anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 10 juli 2013

Ledig dag och ridtur:D

Av anaby - 10 juli 2013 21:26

Vaknade sent idag och gick ner till T direkt jag vaknade och åt sedan frunch. Ringde pappa för att höra vilken tid han hade tid att hjälpa mig skotta ur dyngstacken?? På en timme...blev svaret!! Perfekt då hann jag äta innan  

När jag hörde att traktorn startade gick jag ut för att gå ner till stallet. Fick i uppgift att köra pappas röda firmabil ner och skjutsa hem honom igen. Vi använder nämligen 1 traktor att skotta med och 1 annan traktor + släpvagn att köra bort allt med. Sagt och gjort!! Jag skjutsade hem pappa och körde sedan ner och började förbreda med att ta bort grinden så att vi tog oss in i dyngstacken. Stänga av vinterhagen och ta in T i sommarhagen så att han INTE skulle vara i vägen när vi jobbade  T ska ju helst in i traktorn när han ser den komma  

Vi skottade ut i själva dyngstacken först. Mest gammalt hö, lite skit från T och kaninen som tog ca 15 min att ta bort  Sedan vidare till hagen och vindskyddet och det tog kanske 20-25 min att skotta bort allt. Mesta tiden går till att köra bort släpvagnen och tömma den. Det blev sammanlagt 2 släpvagnar den här gången. Helt ok  


När allt var klart åkte jag hem för att skjutsa ner pappa och hämta sista traktorn.

UPPDRAG SLUTFÖRT för den här gången!!! Det kändes otroligt skönt att INTE behöva hjälp av någon annan utan att jag och pappa kunde sköta det själv den här gången  Jag gillar INTE att vara beroende av att be andra göra saker och ting till mig angående min häst. Det känns skönt att klara vissa saker själv  

Hann sedan umgås en stund med min kära man innan han och S åkte till stugan igen.

De lämnade 2 NYA höbalar  Och på söndag kommer 2 höbalar till  

När då hade åkt till stugan gick jag ut för att rida på T. Idag var planen att rida på kanten av den stora potatisåkern. Det blåste lite men inte så farligt ändå...utan mer åt det lagoma hållet   T var ganska pigg idag men skötte sig jättebra!! Idag travade vi nästan runt hela...blev mindre skrittställen och när jag kommer hem från Ullared är tanken att jag ska sätta igång och galoppera där. Kommer att bli fina fisken!! Det blev även lite trav på vägen. Känns bara bra att både trava där det är lite mjukare underlag och där det är lite hårdare underlag för att altinera lite. T funkar bra på vilket som  


 

Vi skrittar hem på åkern mot paddocken  

När vi kom tillbaka passade jag på att tvätta muggen...eller bakbenen rättare sagt och kolla hur muggen ser ut. Fortfarande några små märken men inte svarta krustor så det känns bra   Jag valde att smörja med Hibitanekrämen och ta på flugskydden ikväll. Får se om det blir kroppspudret imorgon på dagen och sedan Hibitanekräm på natten igen. Vill gärna att så mycket som möjligt är borta innan måndagmorgon när vi åker bort!!
T fick magnettäcke och benmagneter och fick beta i paddocken medans jag gick ner till stallet för att fylla på höhäcken som var helt tom. Fyllde på med 4 hösäckar och det ska räcka över helgen. Ska fylla på igen på söndag så att allt är klart tills vi åker iväg på måndagen. Kommer även att ha några hösäckar packade och klara så att pappa kan fylla på OM det skulle behövas när vi är borta. Bättre att det finns färdigt och bara är att fylla på än att han ska börja packa hö. Är så glad & tacksam att han kan och vill hjälpa mig när vi åker bort så då vill jag ha det ska vara så smidigt och lätt som möjligt för honom under tiden  Det blir jättebra det där  

Sedan hem för att ta av magneter och smörja in med Hibitanekräm igen och ta på flugskydden och öppna upp paddocken....hem för att äta en sen middag och sedan sätta igång och städa köket!! Blir att ta vardagsrummet imorgon och sedan golvet på fredag....sen är jag klar med städningen här hemma  Resten får jag ta när vi kommer  hem från Ullared. Kommer att ha 4 veckor av semestern kvar och jag måste ju ha någonting att göra då också  Eller hur??

Nu sitter och chillar framför TV och belönar mig med 1 glas vin och dubbel Pigall  

LIFE IS GOOD!! 

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



 
 
Ingen bild

marianne

10 juli 2013 22:37

Skönt å få undan gödslet, här fixar janne sånt utan min inblandning :)

vi har traktor men jag orkar knappt trycka ner kopplingen så kör helst inte, slåtterbalken är kaputt :( tänkte försöka få tag på en begagnad...
Finns fly som inte behöver grimma.....menT kanske tar av en sån med?! Du får se både den och ankbebisarna när du kommer hit nästa helg :)

anaby

11 juli 2013 22:59

Det känns otroligt skönt att dygnstacken är borta nu!!! Eftersom vi skottar ur hagen är det nog bäst att jag är med;) T vill väldigt gärna krypa in i traktorn och gissar att pappa hade fått LITE problem då;) Hi hi!!

Gamla traktorer är ju ganska tunga och omständiga att köra...och trycka ner kopplingen på:( Förstår vad du menar!!

Han är ju lite speciell den gode T;) Han vill inte gärna ha något grimlikt på sig eller som sitter fast under ganaschen...men med en flugmask går det bättre. Har tyvärr lyckats ta av sig 2 st redan i sommar. Blir att börja leta efter dem när jag kommer hem igen. Men det är så otroligt högt gräs än:S

Jag är spänd av förväntan att se både ankbebisar, kaniner och höns!! Och Ava och Magnus förstås!!! Hi hi!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards