anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2013

Av anaby - 8 augusti 2013 16:28

Idag var jag faktiskt piggare när jag vaknade  En lugnare dag igår gjorde susen så att säga  

Även idag har det varit varmt....och jag är tvungen att rida på dagen då vi ska på Bio ikväll  Alternativet är att inte rida och det kändes onödigt då det mest troligt ska regna imorgon och då blir det vila. Så jag "bet ihop" och "gillade läget" och begav mig ut på ridtur i värmen  

Vi tog den sedvanliga rundan runt potatisåkern och idag var det några små killar som hoppade från ett träd vid lianen...så jag bad dem att vänta hoppa tills vi hade gått förbi. Det gick bra och då lugnade T ner sig. Inte lätt när man är häst och inte förstår VAD de gör där nere i vattnet  Men alla barn har varit väldigt lugna och snälla när vi har gått förbi!! Det uppskattas från både mig och T  

När vi kom till raksträckan där vi brukar trava blev det trav och T kändes helt ok. Idag provade jag det raka bettet från Haglunds med sötmalm.


 

Måste säga att det gick över förväntan!! T känns lite stum i munnen vid några tillfällen men det är ju första gången jag provar det så jag tror att det kommer att bli jättebra efter några fler ridturer  Han tuggar inte överdrivet mycket på det utan jag upplever att han blir ganska lugn i munnen relativt snabbt. Blir spännande att rida med det fler ggr!! Utvärdering kommer sedan!!


Då jag tycker att underlaget är "bäst" på den sträckan....travade jag fram och tillbaka 5 ggr. Satt ner i sadeln sista gången. Och sedan var det dags att prova galopp!! Vi har inte galopperat på ganska länge av olika orsaker. Jag vill INTE galoppera med T på vägen då jag tycker att det är alldelens för hårt underlag. Trav går bra i omgångar. På gräset upplever jag att det har varit för blött...och T har sån kraft i bakbenen bla när han tar fattningen att han ibland halkar till och då blir han väldigt osäker och vill inte fatta galopp. Känns så där lagom muntert  Men nu på vändtegen är det perfekt underlag!!

Hade ärligt talat ingen större förhoppning om att han ens skulle fatta galopp eller rätt galopp  

Men så fel jag hade!!

Jag satte bara till mig och gjorde galoppfattning så fattade han den DIREKT och rätt galopp  

Ett bocksprång och sedan var det en stor och rund galopp!! WOW!! Den är så härlig att känna  

Saktade av och berömde...fick så klart en hästgodis  

Provade andra galoppen?? Lika mjuk och fin fattning och lika stor och rund galopp  

Det var bara att njuta och vara nöjd och glad tills det var dags att sakta av  

Mycket beröm och när jag vände ville T galoppera mer...så klart!! Men efter några meter insåg han att ok...ingen mer galopp och skrittade då hemåt på LÅNGA TYGLAR helt lugn!! OTROLIGT BRA TEMPERAMENT PÅ HÄSTEN KAN MAN LUGNT SÄGA  LIFE IS GOOD  

Det är så svårt att förklara och berätta hur otroligt nöjd jag är med min häst. Men jag är VÄLDIGT nöjd och är så otroligt tacksam att jag har honom  Han har lärt mig otroligt mycket och jag hoppas att jag har kunnat lära honom en hel del också  

När vi kom hem blev det mat och magnetbehandling för T. Jag passade på att fylla på nytt vatten i paddocken. Och pappa kom på att han skulle betesputsa på gräset som jag inte har hägnat in vid vägen framför paddocken. Jag har inte hägnat in det pga att det blev en typ av vattenskada på vägen kring brunnen och ska de lagas kommer jag att behöva flytta på hagen. Det vill jag inte göra!! Då valde jag istället att välja bort den biten. Det har funkat jättebra i sommar och nu är det 2:a och förmodligen sista  gången pappa betesputsar där  



T är verkligen obrydd över traktorn och betesputsen  Han konstaterar helt enkelt att..jaha...nu kommer traktorn och fortsätter obekymrat beta i paddocken  


   


Liten närbild. Hade tyvärr bara mobilen men man ser ju någorlunda att det är en häst...hoppas jag  


Idag var det dags att tvätta den orangea utrustningen och fundera på en annan färg?? Jag kom fram till att det skulle bli röd som vi kommer att använda på lördag  


Köpte ett nytt snyggt dressyrschabrak på senaste Hööks rean  


    

Ni får hålla tillgodo med en mobilbild tills imorgon  


Nu ska jag gå ut till paddocken och ta av T magneterna och äta middag innan jag tar en lång varm dusch!! Längtar till duschen kan jag säga då jag blev rejält svettig idag  

Sedan blir det Bio ikväll!! Vi blir 5 st och det blir 3D även den här gången  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 augusti 2013 22:09

Japp!! Nu har jag gjort ett ryck ikväll!! Känns skönt att få tillbaka lite energi under kvällen  

Jag har plockat fram de nya säkerhetstigbyglarna Foot Saver med magnetlås som jag köpte på Horze för halva priset  

 

Det blev storlek 12 cm då det enligt uppgift ska vara damstorlek  



De sitter nu på hoppsadeln tillsammans med det nya röda schabraket...också från Horze  

Visst är det en härlig rödfärg på det??

Jag var säker på att jag hade vänt magnetlåset åt rätt håll men tyckte INTE att det såg rätt ut på kortet!! Hmm!! Fick förstora upp och såg då att...jo, magnetlåset sitter åt rätt håll  


 

Blindstyre säger jag bara  

Jag hittade även en plats till hållaren för benlindorna!! Den fick sitta innanför dörren till skrubben nere i källaren. Ibland måste man klura för att få maximalt utrymme till allt  


   

Här har jag lagt ner några av de bruna benlindorna. Det verkar rymmas kring 20 st benlindor i hängaren. Helt ok!!


När jag tittade ut genom fönstret på garaget stog det en förväntansfull T utanför och ville ha mat  Dock fick han sin mat för några timmar sedan men så fort man tänder lyset i garaget står han "giv akt" och väntar  


 

Förstorar upp bilden så att ni inte bara ser en prick utan en häst....


 


Matte!! Men jag då??

När jag släckte lampan stog han och tittade och sedan gick han iväg...ner mot vindskyddet....

Det är inte lätt att vara häst ibland!!


Nu ska jag chilla i soffan framför TV en stund tills det blir dags att hoppa i bädden!!

Nu hoppas jag att jag är piggare imorgon när jag vaknar  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 augusti 2013 20:19

Jag vaknade i skaplig tid och åt frukost. Sedan har jag surfat, titta på film, tvättat, fixa med lite foder och vitaminer till T, plockat undan kortonger efter Horze och Haglundspaketen, plockat undan utrustning osv osv.

Det blev ingen ridning idag då det skulle regna... men det har inte regnat någonting på hela dagen!! Skönt med lite skugga dock  Det har varit rätt så varmt även fast solen inte har lyst!!

Dock har jag haft minimal ork idag   Har ingen aning om varför men ibland blir det bara så att man INTE orkar med varken sig själv eller annat. Jag tar nya tag imorgon istället  Då är en ny dag med nya möjligheter  

Jag åkte iväg en snabbsväng till Biltema nu ikväll innan stängning för att köpa kompostgaller som jag ska ha till ett projekt i stallet. Kollade runt lite och det var billigast på Biltema...endast 90 kr och 99 kr på både Jula och Rusta. Eftersom alla affärerna ligger i anslutning till varandra var valet lätt vart jag skulle handla mitt kompostgaller  Passade på att köpa 2 nya borstar till T också...en med kortare strån som är lite hårdare och en med längre strån som är mjukare. Måste säga att Biltema har borstar som är helt ok...både i utförande och pris  Sedan är de bruna också  

Sedan åkte jag förbi en affär för att hämta ut Nyponbeställningen som kommit!! HÄRLIGT!! Nu klarar vi oss i några månader till  Det är ännu fler qvinnor som vill vara med på sambeställningen nästa gång!! HELT OTROLIGT!!



När jag står på affären och väntar på paketet hör jag någon som säger: Hej!!... bakom mig.  Det visar sig vara en kille som hade en hund för några år sedan och han gick förbi oss dagligen på promenader med den. Han hade skaffat en ny hund som var riktigt fin!!  En utländsk hund som kom från en seriös kennel och var väldigt lugn och fin i temperamentet  Jag kunde ju så klart inte hålla mig utan frågade hur han trivdes med den nya hunden?? Han sitter ute i bilen om du vill träffa honom säger han då!! Ja, men så klart att man nappar på det  

Hunden ser ut som en boxer i ansiktet....leopardfärgad med en lång smal svans...kuperade öron då de visst har väldigt stora och tunga öron normalt sett. Men det är gjort av en veterinär och hunden blev sövd så allt var ok   Den kommer att ligga på kring 55 kg när den är fullvuxen!! OPPSSS! Men verkligen hur snäll som helst  Det ska bli riktigt roligt att följa utveckligen på den här herren som heter Spike  Som L sa...vi lär ju träffas fler ggr eftersom jag går förbi er varje dag  Spike är just nu 5 månader. Men man ser redan nu att det kommer att bli en STOR hund!! Han har mycket överskottsskinn och rejäla ben.

Annars har dagen varit lugn men imorgon blir det att fixa desto mer!!

Nu ska jag hänga lite tvätt och fixa lite mer nere i källaren innan jag tar kväll och ser lite på TV  


 

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 augusti 2013 22:00

Idag efter jag hade packat upp alla hästgrejer från Horze och Haglunds var det dags att gå ut och rida på T en sväng. Idag var planen att rida på åkern och trava kavaletti som avslutning.

Idag var vi orangea....eller allafall T  Jag hittade inte igen min orangea T-shirt. Får leta imorgon och se om jag hittar den. Hade allafall brunrutiga ridbyxor idag  


 


 

Så här såg T ut idag. Sadelvagnen matchar ju faktiskt men inte mot den röda bagen  Men man kan ju inte få allt att matchat jämt 


Har letat ett sånt här orange schabrak länge utan att hitta och sedan var det en tjej i stan som hade ett till salu billigt  Ibland har man tur  


 


Den orangea huvan som är till hälften cremefärgad...då vissa delar av den inte tog vid färgningen  Den blev ju annorlunda och unik om inte annat  


Efter att ha skrittat runt hela åkern några varv blev det dags för trav. Och efter uppvärmning 4 + 4 varv i trav blev det att gå in på stora volten och trava lite där. Valde dock att inte trava så mycket på volten idag...ville mest bara känna av hur han går. Han känns väldigt fin...både stegmässigt och lydnadsmässigt  

Så avslutade vi med att träna på kavalettina. Jag har lagt ut bommar mellan de röda dunkarna så nu har vi skrittat över dem flera ggr efter vi ridit ut. Det har funkat väldigt bra!!!

Så idag började jag med att skritta över och det gick bara fint. Vände och skrittade över 1 gång till...utan problem. Skönt!!

Då var det dags för trav....

Börjar trava och är beredd på att han ska kasta sig åt sidan som han vanligtvis gör men det kommer INTE...istället travar han helt lugnt över både första och andra bommen?? SHIT POMMES FRITES....min häst har äntligen förstått att bommar INTE är farliga  Det går nog knappt att förklara hur skönt det känns!! Jag är så där barnsligt otroligt nöjd med min häst idag  Tänk att man som ryttare tidigare har suttit och hopptränat på 150 cm hinder på träningar med 2 av mina 4 hästar och nu är man jättenöjd när hästen har travat över bommar....kontraster som heter duga men samtidigt så har alla hästarna varit duktiga efter sin förmåga  Och det är de som räknas!!

Jag har ju INTE hoppat på ganska exakt 2 år pga att jag upplevde att T var så motsträvig vid hoppträningarna när vi var iväg. Det kändes bara jobbigt för både honom och mig och tar ju bort glädjen att få åka iväg och hoppträna ganska mycket kan jag ju säga  Jag har istället tränat enbart på bommar och några små hinder någon gång ibland. T har bla blivit löshoppad och det funkar riktigt bra.

Nu under våren har jag tömkört och hoppat lite i vinterhagen med honom. Det har gått bra både att skritta och trava över bommar. Han har lugnat ner sig allt eftersom. Jag har försökt avdramatisera både med bommar och röda dunkar...som han INTE gillar alls  Och nu för några veckor sedan började jag skritta mellan de röda dunkarna och han lyfte knappt ett öra  La till bommar på marken och då skrittade han över utan att bry sig även där!!

Så nu ska jag hämta några fler bommar och göra kryss och trava över efter våra ridturer. Det blir nog jättebra det där!! Hade ju varit väldigt roligt att få hoppa lite på låg höjd...men då vill jag att både jag och T ska tycka att det är roligt. Det känns som en förutsättning!! Vi får se hur det går framöver! Men idag kändes helt klart som ett "genombrott" från T:s sida  Han travade över bommarna 4 ggr och var lika lugn varje gång!!
LYCKA!!!


 

Spanar runt lite när vi skrittar av  



Skrittade av och sedan fick T mat och jag smörjde alla 4 med Raditalgel.


T ser ut att vara ganska jämnt musklad i bakdelen  


 

Står och spanar nere mot stallet men har ingen brådska ner  

Hela dagen idag har varit riktigt, riktigt bra!! Vi hade en jättebra dag på Noliamässan (se separat inlägg med bilder om vad jag köpte där) idag!! Det är helt fantastiskt när man kan smaka på korvar, skinka, medwurst, ostar, marmelader mm. Man blir nästan mätt bara av att provsmaka på allt och vilka smaker sedan  Vi åt även den sedvanliga friterade camenbert med hjortronsylt...himmel så gott det är  

Det finns ju hur mycket grejer och mat och annat som man skulle vilja ha men man får ju välja och se VAD man behöver och kan köpa!! Jag brukar köpa någon ost, 4 olika korvar, pepparmedwurst och en påse med bröd. Det är dock inte varje gång jag unnar mig någonting själv...som jag gjorde i år. Men det är roligt någon gång att få köpa till sig själv  Så jag är mer än nöjd med dagen och kvällen här hemma  

Nu ska vi provsmaka korvarna och osten och det sista av de 3 fårostarna som är så goda  För mig blir det lite vin och för L-O blir det öl...vi är ju lite olika på det viset  

Ha en fortsatt jättebra sen tisdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 6 augusti 2013 18:18

Tja, vart ska jag börja  Innan jag åkte iväg till Ullared skickade jag ivg en beställning på några klänningar och toppar från Halens rea. Blev inte många kronor och hade väl ingen större förhoppning om att kunna ha så mycket då jag tycker att många storlekar är så konstiga nuför tiden  

 

Men gissa om jag blev förvånad då jag kunde ha 2 av 3 klänningar!!! Den här är väldigt skön att ha på sig och lite längre. Kostade endast 50 kr  



 

Men klippet är nog ändå den här för 75 kr!! En spetsklänning som går ovanför knäna. Superfin på  Den här kommer jag att ha nytta av  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Då går vi vidare med lite hästrelaterat!!

Först ut är Horzepaketet.


 

Jag kunde så klart inte motstå en benlindhållare för endast 65 kr!!! Den är dessutom ROSA!!


Jag tycker att de här gummi/plast foderkrubborna är så bra att ha benskydd och annat i. Den här gula kostade endast 23.50 kr  Och äntligen fick jag tag på ett par till säkerhetsstigbyglar med magnetlås till BRA pris   Endast 595 kr!! Normalt pris är över 1200 kr för dessa på alla affärer som jag har lyckats leta upp. 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vi fortsätter med Haglunds/Riders Sport där jag inte beställt någonting från tidigare. Det strulade ju från början när jag betalade via min bank men ändå fick meddelande på mitt kvitto att jag skulle betala via faktura?? Fick mail dagen därpå att jag betalt från min bank och inte behövde oroa mig för fakturan  Känns inte så kul när det strular på en gång. Men var otroligt tacksam över att det löste sig snabbt  



Det röda schabraket är jag jättenöjd med och det kostade 125 kr. T.o.m billigare än på Ge-kås  


 

Regntäcket i hallonfärg. Det kostade 225 kr och nu ska det bli intressant att utvärdera deras täcken!!!


 

Jag passade på att köpa en shabraknummerlapp. Inte för att jag ska tävla inom en snar framtid men man vet ju aldrig  Den kostade 20 kr!! Jag beställde vita stigbygelplattor men fick svarta...tyvärr...inget att göra då de vita var slut!! Får skicka dem med någon av stigbyglarna när jag säljer istället. De kostade 8 kr per par.

Det raka sötmalmsbettet hade jag inte heller beställt men fick det istället då det andra bettet jag beställt var slut. Har ju faktiskt inget i sötmalm och det är ju ett raktbett. Kostade 95 kr  Blir lite spännande att se vad T tycker om sötmalmsbettet!! Får prova under veckan  Utvärdering kommer!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag handlade lite kläder på rea förra veckan på H&M och Kapp-ahl.


En väldigt snygg svart kjol på H&M för 75 kr!!!


   

En väldigt annorlunda kjol för endast 50 kr!! Har kostat 299 kr  


Den är väldigt annorlunda då det är någon typ av genomskinliga paljetter som sitter på hela kjolen  


   

och ett par ormskinnsbyxor. Jättesköna att ha på sig men ingenting jag kommer att gå med på stan direkt. Utan de blir hemmabyxor  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Och slutligen Noliamässan och idag  


 

Det blev 4 olika korvar för 100 kr. Ren, hjort, vildsvin och rådjurskorv blev det i år!!! Och en röd ost  Med bla tomatsmak. Köpte en grön förra gången med pesto. Men den här röda var godare!! Provsmakade bägge i år och valde den röda den här gången  


 

Det blev en gummiborste som man tar bort hund, katt och hästhår med!! Den var supereffektiv!! Jag är rätt så less på ALLT hundhår som är på ALLA kläder  Men nu kanske det finns en ljusning!!

Det blev även en pepparsalami!! SUPERGOD är den  



ett par ergonomiska skor för endast 100 kr!! Blir intressant att prova gå med dessa då de är minst sagt ovanliga  


   

Dagens bästa köp!! Man fick köpa 3 för 150 kr!! 1 produkt kostade 100 kr!! Det var INTE ett svårt val att välja 3 st istället  Sedan skrev jag upp min mail och fick ett reseset gratis!! Så jag kan nog säga att det var det klart bästa köpet under dagen  

Sedan köpte jag "matlådor" till barnen. Fredrik behöver nya till sitt jobb. Det var 28 st för 50 kr  

Och "en brödpåse" med bla baguetter, limpor, tekakor, butterkaka mm för 100 kr. Den ligger i frysen för tillfället.

Tja, det var allt på Noliamässan och nu blir det som ni förstår att "ligga lågt" med inköp både till hemmet och till hästen/stallet. Men jag är väldigt nöjd med allt som jag har köpt eller beställt senaste tiden då priset varit väldigt bra och jag har behövt grejerna 

Av anaby - 6 augusti 2013 09:32

Japp!! Nu är muggresan över för i år och det känns helt underbart och fantastiskt bra  Jag lyckades "mota Olle i grind" så att säga. Sedan jag kom hem från Ullared har jag bara tvättat karlederna 2 ggr och talkat för att hålla det torrt och fint. Sedan har jag bara kollat varje dag för att se så att det inte blivit värre. Under tiden vi var borta i Ullared (9 dagar) åt T MYCKET hö!! Jag hade fyllt på höhäckarna med 6 stora hösäckar och gjort iordning 3 hösäckar som pappa kunde fylla på vid behov. ALLA HÖSÄCKARNA VAR SLUT NÄR JAG KOM HEM!! Är glad att jag tänkte på att fylla på några extra hösäckar så att det fanns färdigt   Jag tror att T behöver lite hö under sommaren då gräset kanske blir lite för kraftigt för hans mage. Det är nog därför som han också behöver bägge mag-tarmkurerna i början av sommaren. Nu äter han mindre hö och ändå ser karlederna jättefina ut....som tur är!!

Förra sommaren var jag lite orolig att han hade "fotosensibilitet" dvs en allergi mot solen eller vissa växter. Men tack vare Horsewares "solskydd" i samband med muggen skyddade jag även karleder och vita ben mot sol och växter.


     


 

Tunna ganska långa paddar från Biltema tillsammans med flexlinda funkade bra till omslag istället för bomull och flexlinda.


    

Här är det de tunna paddarna med fleecelindor (från förra sommaren) men nu under sommaren blev det flexlindor köpt från Biltema för 10 kr istället. Betydligt bekvämare och mindre varmt för T. När jag drog ner paddarna lite mer än på bilden och inte lindade ända över karleden....utan lät de sista 7-9 cm bara ligga över karleden funkade de bra som skydd för jord, växter mm.


I år har T endast haft "solskydden" eller tunna paddar och flexlinda i början när muggen var som värst och det var ändå lite motför förra sommaren.

Sedan upplever jag att Hibitanekrämen och omslagen...



Vi börjar från höger med:

Hibitanekräm...

sedan plast...

bomull och gasbinda och slutligen
...flexlinda!!!


   

Hibitanekräm som både är mjukgörande och antiseptisk.


 


Här har jag tvättat och smörjt med Hibitanekräm. Det ska smörjas in RIKLIGT!!!


 

Plast på för att behålla Hibitanekrämen fuktig. Omslaget får max sitta i 12 timmar sedan måste man ta av det!! Man lägger också omslag i 3 dagar....upphåll i några dagar och sedan kan man lägga omslag igen i 3 dagar om det inte är svår mugg som T hade förra sommaren. Då la jag 9 omslag i rad enligt veterinärens ordination!!!


 

Bomull och gasbinda på!!


 

Och slutligen flexlindan. Alla bilderna är från förra sommaren om någon undrar!!



..tog bort det värsta av muggen från början och sedan kunde jag gå över till att smörja med Superbra hästsalva för att slutligen endast talka  Om jag inte minns helt fel så var det endast ca 1 månad i år som jag behövde behandla muggen nu under sommaren...motför 6 månader 2011 och 3 månader 2012. Det går allafall åt rätt håll  Och jag räknar med att slippa muggen nästa sommar om jag köper både Granngårdens Mag-tarmkur och Gastorfor. Och börjar ge T av dem i slutet på maj!!!

Så här har jag gjort med min häst sedan har jag lärt mig att mugg är en hel vetenskap då många hästar reagerar väldigt olika på behandlingar!! MEN om man har en häst med mugg rekommenderar jag att göra en håranalys

för att se OM det kan sitta i magen.


 


Det gjorde jag förra sommaren och det var också när jag fick svaret på den som T fick bägge sina mag-tarmkurer och då började även muggen läka ut För honom räckte det INTE med 1 mag-tarmkur!!!


 

Granngårdens Mag-tarmkur. Den finns både i 500 gram och 2 kg. Jag köper alltid 2 kg till T då det går åt ganska mycket till en sån stor häst.

 

Gastrofor finns i 500 gram och den räcker i ca 1,5 månader. Finns att köpa bla på www.homeopathuset.se


Sitter det inte i magen på hästen ska man klara sig med att tvätta och smörja i någon vecka men sitter det i längre så bör även en veterinär titta på muggen.

Jag hoppas verkligen att ni andra har klarat er från mugg i sommar!!!

Har ni några frågor om någonting angående mugg går det bra att göra det i inlägget och jag ska svara efter bästa förmåga  

Mvh anaby  

Av anaby - 5 augusti 2013 22:47

Idag hade vi bestämt att vi skulle åka in till stan och ta bilder till körkortet. Det är hög tid att posta dem nu INNAN de går ut!!! Vi bytte körkort nästan samtidigt när vi gifte oss för 20 år sedan. Först bytte L-O sitt efternamn 1 månad innan bröllopet och sedan bytte jag i och med bröllopet. Det är därför vi byter ut vårt körkort i princip samtidigt  

Bilderna blev väl så där. Det syns att det är jag allafall  Jag hatar verkligen att ta kort....vill helst inte titta på dem sedan men det är ju en aning svårt eftersom man måste välja ut kort när det väl är taget  Ja, nu är det 10 år till nästa gång  Det känns allafall jättebra  

Vi åkte direkt hem för att göra iordning körkorten och sedan åkte jag iväg till ICA för att hämta ut Horzepaketet och köpa lite ingredienser till "Ernst-stompa" så jag har tänkt göra på onsdag eller torsdag.

När jag kommit hem blev jag grymt sugen på "banan-pannkaka"!!! Har gjort det 1 gång tidigare och de är väldigt matiga om man säger så. Och lite söta från bananerna. L-O ville också ha så jag satte igång att göra smeten. Det var grymt varmt inne och med spishällen på blev det sjukt varmt  Tänkte att jag skulle vara smart och endast ha på mig trosor och B-H...smart tänkt i värmen om det INTE hade varit för att smöret skvätten en del när jag vände på pannkakorna  Och då stog jag "lite" i vägen med min mage...visslar lite lätt...


 

Brände till från början men jag fortsatte att grädda pannkakorna och höll mig undan. När vi hade ätit klart kollade jag på magen och hittade några små blåsor  Typiskt mig!! Ja, jag kan säga att det gör INTE ont även om det ser lite läskigt ut. Men är huvudet dumt får kroppen lida  Man lär sig av sina misstag så jag lär ju INTE göra om det i första taget  

Sedan har jag dolat på lite här hemma innan jag till slut gick ut för att fixa med T. Jag har varit grymt seg idag pga värmen igen. Jag tycker att det är så otroligt jobbigt att rida i värmen. Hade egentligen tänkt rida efter middagen men orken var verkligen minimal  Så jag slutade bort det och rider imorgon istället!!!

Jag haffade T när han stog och betade inne i paddocken. Så han fick sin mat här uppe idag. Jag knatade ner till stallet för att mocka vindskyddet och fylla på vatten i tunnan. När jag kopplar på vattenslangen blir det något konstigt ljud?? Börjar titta på slangen och ser att den nästan har vittrat sönder...förmodligen pga det här är den gamla vattenslangen som har legat hemma under många år. Det var bara att gå hem och hämta en ny slang som jag hade i källaren. Jag är en sån här "hamster" som köper på REA sånt som jag VET kan var en förbrukningsvara både till hemmet och stallet. En sån här gång är det rätt så tacksamt att bara gå och hämta när det finns hemma  

Ner till stallet igen och byta ut den ena slangen. Den andra gamla delen la jag inne i porten då den är lättare att använda och vika ihop. Den nyare delen fick "bo" ute från dörren och in till hagen. Då får den mjukas upp av solen i några år innan den sedan får vara inne när den gamla vattenslangen måste bytas ut. Blir nog bra det där!!

Sedan blev det mockning och idag tände jag lampan inne i vindskyddet. Var lite halvmörkt då klockan var över 22.00 Det märks att sommaren snart är över här uppe i Norr!! Det blir mörkt mycket tidigare nu  Vi är ju vana att ha ljust halva nätterna....

T ville ha lite mys så det blev det också  Klart att man vill ha lite kärlek!!!

När jag sedan vek ihop den gamla vattenslangen för att gå hem...följde T med  Vissad dagar om jag inte har ridit vill han inte riktigt släppa mig på en gång. Då följer han gärna med upp till huset  Jag passade på att mocka hagen medans T betade inne i paddocken. Det blev "bara" 1 skottkärra idag. Det ska regna på onsdag så jag vill gärna ha "spåret" ner till vindskyddet så rent som möjligt. Det blir otroligt halkigt om det är flera bajshögar när det regnar  Och T är så farlig på att galoppera både upp och ner för backen.....och jag har hjärtat i halskgropen!!

Nu behöver jag inte mocka förrän till helgen  

Kollade till kaninen och fyllde på både gräs och vatten till henne idag. Och tog in katten!! Hon har klarat sig ännu än dag från räven!! Vi har INTE sett någon räv här uppe vid oss sedan vi såg den sist när räven norpade katten men släppte henne...som tur var! Men räven + 2 valpar har setts nere i stallet av en av stalltjejerna och då hade hon blivit hotfull...pga sina barn.

Nu ska jag se på lite TV och sedan blir det bädden för mig!
Imorgon ska jag gå på Noliamässan!! Tänkte att jag skulle vara smart och gå en vardag istället för på helgen när alla andra i stan också går  Jag hoppas att det blir en bra dag!!

Ha de bra och sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 4 augusti 2013 22:25

När vi kom hem från ÖB efter vi köpt färgen har jag dolat på med lite av varje här hemma. Bla har jag satt ihop buskstöden jag satt upp runt björnbärsbusken med buntband...så att de nu sitter ihop ordentligt. Det är svårt att tro att den "lilla" björnbärsplantan som var lika liten som en jordgubbsplanta nu är 1,5 meter hög  Det är hur mycket björnbär som helst på den!!!


Nu har jag äntligen fått ordning på den så att den håller sig upprätt...den blir så tung och ligger nästan efter marken när man inte har satt upp buskstöden.


    

Det blir otroligt mycket björnbär på den i år  De små plantorna man ser runt omkring är jordgubbsplantor!!!


    


 

Närbild: De är inte mogna än...det tar ganska lång tid innan de mognar om man jämför med hallon och jordbubbar.


Vi köpte ett äppelträd som vi planterade på baksidan i samband med vår första bröllopsdag...dvs 19 år sedan!! Tyvärr visade det sig INTE vara ett "riktigt" äppelträd  Utan ett äppelträd med små äpplen som är oätliga...typ paradisäpplen eller vad de nu kallas. Men trädet har vuxit och blivit rejält stort de senaste åren och det är många små äpplen på det. Tja, man får vara glad ändå att det växer och frodas  Borde vara ett gott tecken!!



Uppskattningsvis är vårt "lilla" äppelträd ca 4 meter högt nu  

 

Det är massor av små äpplen....


   

...som mest liknar körsbär i storleken  


 

Igår var jag och köpte rostfria solcellslampor för 10 kr på Jula som jag satte ut i rabatten.


 

Lite närmare så att man ser några lampor  




  Det gick dåligt att fota i mörkret då blixten lyste upp lamporna  Det gjorde sig bättre att filma!!


 

På framsidan av rabatten fick vi stolpar i rostfritt av grannen för några år sedan  



Den kombinerade "smultron & kryddhyllan"...dock inga kryddor här än men ska bli  


   

Jag köpte några solcellslampor hit med och en uggla som skiftar i blått, rött och grönt. Den är jättefin  


Och ganska stor...är nog ca 10-12 cm!!!



  Lite för ljust ute men man ser lite allafall....



  Lite mörkare och här ser man lite bättre hur det lyser upp..tycker jag  

Efter middagen hämtade jag T från vindskyddet och begav mig ut på ridtur. Det har varit så sjukt varmt idag så jag väntade ända till kl.20.00 innan jag gjorde iordning honom för ridtur. Det var nog bra för det var både varmt och kvavt fortfarande!! Men betydligt bättre motför hur det var på dagen  

T var riktigt lugn idag  Det var några undomar vid "lianen" idag med men han skrittade bara förbi cyklarna och brydde sig inte nämnvärt  HÄRLIGA HÄST!!

Sedan gjorde vi ett stopp vid älvutsikten idag och spanade på älven en stund  



Hmmmm!! Ska vi stå länge här??


   


  Ok! En liten stund går väl bra  


När jag sedan vände på T och skulle fortsätta runt potatisåkern blev han väldigt irriterad på mig för han ville så SAMMA VÄG tillbaka...det blev några stegringar och lite rodeo innan "Herr´n" insåg att det var väl lika bra att lyssna på "hon-där-uppe-på-ryggen-som-är-så-envis"  Men då var han istället tvungen att takta och fjanta sig lite...som kompromiss för att jag fick min vilja igenom  När vi sedan kom ut på längsträckan där vi har travat var han lite stressad men lugnade ganska snabbt ner sig. Jag vände och travade tillbaka och sedan vände vi igen och travade hemåt. Funkade jättebra!! Kommer att köra samma runda imorgon. Sedan travade vi efter vägen en kort sträcka. Mest för att jag vill att han ska trava lite på hårdare underlag också...inte bara på mjukt underlag. Det är bra att variera underlag och tempo  Han kändes lika fin på bägge underlagen  

Skrittade hemåt och sedan har vi skrittat över bommarna (som jag lagt ut idag) på åkern som låg mellan de röda vattendunkarna. Bommarna är röda och lila...för att avskräcka lite  Kändes lite spännande när jag skulle skritta över...vanligtvis brukar han vägra och kasta runt första gången....men idag skrittade han bara framåt och över bägge bommarna  Får se hur det går under veckan när jag travar över men förhoppningsvis kanske jag har lyckats avdramatisera bommar och dunkar lite...så att han inte blir lika förvånad och skräckslagen längre!! Vi får se hur det går under nästa vecka  

T fick mat och liniment på alla 4 benen eftersom jag inte hade tid med några magneter idag. Sedan var det bara att öppna upp mellan paddock och hage och hämta katten och gå in  

Dagen har varit riktigt, riktigt bra idag  

Imorgon ska jag och L-O åka och ta bilder till våra nya körkort!! Suck!! Gillar verkligen INTE att ta bilder på mig själv...men det här är ju tyvärr ett ont måste. Då jag är tvungen att få ett nytt körkort  Lika bra att bita i det sura äpplet och göra pinan kort så att säga  Det är skönt när det är över!!!

Nu ska jag se på ett avsnitt till av AHS....det börjar dra ihop sig nu och jag har kommit till avsnitt 9  

Ha en fortsatt sen söndagkväll och sov gott!!
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards