anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 1 augusti 2013

Av anaby - 1 augusti 2013 20:27

Japp!! Nu är det senaste eller nyaste nyponbeställningen gjord....nu är det sammanlagt 6 kvinnor inkl. mig själv som beställer nypon!!!! Och till nästa gång blir vi ännu fler  Många har läst om nypon och vill prova sedan de pratat med mig och hört att jag har blivit hjälpt!! Det är ju smidigt att göra en sambeställning och dela på frakten  När man har beställt några ggr från Salsta så får man ta ordern på faktura...jättesmidigt för då hinner man samla in pengar innan man ska betala  


Mvh anaby  

Av anaby - 1 augusti 2013 17:58

Idag har jag äntligen provat och invigt min sadelvagn  Det gick helt klart över förväntan!!

Jag packade in träns, borstar och annat i den röda bagen och la den under sadelhängaren och sedan hängde jag sadeln på och hjälmen hänger ju på handtaget. Så allt var med ut  



Dock är G4:an konstruerad på ett annat sätta en vanlig sadel så jag fick vika upp stigbygeln på enda sidan och på andra sidan fick jag ta av den. Det är lätt att sätta tillbaka stigbyglen igen. Och själva stigbyglen satte jag bara fast på handtaget med hjälp av magnetlåset  Smart en sån här gång!! Stigbygeln syns inte utan är på vänstra sidan. Jag fotar den igen imorgon så får ni se hur jag har gjort med den. Glömde bort det idag  


 


Det finns gott om utrymme att lägga den röda bagen med resten av utrustningen som ska med ut under sadelhängaren/sadeln    Det gick fina fisken att gå uppför backen mot vägen och sedan var det bara att dra den in till hagen. Behövde bara sätta fast stigbygeln och lägga fram träns mm. Men att lägga fram grejer gör jag alltid hur som helst  

Både T och jag var ju rejält svettiga när vi kom hem igen så schabraket var blött under. Och jag som är en aning lat av mig...visslar lite lätt....sätter ju alltid sadel åt fel hål på sadelhängaren så att jag kan vika ut schabraket på tork till dagen därpå  


 

Så här brukar jag göra  Har insett man min häst är en aning skitig  Se hur schabraket ser ut efter 1 ridtur  Tur att det finns tvättmaskiner säger jag bara  

Mvh anaby  

Av anaby - 1 augusti 2013 16:00

Idag var det ju dags för fotografering. Det var en aning mulet när jag steg upp på morgonen men sedan blev det sol och hur varmt som helst. Jag gjorde iordning T inför fotograferingen och var ärligt talat svettig efteråt?? Hur är det möjligt?? Luften stog som stilla och mer kokade  När sonen kom ut för att fota....helt svartklädd....så blev han svettig på en gång  Opppssss!

Ja, då satte vi igång:



Måste nog villigt erkänna att de rosa rutiga byxorna faktiskt matchade riktigt bra tillsammans  Bägge 2 köpt på Ge-kås för en billig peng 


Sadel: Sensation Ride G4:a  Bästa sadeln jag har haft  

Padd: Hemgjord av teddy i leopradmönster med Tempurinlägg.

Schabrak: Ge-kås
Sadelgjord: Eric Le Tixerant storlek 75 cm.

Stigbyglar: Foot saver med magnetlås. OTROLIGT BRA OCH SÄKRA STIGBYGLAR!!

Ridbyxor: Ge-kås för en billig peng!!

Jodphurs: Köpt begagnade på Tradera.

Shortchaps: Hööks på rea. Har använt dem mycket!! Är väldigt nöjd  


 

Är otroligt nöjd med huvudkorten på T  Han gör sig så otroligt bra på kort 

Träns: Brunt Rambo Micklem storlek LH (Large Horse)

Bett: Rakt ledat westernbett från Hööks. Artnr:500560. Har köpt 1 till likadant bett att ha till remonttränset.

Martingal: Köpt begagnad på Tradera men kommer från Hööks med hake som man fäster i sadelgjorden. Väldigt smidig att ta på och av. Är väldigt nöjd med den!!

Tyglar: Bruna stolpstyglar. Tror att jag har köpt dem på Granngården för länge sedan. Är väldigt nöjd med dem!!

Huva: Hööks. De har bra och stora storlekar för oss med storhuvade hästar  


       

Dagens favoritkort  


 


Klart att man måste skallra lite med underläppen  


 

Och att inte visa tungan under en fotografering går ju absolut inte alls  Klart måste  


 


Trevligt kort på oss Framför allt ser T inte så där jättestor ut!! Tur att jag har ganska långa ben  

Ser dock och har kännt ett tag att både jag och T skulle må bra av att gå ner några kg var  Det är det här som är bra med att bli fotad och filmad...att man SER att vissa saker behöver ändras på. T har ju vilat medans jag var borta i Ullared och då( under semestern)  brukar han få "mage" men för min del är det nog lite värre  Har tyvärr ätit för mycket och för gott och gjort för lite sedan jag gick på semester Bara att inse att NU måste jag sätta igång att springa igen under nästa vecka!! Så att jag kommer igång med kondis och annat. Bara att bita ihop och gilla läget!!


När fotograferingen var klar släppte Henrik ut oss ur hagen och vi skrittade mot potatisåkern för en ridtur. Det gick jättebra förbi fågelkollonin även idag. Jag stannade 3 ggr och berömde och sedan var det frid och fröjd  Träffade på några grabbar nere vid "lianen" där ungdomarna brukar bada i älven. Frågade om de hade badat och om vattnet var varmt?? De  hade badat men det hade inte varit så varmt men ok  Tur att de är unga och tåliga  

Vi fortsatte att skritta och stannade för att ta några kort längre ner. T gillar verkligen INTE fåglar  Skrittade förbi de som skrek mycket och då blir han lite stirrig...men så fort vi kommit förbi blir han lugn igen.


Här lyssnar han på några fåglar som kraxar och lät som 7 svåra år. Det var lite läskigt!!!


   

När han insåg att de INTE skulle komma och "bita oss" blev det istället....nu går vi hem matte  


Så vi skrittade hemåt  

  När man kommer upp på kullen blir det en sväng och där är det MYCKET fåglar....T brukar vara lite stirrig där så även idag. Och när man kommer ut i nästa sväng hör man när det kommer folk över cykelbron. Så idag blev T lite stressad NÄR han hörde att det kom någon men inte såg dem förrän de dök upp efter bron  Det är inte lätt att vara häst ibland!! Sedan blir han ganska besvärad när han inser att det "bara" var en cyklist och lugnar ner sig direkt?? Ja, han är rolig den här hästen  

Och eftersom han var lugn passade jag på att trava lite på åkern på det mjuka underlaget. Inga problem alls!! Han både kändes väldigt fin och var lugn  JAG ÄLSKAR MIN HÄST  

Saktade av till skritt och skrittade upp på vägen och sedan travade vi på vägen en bit så att jag kunde känna på honom även där. Känner INGEN ojämhet eller annat i hans steg. Varken när jag sitter ner eller rider lätt. Så jag kan nog konstatera att det INTE har blivit någonting av det där när han i princip gick omkull i gräset för 1 vecka sedan i samband med smällaren. Det känns väldigt bra och skönt på samma gång  Har smörjt med Raditalgel varje dag i 1 vecka nu. Kommer att smörja honom 1 vecka till de dagar jag har ridit för att vara på den säkra sidan.

T fick mat, magneter och raditalgel (bak) och jag gick in för att vätska upp mig då det fullkomligen rann svett om mig. Luften stog ju stilla så även om man inte skulle ha gjort så mycket så hade det varit svettigt och läskigt idag  Nu ska jag gå ut och ta av magneterna och öppna upp till sommarhagen. Och mocka hage + vindskydd. Sedan blir det en del jobb här hemma. Har lite kvar nere i källaren innan det är klart där. Och sedan lite här uppe också. Har en del jag ska göra när det är en "regndag" men förutom det är det lite småplock här och där som ska fixas...tråkiga grejer men sånt som måste göras ändå  Tur att det är lika för alla!!

Nej, dags att lägga på en rem!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards