anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 16 september 2013

Första ridturen på en halv evighet!! HÄRLIGT!!!

Av anaby - 16 september 2013 16:00

Inatt har jag sovit 8 timmar  Utan att hosta och snora!! Så nu börjar det gå tillbaka till det normala  

Jag hostar fortfarande lite och är snorig och får snyta mig men det är betydligt mindre än det varit under förra veckan!! Är det bara 2-3 ggr per dag känns det som lite motför en halv ICA-kasse!!! Så nu kan jag nog säga att jag håller på att tillfriskna  Dock gäller det nu att försöka hålla igång "lagom" så att kroppen INTE blir överansträngd och jag sitter i samma sits igen  

Idag var det då dags för en ridtur efter 4 vilodagar för T!! Självklart började det att blåsa rejält ute  Min vanliga otur kan man ju säga  T stog här uppe och betade så jag gick och släppte in honom i paddocken så att han fick beta där inne ett tag innan det blev dags att göra iordning honom för ridtur. Kan säga att han stog som ett ljus trots halvstormen...gissar att "någon" har längtat till att bli riden och pysslad med  Öronen var framåt hela tiden!! HÄRLIGA HÄST!!

Så skönt att både kunna och orka med att hålla på med honom igen  

På med grejerna och sedan iväg!!

Skrittade genom åkern för att ta oss ut på vägen och väl ute på vägen var det en massa löv lite här och var...T tyckte att det var grymt läskigt och ögonen blev stora Det var ju inga löv förra veckan när vi red där  När vi skulle trava vid växthusbacken blev det mer och mer löv eftersom träden står så nära vägen. Han tvärstannade några ggr och hoppade till och ögonen var hur stora som helst  Det var inga problem att få igång honom i trav igen och ju längre vi kom framåt desto mer löv blev det så till slut var det bara att "gilla läget" för honom när vägen var TÄCKT med löv  Då var det som om han bara ok....jag fortsätter väl då utan att hoppa till eller stanna Måste säga att han skötte sig väldigt bra sista biten mot kyrkan...pga blåsten så blåste det löv överallt på vägen...de låg t.o.m i luften och kom emot oss och han bara fortsatt att trava framåt  Då ska man INTE klaga alls!! Vände och travade hemåt och lika duktig där!! Skrittade en kort bit nerför backen och sedan trav och det gick fint och utan "tvärnit"...Hi hi!! Så det måste anses som bra för att vara T  Sista 2 travsträckorna skötte han sig kalasbra!! Jag kunde sätta mig ner och korta ner traven utan att han kändes spänd för löven   Sista travsträckan mot grannen i det röda huset gick superbra...T gör det jag vill och koncentrerar sig på traven = alla nöjd och glada  Vi mötte endast 2 cyklister och 1 barnvagn idag på vägen och T var "noga" med att stanna och "be om" sin hästgodis...som han så klart fick  

Skrittade sedan hemåt och kände mig otroligt nöjd med dagens ridtur  Det känns väldigt bra att gå FRÅN...nej...höörruu gå framåt...TILL....bra och rätt  


 

Tada!! Gräshögarna är nu borta!! Hi hi!!


T är ju en ganska klurig och smart häst   Innan vi skulle ut och rida när vi går ner på åkern...passar han ofta på att pinka...när vi sedan kommer tillbaka och går på åkern upp till paddocken....brukar han ofta pinka igen?? Hmm!! Han får alltid en hästgodis när han pinkar eller bajsar på åkern. Detta innebär att han ALDRIG bajsar på vägen i samband med ridturer numera utan väntar tills vi är hemma istället  Under 2,5 år tror jag att han har bajsat på vägen 2 ggr och det var över 1 år sedan sist!! Då rider jag 2-4 ggr på vägen året runt!! Utom på sommaren när han är oskodd. HELT FANTASTISKT EGENTLIGEN!! På vintern väntar han ALLTID med att bajsa tills vi kommer hem till vindskyddet igen  Jag har aldrig varit med om en sån häst tidigare som vetat om vart han ska bajsa för att det ska bli bäst!!!

Väl inne i paddocken blev det lite bilder men det var tyvärr en aning mulet och med mobilen blir det inga höjdarbilder men ni får nöja er med dessa idag  



Vad då upp med huvudet?? Tycker du att det är för lågt...ok..


 


Vad då...måste jag hålla huvudet rakt..får jag inte titta på dig alls?? Vilka krav du har!!!


   

Nu är väl allt bra?? Vad då!! Måste jag hala in vissa organ också?? Nej, nu får du vara nöjd och ta kort qvinna!!


T fick mat och magneter och jag gick in för att chilla en stund. Han är så härlig just nu!! När jag har tagit på magneterna får han sin mat. Tidigare har han alltid gått med mig till grinden när jag hämtar mathinken. Under förra veckan började jag säga till honom att: STANNA vid krubban!! Vilket han gjorde!! Fick MYCKET beröm och nu när jag säger: STANNA står han "giv akt" och väntar på sin mat  

Jag har hunnit med att äta lunch och prata i telefonen under tiden jag varit inne. Nu ska jag gå ut och ta av magneterna, mata kaninen och plocka in björnbär!!

Det är nog em aktivitet!! Får se om jag orkar med lite mer under kvällen!!

Ha en fortsatt jättebra måndag!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  


 
 
Lisa

Lisa

16 september 2013 18:17

Han är så fin din T :)

http://gentleseat.blogg.se

anaby

23 september 2013 17:53

Tusen tack!! Han är en lite pärla min häst:D Din häst ser jättetrevlig ut också!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

17 september 2013 09:23

Ha ha, han har ju alltid klivit åt sidan för att pinka eller skita, det gjorde han till o med i skogen! Innan jag fattade vad han skulle göra då, satt och försökte få honom att gå ha ha!! Härligt att du piggat på dig, här klias det i halsen och lite krax, båda barnen har ju varit lite förkyld så... :/

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

18 september 2013 09:43

Ja, men eller hur!! Han går ALLTID åt sidan när han ska kissa eller bajsa;) Helt klart en mycket annorlunda häst!! Hi hi!!

Det är jätteskönt att det vände för jag blev ärligt talat lite orolig när det blev värre under helgen:O Började själv fundera på lunginflammation och det kändes INTE så roligt:( Men nu känns det mycket bättre!! Kan nog inte kalla mig för frisk men helt klart på bättringsvägen:D

Usch vad jobbigt när barnen är sjuka :( Man känner sig så maktlös!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards