anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 18 september 2014

Hektiskt, fantastiskt bra och samtidigt tråkigt just nu!! T har fått nässelutslag :(

Av anaby - 18 september 2014 15:00

Tisdagen gick i ett!! Efter att ha jobbat 2 nätter och ha 1 till att jobba var jag ganska mör 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Åkte iväg för att ha "Ridlektion nr 5" med min elev och den lilla trevliga nordsvensken på kvällen. Det gick jättebra  Han blir så otroligt taggad när det blir galopp men nu har jag hittat en övning som faktiskt lugnar ner honom istället  Den går ut på att man travar eller galopperar ca 1 varv på volt...gör halt....gör en framdelsvändning, bakdelsvändning eller ryggar och sedan direkt kommer fram i trav eller galopp igen. Sedan samma sak....max 1 varv och altinera mellan övningarna så att hästen INTE vet vad som ska hända. Då måste de koncentrera sig på sin uppgift. Funkar lika bra på en het häst som en seg så att säga  Det gick över förvänta att introducera till både häst och ryttare  Det blev "veckans läxa" att öva på det i både trav och galopp  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sedan var det bara att åka hem och göra sig iordning för jobbet och åka iväg och jobba!!!


När jag kom ner till stallet på onsdagmorgon för att tvätta ögat och smörja in det ser T ut så här:


     

Något form av nässelutslag!! Mest troligt har han hittat någon växt eller liknande i hagen i skogen som gett den reaktionen!!

Ringde pappa på en gång för att höra OM han kunde komma ner med en höbal? Det skulle gå bra  10 min senare kom både pappa och äldsta sonen och lämnade en höbal  Tanken var att T skulle få hö att äta i höhäcken istället för att gå in i skogen och äta på sånt som inte är bra för magen. Om han är mätt kanske han skulle låta det andra i skogen vara?? Annars blir det att "stänga ute" skogsdelen imorgon!!! Ringde också min veterinär som sa att det brukar gå över av sig själv men att det kan ta 2-3 veckor innan allt är borta. Ingen ridning tills alla uslag är borta!! Jag skulle höra av mig om han blev sämre för då skulle kortison sättas in.

Hem för att sova några timmar och när jag gick ner på em för att titta på T tyckte jag att utslagen var FLER...hmmm!! Kändes INTE riktigt bra men tänkte samtidigt att det kanske blir lite värre innan det blir bättre??

Behandlade ögat och fyllde på med mer hö i höhäcken.

             



 



Utslagen är nu 3-4 ggr så mycket....och ja, jag kände ärligt talat tårar i ögonen när jag såg T!! HIMMEL VAD DET SKA KLIA FÖR HONOM  Tog en bild med mobilen och skickade MMS till min veterinär och ringde på hans mobilsvar och lämnade ett meddelande att han gärna fick ringa upp när han sett bilden.

Fyllde på med hö i höhäcken och gick sedan hem för att hämta "trampstolp" och elband för att kunna stänga ute skogsdelen. Det tog ca 15 min att sätta stolparna och elbanden. Men nu tar han sig INTE in i skogen längre!! SKÖNT!!


              


Tanken är också att INTE ge honom varken kraftfoder eller tillskott nu. ALLT SKA TAS BORT då jag INTE har någon aning om VAD han reagerar på i dagsläget!!

Vid 11.30-tiden ringde min veterinär upp och sa att han INTE tyckte att det såg bra ut alls!! Han ville komma och spruta T med kortison och sedan blir det några fler kortisonsprutor för hans del. Det är en så pass kraftiga nässelutslag så det är sprutor som gäller. Han hade dock inte tid att komma ut förrän han slutat jobba vid 17.00-tiden men vad gör det...bara han kommer ut så att vi får hjälp med det här!!!

Måste ha världens BÄSTA veterinär som VERKLIGEN tänker på hästens bästa  Jag har haft honom i 31 år nu så jag litar på honom till 100 % kan jag säga  


Just nu känns det rätt ok!! Jag vet ju att min veterinär kommer att komma och hjälpa oss   Jag känner lite oro äver hur mycket utslag T har men kortisonen ska hjälpa oss med det så jag måste försöka att lugna ner mig och ta allt med ro nu. Det är bara 2 timmar kvar tills han ska ringa och komma förbi  


HAR NÅGON AV ER VARIT MED OM NÅGONTING LIKNANDE TIDIGARE??


Jag återkommer med mer info när min veterinär varit på besök!!

Nu ska jag försöka andas djupt och ta det lugnt ett tag!!


Ha en fortsatt jättebra em och chilla lugnt gott folk!!
Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards