anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2013

Av anaby - 22 september 2013 09:58

Efter middagen tog jag bilen ner till stallet för att mocka vindskyddet och ge T hö. Sedan blev det att äta och ta det lugnt!! Fick besök av mamma en stund. Trevligt att få prata och fika tillsammans  


Senare igår kväll blev det jackpot!! Det visade sig nämligen att Eurosport visade hästhoppning igår kväll och Roffe var så klart med  Härligt att se för en halvrisig/krasslig hästnörd som ruggar under ett täcke i soffan  Det blev ju inte direkt sämre att Roffe gick till omhoppning och slutade på 3:e plats  Kvällen var som sagt räddad!!!

Somnade sedan på soffan då jag var rejält trött  Har dock sovit riktigt bra så jag ska inte klaga  

Känner mig tyvärr lite hostig och har en klump i halsen idag  Blir att ta det lugnt och sedan se hur jag mår framåt em....är tacksam om jag INTE blir sämre igen!!

Nu ska jag se på en film och rugga under täcket en stund!!

Ha en fortsatt jättebra söndag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 21 september 2013 15:14

Japp!! Igår kväll fick jag ett "bakslag" med förkylningen. Man kan säga att "bensinen tog slut igen"!!! Var otroligt trött och slut  Jag tycker ändå att jag har försökt göra "lagom" mycket hittills under veckan...bla rida varannan dag och göra mindre saker de dagar jag har ridit för att kroppen ska få återhämta sig. Vissa dagar har jag tagit det väldigt lugnt!! Men jag antar att det ändå kan blir "bakslag" när man tappar energi och kraft!!

Jag har lite hosta kvar och är tjock i halsen och hostar upp såna där äckliga "gula klumpar" emellanåt  Det går knappt och förklara hur otroligt äckligt det är!! Usch!! Vill bara kräkas varje gång det händer  Halsonetet, den ihållande hostan, nysningarna och snoret är borta! Är väl bara lite "rost" kvar kan man säga  

Så idag har jag inte varit aktiv alls....gett T mat....satt igång 2 tvättmaskiner och gett katten mat!! Jiiippiieeekaiiiejjjj!! Vad duktig jag har varit  Tja, jag kan ärligt sagt säga att jag blir less men det är inte mycket att göra utan jag får helt enkelt försöka att ta igen mig nu så att jag blir friskare under nästa vecka  

De ringde från jobbet och ville att jag skulle jobba inatt?? Svårt att göra det när man knappt orkar med någonting här hemma  Utan måste vila i timmar efter man har gjort någonting....


Nu ska jag allafall lägga mig i horisontalläge och se på en bra film så länge!! Och hålla tummarna att både kraften och energin återkommer inom några dagar!!



Ha en fortsatt jättebra lördag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 20 september 2013 17:12

Idag har Tia och jag varit på möte med Chefen på Umåker och fått väldigt bra respons  Peter verkar vara trevlig och lättsam att ha att göra med  Vi kommer att få låna lokaler av dem och de vi nu ska planera in är ett stort Medlemsmöte som vi ska ha i november!!! HÄRLIGT!!!

När jag ändå var på plats så var jag ju tvungen att gå in på Pegasus Hästsport också!! Hi hi!! Jag är nog knappt där 1 gång per år...det är åt helt fel håll för mig  


Jag hittade bla det här idag som jag köpte:



Magnesium, Ultra sheild på rea och en speciell flughuva också på rea  


   


Man skulle nog kunna säga att det är "inbyggda" solglasögon på den här  Får se vad T tycker om den här nästa sommar!!!


Magnesiumet är nästan slut och sedan behöver man alltid flugmedel till nästa sommar!!!


Förutom dessa 2 saker så blev det inget mer. De hade jättefina täcken, schabrak, grimmor, träns MEN jag behöver ju inget sånt....har redan alldelens för mycket. Men det är roligt att bara titta också  

Det blev ett besök till ÖB för att köpa kattmat då kulorna var helt slut! Katten har fri tillgång på hårda kulor och nu har de varit slut i flera dagar...då vill hon ha mat 3-4 ggr per dag istället  Hi hi!! Nu är ordningen återställd med mjuk kattmat 1-2 ggr per dag istället  

  T stog uppe vid huset när jag kom hem så jag stängde in honom i paddocken på en gång och gick sedan in för att byta kläder. Passade på att äta lite lunch innan jag gick ut för att rida.

Det halvregnade...inte riktigt regn men små regndroppar....halt i gräset men vi red på vägen även idag!!

T tyckte att det var väldigt läskigt idag....löven var ju i princip HELT GULA och låg på vägen där vi skulle gå  SHIT POMMES FRITES VAD LÄSKIGT!!!

Det blev en tvärnit idag vid en gren på ett träd som nog "hade bytt plats" sedan i onsdags  Den kapade busken gick dock bra att trava förbi idag?? Hmmm!!! Sedan blev det stora ögon vid flera gula lövhögar men ingen tvärnit....pust...vi fortsatte nedanför kyrkan där vi träffade på en traktor som jobbade bakom planket. Jag är helt facinerad att T INTE hoppade ur skinnet då han körde och skakade traktorskopan så de DÅNADE OCH STOG HÄRLIGA TILL och T lyssnade och blev lite spänd men fortsatte att skritta förbi!! HELT OTROLIGT SNÄLL   Vi fortsatte att  trava uppför backen och vände vid bron. Skrittade en bit och sedan trav hemåt. Låg på lite i handen idag mot kyrkan men blev bättre på hemvägen...då hade vi ju gått förbi alla gula löv och annat....kan nog kallas för "löv-terapi" kanske  Lite skvättig på vägen hem men travade faktiskt på överallt utan att stanna en enda gång  Efter några förhållningar funkade det att jobba ihop honom och sitta ner på vägen hem i trav. Skrittade lite och travade sista biten och då kändes han jättetrevlig  

Skrittade hemåt och berömde och kände mig nöjd med ridturen även idag!!

Pga att det regnade en del när vi kom hem blev det inga magneter idag utan endast mat och lite gräs för T.

Jag tror att han överlever en dag utan magnetbehandling  


När kaninen och björnbären var fixade för dagen gick jag ner för att göra vändning 2 med nyponen för idag!!


På bilden nedan är när jag har RIVIT nyponen.


 


 

Och den här bilden ovan är när jag har SKIVAT nyponen. Tycker att det syns lite skillnad med att det är skivor av nypon istället för "en smet" av nypon på den övre bilden. Inbillar mig att det ska bli lättare att torka det SKIVADE nyponen!! Vi får se!!!


Nu ska jag snart äta middag och sedan chilla framför TV!! Imorgon tänkte jag städa lite här hemma och i källaren!! Har bestämt att det blir vila för T !!

Nej, dags för föda!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 20 september 2013 08:02

Direkt efter frukost passade jag på att åka ner till stallet för att plocka nypon men först fick T mat, mockat och mer hö i och med regnet. Jag hade tur när jag plockade nyponen för det var uppehåll "nästan" hela tiden....nu känns det verkligen som om det är "sista rycket" innan frosten kommer!!! Det blev 2 stora hinkar och på slutet började det att regna!! Men jag hann med att plocka det mesta innan det började regna ordentligt  


 


Ställde in hinkarna i farstun och gjorde mig redo för att besikta bilen!! Det var Fordens tur den här gången. Jag tycker att det är jättejobbigt att besikta  Trots att man nästan är säker på att bilen, transporten eller husvagnen "går igenom" så finns det inga garantier....det kan vara en liten eller större grej som gör att man får ombesiktning  Väl inne i hallen kändes det allafall skapligt bra  Tills killen säger att bromsljusen är UR funktion  Han var dock väldigt snäll och hjälpte mig att leta efter säkringar för att byta ut den som var trasig. Jag fick ringa exet för att höra vart säkringarna var och sedan hittade vi en som funkade  I och med det så slapp vi en ombesiktning!!! HELT UNDERBART!!! Förutom säkringen så funkade bilen fina fisken  Och jag kan nu andas ut 1 år till!!!

Åkte vidare till Apoteket för att köpa lite Rosa bandet-produkter!! Jag hade redan bestämt mig för VAD jag skulle köpa så det gick fort inne på Apoteket  


 

1 sminkväska för 49 kr och då går 24.50 kr till Rosa bandet!!

1 Försvarets hudsalva för 21 kr och då går ca 2 kr till Rosa bandet!!

Och slutligen Årets Rosa band för 25 kr och hela beloppet går till Rosa bandet  

Slutsumman blev 95 kr och då går ca 52 kr direkt till Rosa bandet  Det tycker jag känns fantastiskt bra!!!


Jag gillar verkligen mönstret på årets Rosa band - fingeravtryck  

När jag ändå var i krokarna blev det ett besök in på Coop för att köpa lite lök, gräddfil och morötter. Sedan raka spåret hem igen!! Och börjar med middagen som idag bestog av rotsaksgryta. Jag använde mig av sötpotatis, lök, morötter, kålrot, palsternacka, ingerfära, vitlök, buljongtärningar, sambal olek, passerade tomater. Sedan toppades det med finhackad salladslök och ärtskidor och en klick med gräddfil   Det blev otroligt gott!!!

När middagen var avklarad var det bara att sätta igång och rensa nypon  

 


Bara att sätta igång när man har nästan fulla hinkar x 2 att rensa....


 

  Det tog 3 timmar innan jag var klar  Så jag hann med att se Scream 4 och halvan på en annan film  

Använde som vanligt min fina maskin till att riva nyponen den här gången  


     

När jag provade att skiva nyponen blev det INTE lika smetaktigt som när jag använde rivfunktionen!! Här är det rivfunktionen som är använd!! Tror och hoppas att skivfunktionen ska göra att det torkar fortare och bättre! Ska ta bilder idag så får ni se skillnaden på riva och skiva  

Har letat upp ALLA bakplåtar här hemma och nu ställt upp 9 plåtar nere i källaren på tork!! Nu från början blir det vändning x 3 så att det INTE börjar jäsa och mögla och sedan blir det x 2 och slutligen x 1.

Fortsättning följer!! Allt som allt gick det på 5 timmar att få dagens nypon klara!!

1 timme att plocka dem....3 timmar att rensa och 1 timme till att skiva, lägga ut och plocka undan efter mig.

Det är otroligt skönt när allt är gjort  

Kan säga att det känns i både rygg och resten av kroppen när man rensar...men idag känns det "som vanligt" igen  

Tog det sedan lugnt framför TV och såg på en film.

Sedan blev det "god natt" så att säga!! Jag har sovit som en sten inatt!!

Och nu är det en dusch och frukost som gäller innan jag ska iväg på möte på Umåker!!

Ha en fortsatt jättebra fredag och chilla lugnt gott folk  

Mvh anaby  


Av anaby - 18 september 2013 21:42

Det blev tyvärr inget möte med Umåker idag!! Vi fick lov att ändra av olika orsaker. Så nu är det bestämt på fredag kl.10.00 istället  Jag är glad att det blir av den här veckan när jag är ledig  

När jag fick besked att mötet var flyttat gick "luften ur kroppen"  Jag är ju inte frisk än men jag vill ju så gärna göra saker och ting ändå!! Det känns lite jobbigt när energin "bara" försvinner från kroppen   Nu blev det en lugn em och kväll med Scream-kavalkad istället!! Jag har hunnit med att se 1:an och 2:an och ska nu börja på 3:an  Galen kvinna?? Förmodligen  

Jag har nyss kommit hem från stallet. Det har regnet till och från hela em och kvällen och nu blev jag lite "curling-matte" och åkte ner för att mocka, ge hö och pussa på T  Han stog faktiskt inte inne i vindskyddet när jag kom ner!!! Tog inte på honom något regntäcke då det är 14 grader varmt...han kokar upp då  Och risken är också att det inte är så mycket kvar av täcket tills imorgon  Så han får vara utan!! Jag tänkte åka ner efter frukost imorgon och ge mer hö och se hur mycket det regnar då. Är det mycket regn får han hellre på sig ett täcke på dagen eftersom han gärna går och betar i regnet på dagen....som jag sedan kan ta av under kvällen. Jag får se hur det ser ut imorgon!! Min räddning med täcken är att han gärna står inne i vindskyddet och äter hö när det regnar mycket  

Det ska regna hela dagen imorgon så jag har redan bestämt att T ska vila. Jag ska pyssla med lite annat här hemma och även besikta bilen. Det blir jättebra att rida varannan dag den här veckan!! Då har jag chans att "komma igång" på ett lugnt och bra sätt med min kropp  Hälsan är viktig!!!

Nej, nu ska jag inta horisontalläge i soffan och se på Scream 3  

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter!! Då jag förhoppningsvis är ännu piggare!!! HÄRLIGT!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 september 2013 11:52

Jag har sovit gott inatt också!! Har de senaste 3 nätterna sovit kring 8 timmar per natt. Helt perfekt!!!

Lite tjock i halsen....lite hosta och lite snor men det får jag nog leva med veckan ut skulle jag kunna tänka mig  

Jag hade räknat med regn när jag steg upp men det regnade inte alls??? WHATA??? Tänk att man ska bli så glad över att väderleksrapporten är fel  Åt frukost och sedan svidade jag om för en ridtur INNAN det skulle börja regna!!!

Det blåser halvstorm idag med...verkar vara ett vanligt fenomen här just nu....inget regn men rejäl blåst istället  Tja, man kan inte få allt....bara att inse!! Är väldigt glad att det INTE regnar idag   

T stog även idag "giv akt" och helt stilla när jag gjorde iordning honom trots att det blåste rejält och lät överallt. Han är verkligen en klippa just nu  Skulle verkligen inte byta ut honom mot någon häst alls i nuläget utan har uppfyller verkligen alla krav jag har på en häst i nuläget  Det känns fantastiskt bra!!!

Upp och iväg!!!

Idag stog islänningarna i hagen vid vägen och tittade på oss när vi gick förbi. T skrittade förbi och konstaterade att de stog där  Vidare till växthusbacken och travsträckan!!!

Det blev "bara" en tvärnit idag och det var där en fd buske stog...den var nämligen borta...det gillade inte "han-med-fotografiska-minnet"....busken fanns INTE där igår!!! Hi hi!! Vi fortsatt att trava och mötte ett stort gäng med gångare som INTE hade någon större lust att visa någon hänsyn och gick i princip på HELA VÄGEN....usch vad jag blir less på vissa!! Dessutom VUXNA människor   Vi tog oss allafall förbi utan problem.. vilket jag var otroligt tacksam över!! Det märks som sagt att det har hänt en hel del med T mentalt under sommaren. Han är mycket lugnare och tryggare i sig själv nu. Han reagerar ju på saker och ting men är MYCKET lugnare och stabilare än tidigare. Det gillar jag!!!

Då jag inte hade någon större lust att ta mig förbi folkhopen igen fortsatte jag att rida ner för backen nedanför kyrkan och travade på den vägen uppför backen till bron. Det blåste en hel del och T var en aning spänd MEN han sköter sig och det enda han gör är att han "står emot" lite och blir en aning stum i handen. Men annars sköter hans sig jättebra  Jag räknar INTE med att han ska vara avslappnad när det blåser halvstorm ute men att han ska lyssna KRÄVER jag däremot även om han är en aning spänd. Funkar det så är jag nöjd  

Vi travade uppför backen och skrittade ner igen. Sedan ville T trava på en gång och jag ville vänta. Det är väldigt nyttigt för honom att "vänta" på mig. Det gick inte många meter så insåg han att ok...jag måste vänta och då lugnade han ner sig betydligt. När jag sedan bad om trav var han riktigt lugn  Inga problem att sitta ner och få ihop honom. För att underlätta för honom red jag mitt på vägen då det inte kom någon annan trafik  Lite skritt innan vi travade hemåt!!! Där blev det lite "spanande" efter löv, barr, buskar och träd som ev. INTE låg på samma ställe som i förrgår  Ingen tvätnit utan den kom vid samma busken som han stannade för på ditvägen  När vi tagit oss förbi den var hans å där klockrent duktig igen!! Hi hi!! Vi gjorde halt så att en cyklist som mötte oss fick köra förbi. När det blåser så här mycket ute har T en tendens att "hoppa åt sidan" när det kommer en cyklist...så för allas bästa brukar jag då göra halt och stanna medans de cyklar förbi. Blir ju lite träning det också  

Lite mer trav och då blev det nersittning igen!! KALASFIN  Skritt förbi parkbänken där det satt ett gäng äldre kvinnor och vilade. Det var mindre läskigt att gå förbi än när det "bara" är parkbänken  

Och nu var det dags för sista traven!!! Lättridning fram till bäcken och sedan nedsittning fram till grannen i det röda huset. Han kändes otroligt fin och samarbetsvillig   

Konstaterade snabbt att ridturen varit riktigt, riktigt bra idag  Och att man nog kan kalla T "trafiksäker" i ordets rätta bemärkelse nu för tiden  

Mycket beröm till T och hästgodis!!!

Vi skrittade hemåt!!

När vi nästan skrittade förbi stallets infart såg jag att det var en kille som hade en hund lös som han fångade in när han såg att jag kom ridande. Passade på att tacka honom för att han kopplade hunden när han såg mig komma med hästen!! Självklart så gör jag det sa han. Det är många som INTE har en tanke på det sa jag då. Han blev väldigt glad när jag berömde honom. Jag tycker att man verkligen ska passa på att beröma folk som gör bra saker i trafiken och tar hänsyn...det har man igen sedan!! Många som jag möter sedan både går bakom varandra istället för i bredd när de ser att jag kommer och kopplar sina hundar i god tid  Det uppskattar jag väldigt mycket!!! Man får helt enkelt "ge och ta" för att få någonting tillbaka så att säga  


Till slut landade vi på åkern nedanför hagen!!! SNART HEMMA IGEN  



Lilla hjärtat   


 


Hmmm!! TItta åt vänster....


   


..och höger!!!


 

Nu går vi hemåt matte!! Det är grönt rakt fram  

T fick magneter och mat när vi landade hemma och jag gick in för att chilla en stund. Nu ska jag snart hoppa in i duschen och sedan gå ut och ta av magneterna. Då väntar möte på Umåker med Chefen!! Jag hoppas att vi kan ha ett samarbete med varandra!! Det skulle lösa mycket för oss!! FORTSÄTTNING FÖLJER!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdag...det tänker jag ha!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 17 september 2013 22:21

Jag har än en gång sovit gott inatt!! Knappt någon hosta alls så det går helt klart åt rätt håll!! Jag är både glad och tacksam för ALLA DAGAR jag känner mig bättre än dagen innan  

Det regnade imorse när jag vaknade....ingen överaskning och jag hade redan bestämt mig för att T skulle vila...dels pga vädret och dels pga att jag behöver ta det lugnt nu från början så att jag inte överanstränger mig!! Lagom aktivitet är alltid bäst  

När jag sedan skulle äta frukost hade det slutat regna!! HELT OTROLIGT!!! T stog uppe vid huset och betade och jag som trodde att jag skulle få prova det NYA regntäcket i färgen hallon idag    Får bli någon annan dag istället  

Ringde några telefonsamtal och bokade in lunchbesök under nästa vecka  

Sedan fick jag info om att vi i Styrelsen i Distrikt Västebotten ska träffa Chefen på Umåker imorgon!! Det ska bli jätteintressant!! Fortsättning följer imorgon!!

Till slut var det dags att ta bilen ner till stallet för att fixa med några småsaker där. Började med fylla på med nytt vatten medans jag mockade vindskyddet. När jag gick in för att stänga av vattnet passade jag på att hämta en spåbal och fylla på med 1 spånsäck. Vid det laget hade T kommit ner från huset och stog och funderade på mat...som han fick. När allt kring vindskyddet var klart gick jag in för att mocka boxen och göra iordning hösäckar. Började sedan fylla på 8 hösäckar till hälften och sopade rent i höförrådet. T fick 1 halv hösäck idag i höhäcken inne i vindskyddet!! Det var väldigt populärt kan jag säga   



Nyligen påfyllt med spån....


   


..och påfyllt med hö i höhäcken = nöjd häst  


Det ser helt ok ut i hagen trots att det regnat en hel del!! Gruset som vi la in tidigare i höst har verkligen gjort underlaget bättre  Blir en påfyllning till inne i vindskyddet!! Sedan är jag mer än nöjd   



När det var klart började jag sätta upp mitt "Nya projekt" som jag har tänkt göra ett bra tag nu. Så här blev det!!


 

Jag har satt fast kompostgallret med 2 krokar på vänster sida och 1 krok på höger sidan. Kommer att sätta fast med 2 krokar på höger sidan också så står den nog stabilare. Är nöjd med konstruktionen och hoppas att det där ska funka som jag har tänkt  Den kommer att vara lätt att öppna och stänga för mig och flytta undan när jag ska fylla på hö. Tror inte att det går att få så mycket mer effektivare och enklare än så här  


Ett gäng halvfyllda hösäckar. Blir att rulla in en ny höbal under nästa vecka  Det är pga den nya höbalen som ska in inom kort som jag har satt upp kompostgallret. 

Uppdrag slutfört!!

Dags att åka hem igen!! Väl hemma satte jag igång att mocka "spåret" i hagen. Det blev 2 skottkärror innan jag blev klar!! Upp med skottkärran och rensa bort gamla och dåliga äpplen som jag fått av grannarna och tömma kanin-bajs-hinken i samma veva...och tömma det!!

Nu är allt fixat och klart!!

Plockade in några björnbär även idag och nu växer bärpåsen nere i frysen!! Ska bli intressant att väga allt sedan och se HUR mycket det har blivit under hösten  

In för att äta middag och sedan ta den dusch!! Hann med att chilla framför TV en stund innan jag åkte iväg på Nattmöte. Vi hann avhandla en hel del ikväll så man kan säga att det var ett bra möte  

Landade hemma ca 21.45 och nu blir det planläge och en film tills det blir dags att hoppa i bädden!!!

Imorgon blir det en lugnare dag!! Endast 1 ridtur på dagen och 1 möte på em sedan är det lugnt  

Ha de bra och sov gott inatt!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 september 2013 16:00

Inatt har jag sovit 8 timmar  Utan att hosta och snora!! Så nu börjar det gå tillbaka till det normala  

Jag hostar fortfarande lite och är snorig och får snyta mig men det är betydligt mindre än det varit under förra veckan!! Är det bara 2-3 ggr per dag känns det som lite motför en halv ICA-kasse!!! Så nu kan jag nog säga att jag håller på att tillfriskna  Dock gäller det nu att försöka hålla igång "lagom" så att kroppen INTE blir överansträngd och jag sitter i samma sits igen  

Idag var det då dags för en ridtur efter 4 vilodagar för T!! Självklart började det att blåsa rejält ute  Min vanliga otur kan man ju säga  T stog här uppe och betade så jag gick och släppte in honom i paddocken så att han fick beta där inne ett tag innan det blev dags att göra iordning honom för ridtur. Kan säga att han stog som ett ljus trots halvstormen...gissar att "någon" har längtat till att bli riden och pysslad med  Öronen var framåt hela tiden!! HÄRLIGA HÄST!!

Så skönt att både kunna och orka med att hålla på med honom igen  

På med grejerna och sedan iväg!!

Skrittade genom åkern för att ta oss ut på vägen och väl ute på vägen var det en massa löv lite här och var...T tyckte att det var grymt läskigt och ögonen blev stora Det var ju inga löv förra veckan när vi red där  När vi skulle trava vid växthusbacken blev det mer och mer löv eftersom träden står så nära vägen. Han tvärstannade några ggr och hoppade till och ögonen var hur stora som helst  Det var inga problem att få igång honom i trav igen och ju längre vi kom framåt desto mer löv blev det så till slut var det bara att "gilla läget" för honom när vägen var TÄCKT med löv  Då var det som om han bara ok....jag fortsätter väl då utan att hoppa till eller stanna Måste säga att han skötte sig väldigt bra sista biten mot kyrkan...pga blåsten så blåste det löv överallt på vägen...de låg t.o.m i luften och kom emot oss och han bara fortsatt att trava framåt  Då ska man INTE klaga alls!! Vände och travade hemåt och lika duktig där!! Skrittade en kort bit nerför backen och sedan trav och det gick fint och utan "tvärnit"...Hi hi!! Så det måste anses som bra för att vara T  Sista 2 travsträckorna skötte han sig kalasbra!! Jag kunde sätta mig ner och korta ner traven utan att han kändes spänd för löven   Sista travsträckan mot grannen i det röda huset gick superbra...T gör det jag vill och koncentrerar sig på traven = alla nöjd och glada  Vi mötte endast 2 cyklister och 1 barnvagn idag på vägen och T var "noga" med att stanna och "be om" sin hästgodis...som han så klart fick  

Skrittade sedan hemåt och kände mig otroligt nöjd med dagens ridtur  Det känns väldigt bra att gå FRÅN...nej...höörruu gå framåt...TILL....bra och rätt  


 

Tada!! Gräshögarna är nu borta!! Hi hi!!


T är ju en ganska klurig och smart häst   Innan vi skulle ut och rida när vi går ner på åkern...passar han ofta på att pinka...när vi sedan kommer tillbaka och går på åkern upp till paddocken....brukar han ofta pinka igen?? Hmm!! Han får alltid en hästgodis när han pinkar eller bajsar på åkern. Detta innebär att han ALDRIG bajsar på vägen i samband med ridturer numera utan väntar tills vi är hemma istället  Under 2,5 år tror jag att han har bajsat på vägen 2 ggr och det var över 1 år sedan sist!! Då rider jag 2-4 ggr på vägen året runt!! Utom på sommaren när han är oskodd. HELT FANTASTISKT EGENTLIGEN!! På vintern väntar han ALLTID med att bajsa tills vi kommer hem till vindskyddet igen  Jag har aldrig varit med om en sån häst tidigare som vetat om vart han ska bajsa för att det ska bli bäst!!!

Väl inne i paddocken blev det lite bilder men det var tyvärr en aning mulet och med mobilen blir det inga höjdarbilder men ni får nöja er med dessa idag  



Vad då upp med huvudet?? Tycker du att det är för lågt...ok..


 


Vad då...måste jag hålla huvudet rakt..får jag inte titta på dig alls?? Vilka krav du har!!!


   

Nu är väl allt bra?? Vad då!! Måste jag hala in vissa organ också?? Nej, nu får du vara nöjd och ta kort qvinna!!


T fick mat och magneter och jag gick in för att chilla en stund. Han är så härlig just nu!! När jag har tagit på magneterna får han sin mat. Tidigare har han alltid gått med mig till grinden när jag hämtar mathinken. Under förra veckan började jag säga till honom att: STANNA vid krubban!! Vilket han gjorde!! Fick MYCKET beröm och nu när jag säger: STANNA står han "giv akt" och väntar på sin mat  

Jag har hunnit med att äta lunch och prata i telefonen under tiden jag varit inne. Nu ska jag gå ut och ta av magneterna, mata kaninen och plocka in björnbär!!

Det är nog em aktivitet!! Får se om jag orkar med lite mer under kvällen!!

Ha en fortsatt jättebra måndag!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards