anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 22 september 2013

Sadelgjorden Eric Le Tixerant!!

Av anaby - 22 september 2013 13:34

Nu har jag haft min sadelgjord Eric Le Tixerant i ca 1,5 år och är väldigt nöjd med den!!!

Det är dressyrmodellen jag har. Det finns även en längre modell som man sedan köper till en hopp-platta till och kan använda som hoppgjord eller så köper man bara den längre modellen och hoppar utan hopp-platta  

Sadelgjorden finns på en uppsjö olika ställen. Jag kollade runt och hittade ett ställe där priset var lite mindre än på de andra ställena...så jag slog till med ett köp  Har för mig att det är ganska lika pris överallt just nu på dessa sadelgjordar. Det blev självklart en BRUN sadelgjord för min del  Tror ingen som känner mig är det minsta förvånad över det  När jag kollade runt efter sadelgjord stog det på flera ställen att man skulle ta en MINDRE sadelgjord ca 5-10 cm kortare än den man hade i vanliga fall. Jag frågade Återförsäljaren som jag köpte min sadelgjord av VAD hon rekommenderade att jag gjorde?? T blåser ju ut magen rejält så min tanke var egentligen att köpa en LÄNGRE än den jag hade. Hon tyckte att jag skulle ta samma storlek som jag hade och INTE en kortare.

Så blev det och det har jag inte ångrat alls!!

Jag tog en 75 cm lång sadelgjord. Sedan gjorde jag extra hål på sadelgjordstropparna på bägge sidor. Då fick jag åt på första hålet utan att han blåste ut magen så otroligt mycket. Från början fick jag ärligt kämpa lite för att få åt på första hållet men allt eftersom tiden gick blev det lättare och lättare att spänna åt sadelgjorden.

Nu för tiden spänner jag med lätthet åt på första hållet och då glappar sadelgjorden rejält. Jag går sedan på andra sidan och spänner åt allt eftersom och tillbaka till första sidan och spänner till 3:e hålet och sedan innan jag sitter upp i sadeln spänner jag de sista 2 hålen. Det funkar jättebra för oss!!!

Det som känns jättebra är att jag numera har en häst som är avslappnad när jag spänner sadelgjorden. Så på T funkar det jättebra! Jag vet att vissa inte har kännt någon skillnad på sin häst men det är nog som med allt annat...vissa saker funkar på vissa hästar/människor/hundar men INTE på andra!! Man måste prova sig fram!!


För egen del har jag köpt MYCKET utrustning på vinst eller förlust till just T!!

Sensation Ride G4 köpte jag på vinst eller förlust utan att ha provat den innan köp!! Är väldigt nöjd med den  

Rambo Micklem tränset köpte jag på vinst eller förlust utan att ha provat innan köp!! Är väldigt nöjd med det  

Eric Le Tixerant sadelgjorden köpte jag på vinst eller förlust utan att han provat innan köp!! Är väldigt nöjd med den också  

Så jag kan nog säga att jag är nöjd & glad att jag har vågat köpa hem en del utrustning trots vissa frågetecken!! Man vet ju inte hur det passar innan man har provat det på hästen även om det förmodligen kommer att funka....




 

Undersidan/baksidan av Eric LT. Det finns en ring som man kan fästa ev. martingal eller annat i.



Framsidan som ligger mot hästen... som är lite speciell då den är luftkanaler som ska underlätta andningen för hästen. På T funkar det som sagt bra men....


   

Närbild på Framsidan som ligger mot hästen och lite info om sadelgjorden:


*Blodgenomströmningen ökar och hästen har lättare att andas
*Den fördelar trycket mot bröstmuskeln
* Hästen får ett friare rörelsemönster
*För bästa komfort är elastisiteten centrerad under hästen
*Om man har problem med att sadeln glider fram eller bak så detta en väldigt bra gjord då gummiplattan på gjorden gör så sadelgjorden stannar i sitt läge
*Bra för hästar med sadeltvång


 


Närbild på undersidan/baksidan...


 


Flärpar och skydd för stropparna.


 


Gillar det här skarpt då man VET att stropparna ligger på plats och stilla efter man har stängt igen med kardborren  
  


 


På plats på sadeln och hästryggen  


Mvh anaby    





 
 
marianne

marianne

22 september 2013 17:54

Jag har hört att den sadelgjorden är outstanding vid sadeltvång, jag har också hört att den ska vara väldigt dyr ;)

Jobbigt att förkylningen tog ny fart, men ganska skönt att ligga under täcket i soffan och titta på filmer.
Krya på dej nu....kram

http://marresmams.blogg.se

anaby

23 september 2013 21:11

Sadelgjorden kostar en del men jag lyckades hitta den ganska billigt och jag har sett att det finns en kvinna som har den till "nästan" samma pris som jag köpte den för. Så man kan göra "klipp" om man kollar runt lite;) Har man ingen häst som har problem med att spänna ut magen eller sadeltvång är det oftast ingen prioritet att köpa just den sadelgjorden.

Jo, jag blir lite less när jag känner av halsen varje morgon jag vaknar:( Dock har jag inte ont men är tjock och irriterad dagligen...man blir så less!! Hostan är dock mycket bättre!! Endast några "torrhost-attacker" varje dag nu och inget nattetid:D Det kan man ju stå ut med:D

Tack!! Jag är ju på bättringsvägen som tur är!! Men nästa gång jag blir förkyld blir det sjukskrivning direkt och INTE jobba på som jag gjorde nu...det lönar sig inte i längden:( Är huvudet dumt får kroppen lida så att säga...helt och hållet mitt eget fel!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Stina

Stina

22 september 2013 22:41

Suttit och funderat på en sån gjord ett tag nu så tack för inlägget, blev ju bara mer sugen på att kosta på mig en sån kan jag säga =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

anaby

23 september 2013 21:26

Både jag och T är jättenöjd med Eric LT!! Det är stor skillnad på honom motför tidigare. Jag köpte min sadelgjord ganska billigt och nu har jag hittat en återförsäljare om säljer till "bra" pris!!

www.sadlar.se

Det kan finnas någon fler om har lika bra pris men den här Hemsidan hittade jag idag:)Dock finns inte 75 cm men upp till 65 cm på dressyrgjorden finns:)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

23 september 2013 15:09

Synd att den där sadelgjorden är så himla dyr...jag har helt enkelt inte råd att köpa så dyra grejer till våra hästar. Hade vi haft färre hästar hade det väl varit lite annorlunda, men nu kostar ju bara själva uppehället till alla en "hel förmögenhet" varje månad.

Vad skönt att din förkylning börjar ge med sig på allvar nu! Och minns jag inte fel så har du väl en vecka ledigt till, innan du ska jobba igen?

http://stallskogalund. blogg.se

anaby

23 september 2013 21:32

Den kostar en hel del!! Det är ju enbart för att jag har en häst som jag kan köpa "det jag vill" i utrustningsväg. Hade jag flera hade jag inte heller haft pengar. Så jag förstår helt och hållet att uppehället för alla era hästar kostar en hel förmögenehet!!

Jo, nu börjar det gå åt rätt håll på riktigt kan man säga:) Det stämmer att jag är ledig hela den här veckan också!! Det känns jättebra och förhoppningsvis ska jag vara helt frisk innan veckan är slut:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards