anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 augusti 2013

Av anaby - 22 augusti 2013 20:30

Det blev sovmorgon imorse!! Det är jag tacksam över då jag jobbar inatt och 3 nätter framåt!! Men sedan är jag långledig hela nästa vecka  Då blir det bla Hovisbesök, ridlektion med mitt kusinbarn och kompisbesök x 2. Med andra ord en härlig vecka  

Jag satte mig och följde dressyren på EM när de började strax före 11.00 Jag hann se alla svenska och Valegro och Parzival!! Vilken inspiration inför dagens ridning jag fick  

Jag gillar förövrigt Valegro skarpt!! Vilken häst och vilken ryttare  Det ser så otroligt lätt ut!!

Sedan blev det lite fixa här hemma innan jag bytte om och gjorde iordning T inför dagens ridtur.

Igår bestämde jag mig för att det skulle bli "galoppjobb" på stora åkern vid vårt hus. Där är det plant och inte gräs överallt. Vilket innebär att det är väldigt bra för T att galoppera där  

Det blev även sporrar på idag. Upplever att det är bättre att ta på sporrarna så att jag slipper gå på så mycket när jag jobbar honom lite mer. Ibland funkar det och ibland inte. Han är ju lite speciell min häst  

Det blåste som vanligt halvstorm idag....känns som om det bara blåser mycket varje dag nuför tiden  

T tyckte att det var lite läskigt att skritta bakom husen och buskar och löv som svajade och lät  

Värmde sedan upp med öppna och sluta i skritt och till slut gick det riktigt bra!! Gick över till skänkelvikning och det gick fortare att "koppla" och där lyssnade han väldigt bra på slutet  Dags för lite halt, ryggning och framdelsvändingar....och till slut trav!!! Stor och luftig trav i bägge varv innan jag bestämde  mig att nu var det dags för galopp!!

T är ju verkligen speciell....när jag gör galoppfattning och lägger till skänkeln med sporrarna på blir han så otroligt sur på mig  Och vill inte fatta galopp?? Trots att jag bara lägger till skänkeln...allafall till slut blev det ju galopp. Sedan är jag stilla med skänkeln tills jag upplever att han vill sakta av och jag vill att han ska fortsätta...då blir han sur igen när jag lägger till skänkeln  Får då istället ta bort trycket på skänkeln och använda rösten för att få fram honom Byter varv och samma sak där när jag går på med skänkeln för att få honom att fortsätta.....använder istället högre delen av benet och försöker undvika sporrarna. Det funkar bättre!! Byter varv och provar använda sporrarna den här gången. Det går bättre och bättre för varje varv!! MÅTTLIGT SPECIELL HÄST  

Dags att galoppera lite på en mindre volt...eller ca 20 meter i diameter. Galoppfattningarna är klockrena!! Han gör superbra galoppfattningar och de är så lätta och fina  Det går riktigt bra att galoppera på en halvstor volt!! KÄNNS SUPERHÄRLIGT!!!

Ingen skillnad i något varv. Han är väldigt lika i både trav och galopp...har nog inget sämre varv den här hästen  Då var det dags för sista övningen. En övning som jag gjorde ofta tidigare med min förra häst men som funkar väldigt bra även på en lugn häst. Den går ut på lydnad om man säger så  

Jag fattar galopp och galopperar ca 5-6 galoppsprång på volt....saktar av till halt och göra en framdelsvändning....och när jag kommit i läge i andra varvet gör jag galoppfattning på en gång och kommer in i andra galoppen i och med att jag bytt varv. Samma sak här...galopperar 5-6 galoppsprång och saktar till halt...skrittar några steg och gör en bakdelsvändning och ur den gör jag galoppfattning och fattar galopp igen. Så kan man hålla på och göra mer galoppsprång eller mindre och altinera mellan fram och bakdelsvändningar. En superbra övning för både en het häst eller en lugn då de blir tvungen att lyssna och INTE vet om det blir en fram eller bakdelsvändning som ska göras  

Jag har gjort den här övningen med T flera ggr och det funkar jättebra och idag var första gången vi provade i galopp!! HAN SKÖTTE SIG JÄTTEBRA!!! Är väldigt nöjd med T och jag ska vara ärlig och säga att jag har inte haft någon större förhoppning om att kunna göra vissa övningar med honom pga hur han är.

Samtidigt så har jag också insett att man ska INTE ge upp!! Allt går men ibland behövs bara lite mer tid  

LIFE IS GOOD!!!

Skrittade av på åkern och sedan fick T mat, liniment och magneter medans jag gick ner med skottkärran för att rensa bort sly och grenar i hagen. T har nämligen varit och tuggat på diverse träd inne i den delen som används till vinterhagen. Så vissa träd låg efter backen. Jag är lite eller mycket orolig att han ska fastna i dem och göra illa sig. Bättre då att ta bort dem med grensaxen!!

Så jag har lekt skogshuggare under em!!



Det känns så där lagom kul när man hittar detta i hagen...resterna av ett träd och det känns som om det är lätt att fastna i det här med hovarna!!!


 

Sanerat och klart  


   


Här är de "små" grenarna...de stora drog jag bort!!



Några av de större grenarna som jag kapade av så nära marken som det gick.


   

Jag hittade 3 ställen till med massor av tuggade småträd som låg mot marken. Här är resterna efter ALLT!! Det blev en del kan jag säga och svettig blev jag men nu är det gjort  Ska också tillägga att elen FUNKAR!! Upptäckte det när jag råkade vara i med tröjan när jag gick under nedersta elbandet...bra att veta  

Sedan var det bara att tömma skottkärran med de små grenarna och ta ner några fler grenar på vägen upp som jag dumpade lite högre upp. Lämna skottkärran och ta av T magneterna  

Dags för middag och sedan en dusch!!

Idag har jag äntligen fått tag på sista paret som vi skulle bjuda på middag  Nästa helg blir det en "föräldramiddag" så att säga. Det är 3 par föräldrar som vi brukar umgås med och deras barn är kompisar med Fredrik. Nu tänkte jag att det skulle vara trevligt att umgås "bara" vi föräldrar och äta och prata  Det ska bli väldigt trevligt!!!

Ringde ett samtal till Hovis också och ska ringa igen på söndag och få en dag och tid. Det blir antingen tisdag eller onsdag...han måste kolla runt lite när det är trav. För mig spelar det ingen större roll när det blir är ju ledig hela veckan. Den här gången kommer T att få på sig skor igen  Tiden har gått så himla fort!! Men jag är väldigt glad att T kan gå utan skor under sommaren även om det krävs en hel del pussel med att man inte kan rida så mycket på vägen utan får hålla sig på gräset. Men jag är medveten om det och då gör man det som krävs. Och jag kan villigt erkänna att det har gått jättebra i sommar trots att T varit igång mycket och länge i sommar  

Följer EM-hoppningen medans jag sitter och bloggar. Har även spelat in sammandraget ikväll så att jag kan se det under nästa vecka. Kan bara vara en hästnörd som gör så  

Nu blir det vila för T fram till söndag när jag "går av" mitt nattjobb. Det känns jättebra för han har verkligen gått bra de senaste 4 dagarna  Både han och jag behöver lite vila nu!!

Nu är det snart Roffe så jag ska koncentrera mig på att se honom innan jag börjar packa ihop allt som ska med till jobbet!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards