska vara så smidigt och lätt som möjligt för honom under tiden  Det blir jättebra det där  

Sedan hem för att ta av magneter och smörja in med Hibitanekräm igen och ta på flugskydden och öppna upp paddocken....hem för att äta en sen middag och sedan sätta igång och städa köket!! Blir att ta vardagsrummet imorgon och sedan golvet på fredag....sen är jag klar med städningen här hemma  Resten får jag ta när vi kommer  hem från Ullared. Kommer att ha 4 veckor av semestern kvar och jag måste ju ha någonting att göra då också  Eller hur??

Nu sitter och chillar framför TV och belönar mig med 1 glas vin och dubbel Pigall  

LIFE IS GOOD!! 

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Av anaby - 10 juli 2013 21:11

Idag har jag och pappa skottat bort dyngstacken. Både den inne i själva dyngstacken och den provisoriska bredvid vindskyddet. Vi provade i höstas att bara lägga skiten bredvid vindskyddet pga att jag är så otroligt allergisk mot getingar och de senaste åren har det varit ett stort problem i samband med att dyngstacken ska skottas ut.  Och då T är min häst anser jag att det är MITT JOBB att vara med och skotta ur dyngstacken oavsett orsak Jag blir så pass sjuk av 1 getingstick att det ev. krävs ett besök till Akuten....någonting man helst vill undvika    Har råkat ut för både en anafylaktisk chock 1986 (då jag höll på att dö) och en rejäl allergireaktion 2009 när jag blev stuken av 3 getingar Nu har jag både fått utskrivet 2 olika kortisoner och allergispruta (epi-pen) som jag har hemma och kan ta vid ev. getingstick av min läkare. de andra tjejerna i stallet har redan skottat ut sitt från dyngstacken något som jag är helt övertygad om hade med bristen på getingar att göra. Men det var bara bra för min del  Det var mest dåligt hö från några av hösilagebalarna, lite skit från T och lite skit från kaninen som var i själva dyngstacken den här gången. Det gick fort att ta bort och var inte speciellt tungjobbat  Gissar att det tog sammanlagt ca 15 min...helt ok  


 

Härligt när allt är rent och fint igen 

Medans jag mockade i vindskyddet hann pappa med att ta bort halva dygnstacken vid vindskyddet!! HÄR GÅR DET UNDAN MED TRAKTORN MINSANN!!!


   

Kan ärligt säga att jag är så otroligt tacksam att jag ha en pappa som äger en traktor och både kan och vill hjälpa mig med det här  Annars hade det blivit jobbigt så att säga  



Allt borta för den här gången  


 


På slutet hjälper jag till med spaden för att få bort allt från väggen. Jag vill gärna att det är HELT rent när vi har skottat klart....så att inte hälften ligger kvar....ja, jag vet att jag är alldelens för nogrann  Jag har även varit och krattat bort skit som låg lite överallt.....måste ju vara fint när man är klar  Pappa tror nog och tycker att jag är lite halvgalen ibland  

Nu är det 1 år till nästa gång!! Hi hi!!

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards